• marriew

Bf Maj 2015

Dom kom nyss och hämtade våran prins för att ha honom under extra observation. Vi blir kvar här i kanske en vecka då han har haft lite feber och högt Crp. De vet inte om han har en infektion i lillkroppen så han måste vara under observation och få antibiotika:(

Nästan exakt ett dygn efter att han kom till mig måste de ta honom ifrån mig :'(

• marriew

Hej igen alla

Fick nyss veta att vi får åka hem imorgon kväll då amningen funkar jättebra så han ligger nu över födelsevikten. Alla prover ser bra ut och han har ingen feber:)

Det enda problemet som jag har nu är värk mellan benen pga stygn, detta har lett till att jag är superförstoppad. Har inte kunnat göra nr2 sen dagen innan Fl.:(

Så ni som inte fått eran skatt än, se till att ha magen i form både före och efter fl. Det är hemskt att ha såhär :(

• marriew

MorCaa 1:a maj 05.52 pojke 3675g 51cm (Samson)

Oväsen 10:e maj 19.36 flicka 4460 g 54 cm

S1528 11:e maj 15.28 flicka 3790g 52cm

Marriew 13:e maj 14.06 pojke 4160g 54cm

• marriew
    Blicka skrev 2015-05-25 09:38:39 följande:

Själv kämpar jag o bebis på med att få rätt grepp vid amning. Hon suger inte rätt/får inte rätt tag utan bröstvårtorna blir tillplattade på ena sidan o nu även lite såriga. Mina två andra har fungerat från dag ett så är ovan att det inte löper smärtfritt denna gång. Försöker justera henne rätt o hoppas få till det snart... Vill inte få värre sår

Jag har en amningsnapp som jag använder till båda brösten. Ena min bröstvårta blir bara platt så han får inget grepp och den andra är sårig.

Jag rekommenderar verkligen en sån "gummitutte" :)
  • marriew

Min lillprins som ör 15 dagar idag vägrar släppa mammas famn. Kan lägga ner honom korta stunder innan han vaknar och börjar gnälla och ska vara hos mig igen. Pappas famn går bra men bara en stund. Att åka bil fungerar jättebra, då sover han som en stock. Men det börjar bli lite jobbigt att han är så mammig hela tiden. Det är såklart supermysigt, men jag får knappt en lugn stund på toaletten och har aldrig fått avsluta en måltid. Det är mitt första barn så jag undrar om det brukar vara såhär? Brukar det lugna ner sig?

• marriew
    Yonndax skrev 2015-05-29 14:37:52 följande:

Det blev en väldigt intensiv förlossning. När jag var öppen 3 cm började jag med lustgas på 30%. Då var klockan ca 3 på natten Det gick bra ett tag, Bad att få bedövning efter en stund. De började gör iordning för den men då var det försent typ. Har inte så mycket minnen av det utan var rätt borta och hade väldigt ont. De glömde skruva upp lustgasen och mot slutet var det jobbigt för lillan. Så jag körde typ hela förlossningen på 30% lustgas och utan bedövning. 07.18 kom så vår Cornelia till världen. Jag sprack minimalt men hade ändå väldigt ont var inte kontaktbar förrens vid halv 9 tiden. Nu ligger vi på patienthotellet och vilar oss. Amningen har gått över all förväntan och lillan sover rätt mycket. Börjar känna mig hyfsat pigg ändå =)

Grattis och bra jobbat! :)
  • marriew
    Blicka skrev 2015-05-29 16:38:47 följande:

De är väldigt närhetstörstande i början... Iaf har mina varit det o är. Mina pojkar var så i början o lillan 8 dagar är likadan. Bärsele/sjal rekommenderas varmt, då kanske du känner dig mera fri. Minns att jag med första barnet alltid hade baby Björn med på vagnspromenader för han kunde bli så ledsen o då var famnen det enda som lugnade! Det blir förövrigt bättre med tiden mina har gillat sova i vagn på dagarna vilket jag har tyckt varit bra. Har inte gått i ett kick men till slut har vagnen funkat både stillastående o i rörelse! Jag har känt mig fri att röra på mig. De små har ju sömnskarvar precis som vi vuxna då de sover lättare, att försöka låta bli att lägga ner själv just i en sån kan ju vara ett knep att få dom att sova vidare alt värma vetekudde att värma platsen där de ska läggas ner/sjal som luktar mamma med mera.

Tack för tipsen:)

Jag har inte tagit mig ut med vagnen än då det skaver och svider så mycket av stygnen fortfarande. Men snart så ska han få åka vagn och få vara ute i vagnen på balkongen :)
  • marriew
    Moolie skrev 2015-05-29 20:00:31 följande:

Tack allihop! Jag sprack också minimalt och fick se mina stygn idag. Såg riktigt fint ut!

Det går över! Köp en ergobaby eller en sjal så är det mer uthärdligt!

Jag har en babybjörn som jag ska börja använda :(

Det känns nästan jobbigt, som att jag får dåligt samvete. Jag tycker ju det är det bästa som finns att ha honom nära mig men kanske inte varenda minut.
  • marriew

Hur mår ni alla "där nere" efter förlossningen?

