• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

finskaflikkan skrev 2014-12-12 14:09:28 följande:

Har ej läst kommentarerna

vår son vägde runt 5-6kg vid 5månaders ålder, kaskadkräktes, hade ont verkade de som, minifom hjälpte inte ett skit. 
    Vi prova flera olika sorters ersättning. Inget funkade. Tillslut sa dom på barn att ge bebisen välling redan vid 3månaders ålder (havrevälling från 4mån). Bara efter nån veka vart de bättre, sen börja vi ge mosad mat och de gick ännu bättre... Så ca. 4-5månaders ålder har han ätit gröt, mosad mat och välling. 
    Har du provat nåt sånt TS? 

Han är 9 månader nu. Ammar ofta men korta stunder. Äter mosad potatis, pyyyyyttelite mjölkfri gröt, och små smulor av bröd ca 3 ggr/vecka.. Allt annat kräks han på och blir gasig, ibland rödflammig i ansikte, hals och underlivet. Har testat att ge bitar av annat i sån där nät-napp men han spyr, blir skrikig även då oftast.

Flaskan vägrar han. Testat alla olika sorters ersättningar, vällingar, olika nappar osv...

• Anonym (-_-)
    The past is now skrev 2014-12-12 14:07:26 följande:

Har alla barnen samma pappa? Kräv att han tar sitt jävla ansvar för sina egna ungar. Har du verkligen inga vänner? Mor - farföräldrar? Att det kommer blod i avföringen är oroväckande och bör undersökas. Och då måste de ju gå upp via ändtarmen på barnet.

Låter helt fruktansvärt! Hade jag bott nära dig hade jag hjälpt dig nu.

Dom små är hans. Kräva vad? Att han säger upp sig? Flyttar hit, till en stad där väntetiden är ca 6-7 år, när han har skulder på flera hundra tusen? Finns ingenting mer att kräva. Han gör vad han kan utifrån sin situation.

Den enda jag har i närheten är min syster. Hon har jobb, egna barn, just nu i pågående separation o vårdnadstvist och flyttar i mellandagarna.

• Anonym (-_-)

Jag vill be om ursäkt att jag inte svarar på allt. Läser, men just nu orkar jag inte tänka så mycket mer än svara på raka frågor känns det som. Jag är så sjukt trött så har konstant huvudvärk och får som dimma för ögonen.

Helgen har varit relativt bra. Väldigt mycket spyor, bytta sängkläder i min säng 5 gånger pga massiva kaskader. Lillen har dock bajsat varje dag då jag gett microlax och det har slutat komma blod och gnället har inte varit lika mycket så han har kunnat sitta på golvet och leka korta stunder då och då. Däremot har han också bara sovit ca 6-7 timmar per dygn, varav två 20-minuters pass under dagen och två/tre 1-2 timmars pass under nätterna.

Hans pappa åkte iväg ett par timmar med honom i helgen o shoppade julklappar så jag fick tid till de andra barnen, städning, och att borsta ut håret ordentligt för första gången på nån vecka. Jag själv hamnar alltid på prio längst ner och ibland är det lätt att hoppa över sådana basala saker när det är som gnälligast. Det fungerar sällan att ha lillen på ena armen och göra nått med den andra, han vrider och vänder sig och kastar huvudet bakåt samtidigt som han gnäller. Man förstår att han har ont. Att sätta ner honom på golvet och låta honom gallskrika medan man borstar håret, borstar tänderna, rakar sig under armarna eller vad det än är - gör att dom där 2-3 minuterna känns själviska, brutala, evighetslånga. De minuter han är glad är då man istället passar på att laga vettig mat och ägna tid åt de andra barnen. Jag får sådana skuldkänslor över att inte längre kunna ligga och mysa vid läggdags, eller vara lika närvarande i läxläsning.

Känner också viss stress då vi firar jul redan nu i helgen som kommer och jag knappt hunnit någonting. Granen är uppe, och julklapparna inhandlade, men thats it. Mitt i allting vankas det kalas för ett av de andra barnen.

Sen händer mycket annat i livet just nu som är påfrestande också som bidrar liksom till att allt blir extra jobbigt. Femåringen blir tvungen att byta förskola nu under våren bland annat. Lillkillen skulle ha skolats in på samma (där hon går nu) i mars, men nu blir det inte så och vi får troligtvis vänta till i juli/augusti på plats här i närheten eller åka 1 timme resväg till förskola där det finns plats tidigare. :-/Så det är mycket att tänka på och fundera över.

Hoppas ni andra har det mysigt i julruschen och tack för all stöd och peppning jag får för att orka mig igenom det här.

