• Kroken

septemberbarn 2014

MNS skrev 2015-02-24 20:28:52 följande:

Ja precis, det förstår jag och det borde ju inte vara något problem att få prova ute i bilen :) brukar också finnas på de olika stolars hemsida vilka bilstolar som passar bra i vilka bilar :) det gjorde det på axkid så vi behövde inte prova det före :)

Skulle vilja prova i bilen för att vara på den säkra sidan men har verkligen ingen lust att åka till babybutiken i grannstaden. De vet inte ens hur man monterar vissa stormar på ett korrekt sätt. Det är skrämmande. Får se hur vi löser det, vill byta stol inom de närmaste veckorna.
  • Kroken

Idag blir min lilla tjej 6 månader Galet vad fort tiden gått! Dagen till ära var vi iväg på 6-månaderskoll imorse, inkl. sprutorna som hon inte fick vid 5 månader. Allt var bara bra och vikten nu är 8400 gram och längden är 67 cm. Vi pratade lite om maten också då min tjej inte tycker mat är nåt kul direkt. Men som jag redan vet så sa läkaren att det kommer när det kommer

Vatten i pipmugg/flaska har vi börjat ge lite också. Mest för att jag vill att hon ska vara van vid det i sommar när det är varmt och mycket vätska behövs.

• Kroken
    linnéa001 skrev 2015-02-27 15:27:57 följande:

Låter som en god och nyttig välling. Vi är inte veganer eller vegetarianer men äter väldigt lite kött (desto mer fisk dock), men min kille gillar sådant som är naturligt. Jag funderar därför på att göra egen gröt och kanske välling själv. Varför har du valt just bovete? Mjölk till gröten verkar urdumt, men kanske kan man ha lite havremjölk eller mandelmjölk till den för att få den mindre "slibbig" (är inte så förtjust i gröt). Gör du gröt på bovete också? Jag har aldrig brytt mig så mycket om mat, bara ätit vad jag gillar, men lilltjejen ska så klart ha det bästa.Min dotter är nu 5,5 månader och igår var hon 66 cm och vägde 6,3 kg. Lite skillnad i vikt... Min dotter är ganska nätt och jag önskade att hon kunde väga lite mer även om det inte är någon fara.

Ja det är ju lite skillnad. Men alla är ju olika vi är lite "förvånade" att hon väger så pass mycket som hon gör när hon vägde 2728 gram när hon föddes. Men enligt läkaren så tar hon igen den vikten nu som hon gick förlorad i magen då hon inte fick tillräckligt med näring i slutet. Min äldsta vägde 2,8 kg när hon föddes men hon var, och är, en smalis!
  • Kroken
    Emma90 skrev 2015-03-02 11:45:54 följande:

Måste bara fråga vilken sorts gröt och märke ger ni era små?

Jag har kört på sempers och mild havre men han tycker inte om det och jag tänker ju inte tvinga han. Förra månaden fick vi risgröten med äpple/mango som han tycker om, men jag är inte så förtjust att ge han det då risgröten vist inte ska vara så bra.

Idag blir han 6 månader och gröten tog lagom slut till idag så ska åka och handla nytt, men vet inte riktigt om jag vågar köpa havregröt med smak från 6 mån.

Tycker du kan testa den som är från 6 månader. Min lilla tjej är inte så värst förtjust i gröt. Vi har testat havregröten och banangröten som är från 4 månader från Semper. Har även testat havregröt med hallon, som är från 6 månader, från Nestle. Den gillade hon bättre. Jag upplever att det är en annan konsistens på gröten från Nestle, och den verkade min lilla tycka lite bättre om. Så testa dig fram och se vad din bebis gillar Jag kan tycka det är lite synd att man inte kan få smakprovspåsar på olika sorters gröt så man kan testa lite olika. Blir ju lite drygt att köpa flera paket som kostar runt 35:- styck.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-03-03 22:31:12 följande:

har varit på bvc idag.

vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.

han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.

Vad säger bm?

Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch.  Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.

jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?

hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.

jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!

hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.

jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.

hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.

jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!

vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????

Jag hade blivit förbannad! Precis som du säger, han utvecklas och är pigg och mår bra! En del barn väger mindre och en del barn väger mer, så är det ju hela livet! Och vikten påverkas ju också av hur mycket barnet rör sig. Din son rör sig ju rätt mycket för att vara 5 månader.

