Wilowa skrev 2014-12-24 09:49:34 följande:
Det där är vansinne! DU ska ha kontakt med läkaren, inte BVC-sköterskan. Läkaren får andrahansinformation och förstår kanske inte allvaret, så var det för oss när min son plågades med ihållande hosta. När jag väl träffade rätt läkare, som lyssnade på mig och inte bara sonens lungor, så fick sonen astmamediciner och en remiss till barnmottagningen. Sedan tog det nio år innan vi kunde ta bort hans mediciner, så nog hade han astma pojken.
Mitt råd är att du lägger fram ett papper, där du skriver ner allt som har med barnet att göra när du kommer på det. Sammanställ detta till ett brev inför nästa läkarbesök där du även uttrycker din hopplöshet i situationen. Skriv även en enkel dagbok med klockslag för skrik, vad han och du äter, sömn osv. Gör den enkel så läkaren lätt kan få en överblick. Du har några få minuter på dig för att få läkaren att fatta att du inte överdriver så som så många andra gör. Du måste nå fram till läkaren hur jobbig er situation är. Ge läkaren er historia på ett papper istället för osammanhängande och desperat muntligt!
Tack, men jag har gjort det också.... Jag orkar inte upprätthålla kontakterna längre med alla det är därför vi gjort såhär...
Hans mående har just "skyllts på":
7 veckor gammal: Mjölkprotein.
4½-5 månader: Gluten eller ägg. Eventuellt kombinationer av flera allergier.
6 månader: Kolik
8 månader: Reflux
9 månader: Förstoppning.
------------------------
Jag har skrivit upp allt jag har uteslutit. Hur jag levt på kokt potatis i perioder. Jag har skaffat en app på telefonen för att kunna bokföra hur hans sömn är, och lämnat vidare en kopia till BVC och läkare.
Jag överdriver inte för fem öre när jag säger 20 minuters pass. Eller som natten i förrgår så vaknade han hela TOLV gånger på en period om ca 8 timmar (mellan 00.30 till 08.30). Hans middagslurer ligger någorlunda regelbundet sedan ett par veckor tillbaka. Han sover i genomsnitt 13-17 minuter runt 12 tiden på dagen, och ca 15-26 minuter strax innan fyra på eftermiddagen. På nätterna vaknar han minst 3 gånger och det längsta han någonsin sovit i sträck utan minsta pip är 4 timmar och 20 minuter, då vi satt på en buss och åkte ringlinje.
Jag har testat ersättningar, semper flera olika, nan, althera, nutramigen, profylac, pepticate, neocate. Alla med samma resultat. Han ger upp efter 10-20 ml, blir gnällig och vägrar ta flaskan igen. Sen kommer det en kaskad spya och han sitter och rapar ett par timmar därefter. Vi har fått rådet att ge igen då... vilket hänt några gånger med samma resultat.
Har även testat diverse olika välling och gröt. Han spyr efter 10 ml, / ca 5 skedar mat.
Jag har testat ca 10 olika flaskor och flasknappar. Samma resultat. Jag har testat ge på kopp och på sked, och till och med fäst en minimal slang vid bröstet för att han ska sulta på den och kunna få i sig extra. Dessa tre metoder slutar med att både jag och han måste bada eftersom allt rinner längst hakan på honom, ner på magen. Han sväljer det inte ens då. Därtill testat sempers magdroppar, samt minifom, han har fått lactulos och microlax. Detta utan märkbar skillnad på någon front.
Idag äter han enbart potatis och lax, sempers 4 - (vissa)6 månaders burkar, och små minimala brödsmulor (max typ 5 st) utan att kräkas. Resten är ungefär som att han sätter i halsen, får uppstötningar ett par gånger sen spyr han ca 1-2 dl vitgrumlig, slemmig, trögflytande vätska. Han ammar 4-5 gånger per dag och spyr efter ca 2 av dem, mest framåt kvällen och ofta efter att jag har ätit någonting "ovanligt". Han tuttar minst 3 gånger per natt men det är mer tröstande än mat.
Utöver det skriker eller gnäller han ungefär 14 timmar på en vanlig dag. Han kan sitta själv (med syrran) glad och leka ca 2 stycken 15 minuters pass om dagen. Resten är i famnen just för att han inte ska gnälla. Han är ofta glad när han badar på kvällen, och nått enstaka tillfälle per dag går det avleda honom genom att kolla på introlåten till babblarna på youtube. (som nu, när han sitter i min famn). Jag skriver enarmat. Familjen sover fortfarande eftersom vi kom i säng runt 4, barnen vid halv 1... Ingen kan sova när det är som värst på kvällarna.. Vi har redan firat våran jul när vi hade en lugn dag här så för oss blir det nästan som en vanlig dag här. Slappa framför tvn med lite god mat bara.Hela familjen dras med förkylning nu, barnen småfebriga. Vi vuxna ont i kroppen. Karlns blodtryck ligger runt 165/115 i snitt, trots medicin så jag är givetvis orolig för honom med mitt i allt annat...
Nu vaknade de andra ungarna så.. (jaja skönt att ventilera liite iaf)
God Jul på er.