Inlägg från: Isabella93 |Visa alla inlägg
  • Isabella93

Bf Maj 2015

Kissemiss skrev 2015-07-04 22:13:24 följande:

När planerar ni att börja försöka med nästa? Vi har väldigt svårt att bestämma oss om vi vill försöka redan i augusti, i vinter eller om typ 2,5 år.. Ahh! Det finns för och nackdelar med allt. Fördel är ju att det vore skönt att vara klar med barnafödandet innan jag(vi) blir 30 (är 26 nu), vi planerar tre barn. Täta barn har säkert lite extra mycket glädje av varandra under uppväxten.

Nackdelen är såklart, orkar vi? Orkar min kropp?

Jag vill börja försöka i mars nästa år så att dottern är ca 1,5 när nästa kommer. Sambon vill lite senare, hon är ca 2..men det blir väll endå att börja försöka någon gång i mitten på nästa år :) jag vill bli klar med alla barn innan jag är 25, är 22 nu. Vet inte om jag vill ha 2 eller 3 barn..max 3 i alla fall. Jaa..vi känner så med, vi vill ha barnen täta så de kan leka ihop o ha mer glädje av varandra eller hur man ska uttrycka sig..Jag tänker på hur jag själv växte upp med en stora syster som är 2 år äldre, vi hade så kul ihop o lekte jämt. Medan min lillasyster som är 9 år yngre än mig lekte oftast själv med sina leksaker.

Aa..man måste tänka på kroppen och sig själv så man inte går sönder helt. Både psykiskt och fysiskt.
  • Isabella93

Igår blev det bestämt att jag ska börja med ersättning till min lilla tjej. Hon är nu en månad och väger 20g mer än när hon kom, har alltså gått upp väldigt lite.

Jag va hos min bästa väns föräldrar igår(med henne där såklart), min dotter Tyra åt i princip hela tiden då..Hon somnade efter hon ätit och då tog min vän henne och då vaknade hon igen och bara grät o skrek. Hon blev inte nöjd helt enkelt. Jag har känt så sen hon kom att hon inte varit riktigt nöjd efter mat och inte kunnat sova på dagarna ordentligt. Så igår tog min väns mamma beslutet att Tyra behöver ersättning så hon sprang ner till Ica 2 min innan de stängde o handlade det. Jag tror jag aldrig sett tyra så nöjd och mätt sen hon föddes. Just nu sover hon som en stock för att hon fått härlig, tjock mat och är nöjd och belåten.

Jag började gråta igår när hon fick ersättningen, först för att det kändes jobbigt att man själv inte räcker till o känner sig på ett vis dålig att man inte har tillräckliht mycket mjölk och inte tillräckligt tjock så hon blir mätt, men sen kom glädjetårar för att hon blev så oerhört nöjd och glad. Det bästa var att när hon ätit lite så kom största leendet. Så nu blir det ersättning och pumpa ut mjölk så jag ser hur mycket hon får i sig. Hoppas hennes mage håller sig i schakt nu bara..

Oj, blev långt detta ;)

• Isabella93
    pco skrev 2015-07-09 23:37:16 följande:

Tänkte höra med er hur gör ni vid läggdags? Hur ofta sover era små och när och hur somnar de?

Ni som har ersättning till era små, hur mkt och hur ofta äter de?

Våran tjej har ätit jätte bra men nu när värmen kom så förstördes allt, hon åt innan ca 150 var 4h för att sen äta sämre o sämre o nu kan hin äta 80 och det kan gå upp till 6h ibland. Annars snittar hon på 100 var 3h o på natten 4-6h emellan o då äter hon 100 elr 150 ..nu ikväll åt hon dock 150h efter 3h men aa känner att allt har blivit så konstigt efter värmen och det har inte rättats till än. :/

På kvällen har vi fått in en rutin då hon somnar vid ca halv 10 varje kväll, somnar i min famn och sen går jag o lägger henne i sängen. Sober till ca kl 5, äter och somnar om, vaknar vid 7 äter o somnar om o vaknat sen vid 9 o då går vi upp. Dock har hon nu även börjat vakna vid kl 2 sen jag började med ersättning så blir en extra måltid. :) på dagarna kan hon tyvärr endast sova i min famn,vaknar så fort jag lägger henne i sängen eller babynestet. I min famn kan hon sova i flera timmar!

