• Blicka

Bf Maj 2015

Moolie skrev 2015-06-08 16:20:07 följande:
    Nu är min lilla skrutt bara två veckor gammal... Men allt går bra här. Helammar och maken har börjat jobba idag. Vi har varit hemma i 10 dagar. Så allt känns väldigt nytt och främmande ännu... Har bara precis börjat förstå att hon är vår. Innan tänkte jag att någon borde komma och hämta sin bebis... Att jag inte har tid med detta, jag ska ju själv föda snart!!

Vi har det lite knöligt med kvällarna då hon verkar ha ont i magen... Omoget tarmsystem är det jag får upp när jag googlar. Så det löser väl sig.

Jag har fortfarande en del avslag. Så sex är sjukt avlägset även om jag ÄNTLIGEN börjar bli lite sugen. Länge sedan nu...
    Sempers magdroppar rekommenderas om ngn liten har magont. Har hjälpt mina den första tiden.
  • Blicka
    Titt ut skrev 2015-06-09 09:46:04 följande:

Min lilla kille är 3 veckor nu och allt rullar på bra. Första 2 veckorna sov han 6-8 timmar i sträck på natten men nu den här veckan vaknar han 1-2 gånger per natt för att amma. Något som jag kan dela med mig av till er som har bebisar med onda magar eller bebisar som verkar missnöjda efter amning/matning. Rapa dem ordentligt och håll dem upprätta länge efter mat för då trycks inte de onda luftpubblorna ner i tarmsystemet. Ibland brukar min son ligga i sängen och vifta med armarna och det ser ut som att han kämpar med något och när jag då tar upp honom kommer det alltid en rap, sen kan jag lägga ner honom igen och han somnar lugnt. Jag hade väldigt problem med detta med mitt första barn. Hon hade magproblem. Men att rapa dem ordentligt innan de läggs ned är för oss ett måste.

Håller med - rapning kan göra underverk!
  • Blicka

Ny vikt på lillan idag o hon hade gått upp bra så kan fortsätta helamma! Skönt får hoppas hon fortsätter så!

• Blicka
    Titt ut skrev 2015-06-09 20:34:36 följande:
    Skönt att hon ökar i vikt smile1.gif
    Ja verkligen en lättnad!
  • Blicka
    Isabella93 skrev 2015-06-10 05:51:26 följande:

Såå..helt plötsligt igår kväll så börjar våran tjej skrika som en tok! Jag tror såklart att hon är hungrig men hon tog inte bröstet, testade ersättning då jag kände att jag hade väldigt lite mjölk i tuttarna. Det ville hon inte heller ha.

Jag o sambon började googla på magknip och tror nu att det kan vara det, hittade lite tips o råd på hur man kunde lindra smärtan men det känns jobbigt att hon inte äter något. Får hoppas att magknipen släppt lite nu när hon vaknat så hon kan äta!

Känns så otroligt jobbigt att inte kunna göra något för att få bort smärtan för henne :(

Jobbigt med magknip min lilla har lite gaser. Rapar ni? Har du ätit ngt speciellt? Ett av mina barn fick magknip när jag tex ätit skaldjur (eller min teori iaf). Prova med magdroppar, magmassage, windi pysventil? Ligga på någon av er på mage?
  • Blicka
    Isabella93 skrev 2015-06-10 08:11:39 följande:
    Jaa..jag tycker jag är väldigt noga med rapningarna. Jag åt pizza igår och tror att det är det som gjort det så nu blir det inte pizza något mer för mig!

Har masserat magen nu ett tag,lagt henne på axeln o buffat på rumpan och haft henne mot bröstet med knäna upp mot magen. Det har blivit enormt mycket bättre men man hör magen bullra på henne och både rapar o fisar kommer lite då o då.
    Då har du hittat ngt som funkar för henne!
  • Blicka
    Isabella93 skrev 2015-06-10 10:46:01 följande:

Nu har hon äntligen fått i sig lite mat igen och magen verkar vara helt okej! Det bubblar fortfarande och hon är väldigt rapig och försöker bajsa! Så jag hoppas på att hon får ur sig allt snart, Inget skrik o gråt längre i alla fall så det är ju ett gott tecken :)

Vad skönt för er det är så jobbigt att se de små ha ont.
  • Blicka

Isabella93 hur är det med magen idag? Nu är det vår tur... Lillan så ont o skriker till i perioder vet inte om jag ätit ngt olämpligt eller om jag rapat för dåligt... Blir till att tänka på det framöver!

• Blicka
    S1528 skrev 2015-06-12 07:36:56 följande:

Om bebis har svårt att rapa, prova hålla den över axeln och lyft ena benet uppåt (som om bebis tog ett stort kliv uppför en trappa typ). Resulterar alltid i stor rap hos oss :)

Ska prova! Tack för tips!
  • Blicka
    Isabella93 skrev 2015-06-12 21:53:16 följande:
    Det är bättre idag. Men både igår och idag har det varit gnälligt på kvällen. Mycket gaser och jag har kommit på att hon inte bajsat ordentligt sen i måndags förren nu, det har varit extremt lite bajs och endast en gång under dagen. Idag däremot har hon bajsat 3-4 gånger och ett jätte lass av de gångerna. Usch vad jobbigt :( windi pysventil fungerade verkligen för oss, som du tipsade om. Har ni testat det? Jaa..man blir verkligen extra noga med rapningarna nu när man har sett hur ont de kan få.
    Vad skönt att det är lite bättre. Har inte testat pysvenyilen, kan bli aktuellt då det är mkt gaser här med. Bajsar inte varje dag, två dagar sedan sist nu. Helammas o gärna ofta! Min tjej har jättesvårt att somna utan att snutta på bröstet. Napp är ingen favorit ännu tyvärr. Tänker att de täta amningarna kan bidra till magont också... Hoppas på hyfsad natt nu.
Svar på tråden Bf Maj 2015