Jag har fortfarande ont i stygnen efter 3 veckor, har inte kunnat ta mig ut än :( När jag tittade med spegel så är det fullt med svarta trådar inne i hela hålet :(

• marriew

Moolie: Usch va hemskt, jag hade vara eftervärkar de två första dagarna. Men det är ju bra med eftervärkar, då drar ju allting ihop sig:)

Sabine: Va skönt för dig att du mår bra. Måste vara helt underbart!:)

Jag klarar max en vecka till såhär tror jag, måste få göra någonting. Inte bara ligga inne och amma :p

• marriew
    Blicka skrev 2015-06-02 20:30:15 följande:

Marriew - med första barnet hade jag ont bra länge efteråt. Minns att jag första veckan orkade gå runt kvarteret sen var jag helt slut. Bristningen o stygnen påverkade. Tar du smärtstillande? Då kanske du kan komma ut en stund.

Nej jag har inte tagit smärtstillande, förutom när jag haft så ont att jag nästan gråtit. Då har jag tagit en alvedon. Jag önskar att spindelnätet med stygn där inne ska försvinna. Det tar verkligen på krafterna att ständigt ha ont och samtidigt vara glad och positiv mot lilleman och amma honom hela tiden :/
  • marriew
    Blicka skrev 2015-06-02 21:12:03 följande:

Förstår det! Ta smärtstillande ett par dagar, kanske kan det kännas bättre då. En tur runt kvarteret kanske räcker som premiärtur? Eller lite frisk luft på en parkbänk i solen?

Vad ska man ta för smärtstillande då?:)

Ska till bvc idag så jag måste ta mig ut, hur ont det än gör.

Va bra det känns att få ventilera här på fl, min sambo tycker nog att jag är lite gnällig.
  • marriew
    Blicka skrev 2015-06-03 08:38:38 följande:

Du är säkert inte mer gnällig än ngn annan nybliven mamma! Du har ju ont dessutom! Ta alvedon o Ipren i kombination om alvedon inte räckte. Nu efter mitt snitt tog jag 2 st 500 mg alvedon o 200 mg ipren, sex timmar emellan eller vid behov. Tog ngt liknande efter sfinkterrupturen 2009. Att gå o ha ont är inte kul o det låter som om du längtar ut! Om du är orolig över stygnen - boka en tid på mvc. Eller har du en bokad för efterkontroll?

Får man ta ipren när man ammar?

Du kanske har rätt, tack :)

Jag tänkte vänta en vecka till, så det har gått 4 veckor. Har jag fortfarande ont i stygnen då ska jag boka tid. Efterkontrollen har man väl efter 8-12 veckor?
  • marriew
    Blicka skrev 2015-06-04 14:41:10 följande:

Marriew - gick det bra att ta dig till BVC? Hur känns smärtan idag?

Det gick superbra. Va gullig du är som frågar :)

Jag tog alvedon innan jag stack och när den slutade verka så tog jag en till. Var smärtfri nästan hela kvällen. Jag fick ut en lång tråd på toapappret så det kanske är den som legat och skavt.

Idag har jag inte tagit någon alvedon och jag klarade att gå på coop och handla. Det sved litegrann men var långt ifrån den smärta jag haft tidigare.

Jag börjar äntligen känna mig som en människa :D

Tittade med spegeln och såg att jag har en liten bristning bredvid ett stygn och att det sitter en knut nedanför bristningen som gör lite ont, men det är allt som är besvärligt nu, och det orkar jag inte klaga över :)

På bvc gick det bra för lilleman också, han har ökat nästan 1kg sen födseln så barnmorskan skrattade och sa att han kommer nog bli en stadig pjäs om han fortsätter äta som han gör. Men det är bara positivt, hellre rund och go än en mager som äter för lite :)
  • marriew

Min lillkille fyller 1 månad idag. Äter varannan timme på dagarna och var tredje på nätterna.

Han har mycket gaser beroende på vad jag ätit..glass, hallon, mycket grädde, lök och vitlök är jag tvungen att undvika.

Har även en helt trasig bröstvårta och mjölkstockning på samma bröst. Har legat i feber och nästan gråtit mig igenom amningen. Har amningsnapp och har pumpat när det inte gått. Men det kommer inte mycket mjölk när jag pumpat så det bästa är att bita ihop och låta han suga. Febern har äntligen gått ner iaf så det är på bättringsvägen :)

• marriew
    Blicka skrev 2015-06-13 11:59:48 följande:

Duscha varmt o massera det onda bröstet o köp bröstvärmare på Apoteket att ha i bhn. Hjälpte mig när jag fick mjölkstockning med mellanbarnet förutom att han sög på det. Hoppas du snart mår bättre

Dusch och massage är skönt kan stå där en evighet:) Tack för tipset, det ska jag skicka sambon och köpa direkt:)
  • marriew

Stockningen är borta, har bara såret på bröstvårtan kvar. Stackarn får äta rosa mjölk ibland för att det blöder :/ Men det börjar göra mindre ont iaf så jag grämer mig inte lika mkt nu för att amma det bröstet :)

• marriew

8 timmar sömn inatt, blöjbyte och amning sen sov han 4 timmar till.

Var tvungen att pumpa för brösten är inte vana med ett så långt uppehåll.

Det är helt underbart att fått sova ut för första gången på 6 veckor :D Jag önskar er alla att ni får sova iaf en hel natt!:)

Svar på tråden Bf Maj 2015