Som jag skrev, så är jag kluven. Förskola för en så liten, som inte mår bra är ingen bra lösning. Men det finns heller inte direkt någon bättre. Det är upp emot 9 månaders väntetid på avlastningsfamiljer just nu. Alternativet är en familjehemsplacering helt och hållet som skulle kunna ordnas relativt akut, men då kan man inte matcha våra behov och risken finns att han placeras långt långt bort. Där jag enbart har umgänge med min lilla pojke. Det är knappast bättre det heller.
Vi har spenderat en hel del tid på öppna förskolan på sista tiden där personalen avlastat mig. Lillen gnyr fortfarande, men det känns som att aktiviteten och spänningen över att det händer saker runt om honom gör att han för en stund "glömmer bort" hur jobbigt saker är och faktiskt inte är fullt lika svårhanterlig som när det är lugn och ro omkring oss (oavsett vart vi är eller vem han är hos). Jag har en förhoppning om att det kan bli bättre med maten t.ex, när fokus hamnar på att det är spännande med alla andra barn som äter. Jag har också en förhoppning om att det blir lättare att sova middag då han aktiverats mer, och även av en sån sak som att det är någon annan som "nattar". Hos mig påminns han fortfarande om bröstet och avvänjningen av amningen har varit ett rent helvete.
Därtill, behöver jag tiden. Att hinna återhämta mig, hinna äta varm mat, hinna tvätta håret utan stressmomentet av att han skriker. För att klara av att vara förälder resterande tid. Om det kostar 15 timmar i veckan på förskola, så är det faktiskt så illa just nu hos oss att det är värt det priset.
Oavsett vilket, så kommer vi fortsätta gå på barnkliniken, sen vad det mynnar ut i för utredningar eller tester på sikt får vi väl se.
Dasha skrev 2015-02-19 21:16:59 följande:
går och tänker på en sak... har han ont hela tiden? vuxna personer får ju smärtstillande även om de inte har fått en exakt diagnos. Hur är han efter panodil? går det inte att få ut nåt smärtstillande för barn som han kan ha iaf på natten?
han har ju bara dig att hoppas på.
Svårt att svara på. Han fick dubbelsidig öroninflammation här för ett tag sedan. Han fick kåvepenin och alvedon. Sov skitbra (6-7 timmar i sträck). Om det beror på sjukdomen som så, eller medicinerna är svårt att svara på. Kåvepeninet reagerade han med allergisymptom på. Fortsatte med bara alvedon i väntan på ny antibiotika. Sov lika bra. När öroninflammationen var över och han varken fick alvedon eller antibiotika så var vi tillbaka på ruta 1. Det skiljer sig så pass från natt till natt nu, så det är svårt att bara ge honom smärtstillande helt random och tro att det är därför han sover/mår bättre. Det är jättesvårt att se något mönster överhuvudtaget i det hela.