Våran tjej har inre riktigt lärt sig det där med ersättning än, att hon blir mätt då hon äter o äter tills hon spyr och endå vill hon ha mer! Men försöker ge mindre portioner och oftare ist för stora och mer tid emellan.
    pco skrev 2015-07-09 23:46:55 följande:

Va skönt att hon blev nöjd :) vet precis hur det känns för jag ville oxå amma o gjorde allt, pumpade även oxå men hon gick inte upp i vikt så bra så fick bli ersättning.

Man känner sig som världens dåligaste men det är man inte, kärleken till ens barn sitter inte i mjölken, vi är lika bra ändå och om detta är det bästa för våra barn så är det vår plikt att göra så :)

Var på Ikea för ett tag sen då två tanter satt o viska o tittade osv hörde när jag gick förbi sen något om ' typiskt unga mammor som ger ersättning ist för amma'

Jag blev såklart ledsen och förbannad, hade det vart nu så hade jag sagt något men i det läget blev jag bara helt stel. De visste ju inte att jag försökte allt för att få de att funka och även om jag hade valt ersättning ist för amning så är det ju inte deras problem. Suck, Folk ska alltid lägga sig i saker och ting.

Med detta vill jag bara säga att du är en lika bra mamma om du ger ditt barn ersättning som amning :)

Jaa...det känns riktigt bra att hon blir mer nöjd nu och jag har redan märkt att hon gått upp i vikt. Känns jätte bra!

Herregud vilka människor det finns..Man blir rädd ibland, att alla ska lägga sig i..De har ju ingen aning om varför man inte ammar sitt barn! Åh..

tack för de uppmuntrande orden..det känns skönt att höra :)
  • Isabella93

Lilltjejen har varit super gnällig nu i två dagar..Det är som att ingenting duger och inget är bra. Kan det vara en fas hon är i? Om hon inte sover eller äter så gnäller hon, inte gråter utan bara gnäller..Hon är 5 veckor gammal.

• Isabella93
    Isabella93 skrev 2015-07-10 00:59:58 följande:

Lilltjejen har varit super gnällig nu i två dagar..Det är som att ingenting duger och inget är bra. Kan det vara en fas hon är i? Om hon inte sover eller äter så gnäller hon, inte gråter utan bara gnäller..Hon är 5 veckor gammal.

Jag hade svårt att få henne att somna ikväll också..
  • Isabella93
    Blicka skrev 2015-07-10 02:34:29 följande:

Tror det är en utvecklingsfas vid fem veckor.

Aha okej..hur länge brukar det hålla i sig då ungefär?
  • Isabella93
    Blicka skrev 2015-07-10 20:52:50 följande:

Första fasen brukar bara vara ngn dag. Läs gärna boken "växa o upptäcka världen". Mkt stämmer

Der ska jag Göra. Tack för tips!
  • Isabella93

Idag har min tjej bajsat 3 gånger, brukar bajsa en gång, kräkts massor..tyckte att det nästan spruta när hon låg på skötbordet och kräktes, kom upp som en förstoppad fontän om ni förstår vad jag menar.

Bör jag vara orolig? Kan det vara magsjuka? Hon kissar som vanligt tycker jag och just nu sover hon väldigt tungt och skönt.

• Isabella93
    Blicka skrev 2015-07-12 17:49:36 följande:

Tror inte du behöver oroa dig. Ibland kommer det mkt kräks o magen kan ju variera, men är du orolig tycker jag du ska ringa vårdguiden. Min lilla har kräkts mer nu i två dagar, antingen har hon ätit mer än vanligt o överskottet rinner ut el så är det förkylningen som hon har som påverkar.

Okej..tack för svar!

Avvaktar idag så får jag ringa imorgon om det fortsätter tror jag.
  • Isabella93

Hej tjejer!

Jag måste få veta vad ni tycker..

min sambo bestämde med sin bror i lördags att de skulle åka iväg o festa. Han frågade mig lite hastigt om han fick och jag som känner mig elak av att säga nej sa bara "det får du avgöra"

Någon timme senare säger han "jag åker iväg sen då isa" framför hans bror, syster och pappa men jag svarade inte, då sa han mitt namn och då svara jag endast ja utan att titta på honom. Då märkte han att jag va lite sur.

