• Libra1

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Kul att äggplocken börjar närma sig. Ett stort lycka till säger jag då till er alla. Själv så är det dags på torsdag så ikväll tar jag Ovitrellen. :)

• Libra1
    Sjöblomman skrev 2014-11-11 18:55:09 följande:

ÄP för min del imorn kl. 8:00!

Jag är så nervös så jag kan svimma vilken sekund som helst!!

Snälla, berätta hur det går till! Helst från sekunden då man stiger innanför dörren på kliniken...

Ett stort lycka till! Det kommer säkert gå bra. Har du fått morfin innan? Det biter bra på mig så jag känner inte så mycket. På vår klinik får man bara Stesolid om man frågar efter det. Det tycker jag du ska göra om du känner dig väldigt nervös. Men själva ingreppet går så snabbt så det behövs knappt. Man blir lite smålullig av morfinet också. Alla brukar vara så gulliga mot en, särskilt om man är nervös. Vad är du mest rädd för? Fråga på!!! Jag ska göra detta för 5:e gången på torsdag. :P
  • Libra1
    Sjöblomman skrev 2014-11-11 20:08:45 följande:

Det är första försöket... Så jag känner mig nervös och förvirrad...

Gör det ont?

Hur lång tid tar det?

När får man veta hur många ägg?

Kommer det göra ont nät man går på toa efteråt?

Tack för stöttning!!

På mig gör det inte direkt ont. Det sticker till lite. Gör det för ont så säger du till så får du mer morfin.

Det tar 10-15 minuter ungefär. Snabbare än du tror. Tar du en Stesolid innan så kommer du vara rätt borta. Lite tråkigt tycker jag. För man missar det roliga som händer på skärmarna. Man får titta när dem plockar.

Efteråt så får ni träffa läkaren och få svar på resultatet. Då kan man ställa lite frågor.

Vissa kan ha svårt att kissa efteråt. Man får inte gå hem förrän det går. Första gången gjorde det lite ont på mig men inte de andra. När man kommer hem så ta alvedon/panodil var 4:e timme om du har ont. Det känns som kraftig mensvärk.
  • Libra1
    Pommac1 skrev 2014-11-11 21:48:02 följande:

Får ni också en äcklig smak/lukt i mun och näsa när ni tagit sprutan (gonal-f)? Det känns typ som att jag har rökt eller nåt (fast jag aldrig gjort det) men smaken/lukten påminner om en rökares andedräkt. Bläsch tycker jag!

Det smakar väldigt äckligt. Jag mår alltid illa av smaken och måste äta något efteråt.
  • Libra1
    Pommac1 skrev 2014-11-12 08:31:24 följande:

Hjälp! Ska börja med organultar idag enligt mitt schema. Men jag ska inte ta blodprov förrän i morgon på dag 6. Enligt mitt schema ska jag ta blodprov på dag 5. Ska jag börja med organultar ändå fast jag inte tagit något blodprov? Jag försökte ringa kliniken idag men de hade någon temadag idag. Vad tror ni? Har ni tagit blodprov innan ni börjat?

Där jag går tar man aldrig blodprov och man brukar börja med Orgalutran på dag 5. Den förhindrar för tidig ägglossning. Följ schemat!!! :)
  • Libra1
    EmyJ skrev 2014-11-12 09:45:49 följande:
    Jag började med Orgalutran på dag 5,i söndags, och tog blodprov först idag. Så ta Orgalutranen enligt schemat :)

Var på VUL idag också. Såg bra ut. Vi skyndar långsamt med mina PCO äggstockar :) Beroende på vad dagens blodprov visar så ska jag på återbesök antingen på fredag eller måndag. Eventuellt höjer vi dosen lite :) Dom skulle ringa i eftermiddag och meddela.
    Vad skönt att allt såg bra ut. :)
  • Libra1
    Flygekorre skrev 2014-11-12 10:39:52 följande:

Hemkommen från ÄP! 8 ägg fick de ut, känns lite :( Men det är ju kvalitén som räknas så håller tummar och tår! 

Känner mig förvånansvärt pigg även om det känns som jag har mensvärk! Lite trist att det inte blir träning på ytterligare 1v men vad gör man inte för chansen att det ska lyckas! Funderar dock på om man ska våga sig in till skolan för en föreläsning... Helst skulle jag bara vilja ligga och kura i soffan men det borde ju knappast vara skadligt att ta sig i sakta mak dit och sitta på en föreläsning 3h? E ingen gympa direkt! :) 

Hoppas det har/går bra för er andra med idag!! <3

Grattis till äggen. Själv orkar jag inte göra något efteråt då jag har ganska ont. När morfin och paracetamol släpper så kommer det tillbaka. Att sitta på en stol skulle inte gå så bra för mig med andra ord. De rekommenderar att man tar det lugnt efteråt. Men gör det som känns bäst för dig. :)
  • Libra1
    Sjöblomman skrev 2014-11-12 10:40:42 följande:

11 ägg fick de ut. Det gick bra men ajajaj vad ont det gör nu!

Citadon och sängen nu!

Grattis till äggen. Härligt att det är över. Fick du Citodon med dig hem eller hade du hemma? Jag får aldrig något med mig hem. :-/
  • Libra1
    EmyJ skrev 2014-11-12 14:23:58 följande:

Dom ringde precis från kliniken. Jag ska höja min dos Menopur från 112,5 till 150 och återkomma för ett VUL på måndag. Jag hade äggblåsor idag men dom var lite små. Men som sagt med PCO kan man inte gasa på hursomhelst så vi skyndar långsamt. Hon sa att ibland får man hålla på i tre veckor med sprutorna på PCO patienter.. Jippie :p

Hoppas du slipper ta sprutor allt för länge. Men de verkar ju ha bra koll. :)
  • Libra1
    LadyMaria skrev 2014-11-12 16:36:43 följande:

Hemkommen från ÄP nu. Det blev 16st ägg Glad
    ET blir på fredag. Hoppas nu att allt går bra med befruktningen och att man inte får vatten i buken, så man kan återföra ett embryo.
    Ingreppet gick mycket bättre denna gången, inte alls lika ont. Men jag har rejält ont när jag rör på mig nu. Kan inte gå upprätt, o rör mig i sniiiigel fart. Blir att ligga o vila några dagar nu.

Ni som gjort/ska göra ÄP, har ni också ET efter två dagar?

Wow! Det var ett bra resultat. :)

Vi får oftast tillbaka ett 2-dagars för våra överlever inte långtidsodling. Har fått ett 3-dagars en gång.
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa