• replica

septemberbarn 2014

Svansjön skrev 2015-05-14 20:54:50 följande:

Har ni köpt bilstol 2?

Vad blev det?

Vi har en Britax Max-way.. Sonen sitter kanon i den! Glada att vi valde den framför Mobin..Får bara plats med Maxwayen i mitten bak (V70 från 2002), vill inte veta hur trångt det hade blivit med mobin där!

Enda nackdelen med Maxwayen är att den är GRYMT trög att spänna bältet på, får ta i för kung och fosterland...!

"Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha: En sån söt grabb! Solig

W har börjat ställa sig på alla fyra men sjunker ihop snabbt igen. Snurrar runt på stället och har vid några tillfällen backat lite bakåt. Lärt sig att klappa händerna när vi ber honom om det och är på väg att lära sig dansa också Tungan ute

När det gäller mat så ammas han till 99% fortfarande.. Började med BLW vid 6 månader, men sedan han fick sin första tand så har han totalvägrat bitar.. Började då ge lite mer gröt, men då ballade hans mage ur.. Så nu har vi backat och börjat om med att introducera mat, fick enbart katrinplommon och päron en vecka, men han är fortfarande hård i magen.. Fått ge honom Resulax en gång, men blir nog till att göra det idag igen (bajsade sist i måndags när han fick Resulaxen sist).. Han har dock inte ont utav det, men bajset är väldigt hårt..

BVC var hemma på 8-månaders kontroll i onsdags, då vägde han 8880g (upp 190g på 1 månad).. Men BVC tyckte det var helt OK ändå!

Någon annan vars bebis har varit eller är hård i magen? Hur har ni löst det i så fall?

www.dropbox.com/s/mgyiizy8oruncws/William%20h%C3%A4nder.3gp?dl=0

(Hoppas det funkar, o ursäkta harklandet i börjanTungan ute)
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-05-22 17:34:43 följande:
    funkade inte för mig

ni har inte den på youtube?
    Ah typiskt!
    Provat att lägga upp det på youtube istället. Hoppas det fungerar bättre Glad

"Practise makes perfect"
  • replica

Här går det bra med :)

Lilleman upptäckte att man kan vända sig från rygg till mage häromkvällen, så nu är kvällsnattningarna kaotiska. Är ju bra mycket roligare att hålla på att snurra, vända, sparka, skratta och stimma än att sova - trots att man är trött Flört

Somnar dock oftast mellan 20-22, sover sedan till ca 5-7.00 med 1-3 nattmål (ammas)..

Har gått från att enbart äta bitar till att numera bara bli matad, små bitar av bröd går bra för att träna pincettgreppet.. Är dock väldigt kinkig med maten, uppe i ca 2-3msk gröt på morgonen och 2-3msk lunch med frukt till bägge målen.. Har fortfarande problem med bajseriet, blivit ordinerade lactulos dagligen och resulax vid behov.. Hoppas det blir bättre!

Kryper inte än, men ställer sig på alla fyra och gungar, ålar bakåt (ofrivilligt) och snurrar på stället..

"Practise makes perfect"
  • replica

Så kul att läsa om alla andra bebisars utveckling. Skönt att se att man inte är ensam om en stökig bebisFlört

William är nu strax över 9 månader. Tog sina första krypsteg nu ikväll Solig Tränar några veckor, men har inte riktigt fått till det.

Annars har han fått 2½ tand, tror det är ännu en påväg för han har varit helt upp och ner de senaste dagarna. Igår och idag har han knappt ätit något eller haft ro till att amma. Gnällt och sugit på underläppen. Äter ca ½ portion mat till lunch i vanliga fall, och kanske ½ portion gröt till frukost.. Börjat ge lite macka och så i små, små bitar då han har börjat träna på pincettgreppet.. Vet dock inte riktigt hur små/stora bitar man vågar ge?

Har också (mot vår vilja) fått plats på förskola till hösten.. Fick först tid till den 14/9 (dvs. innan han hade fyllt 1!!) men lyckades ändra den till den 5/10, vilket känns något bättre.. Tråkigt att man ska behöva tvingas till att söka för att övh få en plats Rynkar på näsan Han kommer i alla fall gå 15h i veckan, vilket är det minsta man måste gå.. På en avdelning med 13 barn (1-2år) på 3 pedagoger..

"Practise makes perfect"
  • replica
    Kroken skrev 2015-06-23 20:21:04 följande:
    Man kan ge bitar stora som en halv jordnöt. Det stod i en Vi föräldrar för ett tag sen. De hade ett uppslag om att ge barn mat i bitar istället för puré och då tog de upp hur stora bitar man kan ge.