På väg hem sen så frågade han igen om det va okej

att han åkte, eller om han fick. Då sa jag att jag inte ville men jag känner mig elak av att säga nej. Han fråga då varför jag inte ville..Joo för att få hjälp med våran dotter såklart..speciellt nu då hon är väldigt gnällig och inte riktigt vet vad hon vill verkar det som. Han blev då butter och stannade motvilligt hemma.

Jag är jämt med henne, jag älskar henne självklart över allt annat...men ibland blir det lite väl mycket, då är det skönt med lite avlastning. Sambon va inte ens hemma de 10 dagarna efter förlossningen och nu vill han redan iväg och festa o va med kompisar och låta mig sköta o fixa allt själv!?

Är det jag som tänker fel o är självisk, borde han få åka iväg o va med sina kompisar o festa?

Jag kände mig lite elak i lördags när han stannade hemma o även blev sur..han somnade dock i soffan vid kl 9..

Hur tänker ni och hur skulle ni gjort? Va brutalt ärliga, säg att jag är en bitch om ni tycker det ;)

• Isabella93
    Blicka skrev 2015-07-13 09:23:52 följande:

Känner igen mig... Min sambo blev erbjuden en upplevelse via jobbet nyligen. Han tackade nej först, men sen hörde jag att han fått frågan igen. Jag sa att jag vill att han är hemma, men får välja själv. Han valde upplevelsen, jag uttryckte att det kändes tråkigt o sa att jag kände att jag behövde hjälp hemma. Han bestämde då att han inte skulle tacka ja till erbjudandet utan vara hemma - då får jag dåligt samvete för det... Då jag tänker att han helst ville vara ngn annanstans. Hur man än vänder o vrider blir det lätt fel... Jag vill känna att vi kan dela upplevelserna runt bebis o de stora barnen. Jag tror det viktigaste är att prata om hur man känner o försöka tänka att valet att stanna hemma gjorde de själva, vi uttryckte vad vi kände/tyckte.

Jaa..känns som att det lätt blir fel, hur man än gör. Jag vill också att vi ska vara lika delaktiga i våran bebis utveckling och upplevelser. Aa..det har du rätt i, beslutet blev deras till slut. Och det är nog väldigt viktigt att prata så man inte blir osams.
  • Isabella93
    Blicka skrev 2015-07-13 20:21:25 följande:

Aldrig somna osams är ju bra att tänka (sen kanske det inte håller fullt ut alla gånger).

Hur mår lillan?

Aa..det är nog bra att tänka så! Och inte heller skiljas åt osams.

Hon mår bra, men kräks så otroligt mycket tycker jag..är inte så jätte orolig då hon kissar väldigt bra o sover och verkar nöjd..Men det är lite jobbigt med så mycket kräks hela tiden..får byta kläder på både henne o mig under dagen. testade idag att ge henne mindre mat och oftare men det hjälpte inte så mycket. Imorgon ska vi till bvc så får se om dom har några tips o råd.

Mår din tjej bra? Har förkylningen lagt sig för henne?
  • Isabella93
    Blicka skrev 2015-07-13 22:18:27 följande:

Min äldsta var en riktig kräk- och bajsbebis. Flera ombyten alltid med o minst en tröja till mig

Lillan fortsatt förkyld, lite mindre snorig men hosta stackarn... Nu hoppas jag det ger sig snart.

Hehe oj..jaa, endel bebisar verkar vara riktigt kräkiga när man läser om det. Hoppas det lugnar sig lite snart i alla fall. :)

Usch vad jobbigt för henne. Inte kul att vara snorig o hostig. Men skönt att det verkar gå åt rätt håll då snoret avtagit lite i alla fall. Hoppas med det ger sig snart, för eran skull <3
  • Isabella93
    Sabine skrev 2015-07-13 23:14:40 följande:

Jag förstår din frustration men vad min man sa till mig när vårat första barn var nyfödd var att inte kände sig behövd. Alltså det är Skit svårt att förklara men nästan alla barn är mest nöjda hos sin mamma....Inte konstigt då dom har legat i magen i 9 månader. Så min man kände sig lite utanför när jag och sonen hade ett fint band mellan oss och han inte kände nått band. Men nu idag när sonen är snart 2 år så leker dom och grejar tillsammans hela tiden. Så din sambo kanske känner sig inte så behövd eller tycker det är jobbigt att ni redan har ett band och inte han.

