-
På ett dygn märkte jag skillnad. Vågar inte ge honom på sked även om BVC sa att det var ok. I Tyskland har man använt fänkålste mot ont i magen på spädbarn i över 40 år.Sommarsnö skrev 2015-05-09 20:11:27 följande:Hur snabbt märker du effekt? Jag har gjort själv och dricker nu. Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad.
-
Det gör faktiskt jag med. Dricker 1,5 l vatten minst. Måste ju finnas nåt att bilda mjölk avBigMami skrev 2015-05-09 19:40:04 följande:
Ammar man så ska man ju dricka extra mycket oavsett. Jag kan märka skillnad om jag fuskat med påfyllning!
-
Mycket bättre med hans mage nu. Det är en befrielse att han slipper ha ont och skrika. Klart han kan vara lite gnällig men det är inte alls så farligt tycker att han underbarast i hela världenBigMami skrev 2015-05-11 06:51:40 följande:Ja precis Har 2-3 st halvlitersflaskor som jag fyller på i omgångar.
Hur går det med magen på honom? -
Douglas äter 1 eller 2 ggr per natt men vi samsover så jag märker knappt av det. Han sover mest dygnet runt tycker jag. Vi börjar att hitta vår vardag nu.BigMami skrev 2015-05-11 10:55:44 följande:Härligt!
Vidar är också väldigt snäll Sover jätteduktigt om nätterna. Men det är inte skönt att vakna med stenhårda tuttar heller :-/ Usch! Aldrig är man nöjd
Vi har börjat promenera varje dag och träna enligt appen mammamage också -
Jag förlitar mig på fänkålen bara att hälla i dig. Jag tycker att det är gott ocksåSommarsnö skrev 2015-05-11 14:45:45 följande:
Här är det kinkigt både på förmiddagar och kvällar. Enda tiden som han sover länge (förutom på natten) är på eftermiddagarna. Undantaget var igår då han var lugn större delen av dagen. Funderar på om det berodde på den enda koppen fänkålste jag drack kvällen innan? Nu ska jag hinka te idag och se om det blir samma sak igen, håller tummarna.
-
Grattis. Vad ska flickan heta?S1528 skrev 2015-05-11 17:37:11 följande:
Idag på BF+14 bestämde sig vår lilla flicka för att komma ut! Var öppen 4 cm när jag kom in och sedan följde en okomplicerad förlossning som varade ca 6 timmar. Klarade mig hela vägen på enbart lustgas, kroppen vet verkligen vad den pysslar med :)
Nu ska vi vila upp oss på BB :)
-
Det är en bra metod. Fänkål är kramplösande och nog därför magknip blir bättre av det. Ofta räcker det med att mamman dricker det.Freje skrev 2015-05-13 07:55:33 följande:
Tack för tipsen om fänkålste! Det har gjort nätterna mkt lugnare. Nu somnar hon direkt i egen säng efter varje amning. Förut var vi tvungna att ha henne liggandes på oss tills hon stökat färdigt o somnat. Underbart!
-
Jag har sovit en natt med alla barn. Har längtat hem direkt. Vill laga egen mat, duscha i mitt badrum och sova i egen säng.S1528 skrev 2015-05-13 11:40:26 följande:
Jag tolkar era svar som att jag är helt normal som längtar hem :) Vi har inte turen att ligga på ett sånt patienthotell utan det är ett litet rum med en sjukhussäng och en ihopfällbar resesäng, ingen toalett eller dusch på rummet heller..
Barnläkaren har kikat på lillan nu, hon är lite gul så dom ska kika på henne igen lite senare. Men eventuellt blir det hemgång ikväll :)
Nu hade vi patienthotell men det känns ju överdrivet att betala 500 kr per natt för det är ändå ett sjukhus man bor på. -
Douglas skrek hela första veckan men det var för att mjölken inte räckte. Jag ammade varannan timme och gav lite ersättning till mjölken var i fas med honom.S1528 skrev 2015-05-14 11:38:53 följande:
Då var första natten hemma avklarad.. Mycket skrik och gråt blev det, och två väldigt trötta föräldrar..
Lillan kräks väldigt mycket, har förstått det som att det är för att magmunnen inte är helt fullfungerande ännu och att det bara är att låta henne ta bröstet och amma på nytt efter att hon kräkts. Men är det någon som vet om det är vanligt att nyfödda har magknip? Lillan ville verkligen inte somna förrän en stor laddning med bajs hade kommit ut efter nästan sju timmars gnäll och gråt :( Jag har googlat lite fram och tillbaka men inte hittat något bra svar. Kanske det blir så nu i början när tarmarna ska komma igång?
Jag håller tummarna för att den kommande natten blir bättre!
Första natten skrek han hela natten och vi var helt slut. Tror han hade lite magknip då för han bajsade också rejält en gång. Han har haft lite ont i magen och varit gasig och då har pysventil hjälpt oss. -
Oftast 2 ggr men senaste dagarna något mer, han är 5 veckor nuJenSagström skrev 2015-05-19 11:20:20 följande:
Grattis till alla er som fått era små underverk sen sist!
Vi fick åka hem från sjukhuset efter 1 vecka och nu mår vår lilla Julia bra!
Hur ofta äter era små på nätterna?