• Trishadayum

Min dotter vill ta livet av sig

Hej... Jag har en dotter som är 17 år gammal som varken vill gå till skolan eller träffa någon annan och som bara vill prata med mig, dag in och dag ut. Hon ber mig om en lösning men jag vet inte vad jag ska göra. Hon tycker inte att livet är något hon vill ta del av eftersom att hon inte har mål, hon vet inte vad hon vill göra med sitt liv, hon vill i alla fall inte plugga eller träffa folk. Hon hade en dröm som jag och min man inte höll med om då vi ansåg att det inte var hur vi ville att hennes framtid skulle vara, vi vill att hon helst ska studera klart och få en bra framtid, en garanterad framtid. Vi vill hennes bästa. Under flera år har hon hotat med att ta livet av sig, hon bara gråter nästan varje kväll och hon blir jätte arg ganska snabbt. Hon gillar ingenting i hennes liv.

Hon låter väldigt deprimerad men utanför hemmet så ser hon glad ut, även hennes lärare, de ifrågasätter varför hon inte går till skolan, vi anmäler och säger att hon är sjuk dvs förkyld mm.... Och de tror inte för att när hon är i skolan så är hon väldigt social och bubblig av sig. Hon kan gå ifrån att vara glad till ledsen i sekunden och den masken förstår jag mig inte på... Vet inte hur jag ska lösa detta, det blir bara värre och värre

• Svar på tråden Min dotter vill ta livet av sig
  • Anonym (bell)
    Aaliyah skrev 2014-09-19 21:37:00 följande:

Jag känner med dig, ts, det är inte lätt att leva tillsammans med en deprimerad person. Vad man kan göra är att söka hjälp för henne, lära sig så mycket man kan om depression, och vara så öppen mot omgivningen som man orkar med. Du kan gärna inboxa mig om du vill.

Är det så?
    Är man en extremt stor belastning som deprimerad? :(
  • tundra

Och det är därför DU behöver samtalsterapi - för att du ska orka bete dig annorlunda. Det är ett herkulesarbete bara det och du behöver stöttning för att inte falla in i gamla ovanor utan se när du lyckas med nya strategier.

• Anonym (bell)
    Anonym (bell) skrev 2014-09-19 21:47:46 följande:
    Är det så?
    Är man en extremt stor belastning som deprimerad? :(
    Snälla svara :/
    Är man man en stor belastning?
  • Aaliyah
    Anonym (bell) skrev 2014-09-19 22:03:11 följande:

Snälla svara :/

Är man man en stor belastning?

Ja, det skulle jag säga, i den meningen att depression kan vara väldigt allvarligt och att man som anhörig kan göra väldigt lite för den man älskar i den situationen.
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Anonym (bell)
    Aaliyah skrev 2014-09-19 22:12:15 följande:
    Ja, det skulle jag säga, i den meningen att depression kan vara väldigt allvarligt och att man som anhörig kan göra väldigt lite för den man älskar i den situationen.
    Okej :/
    Tror du att mina föräldrar ser mig som en stor belastning? Jag har varit deprimerad och haft problem med ångest i några år. Svara ärligt.

• tundra

Alla vuxna människor ansvarar i grund och botten för sitt eget mående.

Alla metoder att försöka fly undan problemen (tex genom bekräftelsebehov/förträngning/missbruk) lägger rökridåer som endast maskerar smärtan/ångesten/sjukdomen och drar ut på eländet.

Ingen kan bli frisk åt någon annan. Om du är deprimerad är du i viss mån tvingad att vara egoistisk och tänka primärt på dig själv. Att du gör rätt val för dig.

Lika viktigt är att anhöriga inte blir medberoende utan ställer rimliga krav och värnar sitt eget välmående. De kan och bör inte hålla andan medan den deprimerade blir frisk.

• Aaliyah
    Anonym (bell) skrev 2014-09-19 22:15:47 följande:

Okej :/

Tror du att mina föräldrar ser mig som en stor belastning? Jag har varit deprimerad och haft problem med ångest i några år. Svara ärligt.

Nej, dina föräldrar älskar dig och vill hjälpa dig, det kan jag lova. Men självklart påverkat det dem att du mår dåligt. Jobba för att må bättre för både din egen och för deras skull.
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • tundra

Sen kan jag tillägga att anhöriga sällan är robotar och även om de inser det sunda i att värna sitt egna livsrum så blir det sällan så - speciellt mellan förälder/barn.

