• Kroken

septemberbarn 2014

Min lilla tjej blir 16 veckor imorgon. Snart fyra månader, var tar tiden vägen? Hon är nog på väg in i nästa utvecklingssprång för nu har hon knölat med sotningen både på nätter och dagar sen en vecka tillbaka ungefär. På dagarna har hon inte sovit mer än 30 min innan hon vaknat igen. Inte likt henne som sovit mellan 1-3 timmar innan. Och på natten har hon gått tillbaka till att enbart vilja sova på mig. Men i natt så sov hon bredvid mig faktiskt och nu har hon sovit i soffan i två timmar så nu tror jag hon är på väg igenom det där språnget

Häromdagen hittade hon sin hand också, ser så himla roligt ut Hon har hand knuten och armen sträckt framför sig och så ligger hon och stirrar på den. Sen för hon den till munnen och sen tillbaka för att stirra mer, så håller hon på. Annars är hon inte särskilt för det här med att röra sig. Hon ligger där man lägger henne. Jo hon rullar på sidan, men det har hon gjort ett tag. Lägger vi henne på magen så ligger hon mest still. Lyfter på huvudet så gott hon kan men sen blir hon arg. Det kommer när det kommer. Mitt första barn var likadan, hon satt still där man satte henne tills hon var över året.

• Kroken
    linnéa001 skrev 2014-12-19 16:42:09 följande:

Läkaren på BVS sa att min flicka hade lite orolig mage och att jag skulle undvika lök och choklad samt ge magdroppar. Är inte så förtjust i lök så det har jag med glädje avstått. Choklad är svårare. Tycker dock inte att min flicka verkar ha så mycket problem så jag äter choklad ändå (inga stora mängder dock) och ger magdroppar.

Min flicka fick sin första dos vaccin idag. Jag var jättenervös innan så jag är glad att mannen var med. Hon skrek lite, men inte så farligt. Tror hon blev argast när vi la ner henne på skötbordet för att sätta på byxorna igen. Hon har en period nu när hon blir sur när man lägger ner henne.

Berätta gärna hur det går med smakportioner, jag ser verkligen fram emot att börja med det. Hur mycket kan man ge förresten? Väldigt lite har jag förstått, men hur ofta? En gång om dagen eller oftare? Vill så gärna att min flicka ska äta i alla fall gröt vid sex månader så jag kan minska på amningen.

Du inför en smak i taget. T.ex. först potatis i någon vecka, sen gör man lika med majs, morot m.m. Eller om man väljer att börja införa gröt först så gör man lika med det. En liten mängd i början för att sen öka på. En gång om dagen ger man smakportioner för målet är att först ersätta ett mål om dagen med vanlig mat.

Det är dock farligt att säga att man Hill att ens barn ska äta vanlig mat vid en viss ålder Jag har haft barn som kastat sig över mat och barn som totalt vägrat vanlig mat före 8-9 månaders ålder. Följ barnet istället och inför när barnet är intresserat. Vår BVC påtalade sist att de flesta barn klarar sig bra på bröstmjölk/ersättning fram till sex månaders ålder och att införandet av mat borde inte påbörjas förrän bortåt den åldern.
  • Kroken
    Jensa85 skrev 2014-12-19 21:01:44 följande:

Vad olika man får höra med smakportioner!

Vet inte om era bvc hunnit prata mer er om det än?

Men det nya är att det kvittar vad o hur man ger portionerna nu! Det behöver inte vara en sak i taget längre. Man får en bok om maten av bvc...

Barnen kan smaka av föräldrarnas mat till en början, alltså tex en liten sked mosad potatis etc.

Och from 4 mån..

Gluten skulle man nog införa lite senare.

Gud vad det ändras från år till år!

Men så tycker jag det varit ett tag. Min son är 9 år och när han var liten gällde samma sak. Från fyra månader var det ok att de smakade men från sex månader gällde smakportioner. Han var dock en matvägrare och vi bytte inte ut en hel måltid förrän han var runt 9 månader.

Att bebisen smakar från förälderns mat är helt ok men när de ska ha mer mat så går inte det då vår "vuxenmat" oftast innehåller för mycket salt.

Är barnet intresserat så finns ju inget hinder att gå fortare fram med maten Men vill inte barnet så får man avvakta lite och ta ny sats efter några veckor
  • Kroken

Jag vet inte riktigt Tildes längd då det var ett tag sen vi mätte, skulle tippa på runt 65cm. Hon använder stl.68 nu. Men det är skillnad på märken så jag går mest efter hur stort plagget är. Hon har något i stl. 74 som hon kan ha och något i stl. 62 som fortfarande passar. Hon är rätt rund också så det är lite svårt med byxor, de spänner ofta i midjan

Ang. sömnen så sover min lilla tjej som en kratta på nätterna. Ja dagarna är nog inte mycket bättre de heller. Sen några veckor tillbaka sover hon runt en halvtimme i taget på dagarna. Någon enstaka gång kan hon slå till på 1-2 timmar i sträck. Hon somnar oftast för natten runt 21. Sen sover hon lugnt fram till någon gång mellan 02 och 04, vaknar för att äta en gång där emellan. Men sen är det inte kul. Hon är inte hungrig och vill inte äta. Hon somnar när jag går omkring med henne men vaknar när jag lägger ner henne. Ibland lyckas jag och då sover hon kanske en timme sen är hon vaken igen. Så håller vi på fram till 08 då vi oftast stiger upp. Inatt har jag varit vaken från 03 och gått omkring med henne, en timmes sömn mellan 05.30 och 06.30 fick jag. Hon har varit krånglig med nattsömnen hela tiden men nu har det blivit värre känner jag. Hon har mycket gaser i magen och måste alltid rapa. Men nu sen 1-2 veckor tillbaka är det värre. Måste gå igenom vad jag äter och se om det finns nåt som kan vara orsaken. Nu vid jul stoppar man ju i sig saker man annars inte äter.

