• Kroken

septemberbarn 2014

Jag undrar hur jag ska få ihop tillräckligt med sömn? Dottern somnar mellan 19-20, vaknar sen runt 22-23 och vill amma. Sen vaknar hon 2-4 ggr (oftare 4 än 2) till under natten, morgon gör hon mellan 5-6.30 (oftast vid 6). Jag kommer oftast inte i säng innan 23 då det finns fler barn som ska i säng, hund ska rastas, det ska plockas undan lite, hängas tvätt som inte blivit hängd osv. Igår kväll kom jag i säng vid 23.45. Dottern vaknar när jag kommer in i sovrummet, tar upp och vaggar i en kvart så hon somnar och lägger sen ner henne i sin säng igen. Vid 01 vaknar hon igen, då har jag hunnit sova en knapp timme, och då vill hon amma. Somnar därefter om bredvid mig och vaknar igen vid 03 för att amma. Sover sen till 05.15 och vill då amma igen, sover oroligt till 06 då hon vaknar hon inte vill sova mer, hon är dock trött. Jag sov inget mer efter 05.15. Fick väl ihop 4 timmars sömn inatt och så brukar det ofta se ut. Är så trött på att vara trött jämt!! När dottern sover på dagen måste ju jag se till att få lite sömn, men det är inte alltid det går. Och jag är trött på att inte ha någon lust med nåt eller ork med nåt, vill vara pigg och kunna ägna mig åt saker jag gillar när dottern sover. Lite egen tid med mina intressen, men det är ju bara att glömma.

• Kroken
    Dasha skrev 2015-06-23 12:15:36 följande:

vill inte verka tjatig (jag har pratat om det förut)

men för mig verkar det som att din dotter blivit van att hon måste vakna ordentligt för att hamna bredvid dig och bli ammad.

om du skulle istället låtit henne sova bredvid dig  från början (mage mot mage, bröst mot mun), då skulle hon lärt sig att amma under REM-sömnen utan att vakna, och snart skulle hon minska nattamningar. för att jag tror att hon ammar på natten inte för matens skull, utan för att få vara på dig, känna sig skyddad, försäkra sig att du är här.

sedan mitt på natten sover hon bredvid dig, men vaknar ändå. jag gissar att det är för att hon vet aldrig om hon kommer att vakna ensam eller bredvid dig, och hon föredrar att vakna ordentligt för att förstå om du är här eller inte.

hon har ju varje natt erfarenheten av att vakna ensam flera ggr, därför vågar hon inte sova lugnt.

mitt tips: låt henne sova med dig från början. första ggn går du upp när hon somnat och gör det du behöver (plockar undan, hänger tvätt). glöm inte borsta tänder! sedan vaknar hon, och då kan du bara fortsätta ligga tills du har somnat.

jag är så säker att efter tre dagar kommer bådas (din och hennes) kropp sälla om sig och kunna sova hela natten, och amma/ammas utan att ens märka det i sömnen!

Fast jag har haft henne bredvid mig i sängen sen start, det var först förra veckan som jag börjat lägga henne i sin säng när hon somnat. Oxh det var lika när hon sov bredvid mig, hon vaknade lika ofta. I regel så brukar hon få komma över till mig när hon vaknat och jag gått och lagt mig, vilket blir vid midnatt ungefär. Hon kan inte heller ligga och amma, det har hon aldrig kunnat. Vi har provat ett flertal ggr då jag tycker det är smidigt, ammade de andra barnen liggandes på natten och då somnade jag om fort när de åt. Men den här lilla tjejen fixar inte det tyvärr.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-06-23 12:32:55 följande:

sedan, nu när hon vaknar bredvid dig på natten: vad händer om du bara byter sida (lägger henne på andra sidan om dig och ammar) istället för att gå upp och amma?

om hon försöker gå upp - bara lägg henne tillbaka, mun mot bröst. hon försöker gå upp - du lägger henne tillbaka.

sedan skulle hon nog somna om. och även du. korta avbrott i sömnen sliter inte lika mycket som avbrott då man måste gå upp och vagga, och snart kommer din dotter somna om mycket lätt.

jag tänker också på det att din dotter och min son verkar vara ganska lika när det gäller behov av närhet vid sömn och behov av lugn och ro vid amning. för att din dotter behövr ju också sova i famnen på dagen, och vägrar att amma ute bland folk och ljud.

