Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Första lilla bodyn fixad! Fick den gratis på KappAhl via en kupong jag hittade i en gravidtidning här i Norge. Finns säkert i Sverige också - kolla upp det ni som är där! Enda kravet var att man blev eller redan var medlem i KappAhl.

• Sommarsnö

Har läst lite löst om sen avnavling bara men det verkar väl inte vara så speciellt kontroversiellt - låter som om många sjukhus redan gör det(?) Om det med sen avnavling menas att man väntar några minuter med att klippa av navelsträngen alltså? Det borde väl bara vara att skriva in det i sitt förlossningsbrev att man vill ha det så? Sedan kan det såklart inträffa saker som gör att det inte är möjligt; om barnet mår dåligt t ex när det kommer ut och de måste springa iväg med det.

• Sommarsnö

Fick svar på KUB idag och fick 1:2396 för trisomi 21, 1:5704 för trisomi 18 och 1:17934 för trisomi 13. Med tanke på att jag är 38 år var det bra siffror Kommer nog inte att göra NIPT-testet men har inte beslutat mig än - ska prata med sambon först.

• Sommarsnö
    Fruhs skrev 2014-10-02 14:33:33 följande:

Är de någon som fortfarande mår illa?
    Jag mår så fruktansvärt illa fortfarande och de är enbart när jag äter något?, jag tror inte ja har behållit en enda måltid hittils sedan jag blev gravid?
    Det konstiga är att jag blir sugen på allt, och äter gärna, men så fort ja äter så blir jag spyfärdig och springer på toa direkt (ursäkta detaljerna) Vill ba veta om någon varit med om detta? de var aldrig sådär med sonen, mådde aldrig illa, spydde inte en enda gång, haha. 

Jag har aldrig mått speciellt illa i graviditeten men gör det i stort sett jämt nu när jag åker bil. Har helt enkelt blivit mycket mer åksjuk. Någon mer som känner igen det? Det är inte kul längre att ta bilturer
  • Sommarsnö
    mandalii skrev 2014-10-02 15:58:29 följande:
    Vad är NIPT-test? Fostervattenprov?
    Det är ett blodprov som man kan ta via en klinik i Sverige eller genom att man skickar det till Holland för analys (finns inte ännu inom den allmänna sjukvården i Sverige). Då får man svart på vitt om fostret har någon kromosomavvikelse och behöver alltså inte riskera missfall som man gör vid fostervattensprov.
  • Sommarsnö

Vilken är den påstådda risken med K-vitaminspruta (någon som skrev om det här tidigare)? Har hittills bara läst om stora och viktiga fördelar med den.

• Sommarsnö

Så olika det kan vara. Jag ser ut som innan graviditeten både när det gäller bröst och mage. Tror inte jag gått upp något i vikt heller. Tur att jag sett att den lilla mår bra i magen och växer

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-10-03 10:30:27 följande:
    Är det ditt första barn?
    Japp. Kanske är skillnad då?
  • Sommarsnö
    mandalii skrev 2014-10-03 10:27:32 följande:
    Vilken vecka är du i ?
    Jag är i vecka 13 (12+5 cirka).
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)