• Anonym (-_-)

Och som att saker inte var nog. Lillens pappa bad om hjälp att fixa en sak på sin dator, och ville också ha nyaste bilderna på lillen. Jag går in i mappen för att lägga in dem och där ligger en mapp som heter 2014-11-14. Kollar vad det är och hittar intima bilder på honom och en "tjejkompis". Det vidrigaste är inte ATT bilderna finns, utan det vidrigaste är NÄR. Dagen innan (en torsdag) ringde jag honom och grät och bad om hjälp. Hade suttit på akuten halva dagen med lillen. Han skulle komma på fredagen. På fredag eftermiddag ringde han och sa att han skulle komma på lördag morgon istället.... Så åkte han och pippade henne där fredagkväll tydligen!

Jag har spytt hela morgonen av att jag är så äcklad på det, skickat sms till honom att han inte är välkommen i helgen o att jag ställer ut alla hans saker på trappen på fredag, men att jag aldrig vill se honom mer sen. (skrev inte att jag sett bilderna). Han svarar med tystnad.

• Anonym (-_-)

Hans pappa är här ändå nu. Tur det. Haft ett par jobbiga dagar nu igen. Lillen somnade kl 4.30 inatt och vaknade 7.15... Sovit middag 12.00-12.30, samt 18.45-19.10. Sen skrikit resten av dagen. Just nu helt hysterisk. Pappa går omkring  (gråtandes för att han har så ont i ryggen) på övervåningen och bär på honom....

Jag velar.. Ska man åka, inte åka. Vågar jag åka själv eller blir jag överkörd och förlöjligad? Jag vågar inte släppa iväg honom att åka själv. Ambulansen var här förut för att han mådde så dåligt. Högt blodtryck, andningssvårigheter mm (han har hjärtproblem) och medicinerna hjälper inte. Så alternativet är att åka hela familjen....

• Anonym (-_-)

Vi åkte men blev hemskickade efter 4 timmar. Han får sondnäring nu annars ser allt ut som tidigare. Nu måste vi vänta till efter helgerna......

• Anonym (-_-)
    Wilowa skrev 2014-12-23 22:55:30 följande:
    Det är så akutsjukvården fungerar, de ger akut hjälp. Den långsiktiga vården får man på annat håll och de har inte öppet under helgerna.

Precis så det fungerar här. Detta sjukhus är som en förväxt vårdcentral. Nästa gång vi åker in blir det till US istället. Är trött på de här. Fick en läkare som pratade hälften på engelska. Vägrade åka hem först och fick då träffa överläkaren som dock verkade förstående för att det är jobbigt, men inte förstår omfattningen... Men visst, vi kunde bli inlagda över tisdag-onsdag dvs julafton, för observation och dokumentation. Mer kunde inte göras var dom väldigt tydliga med...

• Anonym (-_-)
    Isola80 skrev 2014-12-24 00:22:49 följande:

Men har du sökt vårdcentralen? Du borde ju gå på regelbundna läkarbesök och inte akutvård. Samt få en remiss.

Jag har kontakt med BVC ca varannan vecka, ibland telefonsamtal där mellan. Sköterskan i sin tur har största kontakten med läkaren...

• Anonym (-_-)
    Wilowa skrev 2014-12-24 09:49:34 följande:
    Det där är vansinne! DU ska ha kontakt med läkaren, inte BVC-sköterskan. Läkaren får andrahansinformation och förstår kanske inte allvaret, så var det för oss när min son plågades med ihållande hosta. När jag väl träffade rätt läkare, som lyssnade på mig och inte bara sonens lungor, så fick sonen astmamediciner och en remiss till barnmottagningen. Sedan tog det nio år innan vi kunde ta bort hans mediciner, så nog hade han astma pojken.

Mitt råd är att du lägger fram ett papper, där du skriver ner allt som har med barnet att göra när du kommer på det. Sammanställ detta till ett brev inför nästa läkarbesök där du även uttrycker din hopplöshet i situationen. Skriv även en enkel dagbok med klockslag för skrik, vad han och du äter, sömn osv. Gör den enkel så läkaren lätt kan få en överblick. Du har några få minuter på dig för att få läkaren att fatta att du inte överdriver så som så många andra gör. Du måste nå fram till läkaren hur jobbig er situation är. Ge läkaren er historia på ett papper istället för osammanhängande och desperat muntligt!

Tack, men jag har gjort det också.... Jag orkar inte upprätthålla kontakterna längre med alla det är därför vi gjort såhär...

Hans mående har just "skyllts på":

7 veckor gammal: Mjölkprotein.

4½-5 månader: Gluten eller ägg. Eventuellt kombinationer av flera allergier.

6 månader: Kolik

8 månader: Reflux

9 månader: Förstoppning.

------------------------

Jag har skrivit upp allt jag har uteslutit. Hur jag levt på kokt potatis i perioder. Jag har skaffat en app på telefonen för att kunna bokföra hur hans sömn är, och lämnat vidare en kopia till BVC och läkare.

