• replica

septemberbarn 2014

Har flera vänner och bekanta där bebisarna har ändrat bajsmönster i samband med vaccineringen, så det verkar påverka mer än att vara en ren slump tänker jag.. Lillen bajsar fortfarande ca var fjärde dag, men han mår inte riktigt lika dåligt av det längre..

Lilleman fick en del julklappar, första barnbarnet på min sida så familjen där har varit (och är) lite lyriskaFlört

Det absolut finaste som sonen fick var en tavla som min mamma har tecknat (ett självporträtt av sonen), det nyttigaste var en hel hög med kläder från hans moster och hans favorit en bitleksak/skallraTungan ute

Det har varit många intensiva dagar nu med mycket besök, så de närmaste dagarna ska vi bara vara hemma och ta det lugnt.. Har märkts på lilleman att han har varit tröttare och mer grinig om dagarna, men han vill inte riktigt slappna av och sova.. Varit så i ca 2 veckor nu, tror det är en utvecklingsfas där världen är så mycket spännande än att sova..Glad

"Practise makes perfect"
  • replica
    MammaTillBäbis skrev 2014-12-29 21:18:11 följande:

Hej. Behöver lite hjälp med storlekar på kläder, ska till Gekås imon och shoppa. Vet inte vilken storlek jag ska köpa...

Lilleman är minst 66cm lång och vissa 68 känns små (han har haft 68 några veckor nu).

Vilken storlek har era barn och hur långa är de?

Sonen var 60cm när han mättes sist (17/12), han är nog närmare 62 cm nu då han har börjat växa ur vissa 62:or.. Använde en 68:a pyjamas i natt som kändes något stor...
    "Practise makes perfect"
  • replica

Såhär ser lillfisens kurvor ut efter sista besöket den 17/12.. Har skjutit iväg rejält på längden, BVC sköterskan var tvungen att mäta om honom Tungan ute Han väger ju över 6kg (säkert närmare 6,5kg nu) så en del 62:or börjar sitta lite tajt om magen.. Har plockat fram lite 68:or, ser hellre att kläderna är för stora än lite för små.. Det är med stor saknad man lägger undan kläderna han har växt ur.. Helt otroligt hur fort tiden går! Man hänger ju inte med alls..!Förvånad

Ang. platt huvud så har vår son fått det tyvärr.. Det går inte att vända huvudet på honom i sömnen, för han vänder det tillbaka lika fort igen.. Den senaste veckan har han dock mer eller mindre sovit varje natt på mig då han har varit så orolig.. Efter att i ett par nätter enbart fått sova 30-40min i sträck så orkade jag inte mer, och nu sover han ca 1-2½h i sträck innan han vaknar och ska ha käk.. Har märkt att bakhuvudet ser liiite bättre ut nuGlad

Har ni börjat fundera något på bilstol ännu? Jag funderar på om man ska hyra bilstol (från t.ex. IF) eller om det är bättre att köpa en? Rena djungeln där ute juTyst
    "Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2014-12-30 21:29:13 följande:
    Du kan kanske köpa en speciell kudde för sidsovning som gör att han måste ligga på ena sidan. Min systerson hade en sådan.

Vad menar du med bilstol? Den stol man ska ha efter babyskyddet? Jag kallar allt för bilstol så blir osäker på vad andra menar. Det är väl inte förrän barnet kan sitta själv som man ska ha en bilstol? Ingen brådska menar jag.

Babyskydd köpte vi begagnat av en kompis kompis för 350 kr. Eftersom vi bor i innerstan och sällan åker bil så hade vi ingen lust att lägga ner för mycket pengar på ett sådant.

Jaa.. Har funderat på det.. Han avskyr dock att ligga på sidan, blir oftast arg om man t.ex. lägger en handduk för att blockera så att han rullar runt eller så korvar han ner sig så att han till slut hamnar på rygg..

Jaa, menar bilstol från 9kg och uppåt.. Fick mail om mellandagsrea från Babyland, så det var därför jag kom att tänka på det.. Tiden bara flyger ju iväg och lillen är ju snart 4 månader (Förvånad).. Babyskydd har vi hyrt från BB, men bilstol har vi ingen aning om vad som blir bäst..

Igår skrämde lilleman skiten ur mamma och pappa!

Han var ordentligt trött igår och sov i princip hela tiden, var vaken någon timma under dagen och åt i princip i sömnen.. Trodde det berodde på nyårsfirandet och att han var trött pga det.. Men på eftermiddagen strax efter att jag hade bytt blöja så kräktes han något galet mycket, det forsade ur både näsa och mun, täckte hela sig själv och halva mig.. Han kräks nästan ALDRIG i vanliga fall och inte i närheten av så mycket.. Så jag ringde 1177 medan sambon bytte kläder på honom.. Medan lillen ligger på skötbordet så kräks han ännu mer, denna gången får han inte riktigt upp det utan håller på att kvävas så sambon får slänga upp honom på axeln och det forsar återigen ur både näsa och mun... Lillen blir alldeles likblek och knappt kontaktbar så vi åker direkt in på barnakuten..

