• replica

septemberbarn 2014

Har helt missat den här trådenFörvånad

Min förlossningsberättelse

"På morgonen den 16/9 gick vattnet vid 5.30. Kontaktade förlossningen och fick komma inpå koll, hade dock inga värkar. Fick ligga en timma med CTG och med värkar som tilltog.. Allt såg dock fint ut och vi fick åka hem i väntan på att värkarna skulle kännas ännu mer.. Fick tid för en koll dagen efter vid 9.00 om värkarna inte har satt igång ordentligt innan.. (BM trodde dock att vi skulle ses innan dess!)

Vid 13.15 fick vi åka tillbaka till förlossningen.. Hade då värkar med ca 2 minuters mellanrum och var öppen 5 cm. Fick därefter ta ett bad, vilket var superskönt och avslappnande mellan värkarna.. Vid 16.00 fick jag nog och började ta lustgas på 50/50, vi blev genast bästa vänner! Vid 18.15 fick jag min efterlängtade ryggbedövning, trots att jag är extremt nålrädd så blev detta min andra bästa vän. Verkligen guld värd!

Tiden här efter är som i en dimma för mig, knarkade lustgas och hade väldigt intensiva värkar. Vid 21.30 var jag i alla fall öppen 9cm och ca 30 minuter efter det fick jag tydligen Bricanyl då mina värkar var för intensiva (hade då 6st på mindre än 10 minuter)..

Vid ca 23.30 började jag krysta (tror jag, de sa att jag krystade en timma i alla fall..Tungan ute).. Vet bara att jag började vråla på sambon att han kommer nu, och i nästa sekund är hela rummet fullt av personal. Det skriks om urakut kejsarsnitt och jag kastas över på en annan säng. Sambon trycks in i ett hörn och glöms bort - hjärtljuden på bebisen hade tydligen försvunnit totalt! Förvånad

Hade dock en fantastisk förlossningsläkare som med is i magen väntade några sekunder extra, hjärtljuden kom tillbaka och efter mycket om och men slutade förlossningen vaginalt och en väldigt pigg kille kom till världen 00.32 (fick 10 av 10 på apgar). Hela 48cm lång och 3374g tung Solig, betydligt mindre än vad jag/vi befarade!"

Idag är William aKa Ville strax över en månad gammal. Allt går jättebra, förutom amningen. Har fortfarande stora problem med fisens grepp (han gapar inte tillräckligt stort), utan pumpar och ger det mesta på kopp, tränar greppet vid varje amning men bröstvårtan ser mer eller mindre alltid klämd ut tyvärr..

Fick också graviditetsklåda ca. 2 veckor efter förlossningen, blev så illa att jag inte kunde sova om nätterna ett slag utan fick medicin utskrivet.. Har i dagsläget kliat sönder både armar och ben, men det är ääääntligen på väg att lugna ner sig!
    "Practise makes perfect"
  • replica
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-28 17:19:45 följande:

Någon mer som är supertrött? Jag orkar knappt röra mig för är så trött. Lillkillen äter var tredje timma under natten och oftare än så under dagen. Hinner ju sova någon till däremellan på natten men kommer aldrig bli hyfsat pigg känns det som.

Har dessutom fruktansvärt ont i brösten. Högra bröstet gör det så ont i när han suger att jag gråtandes vill banka huvudet i väggen, och jag matar honom med det onda ofta för trodde det skulle gå över men har haft ont i en vecka. Visst bröstvårtan gör ont men det jobbigaste är att det gör ont i muskeln i bröstet och liksom drar så det stråkar ut i arm och rygg.

Någon som känner igen sig eller har tips angående tröttheten eller smärtan?

Jag är också riktigt trött!

Sover i snitt 4h per natt just nu då lillen har fått för sig att vara vaken 2-3h per natt.. Vi lägger oss i sängen runt 22 och då tränar vi amning på ena bröstet en stund tills han somnar, sedan måste jag pumpa ur andra och då är jag klar med allt ungefär vid 24. Därefter sover lilleman till ca 02.00, får då göra om samma procedur igen och vi är i säng runt 5. Sen vaknar han nästa gång vid 7-tiden och är sen vaken till 10-11..

Försöker sova under dagarna när han sover, men har svårt att varva ner då..

