• kanien

Bf Maj 2015

igår blev vi man och hustru samtidigt som dottern låg och mös i magen!! MAGISKT ??

• kanien
    MammaMia91 skrev 2015-02-15 19:19:34 följande:
    Hej och välkommen. Det är jag som håller i FB gruppen så skicka din mejl i privat meddelande så lägger jag till dig så fort jag sitter vid dator :)
    Jag vill också vara med i fb gruppen! Vet inte hur man skickar pm på familjeliv, sitter bara på mobilen.. Kan inte du vara snäll och lägga till mig i fb gruppen? Jag heter Siri Alina Karlenius
  • kanien
    Fröken1987 skrev 2015-02-15 18:25:36 följande:

Hejsan alla blivande majmammor!! ( Och grattis igen Kanien) Skrattande Kul att man känner igen någon!

Jag har inte bf juni, utan bf maj numera, så tänkte kolla med er om jag får hänga lite med erGlad 27 åring, från Västmanland som väntar vår första lille skattNalle
    Såg att det finns en FB grupp också, vore jättekul att vara med i den! Vet inte vilka som är aktiva här längre, någon som vet hur jag gör för att vara med?

Ha det bra!

Hihi tack <3 vart i västmanland bor du?! Jag blir 26år om 1 vecka och bor i Sala
  • kanien
    Fröken1987 skrev 2015-02-15 20:40:24 följande:
    Ser verkligen fram emot dagen då det blir min tur!!;) Bor i Västerås, däremot född och uppväxt utanför Sala=) Möklinta känner du kanske till?
    Ja självklart känner jag till Möklinta umgås du eller känner du någon i sala?
  • kanien
    MorCaa skrev 2015-02-16 08:38:09 följande:
    Åh vad lustigt! Vi med!! ??

phpNeaERD32551.jpg
    Ååh härligt!! Visst är det underbart <3 grattis!!
  • kanien
    pco skrev 2015-02-20 00:18:57 följande:

Hej tjejer nu är jag i 28+2 och har blivit fortsatt sjukskriven till graviditetspenning kommer igång 15 mars. De har även fastställt min årsinkomst o därmed sgi nivån och är sjukt besviken över min dagsersättning, absolut inte va jag räknat med. Hur ser det ut för er? Får ni bra med ersättning elr?

Jag får jätte mkt mer för sjukpenningen av min sjukskrivning nu än sen för graviditetspenningen.

Jag har inte ansökt om föräldrapenning än men jag har gjort en snabb beräkning på försäkringskassans hemsida.. Jag är också sjukskriven nu och kommer förmodligen vara det tills det är dags att föda. Får ut ca 12.000kr i sjukersättning efter skatt varje månaden nu och tar jag sen ut 20 dagar i månaden med föräldrapenning så är det ca 7000kr efter skatt och tar jag ut full månad, alltså 30 dagar så får jag ut ca 10.500kr efter skatt, jag är också väldigt missnöjd med det..
  • kanien
    pco skrev 2015-02-20 12:46:30 följande:
    Oj va lika vi ligger, jag kommer få 12500kr i sjukpenning och 7000kr i föräldrapenning då jag baserat på att ta ut 5 dagar i v så jag måste vara hemma 15mån så måste ta ut för att få dagarna att räcka. Visst att det skulle bli snålt men vafan såhäääär snålt trodde jag aldrig, fick värsta chocken igår. Det innebär att min dagsersättning kommer landa på endast 410kr om dagen, huuuur kan man få så lite när jag ändå annars jobbar heltid och får ut ca 18.000kr varje månad, visst det är inte så mkt men ändå.
    Ja vi verkar ligga väldigt lika! Mitt är räknat på min årsinkomst på 232.000kr.

Dom flesta av mina mammalediga vänner tycker 7000kr på 5 dagar är mycket?! Dom som jag känner får ca 5000kr på 5 dagar ellercden allra lägsta ersättningen på typ 3000kr i månaden.

När jag stämplade fick jag ut ca 9000kr i akassa så det känns konstigt att få ÄNNU mindre men det kommer ju funka, men man blir ju ingen latte-morsa på stan precis

Jag räknar och på att ta ut 5 dagar i veckan för att kunna vara hemma så länge som möjligt. Får min mans alla dagar också förutom hans obligatoriska 60 dagar, så jag får 420 dagar och han 60 dagar.
  • kanien
    Yonndax skrev 2015-02-24 15:10:02 följande:

Var på MVC idag. Fick akupressur för foglossningen, så jag hoppas det hjälper lite.

Fick lyssna på krabaten i magen =)
    Ser ut att bli en stor bebis då jag ligger precis på översta sträcket på sf-kurvan. 
    27 i sf-mått och har 26 hela veckor imorron.

Hur ser det ut för er andra med sf-måttet och ev storlek på bebis?