Förstår att det känns tufft att lämna honom på förskola redan. Positivt är ju att det är en hyfsat liten grupp. Men om ni inte har behov av förskola så måste ni väl inte söka än, eller? Kan ni inte söka tills dess ni behöver förskolan?
    Tack för tipset ang storleken på maten :) Ska prova att ge honom sådana bitar. Nu får han typ bara smulor.. haha!

Vi hade velat skola in honom efter årsskiftet, men det är i princip omöjligt att få plats då tyvärr.. Har inte dagar så de räcker till augusti nästa år, så därför har vi inget större val än att skola in honom nu i höst..

Jätteskönt att det är en såpass liten grupp. Förskolan ligger 5 minuters promenad bort och ska delvis renoveras till hösten. Det blir nog bra.. Lilleman som känns så liten bara.. Var den enda som inte kunde ta sig någonstans när vi var där på besök i måndags..
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-06-24 11:45:27 följande:
    oj, vi brukar ge bitar i alla möjliga storlekar, sedan länge.

t.ex. delar ett äpple i 4 bitar, skalar och ger till sonen (sedan 2 månader tillbaka). och han har ju tänder, så han biter av olika bitar, tuggar meg gommer och antingen sväler eller spottar ut.

hela brödskivor ger vi honom sedan flera månader tillbaka, han biter av stora bitar (typ 2cm i diameter), tuggar och sväljer.

ibland får han bita av en hel banan. blir det för stort - spottar han ut det själv.

har ni sett en del burkar från 8 mån: där är det ju typ enorma bitar morötter och potatis.

ja, sonen brukar få en hel kokt och skalad potatis sedan 2-3 mån tillbaka, han får äta den (som efterrätt Drömmer) och han glatt biter av stora bitar (man behöver ju inte tänder för det, går lika bra med gommarna), tuggar, spottar ut en del, äter upp en annan del.

hela kokta ärtor får han också.  hela kokta morötter. (inte som mat, utan efter maten, så att vi andra får chans att äta färdigt och han får chans att träna).
    Vi började köra med BLW när han var 6 månader, men efter att han lyckades sätta en bit blodpudding i halsen så pass illa att jag fick göra HLR så är jag ganska så nojig med bitar.. Speciellt nu när han har fått några tänder Tyst

Glömmer era bebisar också saker som de tidigare har kunnat? William klappade händerna när man bad om det förr, nu har han inte en susning om hur man gör. Istället har han börjat prutta med munnen eller vad man ska säga, urgulligt är det i alla fallSolig
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-06-25 22:25:13 följande:
    så roligt! HjärtaSkrattande vilken glad bebis!

spelar ni in det? jag är så glad för varje liten inspelning vi gjorde när dottern var bebis!
    replica skrev 2015-06-25 21:48:47 följande:
    Vi började köra med BLW när han var 6 månader, men efter att han lyckades sätta en bit blodpudding i halsen så pass illa att jag fick göra HLR så är jag ganska så nojig med bitar.. Speciellt nu när han har fått några tänder Tyst

Förvånad

shit! jag trodde att det var mycket sällsynt att sådant händer.
    hur hände det? var han sömnig, distraherades av något eller det bara hände trots att allt var som vanligt??

lossade den lätt, eller fick du göra flera ggr?

är det slut med bwc för din del då?

Sonens favorit är spaghetti och makaroner (raka långa). han äter dem med händerna i stora mändgder ( och slänger omkring i ännu större mängder).

har ni sett sempers burkar med spaghetti och köttfärssås från 8 mån?????????? det är ju enorma bitar makaroner och annat i dem!

fast min son får kväljningar av sådana rätter då det är sås blandad med klet. det får vara var för sig. 
    Allt var som vanligt.. Och så blev han plötsligt helt tyst och började få panik.. Är jäkligt glad att jag hade gått en kurs i HLR för barn innan så jag visste vad jag skulle göra.. Slet upp lilleman direkt och fick göra HLR (lägga i knä och slå o ryggen) i två omgångar innan biten flög ut.. Grymt läskigt!

Ville verkligen köra BLW hela vägen, men har inte vågat efter det :(
    "Practise makes perfect"
  • replica

W är inne i en riktig seperationsfas just nu + fjärde tanden på gång, så alla nattningsrutiner har vi fått glömma :P

Vid ca 18 så tar vi dock på pyjamas, byter blöja, smörjer osv.. Sen blir han döspeedad ett tag innan han ammas till sömns.. Går inte att lägga honom i sängen nu (samsover) för då vaknar han direkt.. Så han ligger i någons knä och sover tills vi går och lägger oss..

