Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

madde10 skrev 2014-09-12 16:06:06 följande:

NIPT lät ju väldigt intressant. Jag ska ju göra MKP om 2 veckor, men detta låter ju mycket bättre. Har mailat ett par och frågat. 10000 är ju jättemycket pengar, men det kanske är det värt??

Det test som utförs av Tataa Biocenter tar upp till 3 veckor att få svar på. Maila dem på info@fostertest.se och se om de har samarbete med någon vårdcentral i din närhet.
  • JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-09-12 20:21:07 följande:

Detta visste jag inte. Jag har där emot testat mina blodprover om det finns något genetiskt och risk för kromosomavvikelser på mitt barn.. (Har en bror med kromosomavikkelser) Måste ju nästan vara på samma sätt som dom jämför?

Fostrets DNA finns i mammans blod och de analyserar det med hjälp av en speciell teknik. De har antagligen analyserat ditt DNA för att se så att du och din bror inte bär på samma avvikelse.
  • JhjärtaK

Ja det måste kännas toppen med lite energi igen alhi

Själv tycker jag inte att lergigan comp hjälper nämnvärt, kanske är mitt illamående mer trötthetsrelaterat än gravidrelaterat egentligen? Tar två om dagen (får ta 1-3 om dagen enligt receptet) och tänkte göra så i en vecka till ca och sen sluta och se hur jag mår.

Idag har min mage exploderat! Ser galet gravid ut och kan inte ha något som trycker på magen för det känns obehagligt. Men magen är högt upp så det är nog mest magsäck och tarmar.

• JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-15 06:47:15 följande:
    Det låter inget vidare att behöva kräkas :( jag är i v 12 11+3 och mår fortfarande illa, mest på eftermiddagarna och kvällarna. Den extrema tröttheten dagtid börjar att ge sig dagtid och jag är glad att orka med dagarna även om jag är helt slut kl 21.00 på kvällen
    Jag är också illamående på eftermiddagar och kvällar. Lergigan comp har fungerat sådär men märkte igår att om jag tog en tablett vid 16 tillsammans med en smörgås så fungerade det bättre än om jag väntade tills middag med att ta tabletten. Glömde tyvärr burken hemma idag så kan inte ta någon tablett förrän efter jobbet och då är det nog kört tyvärr.

Jag däckar när jag lägger dottern vid kl 19.45, vaknar sedan till vid kl 21 och går och lägger mig i min egen säng och sover sedan till kl 06 (med kisspauser varannan timme, pust!).
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-15 08:55:58 följande:
    Jag kissar också mycket på natten. Inatt vaknade jag faktiskt inte en enda gång men somnade sent. Längtar efter de här veckorna när det blir lite mer som vanligt.
    Jag längtar också men minns med dottern att jag behövde kissa många gånger per natt under hela graviditeten typ. Först var det hormonerna och sen använde dottern min urinblåsa som huvudkudde typ så jag var konstant nödig från vecka 17
  • JhjärtaK
    Elisebet skrev 2014-09-15 08:35:45 följande:

Nu har jag nått v 10, känns så bra!
    Jag ska på inskrivning och tidigt ul på torsdag. Som jag längtar! 
    Jag skrev tidigare att jag undrar vad jag åkt på eftersom det är något märkligt med kisseriet. Jag hoppas på att bm ringer idag och säger att urinodlingen var positiv. Vore skönt att kunna ordna allt detta med hjälp av enkla antibiotikatabletter. 

Den där "pirrande" och irriterade känslan vid urinröret hade jag för några år sedan och det var inte UVI utan en urolog trodde på urinrörsinflammation. Fick äta maxdos av antiinflammatoriska i 10 dagar och efter det så försvann det faktiskt. Dock bör man väl inte äta antiinflammatoriska som gravid så "hoppas" ändå att du har fått en vanlig UVI.

Härligt med vecka 10!
  • JhjärtaK
    Anonym (Annelie) skrev 2014-09-15 11:32:59 följande:
    Det var tyvärr inte inte uvi, så jag bokade tid hos urolog direkt. Jag har varit hos honom tidigare eftersom jag haft liknande bekymmer tidigare. Stämmer bra att det är en slags pirrande känsla jag har! Sved det då du kissade? Det gör det inte för mig. Kan du beskriva mer exakt om du hade fler symtom? Allt jag kan få är till hjälp eftersom jag vet att det kan vara svårt att bli lyssnad till när det kommer till dessa problem. 
    Nej det sved inte när jag kissade men kände mig nödig nästan hela tiden och som sagt så irriterade det vid urinrörets mynning. Mycket svårt att beskriva mer än att jag kände konstant obehag och att det var väldigt "luddiga" symptom i övrigt. De gjorde en cystoskopi (tittade med en liten kamera) upp i urinröret och urinblåsan för att utesluta cancer eller annat och då märkte de att mitt urinrör var väldigt irriterat och det började blöda lite. Efter den undersökningen gjorde det djävulskt ont att kissa, var väldigt glad för att jag aldrig haft UVI då jag kan tänka mig att det är så det känns då.
  • JhjärtaK
    Anonym (Annelie) skrev 2014-09-15 15:20:12 följande:
    Aha! Tack för svar. Det kan vara det jag har, men jag känner även lite obehag från längre in ibland. Alltså som lite obehag från själva blåsan. Jag har det kanske två timmar per dag, så inget av besvären är ihållande. Men det är jobbigt att inte veta. 

Om det är samma som du hade så är det sant att jag ej kan ta antiinflammatoriskt. Men kanske kan man få lokal kortisonbehandling istället. 
    Ja just det, de satte in en kortison"ampull" i mitt urinrör när jag var där och sen fick jag en kortisonsalva att smörja med också. Det är några år sedan så har uppenbarligen glömt en del. Kommer nu ihåg att jag också kände obehag ifrån blåsan. Hoppas att urologen är vettig och tar det på allvar.
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-15 21:33:19 följande:

Har läst att vissa känt av fosterrörelser redan i vecka 12. Har någon i gruppen känt något än?

Ingenting som skulle kunna vara bebisen. Jag kände först i vecka 20-21 med dottern så antar att det kommer att dröja ett antal veckor till innan jag känner något. Jag är i vecka 12 nu och går in i vecka 13 på torsdag och då har vi även kub, nervöööös!!!
  • JhjärtaK
    Madelen b skrev 2014-09-16 11:08:04 följande:

Fy går runt och är ständigt stressad o nervös! Idag måste ja berätta för min chef och personalansvarig att jag är gravid pga min sjukskrivning. Känns inte alls bra att göra det såhär tidigt i graviditeten ( v 9 ). Om något händer så kommer de bli så sjukt jobbigt att ta upp detta med dem! Plus att ja är rädd att de kommer sprida sig på arbetsplatsen:(

Fler här som berättat?

Jag har berättat för min vd då vi skulle ha vinprovning på en konferens och jag visste inte hur jag skulle kunna mörka att jag var gravid och behövde tips. Jag berättade även för honom i våras då jag fick mf och han var verkligen stöttande så det kändes inte så farligt att berätta denna gång. De flesta vet ju ändå att det finns en risk för mf och att den är som högst i början så skulle det hända något så förstår de säkert. Får verkligen hoppas att de håller detta för sig själva, så himla oproffsigt om de inte gör det!

Lycka till!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)