• Blicka

Bf Maj 2015

Kissemiss skrev 2015-07-09 10:41:23 följande:

php8ad0Oa90798.jpg

Bebis sluta väx!! Jag hinner inte meed smile1.gif

Snart 11 veckor gammal. Tror han väger runt 7kg nu (3,5 när han föddes) och är typ 60cm lång!

Haha! Ja de växer fort min lilla kan fortfarande ha 50/56 i stl så hon tar det lite lugnt nu i början, men det kommer bara rassla på sen! Tyvärr har hon blivit förkyld för tredje gången nu - snorar o hostar syskonbaciller är inte att leka med!
  • Blicka

Lillan sover mellan varje matpass. Jag kör äta, vaken en stund (går oftast), sen sova (under dagen alltså). Hon somnar själv i sittern, vagn el famn med el utan napp. Sover allt från 20 minuter till två-tre timmar dagtid o pass. Somnar för natten vid kl 23-00, sover till kl 04-05, äter o somnar om till 7-7.30 o äter då igen. Somnar oftast om direkt. Morgonen börjar för henne vid kl nio. Lillan är sju veckor.

• Blicka
    Isabella93 skrev 2015-07-10 00:59:58 följande:

Lilltjejen har varit super gnällig nu i två dagar..Det är som att ingenting duger och inget är bra. Kan det vara en fas hon är i? Om hon inte sover eller äter så gnäller hon, inte gråter utan bara gnäller..Hon är 5 veckor gammal.

Tror det är en utvecklingsfas vid fem veckor.
  • Blicka
    pco skrev 2015-07-10 00:13:11 följande:
    Okej :) hur får du henne o sova för natten? Hur många gånger per dag sover hon? För när hon väl sover för natten så sover hin 4-6h innan hon vaknar o äter igen o så gör hon så typ hela fm. Sen kanske vaken ca 3h sover kanske 1-2h beroende på om vi är ute med vagnen elr hemma och sen vaken ett tag sover en sväng till o sen vaken ett tag o sen sover för natten men oftast är det svårt att få henne o sova för natten men aldrig på dagen.
    Blir ganska täta amningar på kvällen o erbjuder bröstet innan vi ska somna men då är det mest snutt. Hon läggs ofta vaken i spjälsängen o somnar själv. Jag ammar kanske sex gånger på dagen o hon sover ungefär så många ggr i varierad längd (har faktiskt inte räknat efter... Men hon äter ca varannan timme). Mest vaken på kvällen då hon har vakenpass på två timmar. Med de andra två har jag hittat lite inspiration till rutiner hos baby whisperer, en metod, men har inte kört stenhårt då den går lite väl mkt ut på klockan o är barnen ex hungriga även fast ett visst antal timmar inte har gått ska de självklart äta (så tänker jag) utan mer haft tänket äta -vaken-sova som där beskrivs som easy (eat-activity-sleep-time for you).
  • Blicka
    pco skrev 2015-07-10 00:13:11 följande:
    Okej :) hur får du henne o sova för natten? Hur många gånger per dag sover hon? För när hon väl sover för natten så sover hin 4-6h innan hon vaknar o äter igen o så gör hon så typ hela fm. Sen kanske vaken ca 3h sover kanske 1-2h beroende på om vi är ute med vagnen elr hemma och sen vaken ett tag sover en sväng till o sen vaken ett tag o sen sover för natten men oftast är det svårt att få henne o sova för natten men aldrig på dagen.
    Blir ganska täta amningar på kvällen o erbjuder bröstet innan vi ska somna men då är det mest snutt. Hon läggs ofta vaken i spjälsängen o somnar själv. Jag ammar kanske sex gånger på dagen o hon sover ungefär så många ggr i varierad längd (har faktiskt inte räknat efter... Men hon äter ca varannan timme). Mest vaken på kvällen då hon har vakenpass på två timmar. Med de andra två har jag hittat lite inspiration till rutiner hos baby whisperer, en metod, men har inte kört stenhårt då den går lite väl mkt ut på klockan o är barnen ex hungriga även fast ett visst antal timmar inte har gått ska de självklart äta (så tänker jag) utan mer haft tänket äta -vaken-sova som där beskrivs som easy (eat-activity-sleep-time for you).
  • Blicka

Blev visst dubbla inlägg... Glömde att mina barn inte somnat vettigare tid på kvällen förrän vid 4-6 månaders ålder.

• Blicka
    Isabella93 skrev 2015-07-10 20:47:50 följande:
    Aha okej..hur länge brukar det hålla i sig då ungefär?
    Första fasen brukar bara vara ngn dag. Läs gärna boken "växa o upptäcka världen". Mkt stämmer
  • Blicka
    pco skrev 2015-07-11 21:56:00 följande:

Tack tjejer för tips och att ni dela med er av era historier. Jag hoppas att det blir bättre här. Igår tog det 3h för henne att somna. Men idag gick det riktigt fort.

Klart vi delar med oss förstå året är intensivt o det händer massor för de små! Allt går upp o ner i perioder men stabiliseras så småningom. Lillan som alltid brukar somna bra i sin säng inför natten var vaken till närmare kl 02 i natt o var så ledsen bara gilla läget även om man är så trött att ögonen går i kors...
Svar på tråden Bf Maj 2015