"Practise makes perfect"
  • replica

Vad har ni för vagn(ar)?

Har en Emmaljunga Edge, men den är ju så stor och otymplig när vi ska åka iväg och t.ex. handla.. Har blivit en del utflykter nu under sommaren och den tar verkligen upp hela bagageutrymmet..Så har funderat på att införskaffa oss en nättare extravagn..

Har googlat och läst recensioner ett bra tag nu, var på Babyproffsen häromdagen som tipsade om Brio Smile (?)..

Vill ha en smidig, vändbar sittvagn som inte är alltför dyr att införskaffa.. De allra flesta "bilvagnar" som finns är ju dock bara framåtvända Obestämd

Har ni några tips? :)

"Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-07-11 11:27:34 följande:

sonen fyllde 10 mån idag.

vet inte hur lång han är och hur mycket han väger: det var länge sedan bvc-besök.

ser bara att han är normalviktig, men lite åt det smala hållet.

han går inte, står själv i 3-6 sekunder, sedan sätter sig ner.(det vill säga, samma som för 1 månad sedan)

kryper mycket fort, kryper över allt, kan krypa över mig 20 ggr fram och tillbaka, kryper gärna över alla lådor, klättrar på dem, går ner smidigt.

går lätt längst möbler.

säger:

ti-tta (och pekar),

där (däj) (och pekar),

ä-ta   ä-ta   ä-ta   ä-ta (och smaskar med munnen) (när han sitter i matstolen och väntar).

annars gillar han att härma olika ljud som vi gör.

klappar händerna, vinkar.
    öppnar lådor, tar ut allt, kryper iväg och bryr sig inte.
    Men så fort jag lägger allt tillbaka - då är han där igen, tar ut allt och kryper iväg. (typ, så här ska det vara!).

när jag säger "dansa" - då börjar han hoppa på knäna och vifta med armarna. Blir jätteglad när mann säger: "du dansar så fint!". "dansar" själv när han får igång någon musikleksak.

han kan leka själv i 40-60 minuter när han är utsövd och mätt.

MAT:

äter faktiskt mindre nu än för 2 månader sedan.

totalt äter han bra 3 ggr/dagen, vilket är ofta fördelat på 5-6 ggr,
    t.ex:

frukost: 1 portion gröt + några smörgåsbitar

lunch: 1/2 portion mat

mellis: inte sugen

middag: 1 portion mat

kvällsmat: bara 4-5 skedar gröt, inte sugen

dricker han dåligt: han VILL ha vatten, men sväljer en massa luft och hostar (dricker ur pipmuggar med 3 hål). Blir ledsen och slänger muggen iväg.

Undrar om det beror på hans korta tungband.

Hur dricker era barn?

känns som att han ammas nu mera än för 2 mån sedan.

Känns också att jag börjar bli smalare av denna amning, trots att jag äter som en varg. Något positivt iaf Drömmer  jag är också helt vrålhungrig efter varje amning.

Oj vad han kan! Skrattande

Vad använder ni för pipmugg? Vi har två sorters hemma (Esska och IKEAs) och vi har märkt att det kommer för mycket vatten från Esskan så William hostar och fräser utav den.. Kommer lagom med vatten från IKEAs :)

Annars tycker jag tiden rinner iväg alldeles för snabbt, om en månad börjar jag jobba Rynkar på näsan Mår jättedåligt av detta då William äter så dåligt fortfarande.. Kanske ½ macka till frukost med några skedar gröt/puré och knappt en halv portion mat till lunch.. Funkar att äta någon frukt till mellis ibland t.ex. en halv kiwi.. Men annars är det bara tutte som gäller Obestämd
    "Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2015-07-31 21:27:20 följande:
    Min dotter får inget salt, men för oss är det inga problem då vi inte saltar vår mat. Vi har alltså inget salt alls, inte när vi kokar pasta, ris eller så (vilket vi nästan aldrig gör). Smör får hon nästan inget och det vi har är saltfritt. Bröd äter hon inte mycket alls, får några små bitar ibland när vi äter middag. Bröd bakar sambon och det är det salt i (surdegsbröd) men det är så liten mängd så det är ingen fara tror jag.

Min tjej är 10,5 månader nu och vid 10 månader började de två första tänderna titta upp. Jag har köpt en tandborste som jag borstar med och det tycker hon är jätteroligt. Borstar ni tänderna på era barn? Jag gör det mest för att det ska bli en vana, har inte köpt någon tandkräm än.