Känner igen det där med smärtan! Har redan stora bröst sedan tidigare och de har inte blivit bättre nu.. Tror det är tyngden som gör att det sliter och drar så i den muskeln.. Har dessutom (troligtvis) fått svamp på bröstet jag pumpar ifrån så det ilar som tusan i bröstvårtan..

Imorgon blir vår lillkille 6 veckor gammal. Kämpar fortfarande med amningen, får fortfarande inte in tillräckligt mycket av bröstet i munnen. Så vi koppmatar ännu och fortsätter att träna! Han har inte levererat något leende ännu, men det dröjer förhoppningsvis inte alltför länge Tungan ute
    "Practise makes perfect"
  • replica

Usch! Känner mig som världens hemskaste mamma!!!!

Precis hemkommen från akuten.... Bytte blöja på lillfisen innan när en lampa som satt fast ovanför skötbordet trillade ner och brände honom på ena benet :'( :'( :'(

Fick ett brännmärke på typ 3x1cm och en brännblåsa mitt i (2a gradens brännskada enl. Google?)

De satte en kompress på och lindade om det på akuten.. Ska hålla koll på så att det inte blir infekterat, annars är det bara att låta det läka av sig själv...

Sitter just nu med en sovandes lillfis i famnen, han verkar inte ha ont då han låg och halvjollrade en stund innan.. Men det skär i mitt mammahjärta.. Suttit och bölat sen vi kom hem, känner mig verkligen urusel.......!! :'( :'( :'(

"Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2014-10-31 18:03:26 följande:

Hur lägger ni era barn för natten? Min dotter sover på eftermiddagen och vaknar ofta lagom till att vi ska äta middag och vill då äta själv. Efter det blir hon extremt snuttig och bara jag (och mina bröst framförallt) duger. Hon vill alltså ligga i timmar och äta och snutta innan hon slutligen mellan 23 och midnatt somnar ordentligt. Innan dess kan hon också somna, men vaknar om jag försöker flytta henne.

Detta är jobbigt för mig som inte kan göra något annat och så blir jag så himla öm efter timmar av detta j*a snuttande. Hon blir otroligt ledsen om jag flyttar henne från bröstet.

Hon får jättegärna ligga i min famn och äta och mysa, men denna vana att snutta sig till söms känns inte alls bra. Det enda som funkar förutom detta är köra henne ute i vagnen. Hon tar inte napp mer än en liten stund i taget. Efter ett tag blir hon kräkfärdig. Pappa duger korta stunder i taget.

Det svåraste är att veta om hon bara vill snutta eller verkligen är hungrig. Jag vill ju inte neka henne mat.

Vår pojk är likadan.. Problemet är bara att han fortfarande inte får något bra tag om brösten vilket gör att min ena tutte (försöker bara amma på ena då den andra är full av blåsor.....) är galet öm, har dock inte fått något sår där än.. Peppar peppar....

Mellan klockan 19-24 ungefär så duger INGET annat än bröstet.. Vill inte ens ha maten från koppen då (koppmatar fortfarande) .. Vill inte prova att ge napp än heller då amningen inte fungerar riktigt..

Ang. att bebisen vaknar när man lägger över i sängen/nestet är ofta att man gör det för fort.. Man bör vänta minst 20 minuter enligt min BVC för då sover bebisen oftast som tyngst.. De har sömncyklar på 20 minuter ungefär.. Så vi har börjat göra så att vi väntar liiite längre och det fungerar oftast varje gång Glad
    "Practise makes perfect"
  • replica

När jag läser era inlägg här så är jag faktiskt sjukt tacksam att min sambo är hemma (sjukskriven) och kan dela ansvaret för bebis med mig om dagarna också.. Tycker dagarna försvinner iväg ändå utan att man hinner med någonting..

Ska bli spännande och se hur det går till våren när sambon ska börja arbetsträna nu när man har vant sig vid att ha honom hemma på heltid så att säga..

Annars flyter allting på, förutom amningen..... Trots att Wille har fått ett riktigt bra gap så får han inte in tillräckligt med bröst i munnen.. Känns som man har testat allt och de på Amningsmottagningen säger bara att det blir bättre ju större han blir..