Men lovar sig när hon börjar krypa och bli mer som ett barn så kommer din sambo tycka det är kul och vilja vara hemma mer:)

Aa..kan ju vara det..Han brukar ibland säga på kvällarna att "Nae, nu duger inte jag längre" så tar jag henne igen. Hoppas det blir så..Vi pratade om henne när vi åt idag att nu är hon fruktansvärt mammig men sen blir hon kanske jätte pappig istället och min sambo skämta till det med att säga att jag kommer vara så tråkig sen så då är det roligare att vara med pappa ;)
    Moolie skrev 2015-07-14 07:51:52 följande:

Lite tradig var du... Men alla män funkar ju olika när det kommer till festande... Min man körde hem oss från BB där jag legat själv i fem dagar. Dagen efter åkte han på fest. Hade jag blivit bjuden hade jag velat åka om jag varit honom.

Men skillnaden är att min man var uppe och studsade kl 6.00 och hade frukosten dukad åt mig när jag vaknade... De flesta andra ligger bakis dagen efter...

Oj okej..Det hade jag inte tyckt va okej..Och jag hade nog inte heller velat åka just för att finnas där och kunna hjälpa till ist. Men vi alla är ju olika såklart :)

hehe jaa..det va ju en fördel att han va så..Min sambo ligger halvdöd hela dagen efter en kvälls/natt festande! ;)
  • Isabella93
    Oväsen skrev 2015-07-15 22:17:28 följande:

Jag har nog svårt att förstå att man vill festa när man nyss fått barn istället för att vara hemma och ta hand om varandra. Jag hade blivit sur om min man ville ut och festa så jag förstår dig.

Jag känner likadant..tycker det känns jätte fel eftersom jag vill vara med honom och våran dotter hela tiden. Speciellt på helgerna för att min kille jobbar 5-5 varje dag i veckan.
  • Isabella93
    Kissemiss skrev 2015-07-20 11:35:27 följande:

Vad gör ni på dagarna? Speciellt ni som bara har ett barn. Om man har två så tycker säkert bebisen om att titta på syskonet som far runt!

Min bebis blir tre månader på lördag och han ser sååå uttråkad ut när han sitter i sin Babysitter och kollar på mig :P När jag går fram till honom och pratar så skiner han verkligen upp!! Haha får ju dåligt samvete om jag inte underhåller honom varje minut :S

Han har inget babygym men jag lägger ut massa leksaker på en filt och så får han ligga på mage och kolla på dom. Det är populärt i ungefär tio minuter....känns verkligen som han börjar vilja upptäcka världen nu! Gärna stå upp i mitt knä och kolla sig runt:) Tycker det är lite jobbigt med magträningen för han spyr Alltid när det blir tryck mot magen..

Skulle vilja lära mig lite sånger att sjunga för honom! Någon som vet någon lista på spotify? :)

Jag har fullt upp med min dotter på snart 7 veckor. Hon har svårt att sova själv på dagarna,vill helst sova i mitt knä eller så måste jag ligga bredvid så att hon får värmen. Om hon möjligtvis skulle kunna sova själv så sover hon max 20 min o då passar jag på att fixa här hemma.
  • Isabella93
    Blicka skrev 2015-07-26 15:08:37 följande:

Hur har ni det? Lillan har börjat göra så mkt ljud o det är så roligt att kunna "prata" lite. Annars har vi namntrubbel... Inte helt överens vilket känns trist. Jag trodde vi var på samma spår men så var inte riktigt fallet. Känns jobbigt o svårt att ev behöva tänka om

Här är det bra! Lillan växer som bara den, dop är äntligen bokat och inbjudningskorten beställda. Våran tjej har också börjat låta massor och skrattar väldigt mycket. Man blir helt varm i kroppen varje gång hon ler :)
Svar på tråden Bf Maj 2015