Ja precis, dottern har ett stort behov av närhet och har haft sen start. Och att amma ute bland folk är inte att tänka på och är det ljud runt omkring henne så äter hon inte heller.

Nu kan hon faktiskt sova själv uppe i min säng på dagen. När hon kom på att hon kunde rulla över till mage så sover hon bättre. Ute i vagnen sover hon dock inte längre än 30 min fortfarande, hon som kunde sova länge i vagnen förut. Lite synd.
  • Kroken
    replica skrev 2015-06-23 19:43:43 följande:

Så kul att läsa om alla andra bebisars utveckling. Skönt att se att man inte är ensam om en stökig bebis

William är nu strax över 9 månader. Tog sina första krypsteg nu ikväll Tränar några veckor, men har inte riktigt fått till det.

Annars har han fått 2½ tand, tror det är ännu en påväg för han har varit helt upp och ner de senaste dagarna. Igår och idag har han knappt ätit något eller haft ro till att amma. Gnällt och sugit på underläppen. Äter ca ½ portion mat till lunch i vanliga fall, och kanske ½ portion gröt till frukost.. Börjat ge lite macka och så i små, små bitar då han har börjat träna på pincettgreppet.. Vet dock inte riktigt hur små/stora bitar man vågar ge?

Har också (mot vår vilja) fått plats på förskola till hösten.. Fick först tid till den 14/9 (dvs. innan han hade fyllt 1!!) men lyckades ändra den till den 5/10, vilket känns något bättre.. Tråkigt att man ska behöva tvingas till att söka för att övh få en plats Han kommer i alla fall gå 15h i veckan, vilket är det minsta man måste gå.. På en avdelning med 13 barn (1-2år) på 3 pedagoger..

Man kan ge bitar stora som en halv jordnöt. Det stod i en Vi föräldrar för ett tag sen. De hade ett uppslag om att ge barn mat i bitar istället för puré och då tog de upp hur stora bitar man kan ge.

Förstår att det känns tufft att lämna honom på förskola redan. Positivt är ju att det är en hyfsat liten grupp. Men om ni inte har behov av förskola så måste ni väl inte söka än, eller? Kan ni inte söka tills dess ni behöver förskolan?
  • Kroken
    mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:41:32 följande:

Åh, vad jag känner igen mig!!! Jag va helt slut, fick aldrig sova och resten av familjen undrade varför jag va sur jämt! Jag tog beslutet att sluta amma! Nu får dottern välling på kvällen. Jag lägger henne i spjälsängen och ger henne flaskan medan jag "killar" henne på ryggen, mest för att hon ska veta att jag är där. Sen stoppar jag i nappen och hon somnar. Sen vaknar hon igen mellan 4-5. Ibland vill hon bara ha nappen men i natt fick jag göra en liten flaska välling. Sen sover hon till nån gång mellan 7-8. 

Hon somnar mellan 21-23 beroende på hur sent hon sov sista gången på dagen/kvällen. Hoppas du kommer på en lösning som passar er för att få för lite sömn är ju som tortyr!!

Precis, mina andra tre barn säger att jag blir arg så lätt och sur. Och det vill jag ju inte vara! Men jag är så trött så orken finns liksom inte. Finns ingen ork till nått, inte till hemmet, inte barnen, inte till att göra nåt kul osv.

Jag vill ju inte sluta amma, inte än. Och dottern äter inte så mycket så hon står sig så länge. Det verkar som om hon äter små portioner men oftare istället. Hon äter gröt gjord på 1/2 dl vätska (oftast bara hälften av det) och välling dricker hon bara 1 dl av, sen är hon mätt. För mig är det ok om hon äter på natten någon gång, men inte 4-6 ggr. Nu ska jag inte säga att hon alltid sover så här dåligt. Ibland sover hon bra (ja bra enligt mig ) och vaknar bara 2 ggr på natten.

Ska försöka få pappan att ta henne någon gång under natten när hon vaknar och se om hon somnar om utan mig. Jag ger ju henne brösten för att det är enklast och för att jag vill somna om fortast möjligt. Pappan är dock vääääldigt seg på att vakna så jag vaknar oftast före honom och då tycker jag ju att jag lika gärna kan ta henne istället för att försöka få liv i honom.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-06-25 22:25:13 följande:

shit! jag trodde att det var mycket sällsynt att sådant händer.

hur hände det? var han sömnig, distraherades av något eller det bara hände trots att allt var som vanligt??

lossade den lätt, eller fick du göra flera ggr?

är det slut med bwc för din del då?

Sonens favorit är spaghetti och makaroner (raka långa). han äter dem med händerna i stora mändgder ( och slänger omkring i ännu större mängder).

har ni sett sempers burkar med spaghetti och köttfärssås från 8 mån?????????? det är ju enorma bitar makaroner och annat i dem!

fast min son får kväljningar av sådana rätter då det är sås blandad med klet. det får vara var för sig. 

Det är väl inte jättevanligt att det händer men inte heller ovanligt. Och när det händer så kan det ju gå väldigt fel. Är ju inte längesen en 2-åring dog efter att ha satt en korvbit i halsen. Korv formar sig efter strupen och sätter sig fast och är nästan omöjlig att få upp. Därför ska man aldrig ge barn korv i slantar utan enbart i halvmånar och till mindre barn enbart i mindre bitar.
  • Kroken

Nog för att min lilla höna sover dåligt rent allmänt men de senaste tre nätterna har varit hemska. Hon får välling ca. 1-1/2 timme innan hon ska sova. Den gillar hon och tjoar så fort hon får se flaskan. Men hon dricker som sagt bara 1 dl, någon gång har hon druckit 1,5 dl. Sen ammar hon innan hon somnar, somnar aldrig under amning. Sen sover hon lugnt i va. 3 timmar, vaknar och vill amma och somnar oftast om direkt efter. Men sen börjar strulet. Hon vaknar när jag lägger ner henne, oberoende om det är i hennes eller min säng. Sen ligger hon och bökar, knölar, viftar, gnäller. Ömsom vaken, ömsom sovandes. Så håller hon på hela nätterna, sover jätteoroligt. Jag som häromdagen tänkte att det var så skönt att separationsfasen var på väg bort, trodde jag. Det verkar nästan som att den har ändrat form?

Fick en annan tanke i natt, att hon kanske har ont i magen? Men då tycker jag hon borde sova oroligt de första tre timmarna efter att hon lagt sig? Hon har fått vanlig mild välling tills i måndags, då blandade jag i mild fullkorn 50/50, det kanske är det som spökar?

• Kroken

Tror det är mer tänder på gång, därav att hon sover sämre än sämst just nu. Inatt sov hon endast 30 min till 1 timme åt gången från det att hon somnade vid 19.30 till det att hon tyckte det var morgon vid 06. Hon tuggar på fingrar hela tiden. Stoppar in tummen och gnager på den. Igår och i förrgår ratade hon i princip all mat jag försökte ge henne, bara bröstet dög och lite frukt. Vällingen slog hon bort och gröt och vanlig mat vägrade hon öppna munnen för. Ska prova lite gröt nu snart och vällingen ska jag ge henne i pipmugg ikväll och se om det blir bättre. Sugandet på flaska gör ju så att det blir mer blodtillförsel till tandköttet och det gör ondare då.

• Kroken
    Mrs West skrev 2015-06-29 20:40:14 följande:

Pratar era små mycket? Det gör min lille kille. Tycker redan man kan höra att han försöker sägs titta, där och mamma. Kan det vara möjligt så tidigt?

Min tjej pratar också mycket. Mamma och hej säger hon tydligt och sen är det början till pappa. En del är tidiga och en del sena. Precis som med allt annat Min lilla tjej har inte bråttom med att röra på sig istället. Hon skjuter sig bakåt (går iof fort) och har börjat dra sig lite framåt. Men det fattar hon inte att hon gör än haha.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-06-29 21:54:49 följande:

Nej, min dotter pratar inte. Hon har sagt "baba" och "dada" ett tag nu, men det skulle jag knappast kalla prat. Sen så säger hon "ej" eller "hej", men vet inte om hon verkligen menar "hej" eller om det bara är ett ljud. Hon är inte direkt tidig med något, men inte heller sen. Förutom när det gäller tänder för det är verkligen inte alls på gång. Läste på Folktandvårdens hemsida att man ska kontakta tandläkare om tänderna inte kommit när barnet är ett år.

Vid 1,5 år har jag läst/fått höra att man ska kontakta tandläkare om inga tänder kommit. Mitt andra barn fick inga tänder förrän hon var ett år (upptäckte på ettårsdagen att det var en tand på gång). Det var inga problem med att få tänder sent för hennes del. Dessutom sägs det ju att de tappar tänderna senare när de fått de sent som bebisar. Och det är ju bara positivt att få de permanenta tänderna sent.
Svar på tråden septemberbarn 2014