Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Bell13 skrev 2014-09-05 02:55:01 följande:

Har haft hemsk huvudvärk sedan igår morse. Nån mer dom har eller haft huvudvärk som inte vill ge med sig? Hela dagen har varit hemsk har varit ledsen och gråtit och vet inte varför tårarna har runnit säkert 10 ggr idag.

Går in i v 11 idag. Känns som den magiska gränsen v 12 börjar att närma sig. Inskrivning på måndag också och inplanering av kub :)

Jag hade också hemsk huvudvärk i förrgår! Var då i vecka 9+6 så kanske är något speciellt runt början av vecka 11? Den ville inte ge med sig och då tog jag ändå en alvedon i ren desperation när jag kom hem från jobbet! Hade lite igår också men inte alls i samma utsträckning som tur är.
  • JhjärtaK
    Smulan 89 skrev 2014-09-04 21:25:56 följande:
    Känner som dig. Under mina två förlossningar var jag rädd för en enda sak, att bli tvingad till snitt. Första förlossningen tog 24 tim och fast jag var totalt slut sista timmarna, så var jag fast besluten att jag skulle klara mig utan snitt. Andra gången tog det 12 tim och det flöt på, så där nämndes aldrig snitt. Har två igångsättningar bakom mig och födde vaginalt båda gångerna. För mig är snitt sista utvägen, men alla tycker ju olika. Det viktiga är att man känner efteråt att man fick en bra förlossning och fick den hjälp man behövde/ville ha =)
    Jag kände nog samma rädsla inför min förlossning med dottern, att det skulle sluta i akut snitt. Men då är det ju för att bebisen behöver komma ut pronto, går inte att jämföra med planerat snitt tycker jag.

Jag hade som sagt en fantastisk födsel och är inte ett dugg förlossningsrädd men när man fått en total sfinkterruptur (dvs "spruckit hela vägen") så måste man ju tänka på resten av ens liv, inte bara de där få timmarna under förlossningen. Samma tycker jag gäller om man är ruggigt rädd, då blir det varken bra för mamma eller barn att föda vaginalt.
  • JhjärtaK
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-05 06:19:38 följande:

Födde sonen vaginalt och hoppas på att kunna föda nästa vaginalt oxå. Förlossningen tog 36 timmar och när krystningsskedet äntligen kom var jag värksvag. Fick hjälp med sugklocka och han var stor. Jag fick en halv spfinkterruptur men har inga men av det. Hoppas kommande förlossning går fortare och utan sugklocka.

Fick du någon rekommendation på kontrollen 6 månader efter födseln?

Kan glädja dig med att en kompis till mig hade som du med första barnet, långdragen förlossning med sugklocka som ändå sedan slutade i akutsnitt. Men nu med nummer två så hann de bara vara inne tre timmar på förlossningen och bebisen kom ner i födslokanalen så fint och ut utan yttre press eller klocka
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-05 09:16:40 följande:

Fick se en liten böna med ett tickande hjärta idag! :D

Härligt!
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-05 10:32:09 följande:
    Alltså, hon sa att snart v.5 men när jag var sist så sa dom du är nog strax innan v.5 därför syns inget, men kan tänka mig att hon räknade 5 veckor efter befruktning så är väl med vanlig beräkning snart v 7, enligt mina beräkningar 6+4. :)
    Ja hade du varit i vecka 5 så hade ju inte hjärtat synts men vilket konstigt sätt att uttrycka sig på.
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2014-09-06 08:51:04 följande:

Jag hoppas kunna föda vaginalt, något jag just nu inte känner mig alls rädd för. Ser snarare fram emot upplevelsen :)

Har ni andra köpt något inför bebis ankomst? Eller hur går planerna för er? Jag är planeringsmänniska så det heter duga, och vi kommer ta reda på kön för att "slippa" köpa allt neutralt :)

Vi beställde babyskyddet igår :D

Vi har inte köpt något alls än. Dels har vi ett barn sedan innan och dels vill vi vänta tills efter kub för att se att allt är bra. Med dotter så köpte vi en body för att fira det fina kub-resultatet. Allt annat väntade vi med tills efter RUL, det mesta köpte vi när jag var i vecka 32 typ.

Finns en massa bra "checklistor" på nätet kring vad man kan tänkas behöva den första tiden. Jag utgick mycket ifrån dem och tips från vänner som hade barn sedan innan. Men man får tänka på att något som har varit helt fantastiskt för en person kan vara fullkomligt onödigt för en annan
  • JhjärtaK
    alhi skrev 2014-09-06 09:19:18 följande:

Tack allihopa Kyss
    Måste säga att stämningen i den här tråden är mycket trevligare än i den förra. I like it!

Jag går in i v 11 idag. Oj vad tiden flyger iväg! Har inte handlat någonting öht, väntar med det till våren när vi är över på lite säkrare tider. Har inga bebiskläder kvar efter som vi inte skulle ha några fler barn. Däremot är ett måste en manduca bärsele. Det absolut mest använda i våran familj. Babybjörn är varken bra för bebis eller våra ryggar men i min manduca bar jag sonen när han var ett utan problem. 

såkandetgå
    Vi har en ergobaby som jag älskar! Tänkte använda den nu när vi skall iväg till Spanien med dottern som är 2,5. Det blir maken som får ha henne på ryggen när hon inte orkar gå längre
  • JhjärtaK
    Tjejjen89 skrev 2014-09-06 23:36:14 följande:

Någon som har positivt/negativt om bugaboo donkey? Tänkt skaffa den då vi behöver syskonvagn

Tror den är väldigt bra men dyr. Sen gillar jag personligen inte handtaget, att det inte är runt liksom. Tycker att det känns obekvämt.

Vi funderar på någon billigare variant där man ändå kan ha sittdelen vänd mot sig. Oklart hur mycket vi kommer att behöva vagnen då dottern kommer att vara tre år när denna kommer.
  • JhjärtaK

Ang att gå upp så insåg jag under graviditeten med dottern att jag inte kunde påverka det särskilt mycket och att det mesta var vatten. Gick upp drygt 20 kg med dottern och hade tappat 16 av dessa på två veckor och resterande var borta efter 2 månader utan att jag gjorde någonting. Däremot så skulle jag gärna gå upp mindre denna gång då det blir så tungt för knäna :-/

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)