Min äldsta var en smalis och det var ett himla diskuterande om att hon var så tunn och smal, dessutom lång. Men hon var sån bara helt enkelt, är lika med henne nu när hon är 15 och har varit så hela tiden.

Nu är ju BVC frivilligt och inget tvång så orkar du stå på dig mot sköterskan så visa att du är säker i din roll som mamma och litar på att ditt barn mår bra. Säg att du ser att han mår bra och utvecklas och att du är trygg med det. Att du litar på din instinkt att allt är ok! Så får hon tycka vad hon vill men DU vet att din son mår bra!
  • Kroken

I fyra veckor har vi nu haft en bebis som vaknar varannan timme nätterna igenom. Någon natt har det varit varje timme och några enstaka gånger har hon sovit 4-5 timmar innan hon vaknat. Men jag känner mig helt slut! Är så himla trött! Tänkte ge henne gröt på kvällen för att se om det blir bättre, men hon får kväljningar och kniper ihop munnen allt vad hon kan. Samma med vanlig mat, går några skedar sen kniper hon igen. Välling verkar hon gilla men hon får kväljningar av flaskan så det blir på sked och då tröttnar hon efter ett tag. Hon hinner aldrig få i sig några större mängder så att det ev. gör skillnad på sömnen. Nu vaknar hon väldigt ofta av drömmar så det är ju inte ens säkert att mat, gröt eller välling gör nån skillnad. Blir säkert bättre om några veckor när utvecklingsfasen är över.

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-03-06 13:06:49 följande:

Jag brukar låta min bebis kolla på barnmusikvideos på youtube. Han sitter i mitt knä, typ det enda sättet att få honom att sitta nöjd och stilla en stund så man får gosa lite :D

Min lilla är helt såld på Babblarna! Hon älskar den som heter första sången (tror jag). Vi använder det materialet på jobbet och det är väldigt populärt hos barnen
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-03-06 17:07:45 följande:

"Barn under två år bör inte se på tv alls"

www.tryggabarn.nu/0-ar/barns-utveckling/barn-och-tv-tittande

www.svt.se/nyheter/varlden/studie-vill-forbjuda-tv-for-barn-under-tre

vaknar hon lika ofta även om hon har inte fått se på tv ALLS i två-tre dagar?

Nu handlar det inte om dagligt tv-tittande för min bebis. Det handlar om att hon får se några minuter på ett klipp nån gång i veckan. Oftast blir det när hon är gnällig och inget annat hjälper, vilket är sällan. Nu var det nog över en vecka sen hon tittade på nåt. Vår tv har vi på mycket (svårt när man har stora barn också) men bebisen är oftast inte i samma rum. Men klart tittar hon till på tv:n om man går förbi eller så.

Sen dessa studier hit och dit. Det där är inget nytt för mig och jag väljer att använda mitt sunda förnuft istället för att lyssna på alla "larm" om alla "farligheter"
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-03-06 19:44:11 följande:

förlåt, jag menade inte att "lära ut" eller så. Särskillt inte en fyrabarnsmamma.

skrev inlägget för att jag har ju precis innan rekommenderat att inte titta på tv, så kände mig liksom skyldig att förklara varför jag tycker så.

sen läste jag och hörde just om att tv-tittande påverkar sömnen negativt. Det var det första jag tänkte på, så min första impuls var att fråga.

Ingen fara Men det finns så många larm och studier om allt så man skulle bli snurrig om man lyssnade blint på alla. Sen tror jag iof att just tv-tittande inte är bra för små barn om de sitter ofta eller jämt.
  • Kroken

Gjorde slag i saken och beställde två bakåtvända bilbarnstolar från Babyland i dag. Var nöjd med valet (Axkid minikid), och är det fortfarande, men nu ikväll fick jag mejl från Babyland om att de har 15% rabatt på hela sortimentet hela helgen! FAN!!!!! Rent ut sagt! Det hade betytt ca.800:- mindre för vår del! Har mejlat dem men antar att jag inte får svar förrän på måndag och jag antar att de inte kan göra nåt på priset i efterhand.

Svar på tråden septemberbarn 2014