Jobba på att må bra själv. Bästa sättet att visa att du uppskattar att de bryr dig.

• Anonym (bell)
    Aaliyah skrev 2014-09-19 22:23:22 följande:
    Nej, dina föräldrar älskar dig och vill hjälpa dig, det kan jag lova. Men självklart påverkat det dem att du mår dåligt. Jobba för att må bättre för både din egen och för deras skull.
    Men jag har syskon som är friska, om jag inte belastade dom hade de kunnat få mer tid med mina syskon.
  • Aaliyah

Sen säger ju depressionen till en en massa saker som inte stämmer, att ens anhöriga skulle ha det bättre om man inte fanns t.ex.

Anhöriga vill inte det, de vill att den deprimerade ska bli jäkligt lycklig.

• Anonym (bell)
    Aaliyah skrev 2014-09-19 22:29:21 följande:

Sen säger ju depressionen till en en massa saker som inte stämmer, att ens anhöriga skulle ha det bättre om man inte fanns t.ex.

Anhöriga vill inte det, de vill att den deprimerade ska bli jäkligt lycklig.

Men alla verkar eniga om att det är en mycket stor belastning att vara anhörig till någon som är deprimerad, då måste man vara ett stort problem i deras liv.
  • Aaliyah

Framför allt är du självklart en glädje för dina anhöriga även om de är oroliga för dig.

• jenny99

Belastning är väl något jobbigt som man bara vill göra sig av med,en börda.En deprimerad närstående är ofta inte sådant alls.Man känner sig nog väldigt hjälplös och orolig för man vet inte hur man ska få sin närstående frisk.Som förälder ser man mycket sällan det som en belastning.Min äldsta dotter har alltid tagit mycket av vår tid mer än hennes syster,det är mer än självklart.Jag har suttit uppe med henne många nätter,fått lämna jobbet mycket för en gråtande /deprimerad tjej.Jag skulle aldrig önska bort henne,bägge mina barn är oerhört viktiga.Tack och lov mår hon mycket bättre nu sen en tid tillbaka men Bup har aldrig kunnat hjälpa,för dem kände hon inget förtroende för.

• Liten ekorre
    Anonym (bell) skrev 2014-09-19 22:38:49 följande:
    Men alla verkar eniga om att det är en mycket stor belastning att vara anhörig till någon som är deprimerad, då måste man vara ett stort problem i deras liv.
    Det ÄR tungt att vara anhörig till någon som är sjuk, både psykiskt och fysiskt. De anhöriga kan behöva både stöd och avlastning för att orka. Det gör ju ont i en när man ser någon som man älskar må dåligt.

MEN det är mycket, mycket värre att vara anhörig till ett självmordsoffer.. Tro mig, jag vet av erfarenhet. Den smärtan sitter djupt och många nära anhöriga till självmordsoffer blir själva deprimerade och har även ökad risk för att själva dö i självmord.
  • EllanEriksson

När jag läser TS så undrar jag inte om stoppet om drömmen är vad som gjort TS dotter deprimerad..

Men jag är också nyfiken på vad hon drömde/drömmer om..

• Anonym (Hmm)

Sluta curla & ring bup omgående på måndag. Jag var där din dotter var, mina föräldrar tog gasen i botten till akuten där dom bla fick magpumpa mig. Efter den händelsen, aldrig mer. Efter det fick jag anti Depp, tog dom en tid säg Max 6mån räckte det iaf för mig för att komma på fötter. En del tar det längre tid för.

Psykoterapi är också jättebra, valde det när jag var äldre av andra anledningar, kostsamt men värt varenda krona då landstinget inte erbjuder bra samtal enligt mig. Välj då en psykolog som är sig själv och inte så "tråkig" så blir det avslappnat,

• Nickodemus

Hej, jag vet att detta inlägg är gammal men när jag kom in på det kände jag att jag var tvungen att skriva. Jag är själv ung (22 år) och har mått dåligt under en lång tid. Jag önskar verkligen att någon sökt hjälp åt mig tidigare i livet, även om jag då inte ville. Det hade underlättat så för mig idag. Jag har flera självmordsförsök bakom mig, jag har misslyckanden, svek mot andra och så mycket mer och hade jag fått hjälp med detta i tid hade det inte behövt gå så långt.

Jag hoppas verkligen att du hjälpte din dotter att söka hjälp och att hon mår bättre nu, för man vill inte hamna där jag är.

Svar på tråden Min dotter vill ta livet av sig