Sonen har fått 6 tänder på väldigt kort tid så där borstar vi med tandkräm morgon och kväll, eller ja.. Försöker borsta i alla fall.. Sonen vill mest suga på borsten Tyst

Börjar jobba om 1½ vecka och börjar få riktigt panik över det, är inte alls redo att börjaFörvånadFörvånad William åt både frukost och lunch innan, men sedan några veckor tillbaka så vägrar han frukost och äter bara ½ portion till lunch! Hur sjutton ska det gå när jag börjar jobba??

"Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2015-08-01 08:08:06 följande:
    Ammar du resten av tiden? Kan du inte testa att vara borta en dag, eller i alla fall några timmar och se vad som händer när han är ensam med pappan? Barn äter ju bättre och sämre i perioder så det är kanske bara något tillfälligt. För två veckor sedan åt min dotter en portion gröt till frukost och en banan till lunch. Ingenting mer förrän på kvällen. Det de inte äter en dag tar de igen en annan.

Min dotter står just nu och river ut böcker ur min bokhylla. Hur 17 ska jag göra för att undkomma detta? Hur har ni säkrat era hem? Vi har inte gjort så mycket, bara flyttat det som är farligt.
    Japp, ammar resten.. Har provat att vara borta ett tag, men det har inte fungerat det heller.. Tagit några bitar mat och sedan totalvägrat.. Hoppas verkligen att det bara är något tillfälligt.. Han har varit förkyld ett par dagar nu också, hoppas det blir bättre när förkylningen har släppt.. Jobbigt nog som det är att behöva börja jobba Obestämd

William har också upptäckt böckerna här hemma.. Men lyfter bara bort honom med ett nej eller avleder med annat.. Det enda vi har barnsäkrat är ett par grindar (uppe/nere i trappan, ut till baksidan och sambons hobbyrum) samt satt hörnskydd på vardagsrumsbordet.. Fått plocka undan några ljusstakar och så..Tycker det är bättre att han får upptäcka och prova sig fram, och att vi visar vad som är OK/inte ok.. Glad
    "Practise makes perfect"
  • replica

Idag har jag jobbat min första arbetsdag och William har varit hemma med pappa för första gången..

Var riktigt tufft att åka imorse och lämna en storgråtandes, mammig pojk för att sedan sätta sig i bilen och det första man få höra är låtar som "Please don't go" och "Lämna mig inte här".. Ehhh...

Hade gått rätt OK sedan (tack och lov!).. Drack 2dl BM ur pipmugg och åt nästan en halv portion till lunch. Tog dock ett bra tag för lilleman att somna, vilket slutade med att han somnade sittandes i vagnen efter en två timmars lång promenad..

Var som en igel på mig så fort jag kom hem, fick absolut inte sätta ner honom - lilla hjärtat!!

"Practise makes perfect"
  • replica

Sonen matas till 90% de få gånger han äter och vill ha mat.. Ät fortfarande väldigt kräsen och äter kanske 2-3 skedar vid frukost, lunch och middag.. Några bitar går ner ibland också..

"Practise makes perfect"
  • replica
    Bebislängt skrev 2015-09-22 10:29:13 följande:

Hur gamla är era finingar när de börjar på förskola?

William börjar den 5/10..
    Tycker det är alldeles för tidigt, men vi hade inget större val.. Var antingen börja nu i höst eller vänta tills nästa höst och så länge funkar det inte att gå hemma ekonomiskt (jag jobbar 80% och sambon blir arbetssökande efter föräldraledigheten, tidigare varit sjukskriven i 2 år så sparandet är rätt skralt det också..)..

Han kommer gå 15h/v, mån, tis och tors.. Har sån sjuuuuuk ångest över detta!! Tycker han är alldeles för liten och så kommer jag att få träffa lilleman ÄNNU mindre än vad jag gör nu.. Börjar jobbet sent på tisdagar och torsdagar, och då ska han vara på förskola!!! Gråter
    "Practise makes perfect"
  • replica
    linnéa001 skrev 2015-10-01 20:17:23 följande:
    Förstår att det känns jobbigt, men 15 h/vecka är inte så mycket. Fast det där med att inte träffas så mycket är jobbigt förstås. I fredags jobbade jag och var borta på kvällen, kom hem när lilltjejen hade somnat. Det var faktiskt jättejobbigt, trodde inte det skulle kännas så. Förstår inte hur sambon klarar detta så ofta som han gör.

