• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • Madicken01
    goaround skrev 2014-10-16 20:12:38 följande:

Jag har också en tjej på snart 9 månader, hon är född 21 januari 2014, när är era bebisar födda? 

Tuvalie88, min man ska också vara hemma minst 3 månader när majbebis kommer :) så skönt :)

3 januari :)
  • Madicken01
    Jordgubb90 skrev 2014-10-16 18:36:36 följande:

Någon som har koll på det här med föräldraledighet och föräldrapenning? 

Om man har ett fast jobb och ska vara ledig, och bara vill ta ut 3 dagar per vecka i föräldrapenning för att spara dagar... Hur funkar det? Kan man göra så eller måste man jobba de dagar man inte tar ut FP? 

Fram till barnet fyller ett år kan du ta ut hur få dagar du vill. Efter ett år måste du ta ut fem dagar i veckan eller typ jobba 2 och ta 3 fd.
  • Madicken01
    Tuvalie88 skrev 2014-10-16 14:35:59 följande:

Vad kul! Ja vi räknar med ett tufft första år när bebisen har kommit men sen tror jag att man har igen det. Förhoppningsvis kan de leka mycket tillsammans redan från att de är väldigt små. För oss blir det en väldigt bra tid att få barn då min man planerar att slå ihop föräldraledighet med semestern och på så vis vara hemma 2,5-3 månader när bebisen kommit. Det känns redan nu som en väldig lättnad

Ja vi är också inställda på en tuff första tid. Hoppas kommande bebis är lika nöjd och glad som storebror är så skall det nog gå bra. Som du skriver så tror jag oxå vi har igen det sen.
  • Jordgubb90
    Madicken01 skrev 2014-10-17 06:32:07 följande:
    Fram till barnet fyller ett år kan du ta ut hur få dagar du vill. Efter ett år måste du ta ut fem dagar i veckan eller typ jobba 2 och ta 3 fd.
    Åh jaha, är det så det fungerar. :)
  • Cykelpumpen
    Någon som har ett par lugnande ord att bjuda på?:/
    Någon av er som hade ordentlig växtvärk och små blödningar i början? :/

Senaste tre dagarna har jag haft ondare än vanligt i magen (kramper ner till i magen)  och det kommer lite blod då och då. Jag hade ett missfall för ca 10 år sen och då kändes det verkligen mycket värre när det satt igång, men är skitnervös att det här är början till någonting dåligt :( Som tur är har jag UL på måndag, annars hade jag nog ringt 1177 och nojat. Jag försöker tänka att det är individuellt och att både stark växtvärk och små blödningar är normalt, men det är grymt läskigt när dom sypmtomen kan vara början till ett mf :/ 

Jag hoppas att jag inte "drar ner" stämningen här inne, det vore bara skönt att få fråga några andra som sitter i samma båt. Jag vill inte prata för mycket med pappan för han blir orolig och så känns det bara dubbelt värre. (Jo han känner till detta såklart, men spelar lite cool inför honom...)
  • UmeåMamman

Småblödningar har jag haft av och till i alla mina tre graviditeter, utan att det varit något fel (nu är jag ju i och för sig  bara i v.10 än så länge den här gången, men vi har sett den lilla bönan på UL i veckan och allt såg prima ut där inne!). Blödde senast igår och visst blir även jag lite nojig, trots att jag VET att det är helt normalt, men försöker ändå att slappna av. Slemhinnorna blir väldigt sköra när man är gravid och vissa är helt enkelt mer "lättblödda" än andra. 

Mycket molvärk har jag dock inte haft, så där kan jag inte yttra mig tyvärr... 

Håller tummarna för att allt ser bra ut på måndag! Vilken vecka är du i?

• Tuvalie88

Jag har inte haft blödningar men min förra graviditet hade jag så fruktansvärt ont i några veckor! Var på två vul men allt såg toppen ut, var bara extrem växtvärk i livmodern. Rätt vanligt fick jag höra sen, det hade jag velat veta innan för jag blev så rädd! Jag hade så ont att jag vaknade mitt i natten och blev genomblöt av svett på sekunder. Grinade och undrade vad jag gett mig in på, hur skulle jag klara en förlossning när det där gjorde så ont!

Hoppas du kan slappna av lite i helgen, är nog ingen fara!