Väl där så piggnar han till lite, en massa prover tas men de hittar inga fel alls.. Vid 23-tiden på kvällen är han så pass pigg att vi kan åka hem.. Jag vågade inte sova utan höll koll på honom hela natten, men idag är han som vanligt igen..

Usch, vad riktigt otäckt att se honom sådär!Rynkar på näsan

"Practise makes perfect"
  • replica

Idag mår lillen mycket bättre! Varit som vanligt idag.. Ligger just nu i mitt knä med handen i munnen och pladdrar för fullt.. Läkaren visste inte vad det kunde bero på i och med att det kom så fort och var borta lika snabbt igenTyst

"Practise makes perfect"
  • replica
    Emy88 skrev 2015-01-03 15:26:06 följande:
    Jag har hört att barn som sitter tidigt hoppar över att krypa och lär sig gå tidigare istället. Är det någon som vet om det stämmer? Dottern satt vid 4 månader och gick vid 9,5 månader men kan fortfarande i krypa trots att hon är 16 månader, hon verkar ha svårt för att just få ihop den rörelsen.
    Det stämmer på min sambo i alla fall.. Hade satt tidigt, hoppade över krypandet och började gå direkt när han var 7-8 månader.. Hoppas verkligen inte att lilleman är så tidig med att gå!
    Dasha skrev 2015-01-03 01:43:11 följande:

repllca, usch vad hemskt! klart att ni blev rädda! skönt att det är över nu. har du en aning, var det kunde ha varit?

Har absolut ingen aning alls vad det kunde vara för något och läkaren hade inga förslag heller.. Lilleman beter sig som om det aldrig hade hänt och är pigg och gladGlad
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-01-03 23:17:24 följande:
    tittade nyligen på en tråd bf september 2015. blev alldeles tårögd.

tänk att de känner som vi gjorde för ett år sedan.  och nu kollar jag på deras tråd, ned en riktig bebis som sover bredvid!

täkte skriva nåt till dem, typ grattis, men hittade inga ord Skäms
    Jaa, helt galet egentligen!

Kan inte fatta att för snart 1 år sedan upptäckte vi att vi skulle bli föräldrar.. Den 13/1-14 fick vi ett plus! Och nu är lilleman 3½ månad, helt galet vad tiden bara springer iväg! Har fortfarande svårt att förstå att jag faktiskt är MAMMA....!Solig
    "Practise makes perfect"
  • replica
    BjörkW skrev 2015-01-04 07:03:55 följande:
    Har också sett det och tänkte först "Nej det kan inte stämma!" men jo, det är ett år sen! Nu på tisdag är det exakt ett år sen vi fick plus och sonen är över 3 månader!! För ett år sen var vi så lyckligt ovetande om vad som väntade oss.

Jag vet inte om det är hormoner, men jag vill börja jobba på ett syskon ganska snart. När jag nämde det för sambon får jag till svar att HAN inte orkar en graviditet till. Jag hade svåra foglossningar från v 10 och spydde hela graviditeten. Klart jag är rädd för att det ska bli lika (eller värre?) men nu är vi berädda på ett annat sätt. Var jag, min smärta och hormoner så hemska? Haha...

Hur tänker ni (och era partner) kring syskon?
    Vi tänker mest ekonomiskt (tråkigt nog).. Jag vill helst skaffa ett till syskon inom 1 år och 9 månader (är det väl?!) för att få behålla mitt SGI..Hoppade in och jobbade 100% innan jag blev FL, har egentligen endast en 80% tjänst.. Alltså kommer jag få lägre FP om vi väntar längre än så... Men får se.. Beror lite på hur lilleman blir när han blir lite äldreFlört
    "Practise makes perfect"
  • replica

Står bra info om smakportioner på Livsmedelsverkets hemsida tycker jag (www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/)..

Då vi har haft så krångligt med amningen och inte kunnat helamma de första 2½ månaderna så tänker vi vänta med smakportioner så länge vi kan.. Planen är att helamma i 6 månader och sedan introducera mat (såvida lilleman inte är superintresserad av att prova innan).. Jag vill gärna hinna njuta lite av amningen innanTungan ute

"Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2015-01-06 21:20:15 följande:
    Det är där jag har läst, men saknar lite info. Om det verkligen var skadligt att ge barnet mat/gröt innan sex månader borde det stå t.ex. "Eftersom barnets *kroppsdel* inte utvecklats och kan ta skada av *ämne* bör man inte ge mat innan sex månader". Bara som exempel alltså.
    Det står ju dock såhär på SLVs hemsida
    "Det finns inte tillräckligt med forskning för att kunna säga hur fort barn ska eller kan vänja sig vid mat. De åldersintervall som beskrivs här grundas i stället på beprövad erfarenhet. Eftersom alla barn är olika ska du inte se de här intervallen som exakta gränser. Du behöver därför inte vara orolig om ditt barn vill gå fortare eller långsammare fram."

Det tolkar jag som att det är OK att ge större smakportioner innan sex månader om man vill och barnet visar intresse för det.. Men det är ju aldrig fel att dubbelkolla med BVC :)
    "Practise makes perfect"
Svar på tråden septemberbarn 2014