Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2015-05-09 20:06:19 följande:
    Gör själv. Blev så dyrt att köpa. 1 l vatten, 3 tsk anis och 3 tsk fänkål
    Hur snabbt märker du effekt? Jag har gjort själv och dricker nu. Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad.
  • Sommarsnö

Vi har verkligen tvättkaos härhemma - blöjorna läcker bajs och bebisen kräks efter varje mål. Har ni med samma erfarenhet några smarta tips att dela med er av? Försöker med små haklappar på bebisen men tycker inte att det funkar optimalt. Har också testat större storlek på blöjorna men inte heller det funkar helt även om det kanske blivit något bättre. Nu har det gått så långt att vi säger att vi struntar i amningskräkset - kan inte tvätta varje liten grej som det kommit sådant på för då får vi verkligen inte göra annat än tvätta.

• Sommarsnö

Här är det kinkigt både på förmiddagar och kvällar. Enda tiden som han sover länge (förutom på natten) är på eftermiddagarna. Undantaget var igår då han var lugn större delen av dagen. Funderar på om det berodde på den enda koppen fänkålste jag drack kvällen innan? Nu ska jag hinka te idag och se om det blir samma sak igen, håller tummarna.

• Sommarsnö

Här har vi något åt kolikhållet - Hugo har ont i magen dagarna i ända. Vi har försökt i princip allt; Sempers magdroppar, fänkålste, utesluta mat som är gasbildande, pysventiler, magmassage, blockamning, utesluta mjölkprodukter. De tre sista sakerna har jag börjat med de senaste dagarna så vi får hoppas att något av det har effekt så småningom. Om det kommer att funka har jag ingen aning om vad som givit effekt men är man desperat som vi är så orkar man inte introducera en sak i taget. Någon som har något ytterligare tips? Minifom vill jag inte ge då det är parabener i det. Det märks att han har ont när han ska bajsa för han skriker när det kommer bajs då han ligger på skötbordet. Kräks också otroligt mycket. Vårt BVC är också lama tycker jag och verkar mest tycka att man ska gilla läget för att det är såhär det är de första månaderna.

• Sommarsnö

Någon som vet vilka magövningar som är okej att göra? Läste någonstans (minns inte var) att vissa lär ut fel och att det är viktigt hur de är utformade.

• Sommarsnö

Hittade nu; appen Mammamage och sedan finns det någon som heter Olga Rönnberg som skrivit en bok om mammaträning. De två har tydligen lite olika teorier - vet inte vilken jag ska köra på. Någon som har provat någon av dem? Tydligen är det viktigt att man inte kör vanliga situps iaf.

• Sommarsnö

I helgen hände något märkligt. Vi var på besök hos min pappa och eftersom han inte har något skötbord bytte vi blöjor på lite handdukar på golvet. Då får sonen världens skräck i blicken - spärrar upp ögonen, blir röd och slutar nästan andas. Total panik ser han ut att få. Detta händer två gånger när vi byter blöja i badrummet. Vi bestämmer oss då för att flytta bytandet till hallen då vi tänkte att det kanske var spegeln i badrummet som gjorde att han blev rädd. Men samma sak händer i hallen. Det har aldrig hänt hemma när vi haft honom på golvet. Någon som vet vad det kan vara?

• Sommarsnö

Trevlig midsommar!

Jag är lite orolig för platt bakhuvud - Hugo har alldeles avnött hår där han har legat bak på huvudet. Det känns lite plattare där men jag vet ju inte hur det ska kännas/se ut. Frågade läkaren på 2-månaderskontrollen men hon tittade lite snabbt bara och sa att det såg bra ut men då frågade jag om skallasymmetri så jag vet inte om hon kollade bakhuvudet. BVC tror jag inte är någon idé att fråga, de verkar inte ha så mycket koll på något tycker jag. Försöker lägga honom på mage då det går men han står ut några minuter bara. Har era bebisar också nött bort håret där de ligger?

• Sommarsnö

Jag håller på att bli knäpp av den täta amningen och att inte få sova hela nätter. Bröt ihop idag och grinade. Ibland vill han amma varje timme, dock inte på natten som tur är. Hur gör ni när ni vill gå ut några timmar för er själva? Brukar ni pumpa ur eller ge ersättning? Jag har pumpat ur men det är ju så omständligt med att allt som måste kokas och hej och hå. Men får dåligt samvete om jag ger ersättning när min amning ju funkar helt felfritt. Hur gör ni för att få lite andnings- (och amnings-)paus?

• Sommarsnö
    BigMami skrev 2015-06-24 12:33:52 följande:
    Hur gammal är han?
    Han föddes 8 april så han blir ju tre månader snart. Hur länge är det vanligt att de ammar så ofta?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)