Jag hade 27cm i sf mått i vecka 25, har nästa möte hos bm nästa vecka och är då i v.28
  • kanien
    pco skrev 2015-02-24 21:05:25 följande:

Såg att ni diskuterade detta med sjukpenning osv. Jag är sjukskriven från Mvc läkaren och får sjukpenning då.. Från 15 mars är jag beviljad graviditetspenning vilket är ett beslut från försäkringskassan så det är helt olika saker.

Hur är det med er andra? Sjukskriven? Beviljad graviditetspenning?

Jag har varit heltidssjukskriven sedan 22 jan då jag var i v.23, är i v.27 nu och är just nu sjukskriven till sista mars med återbesök till min familjeläkare den 23 mars då vi säkerligen kommer förlänga sjukskrivningen. Efter denna vecka är jag dessutom arbetslös så jag kommer bli sjukskriven från arbetslöshet sen och kommer förmodligen vara det till bf 31 maj. Försökringskassan har godkänt min sjukskrivning och jag fick första utbetalningen den 20e feb och sen kommer det rulla på med utbetalningar den 27e varje månad.
  • kanien
    Anonym (mullig) skrev 2015-03-02 02:55:53 följande:

Nu är det dags för mig att gå på barnvangsjakt!

Vad har ni köpt för några? Något ni rekommenderar?

Tipsa gärna på bra butiker (stockholm) dit jag kan gå och kika. jag är inte är så kunnig inom detta :o

Vi har köpt en brio sing som vi är jätte nöjda med! svängbara framhjul var viktigt för mig och att vagnen inte är på tok för stor då jag själv bara är 1.58 kort.. Vi köpte våran begagnad och fick med både liggdel, sittdel och babyskydd som går att fästa på chassit
  • kanien

Var nyss hos bm och lyssnade hjärtljud och mätte livmodern. Hjärtljuden låg mellan 154-163 och mitt sf mått var hela 29!!!!cm i vecka 27+0.. Jag är livrädd att få en stor bebis!

Hur stora sf-mått har ni och i vilken vecka?

• kanien
    Kissemiss skrev 2015-03-24 15:29:49 följande:
    Ja jag skrev fel i sista meningen, min är också på höger sida smile1.gif Läste någonstans att det betyder pojke i magen.. Någon som kan dementera/bekräfta detta? ;P
    Jag är i v.31 nu och min har legat på vänstersida så länge jag har kunnat känna bebisen och det är en flicka i min mage

Jag var också till bm idag och hade sfmått 31cm, 160 slap p/m för snuttan, mitt järnvärde var 110 och mitt blodtryck 105/70, och min bebis låg också med huvudet nedåt men som bm sa så har hon ju fortfarande massa plats att flytta sig runt
  • kanien
    Miras mamma skrev 2015-04-01 12:42:39 följande:

Tänkte bara höra hur ni runt vecka 32 har det med sparkar från bebisen. Min är helt vild och sprakar jättehårt! Har svårt att sitta eftersom det känns som att bebisen trycks ihop och då rör den sig ännu mera. Ibland blir jag illamående för att den sparkar så mycket mot magsäcken. Såhär var det verkligen inte förra gången jag var gravid.. Det är ju mysigt när man känner hur den rör sig men ibland är det väldigt obehagligt..

Jag är i vecka 32 och har nog inte fått en enda spark! Min lilla rör sig mest, liten kullerbytta här och lite ålande där typ men inga riktiga sparkar! Tog upp det med min bm då jag var orolig men hon sa att jag bara skulle vara glad över det för vissa har det jätte jobbigt med sparkar!
  • kanien
    malle88 skrev 2015-06-09 10:33:05 följande:
    Vad bra att jag inte är ensam om det. Har också tänkt så men fått för mig.att alla andras män byter blöjor och är uppe på nätterna och så. Han rätar väl ut sig men det är lite tråkigt. Nu har jag iallafall pumpat mjölk som han kan ge henne vb :)
    Våran bebis är 3 veckor och det är lika här! "Tvingade" mannen att byta hans första blöja igår! Jag har helammat hela tiden men sedan 1 vecka tillbaka så ger vi henne ersättning kl 22 innan läggdags då hon inte nöjde sig med bröstmjölken och det är mannens och dotterns stund, han matar henne och lägger henne sedan för natten så det känns iaf skönt! Men jag trodde han skulle skicka 10 sms om dagen när han är på jobbet m.m men det har inte kommit ett enda sms och när han kommer hem hoppar han typ in i duschen innan han ens kommer och hälsar på henne? Jag överdriver nog men trodde han skulle vara myyycket mer PÅ henne, men det kommer nog när hon blir ändre och börjar "hänga med" mer. Nu är det ju bara tutte & mamma som duger typ <3
Svar på tråden Bf Maj 2015