Låter så konstigt bara, att det bara finns alternativen nu eller nästa höst. Går det inte att vänta tills i vår?
    Jobbar själv inom skol-och barnomsorg och vet vilket tryck det är med platser efter jul.. . Det är bara att glömma att få det man önskar utan man kan hamna var som helst.. På hösten så har man i alla fall en chans att få något vettigt Obestämd

Inskolningen har hittills gått bra dock.. Idag har han varit där själv ett par timmar.. Sa inte ett knyst när pappa gick och blev bara lite ledsen inför vilan (phew).. Hoppas att det fortsätter på samma sätt!

Har även lyckats tigga till mig andra dagar så nu ska han gå mån,ons och tors. Är bara torsdag som jag jobbar sent och knappt hinner träffa honom Solig
    Emmask skrev 2015-10-05 20:06:13 följande:

Nu har vi så smått börjat planera för syskon här. Är det någon fler som tänkt börja försöka inom de närmaste månaderna? Jag känner mig så dubbel. Det har ju äntligen börjat vara enkelt att leva igen :)

Vi har pratat om det.. Men har lite dubbla känslor omkring det.. Jag har en 80% fast anställning men lyckades precis innan min f-ledighet få 20% extra när en kollega slutade.. Min f-penning är därför baserad på 100%.. Hade varit bra att ha samma f-penning nästa gång också.. MEN sambon är arbetssökande nu efter över två år som sjukskriven.. Känns inte opitmalt att planera för en liten till då, även om vi båda två börjar bli lite sugna på det..

"Practise makes perfect"
  • replica
    Bebislängt skrev 2015-10-08 22:04:29 följande:

Vart bor ni Replica? Vi bor i Stockholm och har fått plats på vårt förstahandsval. Sonen börjar i december. Han är sååå redo :)

Jag trodde att det skulle vara jättesvårt att få förskoleplats men det verkar bara vara att ligga på lite. Åtminstone här.

Vi bor i Växjö. Fick vårt andrahandsval..
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-11-19 21:28:30 följande:

Hej!

det var längesedan!

berätta om era stora godingar!

hur går det?

undrar förresten, är det barar min son som fortfarande sover 2 ggr/dagen? ungefär 1 timme åt gången.

Ibland sover han 1 gång, men är verkligen övertrött då.

Vi har haftförkylning efter förkylning efter förkylning. Nu är han jättekladdig i halsen. Tänker, vilken tur att han inte var det förra november!
    han gillar iaf att snyta sig, härmar mig och systern.

man undrar alltså, får barn verkligen så bra immunförsvar av amning? det enda, han har sluppit kräcksjukan, trots att systern hade det 2 ggr.

hur går det med maten? sonen äter fortfarande bara 3 ggr/dagen, och man vet fortfarande inte i förväg, vilka ggr han kommer äta. Så vi serverar ju mat 5 ggr/dagen.

han är fortfarande en glad och mild kille, vill gärna behaga andra. Det känns skönt och ovant, för hans storasyster är och har alltid varit tvärtom. Jag är redan orolig att hans framtida tjej kommer att bossa över honom Skrattande

William sover också två gånger per dag.. Ca 1½h på förmiddagen och 1½h på eftermiddagen.. De dagar han går på förskola (mån, ons och tors) så sover han ca 1½ h efter lunch (11.30) och så brukar han tvärdäcka en timma vid tretiden hemma sen.. Tungan ute

Inskolningen har verkligen gått över förväntan! Haft lite separationsångest två gånger vid lämning, men har gått över så fort sambon vänt ryggen till.

Äter helt OK 5ggr/dag och ammas fritt däremellan när jag är hemma..

Tränar på att gå för fullt, men vågar inte riktigt släppa taget änTungan ute

"Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-11-24 17:31:36 följande:

förresten, har ni börjat fundera på julklappar till era små? vad har ni för ideer?

Har skrivit en låååååång lista Oskyldig

Men vi har redan köpt lite; en fotobok med bilder från hans första år, några bilar i trä,  en dragleksak i form av en zebra, ett gäng träklossar och "brio myran" :D

Ska beställa en t-shirt till honom också på order från hans pappa (som ska ha en likadan) där det ska stå "Eat, sleep, fly fishing" och en öring på baksidan.. Och jaa,  Williams pappa är en rejäl fiskenördTungan ute

Annars har vi tänkt önska oss kläder, Mora Träsk på DVD, ekologisk fingerfärg, lite mer duplo och olika böcker..
    "Practise makes perfect"
Svar på tråden septemberbarn 2014