septemberbarn 2014
Har ni köpt bilstol 2?
Vad blev det?
Enda nackdelen med Maxwayen är att den är GRYMT trög att spänna bältet på, får ta i för kung och fosterland...!
![](http://www.familjeliv.se/gallery/image/5250419/full_600/phpZVA2AD43926.jpg)
Har ni köpt bilstol 2?
Vad blev det?
Här går det bra med :)
Lilleman upptäckte att man kan vända sig från rygg till mage häromkvällen, så nu är kvällsnattningarna kaotiska. Är ju bra mycket roligare att hålla på att snurra, vända, sparka, skratta och stimma än att sova - trots att man är trött
Somnar dock oftast mellan 20-22, sover sedan till ca 5-7.00 med 1-3 nattmål (ammas)..
Har gått från att enbart äta bitar till att numera bara bli matad, små bitar av bröd går bra för att träna pincettgreppet.. Är dock väldigt kinkig med maten, uppe i ca 2-3msk gröt på morgonen och 2-3msk lunch med frukt till bägge målen.. Har fortfarande problem med bajseriet, blivit ordinerade lactulos dagligen och resulax vid behov.. Hoppas det blir bättre!
Kryper inte än, men ställer sig på alla fyra och gungar, ålar bakåt (ofrivilligt) och snurrar på stället..
Så kul att läsa om alla andra bebisars utveckling. Skönt att se att man inte är ensam om en stökig bebis
William är nu strax över 9 månader. Tog sina första krypsteg nu ikväll Tränar några veckor, men har inte riktigt fått till det.
Annars har han fått 2½ tand, tror det är ännu en påväg för han har varit helt upp och ner de senaste dagarna. Igår och idag har han knappt ätit något eller haft ro till att amma. Gnällt och sugit på underläppen. Äter ca ½ portion mat till lunch i vanliga fall, och kanske ½ portion gröt till frukost.. Börjat ge lite macka och så i små, små bitar då han har börjat träna på pincettgreppet.. Vet dock inte riktigt hur små/stora bitar man vågar ge?
Har också (mot vår vilja) fått plats på förskola till hösten.. Fick först tid till den 14/9 (dvs. innan han hade fyllt 1!!) men lyckades ändra den till den 5/10, vilket känns något bättre.. Tråkigt att man ska behöva tvingas till att söka för att övh få en plats Han kommer i alla fall gå 15h i veckan, vilket är det minsta man måste gå.. På en avdelning med 13 barn (1-2år) på 3 pedagoger..
W är inne i en riktig seperationsfas just nu + fjärde tanden på gång, så alla nattningsrutiner har vi fått glömma :P
Vid ca 18 så tar vi dock på pyjamas, byter blöja, smörjer osv.. Sen blir han döspeedad ett tag innan han ammas till sömns.. Går inte att lägga honom i sängen nu (samsover) för då vaknar han direkt.. Så han ligger i någons knä och sover tills vi går och lägger oss..
Vad har ni för vagn(ar)?
Har en Emmaljunga Edge, men den är ju så stor och otymplig när vi ska åka iväg och t.ex. handla.. Har blivit en del utflykter nu under sommaren och den tar verkligen upp hela bagageutrymmet..Så har funderat på att införskaffa oss en nättare extravagn..
Har googlat och läst recensioner ett bra tag nu, var på Babyproffsen häromdagen som tipsade om Brio Smile (?)..
Vill ha en smidig, vändbar sittvagn som inte är alltför dyr att införskaffa.. De allra flesta "bilvagnar" som finns är ju dock bara framåtvända
Har ni några tips? :)
sonen fyllde 10 mån idag.
vet inte hur lång han är och hur mycket han väger: det var länge sedan bvc-besök.
ser bara att han är normalviktig, men lite åt det smala hållet.
han går inte, står själv i 3-6 sekunder, sedan sätter sig ner.(det vill säga, samma som för 1 månad sedan)
kryper mycket fort, kryper över allt, kan krypa över mig 20 ggr fram och tillbaka, kryper gärna över alla lådor, klättrar på dem, går ner smidigt.
går lätt längst möbler.
säger:
ti-tta (och pekar),
där (däj) (och pekar),
ä-ta ä-ta ä-ta ä-ta (och smaskar med munnen) (när han sitter i matstolen och väntar).
annars gillar han att härma olika ljud som vi gör.
klappar händerna, vinkar.
öppnar lådor, tar ut allt, kryper iväg och bryr sig inte.
Men så fort jag lägger allt tillbaka - då är han där igen, tar ut allt och kryper iväg. (typ, så här ska det vara!).
när jag säger "dansa" - då börjar han hoppa på knäna och vifta med armarna. Blir jätteglad när mann säger: "du dansar så fint!". "dansar" själv när han får igång någon musikleksak.
han kan leka själv i 40-60 minuter när han är utsövd och mätt.
