• Linda8110

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Heystella skrev 2014-11-18 09:25:34 följande:

VUL gick superbra! Är på sprutdag 7 och slemhinnan var perfekt och dom såg 13 äggblåsor, dom flesta kring 10mm just nu. Ska fortsätta med samma dos och ÄP blir med största sannolikhet på måndag!

Känner mig glad och lugn nu och förhoppningsvis så fortsätter det att gå bra hela vägen! :)

Vad skönt att höra! :)
  • Linda8110
    LadyMaria skrev 2014-11-18 11:12:58 följande:

Några frågor:
    Hur räknar man egentligen ruvardag? Jag har alltid räknat dagen efter ET som 1a dagen.
    Eller ska man räkna ET dagen som första dagen? :) Marginell skillnad.... men ändå =P

I min region har vi 3 gratisförsök. Räknas FET som ett försök?
    Eller hör FET till det tidigare försöket? om ni förstår hur jag menar...

Hej! Jag har fått lära mig att man räknar dagen efter återföring som ruvardag 1 :)

Med tre gratisförsök menas tre äggplock. Har man tur så får man ju många försök efter vare äggplock. Dvs FET räknas inte som ett försök.
  • Linda8110
    trina skrev 2014-11-18 19:42:59 följande:

Även om allt kändes tråkigt imorse så har det ordnat upp sig! I vanliga fall brukar de vilja att man har en cykel emellan alla försök och stimulerat FET tar ungefär 6 veckor för oss. Men nu har de kommit fram till att man får försöka direkt på stimulerade cykler! Så OM jag börjar blöda på torsdag (vilket jag tror) så kommer vi få FET v51. Det blir tajt, men om allt går som det ska så hinner vi innan de stänger! Så jag ska se till att reta upp tant röd lite genom att rulla runt i sänghalmen, haha. Brukar skynda på det hela.

Haha kämpa på!! :)
  • Linda8110
    Hanna31 skrev 2014-11-19 11:21:19 följande:

Puh! Äggplock klart! 9 ägg ute! smile1.gif håller tummarna nu! Livrädd för att bli utan återförande..:-/

Skönt att det är klart Hanna! Håller tummen för befruktning nu :)
  • Linda8110
    Så vit skrev 2014-11-19 18:42:41 följande:

Nu ruvar jag på en finfin blastocyst av bra kvalitet! Inget mer att göra än att vänta. Denna väntan! Jag skulle helst testa NU, men det vet jag ju att det inte går. Två veckor ska jag vänta, men tänkte att kanske 10 dagar räcker, det är då jag ska ha mens annars. Vi får se hur mycket pli jag har på mig själv!

Hurra!!!
  • Linda8110
    Libra1 skrev 2014-11-20 10:19:01 följande:

Hur mår ni som ruvar?

Rd5 för mig idag. I natt fick jag gå upp och kissa. Brukar vara positivt. Men kanske jag bara hade druckit mycket. smile5.gif

Låter ju bra! Jag är en sådan som kissar 3 gånger per natt så jag kan aldrig gå efter det haha
  • Linda8110

Längtar till morgondagens VUL. Hoppas sååå att det ser bra ut så vi kan köra på :)

• Linda8110
    Hanna31 skrev 2014-11-20 11:39:23 följande:

Puh! Fått besked om att 6 av våra 9 ägg är befruktade, just nu i alla fall! 4 via ICSI och 2 via standard. smile1.gif Beräknat återförande på måndag! Håller andan för de små liven!

Känns stort på nåt sätt... smile1.gif har ju aldrig varit med om detta innan..

Grattis! Men varför väntar de till på måndag?
  • Linda8110
    Hanna31 skrev 2014-11-20 13:35:28 följande:
    Så här står det på min kliniks hemsida: smile1.gif

Blastocystodling

Efter fem till sex dagars odling bör embryot ha nått blastocyststadiet och innehålla 150-200 celler. Embryot, som då kallas blastocyst, har ökat i storlek och cellerna har delat upp sig till en inre cellmassa (senare fosterceller) och trofektodermala celler (senare moderkaka). Även äggskalet har ändrat utseende och blivit tunnare.

Innan blastocysten fäster vid livmoderslemhinnan, bildas ett hål i äggskalet och blastocysten kläcks ur sitt skal. Om behandlingen ger fem eller fler befruktade ägg, väljer vi oftast att odla alla vidare. De embryon som utvecklas till blastocyster ger ökad möjlighet till graviditet.

Blastocystodling kallas också för långtidsodling.
    Hihi jag vet vad blastocyst är för något jag blev bara förvånad att de bara odlar blasto när det är ert första försök. Där jag går så vågar de inte bara göra blastisar vid första försöket. Men ja det ökar ju chanserna :) Jag hoppas sätta in en blasto denna gång!
  • Linda8110
    Hanna31 skrev 2014-11-20 14:19:02 följande:
    Jaha, ok, ja jösses det är så olika rutiner på olika ställen! Håller tummarna för oss båda oavsett blastocyst eller inte!! smile1.gifsmile1.gif
    Ja jag hoppas att inte helgen kommer ivägen så det inte blir en blasto för mig :)
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa