• replica

septemberbarn 2014

linnéa001 skrev 2015-02-12 23:12:06 följande:
    Jag förstår att du inte vill att han ska börja på förskola förrän augusti 2016, men du behöver inte ha ångest för att jobba tycker jag, pojken ska väl vara med sin pappa? Det blir säkert kalasbra. Dock är känslor inte så rationella så jag kan ändå förstå att du känner som du gör.

Vi har inte ens bestämt hur länge vi ska vara hemma. Vi har båda jobb som täcker upp så vi kan få ut 90% av lönen så jag tar inte ut så många dagar just nu. Känns det ok med inskolning i januari nästa år så gör vi kanske så, men augusti 2016 vore kanske det bästa.
    Sambon ska vara hemma till januari 2016, sedan tar våra föräldradagar slut.. Så hur vi än gör så kan vi inte vara hemma längre än så.. Sambon har varit sjukskriven i 2 år och ska börja arbetsträna snart (förhoppningsvis) och man har ju ingen kalaslön som pedagog precis så ekonomin är inte den bästa nu..

Jag hoppas att sambon inte kommer upp i 100% fort, utan får tid på sig att arbetsträna.. På så sätt behöver lilleman inte vara 32h/v (min tjänst) på förskolan direkt utan öka successivt i takt med att sambon ökar upp sin arbetsträning också..

Men som du säger, känslor är inte rationella.. Kanske känns bättre i höst, hoppas på det i alla fallGlad
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Svansjön skrev 2015-02-13 21:24:41 följande:

Hur många dagar FP tar ni ut per vecka nu?

Jag tar ut 5 dagar i veckan just nu.. Får kanske ta ut fler framöver då min ersättning från jobbet tar slut nu efter februari likaså sambons försäkring så kommer att få ut nästan 3400kr mindre i månaden nu.. Tur att man hade en fond att plocka lite utav så vi kan klara oss tills jag tar ut semester i juli..!
    "Practise makes perfect"
  • replica

Lilleman har varit kass i magen sen i måndags.. Från att ha bajsat 1 gång/veckan så har han de senaste dagarna bajsat 3-6ggr.. Igår fick han även 5-månaders vaccin då BVC tyckte han var tillräckligt pigg för det, han har mått jättebra - förutom bajseriet då..

Idag har han fått feber stackarn, när vi skulle ge alvedon så bajsade han grönt också (vilket han inte har gjort innan).. Har varit trött, men försökt vara glad idag ändå..Nu ligger han och sussar i mitt knä lillfisen..

"Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-02-19 23:01:12 följande:
    så det var vaccinet? krya på er!
    Febern och tröttheten berodde nog på vaccinet för han är feberfri och piggare idag.. Men bajseriet är nog någonting annat i och med att han har varit kass sedan i måndags..

Inatt har han bajsat 2 ggr - grönt och vattnigt, vilket han inte har gjort sedan han var några veckor gammal (bajsa nattetid alltså).. Så det har varit en jobbig natt för oss alla tre då det var svårt att somna om efter varje omgång..

Jag vet att man inte ska jämföra bebisar med andra, men det är ju sååå svårt TystLäser om bebisar i W's ålder som vänder sig mage/rygg och tillbaka som ingenting, som tar sig fram på egen hand (kryper, rullar, krälar) eller som sitter redan.. W gör inget av det där än.. Lägger man honom på mage så håller han upp huvudet en stund och kikar runt, har kunnat lura honom att rulla över på rygg några gånger med en leksak dock... Efter en stund i magläge så lägger han sig bara ner med armarna utmed sidorna och grymtar/stönar/gnäller...

Har lyckats få honom att sova i sin sidokudde i alla fall, så nu efter ett par veckor så är bakhuvudet mycket bättre.. Dock kissar han ner sig varannan natt, eller blöjan läcker när han ligger på sidan...Obestämd
    "Practise makes perfect"
  • replica

"Skönt" att höra att det finns andra bebisar som inte är så snabba på allting...! Lillfisen ligger lååångt efter de andra i föräldragruppen.. Där de både sitter själva, ålar, rullar runt osv. så man blir lite nojig Tyst

Hans mage verkar vara på bättringsvägen nu.. Har "bara" bytt 5 bajsblöjor idag och de är inte lika vattniga och gröna längre.. Tänkte börja introducera lite gluten när magen är OK igen via lite rån och vitt bröd Glad I annat fall så avvaktar vi med maten.. Är väldigt nyfiken på att prova på BLW och då bör de ändå vara över 6 månader så vi har ingen brådska Glad

Angående majskrokar så finns risken att de samlas och blir som klister i gommen vilket gör att bebisen kan kvävas.. Vår BVC sköterska berättade om en bebis som hade råkat ut för det..Läskigt!

Här är ett kort på lillfisen från idag, orkar sitta lite längre stunder i stolen nuSolig

"Practise makes perfect"
  • replica
    Kroken skrev 2015-02-23 11:05:04 följande:

Hur är det med er andra, använder ni liggdel eller sittdel till vagnen (om ni nu har en sån vagn )? Vi har liggdelen kvar men med fårskinn i vagnen så blir den på gränsen på längden. Hon får precis plats i den nu. Men med sittdelen på tycker jag det blir mer öppet på nåt sätt, inte lika mysigt som i liggdelen. Och hon sover ute om dagarna och sover bra i liggdelen. Jag drar lite på att byta till sittdel ett tag till

Vi använder liggdelen fortfarande,har några centimeter till godo.. Lilleman skulle nog hellre vilja ha sittdelen, men tror det blir för mycket intryck på våra promenader.. Märker på honom efter en stund nu med liggdelen att det blir för mycket, enklare att skärma av med den..
    Dasha skrev 2015-02-23 13:57:52 följande:
    så söt! han har en gosig frisyr också! min är nästan helt flintskallig, liite hår
    replica skrev 2015-02-22 01:07:45 följande:

Är väldigt nyfiken på att prova på BLW och då bör de ändå vara över 6 månader så vi har ingen brådska Glad

Jaa, han har en så mysig frisyr.. Har haft tuppkam sedan han föddes, men nu liknar den mer "Rädda Willys fena" Tungan ute Jag bävar för dagen då han börjar tappa sitt bebishår, ska vara väldigt vanligt att de skaver bort det har jag förstått Förvånad

"Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-03-03 22:31:12 följande:

har varit på bvc idag.

vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.

han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.

Vad säger bm?

Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch.  Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.

jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?

hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.

jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!

hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.

jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.

hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.

jag Demon: men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!

vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????

Det var det dummaste jag har läst på länge! Demon

Gå in på amningshjalpen.se där finns massa info som du kan skriva ut och trycka upp i nyllet på henne!

T.ex.
    www.amningshjalpen.se/images/stories/naringsinnehall.gif
    amningshjalpen.se/16-har-far-du-hjalp/allmant-om-amning/290-naringsinnehall-i-brostmjolk-och-valling

"Practise makes perfect"
  • replica

De senaste dagarna har lilleman varit helt upp och ner.. Jag har varit sjuk med över 39 graders feber, så det kanske har berott på det?

Har dock känt mig piggare idag, men lilleman har varit värre än vanligt.. Sovit drygt 10h totalt idag (vilket är 3-5h mindre än vanligt).. Sovit mellan 10-30 minuter åt gången, helspeedad mellan sovpassen dvs. övertrött men absolut ingen ro till att sova.. Utvecklingsprång de lux eller vadå?!

"Practise makes perfect"
  • replica
    Mrs West skrev 2015-03-16 21:31:41 följande:

Min kille är 5,5 månad nu. Är 68cm och 8100g. Han äter rätt mkt mat nu. 1dl mat kl 12 och 0,5dl fruktpure. 1dl mat kl 16 och sen 1dl gröt med frukt kl 20. Det har gått snabbt med maten. Han gillar att äta!

Han snurrar mkt och vill gärna stå i knät. Är mkt mer bestämd och krävande nu, vill vara med hela tiden.

Börjar era få riktiga rutiner nu? Sover de hela natten?

Nix, inga rutiner än mer än att vi byter till pyjamas vid ca 19 och ger massage/läser bok.. Sover dock bättre, men inga hela nätter än.. Har de senaste två nätterna sovit 4-5h i stöten innan han har velat äta.. Dessutom har han somnat för natten mellan 19-22.. Känns som det går åt rätt håll i alla fall :)

Idag fick lilleman smaka gröt (havregryn) för första gången, tror inte det var speciellt populärt för han gjorde en hel del grimaser.. Ska göra grötpinnar i veckan och testa istället.. Han är överlag inte speciellt förtjust i skedar :P
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Dasha skrev 2015-03-17 23:36:33 följande:
    så spännande!

vad säger blw om att barn kan råka kvävas om de biter av en för stor bit?
    Risken att de kvävs är tydligen vääääldigt liten då deras kräkreflexer sitter så långt fram så de börjar kvälja/hosta innan bitarna kommer tillräckligt långt bak.. Men det är riktigt läskigt att sitta bredvid och se när han klöks och har sig..! Har själv inte vågat ge så mycket än; fått suga på morötter, gurka och provätit macka.. Gick en HLR kurs för barn i förra veckan så nu vet jag hur jag ska agera OM det skulle hända!
    septemberfjorton skrev 2015-03-18 00:10:56 följande:

Replica: jag gjorde små kikärtsbullar till Ingrid idag som var mycket poppis! Mixade smör, vatten och kikärtor

Åh tack för tipset! Kan vara värt att prova någon dag :)

Idag fick lilleman gegga med gröten själv, fick i sig några småtuggor i alla fall.. Gjort egen gröt på mixade havregryn, vatten och järnrike i Glad

Ska försöka hinna med att göra grötpinnar idagTungan ute
    "Practise makes perfect"
Svar på tråden septemberbarn 2014