Nu har han börjat få för sig att på kvällarna duger inget annat än bröstet vilket har resulterat i såriga och ömma bröstvårtor..Ena bröstet pumpar jag enbart på nu pga stora blåsor och sår, det andra försöker vi jobba med varje dag - trots att det är sjukt ömt.. Amningsnapp funkar inte alls hellerRynkar på näsan ..Lillfisen blir 7 veckor imorgon vilket innebär att vi har kämpat med detta i mer än 1½ månadObestämd

"Practise makes perfect"
  • replica

Sitter här med en väldigt snuttig son.. Han har legat vid bröstet sen 17 idag.. Tror han har märkt att mamma har varit (och är) en aning deppig.. I måndags tog vi beslutet att avliva vår äldsta hund som nu har blivit gammal..Lilleman har sedan dess varit sån här.. Måste ha att göra med att han känner av hur jag mår just nu..

Usch! imorgon kommer veterinären hem till oss och det är då dags att säga farväl till vår gammelgubbeHjärtaGråter

"Practise makes perfect"
  • replica

ZzZz.. Inatt hade lillfisen en lååång vaken period mellan  23-05.. Han var superpigg, skrattade och pratade..Sov sen 1h innan han vaknade vid 06 och skulle ha mat.. Både mamma och pappa är galet trötta idagSpöke

"Practise makes perfect"
  • replica
    Ultzama skrev 2014-11-17 12:24:55 följande:

Jag hänger gärna med i denna tråd då vi fick vår fjärde son den 20 sept. Vår lille är således 7 veckor nu och är enligt oss gigantisk,,,över 6,5 kg och 60cm lång (4060 gr å 51 vid fodseln). Här kan inte heller pappa bära eller trösta den lille,,,och det känns liksom inte bra att hysta över honom till pappan när han precis kommit hem frfån jobbet och att den lille bara skriker hela tiden. När jag går ut på kvällen för att ge mat till hästarna får lillpyssen följa med i vagnen även om han blir liggandes själv i mörkret en stund. Annars är vårt liv ganska kaotiskt där alla tre "småttingarna" (2,5 å 4,5 de andra små)  gärna skriker ikapp,,,,inget fint "fejsbokliv" här inteFlört.

Oj! Vilken skillnad på bebisar det kan vara!Skrattande
    Tycker vår kille är stor nu, han är 2 månader idag och var i fredags 55,5cm lång och vägde då 5136g (48cm och 3374g när han föddes)
    "Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2014-11-24 09:56:35 följande:

Jag älskar min dotter av hela mitt hjärta. När hon ler mot mig eller jollrar så smälter jag som en isbit i Sahara, men denna tid på dagen är så skön. Hon sover nästan alltid och då jag brukar då dricka te och äta choklad samtidigt som jag kollar på något avsnitt av någon tv-serie. Så himla skönt med lite engentid, även om jag egentligen ogillar det ordet.

Killen var bortrest hela förra veckan. Kom hem i lördags och åkte iväg i morse igen, men är åter på onsdag. Sedan tror jag att vi får ha honom hemma till början av januari. Han reser mycket utomlands i sitt jobb tyvärr. Är faktiskt lite orolig att dottern och han inte ska få en så bra relation som jag och dottern har eftersom han är borta ganska länge i taget (för ett spädbarn, jag klarar mig ju utan problem i en vecka). 

Hur länge ska ni vara hemma med era barn? Jag ska börja jobba en dag i veckan när dottern är fyra månader och så ev. öka till två dagar när hon är runt sex månader. Just för att hon och pappan ska få en bra relation (och för att han ska få se hur det är att vara hemma). Som väl är har jag en toppenchef och kommer kunna vara flexibel i mitt arbete.

Har planerat att vara hemma till augusti/september nästa år.. Arbetar som pedagog och det känns bättre att börja jobba vid ett nytt läsår än att hoppa in mitt i en termin..

Sambon är sjukskriven, har varit det i över 2 år nu och ska efter årsskiftet börja arbetsträna vilket gör att han kommer vara hemma mycket.. Tanken är att han ska vara hemma med lillfisen till januari 2016 sen..
    "Practise makes perfect"
  • replica

Är era barn extremt mycket behov av närhet just nu?

Kan inte lägga ifrån mig sonen för att gå på toaletten ens utan att han blir hysterisk.. Men han är jättego och glad när han är hos pappa eller mig.. Dessutom har han blivit extremt tuttig..Legat mer eller mindre konstant vid bröstet idag.. Är jäkligt glad över att amningen fungerar för det mesta nu i alla fall....

"Practise makes perfect"
Svar på tråden septemberbarn 2014