• a j 91
    Cykelpumpen skrev 2014-10-17 11:04:25 följande:
    Någon som har ett par lugnande ord att bjuda på?:/
    Någon av er som hade ordentlig växtvärk och små blödningar i början? :/

Senaste tre dagarna har jag haft ondare än vanligt i magen (kramper ner till i magen)  och det kommer lite blod då och då. Jag hade ett missfall för ca 10 år sen och då kändes det verkligen mycket värre när det satt igång, men är skitnervös att det här är början till någonting dåligt :( Som tur är har jag UL på måndag, annars hade jag nog ringt 1177 och nojat. Jag försöker tänka att det är individuellt och att både stark växtvärk och små blödningar är normalt, men det är grymt läskigt när dom sypmtomen kan vara början till ett mf :/ 

Jag hoppas att jag inte "drar ner" stämningen här inne, det vore bara skönt att få fråga några andra som sitter i samma båt. Jag vill inte prata för mycket med pappan för han blir orolig och så känns det bara dubbelt värre. (Jo han känner till detta såklart, men spelar lite cool inför honom...)
     Jag fick mf några månader innan jag blev gravid med ettan, då gjorde det så ont att jag inte kunde stå upp, va i v 9. Sen i början av den lyckade graviditeten hade jag ordentlig växtvärk, ungefär som ond mensvärk men de va inget fel ändå, min bm sa att det inte var konstigt när det växer så fort och mycket och det är det ju inte när man tänker på det! 

Förstår att du inte vill dra upp det för mycket hemma, brukar också hålla oron lite för mig själv för att inte oroa sambon i onödan :)
  • Cykelpumpen

Tack för era svar tjejer. Ringde 1177 som skickade mig på VUL. Trodde jag var i v. 12 men 7+1 visade det sig. Tyvärr trodde dom starkt på ett påbörjat missfall och hittade ingen hjärtaktivitet :( Ska tillbaka på måndag för att kolla igen, om inte hjärtat slog då så föreslog dom skrapning. Blir dock lite orolig när jag läste runt lite :s Tydligen är det svårt att se hjärtat slår innan v.9 när man gör VUL pga den suddiga bilden? Man vill ju lita på läkaren men har läst att dom alltid brukar vänta en vecka innan nästa VUL för att vara säkra? Och vissa tjejer hade krävt VUL I v. 9 och då såg dom hjärtat slå? Jag vågar absolut inte hoppas på för mycket såklart men just nu känns det jobbigt med skrapning nästa vecka efter man har läst om det. Någon som har erfarenhet av det? :/

• Mariposas
    Cykelpumpen skrev 2014-10-17 22:47:01 följande:

Tack för era svar tjejer. Ringde 1177 som skickade mig på VUL. Trodde jag var i v. 12 men 7+1 visade det sig. Tyvärr trodde dom starkt på ett påbörjat missfall och hittade ingen hjärtaktivitet :( Ska tillbaka på måndag för att kolla igen, om inte hjärtat slog då så föreslog dom skrapning. Blir dock lite orolig när jag läste runt lite :s Tydligen är det svårt att se hjärtat slår innan v.9 när man gör VUL pga den suddiga bilden? Man vill ju lita på läkaren men har läst att dom alltid brukar vänta en vecka innan nästa VUL för att vara säkra? Och vissa tjejer hade krävt VUL I v. 9 och då såg dom hjärtat slå? Jag vågar absolut inte hoppas på för mycket såklart men just nu känns det jobbigt med skrapning nästa vecka efter man har läst om det. Någon som har erfarenhet av det? :/

Har tyvärr ingen erfarenhet av det du skriver... Men fick själv missfall i början av juni. Åkte precis som du in pga av lite blödningar, hade dock inte ens särskilt ont men magkänslan sa att något va tokigt. Trodde då att jag va i v 8-9 men det visade sig att det slutat utvecklats v 5. Blev hemskickad o fick en tid en vecka senare för ytterligare kontroll. När en vecka gått hade blödningarna satt igång rejält och kroppen tog själv hand om det så jag behövde aldrig skrapas. Nu är du ju lite längre gången än vad jag var. Men det kan ju vara så att kroppen tar hand om det själv inom nån veckor om det skulle va missfall. Samtidigt är det en grym väntan... Skickar över en styrkekram. O hoppas på det bästa såklart..