MAT:
äter faktiskt mindre nu än för 2 månader sedan.
totalt äter han bra 3 ggr/dagen, vilket är ofta fördelat på 5-6 ggr,
t.ex:
frukost: 1 portion gröt + några smörgåsbitar
lunch: 1/2 portion mat
mellis: inte sugen
middag: 1 portion mat
kvällsmat: bara 4-5 skedar gröt, inte sugen
dricker han dåligt: han VILL ha vatten, men sväljer en massa luft och hostar (dricker ur pipmuggar med 3 hål). Blir ledsen och slänger muggen iväg.
Undrar om det beror på hans korta tungband.
Hur dricker era barn?
känns som att han ammas nu mera än för 2 mån sedan.
Känns också att jag börjar bli smalare av denna amning, trots att jag äter som en varg. Något positivt iaf jag är också helt vrålhungrig efter varje amning.
Sonen har fått 6 tänder på väldigt kort tid så där borstar vi med tandkräm morgon och kväll, eller ja.. Försöker borsta i alla fall.. Sonen vill mest suga på borsten
Börjar jobba om 1½ vecka och börjar få riktigt panik över det, är inte alls redo att börja William åt både frukost och lunch innan, men sedan några veckor tillbaka så vägrar han frukost och äter bara ½ portion till lunch! Hur sjutton ska det gå när jag börjar jobba??
Idag har jag jobbat min första arbetsdag och William har varit hemma med pappa för första gången..
Var riktigt tufft att åka imorse och lämna en storgråtandes, mammig pojk för att sedan sätta sig i bilen och det första man få höra är låtar som "Please don't go" och "Lämna mig inte här".. Ehhh...
Hade gått rätt OK sedan (tack och lov!).. Drack 2dl BM ur pipmugg och åt nästan en halv portion till lunch. Tog dock ett bra tag för lilleman att somna, vilket slutade med att han somnade sittandes i vagnen efter en två timmars lång promenad..
Var som en igel på mig så fort jag kom hem, fick absolut inte sätta ner honom - lilla hjärtat!!
Sonen matas till 90% de få gånger han äter och vill ha mat.. Ät fortfarande väldigt kräsen och äter kanske 2-3 skedar vid frukost, lunch och middag.. Några bitar går ner ibland också..
Hur gamla är era finingar när de börjar på förskola?
Nu har vi så smått börjat planera för syskon här. Är det någon fler som tänkt börja försöka inom de närmaste månaderna? Jag känner mig så dubbel. Det har ju äntligen börjat vara enkelt att leva igen :)
Vart bor ni Replica? Vi bor i Stockholm och har fått plats på vårt förstahandsval. Sonen börjar i december. Han är sååå redo :)
Jag trodde att det skulle vara jättesvårt att få förskoleplats men det verkar bara vara att ligga på lite. Åtminstone här.
Hej!
det var längesedan!
berätta om era stora godingar!
hur går det?
undrar förresten, är det barar min son som fortfarande sover 2 ggr/dagen? ungefär 1 timme åt gången.
Ibland sover han 1 gång, men är verkligen övertrött då.
Vi har haftförkylning efter förkylning efter förkylning. Nu är han jättekladdig i halsen. Tänker, vilken tur att han inte var det förra november!
han gillar iaf att snyta sig, härmar mig och systern.
man undrar alltså, får barn verkligen så bra immunförsvar av amning? det enda, han har sluppit kräcksjukan, trots att systern hade det 2 ggr.
hur går det med maten? sonen äter fortfarande bara 3 ggr/dagen, och man vet fortfarande inte i förväg, vilka ggr han kommer äta. Så vi serverar ju mat 5 ggr/dagen.
han är fortfarande en glad och mild kille, vill gärna behaga andra. Det känns skönt och ovant, för hans storasyster är och har alltid varit tvärtom. Jag är redan orolig att hans framtida tjej kommer att bossa över honom
William sover också två gånger per dag.. Ca 1½h på förmiddagen och 1½h på eftermiddagen.. De dagar han går på förskola (mån, ons och tors) så sover han ca 1½ h efter lunch (11.30) och så brukar han tvärdäcka en timma vid tretiden hemma sen..
Inskolningen har verkligen gått över förväntan! Haft lite separationsångest två gånger vid lämning, men har gått över så fort sambon vänt ryggen till.
Äter helt OK 5ggr/dag och ammas fritt däremellan när jag är hemma..
Tränar på att gå för fullt, men vågar inte riktigt släppa taget än
förresten, har ni börjat fundera på julklappar till era små? vad har ni för ideer?