• pco

Bf Maj 2015

Kissemiss skrev 2015-02-10 15:51:53 följande:
    Om vi hittar på att jag får ut 14 000 per månad om jag tar fem dagar, vad skulle man typ få ut om man tog fyra dagar när barnet är ett år då? Mycket mindre?
    Hörde precis om den här ändringen att man måste ta ut minst 5dagar/veckan efter 1års ålder. Såå dåligt, de gör så för att folk inte ska kunna vara hemma hur länge som helst.

Du kan välja att ta ut mindre sen i veckan men då kommer din sgi att ändras. Säg att din sgi ligger på 540kr o om du då tar ut mindre än 5 dagar i veckan så ändras den till mindre och det förlorar man ju tyvärr på, då baseras inte din sgi längre på din årliga inkomst.
  • pco
    Serah skrev 2015-02-10 16:32:37 följande:

Oj, det där med föräldrapenningen har jag inte satt mig in i än. Får se hur länge jag orkar jobba också.

En sak som grämer mig just nu är fosterrörelser. Jag har känt tydliga buffar och drag varje dag, oftast när jag satt mig ner efter att ha hållit igång ett tag. Men nu de senaste dagarna är det kolugnt i magen. Det kommer endast några få drag eller några små buffar, sen inget mer.

Är det nåt att oroa sig över? Jag är i v 26 just nu.

Som tur är ska jag till bm imorgon så då kan jag ta upp det men vill höra från er också som är runt samma vecka hur er bebis rör sig?

Du jag kan säga att jag snart går in i v 28 o i perioder känner jag nästan ingenting och man blir super orolig. Under fyra dagar kanske jag kände något, typ att den vände sig elr nåt sånt men inga sparkar o inga buffar men så igår kväll höll den på jätte mkt, så du behöver inte oroa dig, oftast ligger den o sparkar inåt då den fortfarande har gott om plats. Idag har jag inte heller känt någon spark elr buff men typ att den rört sig lite.

För ett tag sen så hade den en rutin då jag kände buffar men plötsligt så sluta det o jag vet man blir så fruktansvärt orolig. Skönt att du ska dit imon så ni kan lyssna på hjärtat m.m om du inte hade haft tid imon så råder jag dig (kanske till någon annan gång) att ringa förlossningen för det är deras skyldighet att hjälpa dig om du inte känt bebisen på 12h alls elr om du känner bara att det kanske inte är som det ska så kolla hellre upp engång för mkt än för lite. Det har jag gjort :) så va inte rädd att ringa de!
  • pco
    Bebben84 skrev 2015-02-12 09:08:22 följande:

Så. Besök hos bm klart! Sf-mått 25 (strax över medel) och järnvärde 123 så klart godkänt. Dock anmärkte hon lite på det jag kallat växvärk senaste tiden. Tydligen har man inte det i v26. Så är antagligen någon form av förvärkar. Ska träffa läkare nästa vecka som ska undersöka saken närmare.

Med växtvärk menar du då mensvärk som man har mkt av i början av grav? Om det är det du menar så är det inte så jätte ovanligt. Hade en vån har som fick barn i dec och hon hade det varje vecka fram till förlossningen.

Hoppas att det inte är förvärvar du har. Lycka till :)
  • pco

Du kan absolut planera 6 mån om du vill men du kan ändra varje månad om du känner att du måste ta ut någon mer dag elr om du vill lägga in en låg dag elr hur du vill, dock kan man inte börja ta ut lågdagarna förrens efter 6 första månaderna.

• pco

Även jag planerar att vara hemma 15mån. Någon som är bra på o räkna dagar elr som är van? Om jag tar ut 5 dagar i veckan hur länge räcker dagarna då? Om jag räknar rätt då räcker det i 14mån?

• pco
    Titt ut skrev 2015-02-14 12:33:49 följande:
    Ja det stämmer, så du måste ta ut lägsta nivådagar också för att fylla ut. Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men jag tror man måste ta ut 5 dagar i veckan efter 1 år har passerat för att man ska få behålla sin sgi också. Jag kommer att ta min mans dagar, de som han kan lämna över till mig för att jag ska kunna vara hemma 15 mån. Antar att det är det du också har räknat på.
    Ja det stämmer, så ska vi oxå göra. Får väl blanda lite som du säger så det inte bara blir lågdagar sista månaden lixom.
  • pco
    marriew skrev 2015-02-15 21:56:01 följande:

Är det bara jag som är sen på allt som ska inhandlas och inredas innan pyret kommer? Jag är i vecka 29 och har bara en bilbarnstol och kläder som jag fått av en kompis.

Börjar nästan känna mig lite stressad på att jag inte är förberedd om han skulle vilja komma ut tidigt:/

Jag känner oxå lite små stress då vi bara har beställt vagn änsålänge. Har inga barn sedan innan så aa vi behöver ju allt lixom, har dessutom ett helt rum till den att inreda då jag villvara klar med allt i tid o inte behöva super stressa det sista. Men just nu har vi ett projekt i vårt sovrum som vi börjat med för flera månader sen som måste bli klart först suck hade inte räknat med detta. O sen rensa o måla o tapetsera i lillans rum och pga det vill jag inte börja köpa nåt för att då kommer det stå över allt innan rummet är klart.

Så jag förstår hur du känner.
  • pco

Hej tjejer nu är jag i 28+2 och har blivit fortsatt sjukskriven till graviditetspenning kommer igång 15 mars. De har även fastställt min årsinkomst o därmed sgi nivån och är sjukt besviken över min dagsersättning, absolut inte va jag räknat med. Hur ser det ut för er? Får ni bra med ersättning elr?

Jag får jätte mkt mer för sjukpenningen av min sjukskrivning nu än sen för graviditetspenningen.

• pco
    kanien skrev 2015-02-20 05:25:44 följande:
    Jag har inte ansökt om föräldrapenning än men jag har gjort en snabb beräkning på försäkringskassans hemsida.. Jag är också sjukskriven nu och kommer förmodligen vara det tills det är dags att föda. Får ut ca 12.000kr i sjukersättning efter skatt varje månaden nu och tar jag sen ut 20 dagar i månaden med föräldrapenning så är det ca 7000kr efter skatt och tar jag ut full månad, alltså 30 dagar så får jag ut ca 10.500kr efter skatt, jag är också väldigt missnöjd med det..
    Oj va lika vi ligger, jag kommer få 12500kr i sjukpenning och 7000kr i föräldrapenning då jag baserat på att ta ut 5 dagar i v så jag måste vara hemma 15mån så måste ta ut för att få dagarna att räcka. Visst att det skulle bli snålt men vafan såhäääär snålt trodde jag aldrig, fick värsta chocken igår. Det innebär att min dagsersättning kommer landa på endast 410kr om dagen, huuuur kan man få så lite när jag ändå annars jobbar heltid och får ut ca 18.000kr varje månad, visst det är inte så mkt men ändå.
Svar på tråden Bf Maj 2015