• Kroken

Här blir det inga fler barn! Men så är Tilde nummer fyra i syskonskaran också. Hon är iof ett sladdbarn då syskonen är 15, 13 och 9, så hon blir lite som ett ensambarn ändå. Det är dock min mans första barn och han skulle nog vilja ha ett till. Men vi inser båda två att vi ska räcka till för de fyra som finns redan och vi blir ju inte yngre. Jag blir 36 i år och han 42. Och, som sagt, tonåringar är inte att leka med så man vill ju ha lite ork kvar tills dess den här lilla skruttan kommer dit.

• Kroken

Jag förstår faktiskt er som vill ha enbart ett barn. Jag har ju fyra och när nummer te kom så var de två andra 6,5 år och 4 år. Redan då var det ju ett litet hopp mellan tvåan oxh trean men det var ändå tre mindre barn som skulle ha sitt och som jag skulle räcka till för. Det funkade iof och allt flöt på fint. Men nu när jag bara har en liten att lägga fokus på så tycker jag det är så mycket mer...... Ja hur ska jag förklara. Det är lugnare på nåt sätt. Visst kräver de andra tre sitt de med, men det är på ett annat sätt nu.

Jag är faktiskt också rädd för att bli oplanerad gravid. Jag använder minipiller nu och enligt mvc är de lika säkra som p-piller nu för tiden (jag tänker bara på hur de var för 15 år sedan när jag fick mitt första barn). Men jag tänker ändå på att jag kanske kan bli gravid ändå. Och jag vill verkligen inte göra en abort. Då återstår det bara att vänta och föda barnet. Och det vet jag inte heller om jag vill. Eller vill och vill, orkar ska jag nog säga. Jaja, ingen ide att fundera på nåt som nog inte kommer hända. Händer det så tar vi det då

• Kroken

[quote=74628515][quote-nick]linnéa001 skrev 2015-01-05 20:25:05 följande:[/quote-nick]

För massa år sedan tog jag p-piller men slutade för att jag mådde så dåligt. Vågar inte trycka i mig hormoner efter det. Har funderat på kopparspiral men jag vågar inte då det verkar vara så vanligt att man får mycket rikligare mens av en sådan. Så vi använder kondom. Får väl se om det blir någon sterilisering om några år.

Jag får inte äta p-piller pga att jag hade högt blodtryck under graviditeten. Inte heller hormonspiral får jag använda. Minipiller innehåller inget östrogen utan enbart könshormonet gestagen. Mådde inte heller så bra av p-piller när jag åt de men dessa mini-piller är bättre

• Kroken
    Mrs West skrev 2015-01-10 20:32:32 följande:

Min lille är bara 3,5 mån så jag väntar nån vecka till. Men sen vid ca 4 mån börjar jag med smakisar.

Gör som med de andra, ger ca 1 msk puré av samma mos i ca 5 dagar. Byter sen mos och kör 5 dagar till. Börjar med enbart grönsaksmos.

Eventuellt börjar jag även lite med gröt. Har gett de andra 1 mål med havregröt på kvällen för mättnad. Har funkat bra.

Hur är era små att bada? William är vettskrämd varje gång. Nu sitter jag i badet med honom och han ligger på mig. Tycker det borde kännas tryggt men han gillar det inte alls.

Jag tänker också köra på som jag gjort med de andra barnen och det är på samma sätt som du gjort. Först grönsaksmos och en sort i taget i en vecka ungefär. Och så smakportioner av havregröt utöver det. Är ju "van" att göra så oxh kan det så kör på det nu med har dock inte börjat än. Tilde är 4,5 månad och jag tänkte börja lite smått med gröten nu och så tar jag grönsaksmosen runt 5 mån. Hon behöver dock inget extra för att bli mer mätt än, hon klarar sig väldigt bra på bröstmjölken.
  • Kroken
    Mrs West skrev 2015-01-10 20:32:32 följande:

Min lille är bara 3,5 mån så jag väntar nån vecka till. Men sen vid ca 4 mån börjar jag med smakisar.

Gör som med de andra, ger ca 1 msk puré av samma mos i ca 5 dagar. Byter sen mos och kör 5 dagar till. Börjar med enbart grönsaksmos.

Eventuellt börjar jag även lite med gröt. Har gett de andra 1 mål med havregröt på kvällen för mättnad. Har funkat bra.

Hur är era små att bada? William är vettskrämd varje gång. Nu sitter jag i badet med honom och han ligger på mig. Tycker det borde kännas tryggt men han gillar det inte alls.

Min lilla tjej tycker om att bada. Hon är dock lite reserverad och söker kontakt med oss och vill få bekräftelse på att det inte är farligt. Och så blir hon en aningens rädd när hon råkar plaska till med foten Hon har enbart badat i badbalja än så länge men jag är sugen på att bada med henne i vårt stora hörnbadkar
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-01-11 08:51:52 följande:

Är det nån vars bebis har börjat skratta? :)

Brukar det plötsligt bara hända en dag?

Tilde skattade högt första gången runt sin tremånadersdag. Så himla kul och härligt att höra deras skratt, underbart mysigt Nu skrattar hon ofta, mest åt syskonen (oftast 13-åriga storasyster som avgudar sin lillasyster). Igår kväll tyckte hon dock att jag var hysteriskt rolig när jag härmade hur hunden låter
Svar på tråden septemberbarn 2014