• Blicka

Bf Maj 2015

S1528 skrev 2015-06-25 09:33:59 följande:

Nu behöver jag råd och lite input om hur det fungerar för er andra..

Min snälla lilla bebis som tidigare sovit på nätterna mellan 00-10 endast med avbrott för mat har blivit ett litet nattmonster..
    Helt plötsligt kan jag inte natta henne i babynestet i vår säng som förut. Hon är verkligen trött, det syns tydligt och hon somnar av och till, men slår och fäktar med armar och ben som tokig. Dessutom flämtar och grymtar hon i sömnen som om hon vore superstressad, det gör att jag inte får någon sömn heller :/
    Hon skriker inte så hon verkar inte ha ont i magen. Mätt är hon och gos hjälper inte heller..

Jag tror att hon nästan 7v gammal har upptäckt sina händer, för de är i munnen betydligt oftare än tidigare. Kan sparkandet och fäktandet ha något att göra med att hon är i något slags fas där de utvecklar motoriken?
    Hur funkar det hos er?

Utveckling?
  • Blicka

Faserna kommer med jämna mellanrum, rätt tätt första året. Har en bra bok, växa o upptäcka världen tror jag den heter. Har stämt ganska bra med det som står där o hur mina två äldsta har varit. Ska leta fram den nu igen!

• Blicka

Under avslaget ska man använda kondom. Annars finns inga hinder. Så vitt jag förstått.

• Blicka
    Jordgubb90 skrev 2015-06-26 10:52:34 följande:

Åh nej nu har min lilla pojke fått sin första förkylning. Kanske inte så liten som era (tror jag fick först i tråden - en månad för tidig) 2,5 månad och är jätteslemmig i näsan och halsen. Kräks slem och hostar om vartannat.

Är första barnet så man blir ju så orolig :( Stackars liten!

Inte roligt min tös på fem veckor har varit rejält snorig två ggr redan. Skyller på storasyskonen... använd koksalt i näsan innan mat så lättar det ngt.
  • Blicka
    Jordgubb90 skrev 2015-06-26 12:31:31 följande:
    Stackars liten :( Ja det kör vi på, men hur mycket får man använda? Finns det något max? Kan man ta varannan timme? Och hur mycket brukar du ha i?
    Jag brukar droppa i inför varje amning eller om det är svårt att suga napp. Blir inte hela pipetten men rätt mkt. Ngn gräns har jag inte hört om, inga konstigheter i det.
  • Blicka

Min tjej är fem veckor. Mer vakenperioder, som piggast på kvällen. Försöker få in att hon inte ska somna vid bröstet men det är inte helt enkelt... Vill att hon ska äta, vara lite vaken o sen sova. Vissa dagar sover hon toppen, dagar som igår mindre bra...men men så är det!

• Blicka
    Moolie skrev 2015-06-27 16:10:31 följande:

Min 5-veckors sover 00-08 och vaknar med 2-4h intervaller för mat. Sen sover hon ibland 2min-2h mitt på dagen. Hon sover mer och längre utomhus i vagnen.

Utomhus sömn har alla mina gillat året runt - kommer bli så nu med om jag får bestämma
  • Blicka
    Titt ut skrev 2015-06-27 20:59:03 följande:

Min son är 7 veckor och sover mest hela tiden fortfarande. Han har blivit lite mer vaken dagtid. Nu kan han vara vaken upp till 3 timmar 2 gånger per dag innan han blir trött och vill sova. Han kan sova allt från 15 min till 3 tim åt gången. En nyfiken kille när han är vaken och sitter då gärna i babysittern eller ligger i babygymmet. Vi tar på honom pyjamas runt 19:00 varje kväll, drar ner rullgardinen för att markera att nu är det natt och dags att sova. Sen ammar jag honom och lägger honom i sin säng. Han förstod det här med natt väldigt tidigt redan efter första veckan. Sen sover han till ca. 08:00 med avbrott för ammning ca. 22:00, 02:30, 06:00.

Vad skönt med tidig kväll - lillan håller ofta igång till kl 23! Då är jag lagom mör...
  • Blicka
    Kissemiss skrev 2015-06-28 00:14:19 följande:

Vad gör ni hela dagarna för att få tiden att gå? Bollar ni mycket med bebisen eller ligger h*n mycket själv i babysittern tex?

Minns att jag med första barnet kunde tycka att tiden gick lite långsamt men nu med två till barn förutom bebis springer tiden iväg. Hur som brukar jag ofta ta en fm o en em promenad, ta hand om disk/tvätt mm, gosa/prata med bebis, läsa/se tv vid amning, tupplur, ngn utflykt o träffa folk eller fixa hemma med ngt projekt. Bara vara är rätt skönt också! I höst kommer ju öppna fsk igång o många mammagrupper. Hoppas att det finns ngn för omföderskor som jag kan vara med i då det kan vara kul att umgås med några som har barn i ungefär samma ålder.
  • Blicka

Mellanbarnet är sjuk feber o hemsk hosta, konstaterades falsk krupp i natt på akuten. Maken åkte in då det väste så om hans andning. Stackarn... Så idag kommer det vara fullt upp med alla barn hemma (alltid lediga måndagar från fsk) varav en sjuk...

Svar på tråden Bf Maj 2015