Jag överdriver inte för fem öre när jag säger 20 minuters pass. Eller som natten i förrgår så vaknade han hela TOLV gånger på en period om ca 8 timmar (mellan 00.30 till 08.30). Hans middagslurer ligger någorlunda regelbundet sedan ett par veckor tillbaka. Han sover i genomsnitt 13-17 minuter runt 12 tiden på dagen, och ca 15-26 minuter strax innan fyra på eftermiddagen. På nätterna vaknar han minst 3 gånger och det längsta han någonsin sovit i sträck utan minsta pip är 4 timmar och 20 minuter, då vi satt på en buss och åkte ringlinje.

Jag har testat ersättningar, semper flera olika, nan, althera, nutramigen, profylac, pepticate, neocate. Alla med samma resultat. Han ger upp efter 10-20 ml, blir gnällig och vägrar ta flaskan igen. Sen kommer det en kaskad spya och han sitter och rapar ett par timmar därefter. Vi har fått rådet att ge igen då... vilket hänt några gånger med samma resultat.

Har även testat diverse olika välling och gröt. Han spyr efter 10 ml, / ca 5 skedar mat.

Jag har testat ca 10 olika flaskor och flasknappar. Samma resultat. Jag har testat ge på kopp och på sked, och till och med fäst en minimal slang vid bröstet för att han ska sulta på den och kunna få i sig extra. Dessa tre metoder slutar med att både jag och han måste bada eftersom allt rinner längst hakan på honom, ner på magen. Han sväljer det inte ens då. Därtill testat sempers magdroppar, samt minifom, han har fått lactulos och microlax. Detta utan märkbar skillnad på någon front.

Idag äter han enbart potatis och lax, sempers 4 - (vissa)6 månaders burkar, och små minimala brödsmulor (max typ 5 st) utan att kräkas. Resten är ungefär som att han sätter i halsen, får uppstötningar ett par gånger sen spyr han ca 1-2 dl vitgrumlig, slemmig, trögflytande vätska. Han ammar 4-5 gånger per dag och spyr efter ca 2 av dem, mest framåt kvällen och ofta efter att jag har ätit någonting "ovanligt". Han tuttar minst 3 gånger per natt men det är mer tröstande än mat.

Utöver det skriker eller gnäller han ungefär 14 timmar på en vanlig dag. Han kan sitta själv (med syrran) glad och leka ca 2 stycken 15 minuters pass om dagen. Resten är i famnen just för att han inte ska gnälla. Han är ofta glad när han badar på kvällen, och nått enstaka tillfälle per dag går det avleda honom genom att kolla på introlåten till babblarna på youtube. (som nu, när han sitter i min famn). Jag skriver enarmat. Familjen sover fortfarande eftersom vi kom i säng runt 4, barnen vid halv 1... Ingen kan sova när det är som värst på kvällarna.. Vi har redan firat våran jul när vi hade en lugn dag här så för oss blir det nästan som en vanlig dag här. Slappa framför tvn med lite god mat bara.Hela familjen dras med förkylning nu, barnen småfebriga. Vi vuxna ont i kroppen. Karlns blodtryck ligger runt 165/115 i snitt, trots medicin så jag är givetvis orolig för honom med mitt i allt annat...

Nu vaknade de andra ungarna så.. (jaja skönt att ventilera liite iaf)

God Jul på er. Tomte

• Anonym (-_-)
    Ejin skrev 2014-12-25 18:45:05 följande:

När min flicka var liten och skrek och spydde massor så misstänkte dom att hon ev hade något fel i magen som gjorde att maten inte kunde passera så bra. Har de kollat upp att han inte har något sådan problem? Eftersom han verkar spy så mkt?

Anonym (Jag) skrev 2014-12-26 20:10:31 följande:

Hur luktar spyan? Kan va en kanal från magsäcken. Han kan va känslig för konsistenser med.

Anonym (potatis) skrev 2014-12-29 00:59:53 följande:

okej, jag har en ide...

TÅL HAN RÅ POTATIS?

1. Dom har kollat UL för blåsljud på hjärtat, och pricktest på de vanligaste allergierna. Ingenting mer. Läkarna tror att han spyr för att han är förstoppad. Att magen är full....... :-/

2. Spyan luktar hmm, bröstmjölk. Alltså inte så mycket överhuvudtaget.Tror inte det är konsistenserna eftersom vissa saker går jättebra och andra inte. Idag reagerade han t.ex kraftigt efter pyttelite nästan helt slät gryta på semperburk, och mosad banan till efterrätt, men han klarar av att få nästan en halv portion mosade potatiskroketter, schnizel och broccoli, som vi andra åt till kvällsmat... Det spydde han inte av och har (3 timmar) ännu inte reagerat som han normalt gör efter 2-10 minuter....

3. Ja, potatis i alla former har alltid gått relativt bra.

Som jag tycker så är inte största problemet att han spyr, utan största problemet är att han ssover max 20 minuter åt gången och sedan skriker som att han har ont.

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.