Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2015-02-19 13:47:40 följande:

Vilken tur att alla bestämmer själv över sina barn så dem som vill ha fårskinn kan ha det o dem som inte vill kan skippa det! Så praktiskt ;)

Instämmer
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-02-19 22:43:21 följande:
    Hur kan man egentligen träna sig i förväg på att hantera smärtan när man inte vet hur det känns (som förstagångsföderska)? Jag tränar avslappning och mental träning men det känns ändå som om det kommer att vara svårt när det är skarpt läge. Jag brukar tänka på det när jag går på toaletten och är hård i magen - då kan det göra rätt ont ibland, haha smile1.gif Är det nåt åt det hållet det känns i krystfasen? Känns inte som om det hjälper att andas direkt.
    När jag väntade mitt första barn önskade jag att någon berättat hur ont det faktiskt gör. Förväntade mig väldigt smärtsam mensvärk. När värkarna kom låg jag och vrålade rakt ut. Tror att jag hade hanterat det bättre om jag sluppit försköningar.

Det är svårt att beskriva smärtan. Den smärta jag kände i ryggen var helt sjukligt grym.

Jag tyckte att det var en befrielse att krysta för nånstans visste jag att det var det enda sättet att bli av med smärtan.
  • Bell13

V 35 idag. Nu är det nära men ändå en bit kvar.

Magmått 31 cm

Hb 121 har sjunkit från 126 men är ju fortfarande jättebra

Glukos 4.5

Blodtryck 100/65

Bm var nöjd så då är jag det också. Nästa besök är i v 37 och då är det inte långt kvar.

• Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-02-20 10:15:20 följande:
    Jag tänker på att de som inte förespråkar kejsarsnitt säger att "det gör ju ont efter ett snitt också" men jag kan omöjligt tänka mig att det är samma smärta och då har man ju säkrad tillgång till smärtlindring på ett helt annat sätt också. Men det kan väl bara de som varit med om båda svara på kanske.

När det var så smärtsamt att du vrålade, hur långt hade du kommit då? Gjorde du det även under latensfasen när du var hemma?
    När det var som värst och jag vrålade var mellan 8 och 10 cm
  • Bell13
    LillaSandy skrev 2015-02-20 12:04:46 följande:

Jag har fått magsjuka. Jobbar som förskollärare, nu har jag dock första dagen på havandeskapspenning. Men, jag hann bli smittad av magsjuka då vi hade ett barn som kräktes i förrgår. Kände redan igår att jag mådde illa och idag har jag fått diarré. Kräks inte. Vad bör jag tänka på? Vätskeersättning? Behövs det? Jag är i v 32. 

Resorb är nog bra och vanligt vatten. Har du matlust?
  • Bell13
    Sis2 skrev 2015-02-20 23:25:44 följande:
    Jag har gjort både kejsarsnitt o vanlig förlossning. Tyckte inte jag hade så värst ont efter kejsarsnittet faktiskt, klarade mig på alvedon och voltaren de första dagarna och sen ingenting. Vaginala förlossningen gjorde såklart gruvligt ont men var en sååå mycket häftigare upplevelse att jag lätt väljer det över ks. Dock var jag väldigt öm i underlivet ca 1-2 veckor efter förlossningen vilket var lite snopet då alla hade sagt att så fort bebisen är ute så gör det inte ont längre.
    Jag har hört att när man gör ks så kan det "dra" väldigt mycket i magen när man lirkar ut barnet och att det är rätt obehagligt. Är det någonting du känner igen?
  • Bell13
    Sis2 skrev 2015-02-21 11:13:05 följande:
    Just när de skulle lirka ut honom så drogs det en hel del, jag tom skakades åt höger o vänster, men jag tyckte inte alls det var obehagligt. Läkaren hade förberett mig på det och jag visste istället att nu var det nära!
    Så du kände alltså inte att det liksom drog i själva snittet?
  • Bell13
    Freje skrev 2015-02-22 14:03:52 följande:

60 dagar till BF idag. Det närmar sig smile1.gif Tror att jag kommer gå över tiden, då det blev så med sonen.

Tänker på er med tidigt bf i april, det är inte långt kvar! Vilka av er har bf i början av april?

Jag har bf 2 april.
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-02-22 17:37:59 följande:

Jag har bf 6 april. Siktat in bra i påskveckan med trafiken och allt smile1.gif Mina andra har kommit runt bf så räknar inte med att få tidigare.

1an 2 dagar efter bf. Fl tog ca 7 timmar

2an 2 dagarn före. Fl tog ca 2 timmar

Och 3an 2 dagar efter. Fl tog 30 min, hann inte ens bli inskriven!

Så denna kommer att komma 2 dagar före i hallen smile5.gif

Tog det alltså 30 min från första värk till baby på bröstet?
  • Bell13
    mandalii skrev 2015-02-23 12:03:46 följande:

Vad ska man ha för bindor efter förlossningen? alla pratar om så kallade "Jättebindor", men exakt vad är det för bindor. Förstår att man kan köpa dem på nätet, men vad heter de och vilket märke? Om man ska beställa på nätet menar jag, och inte gå in och fråga i butik.

Jag köpte på apoteket. Så stora som man behöver finns nog inte på ica tror jag.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)