septemberbarn 2014
Lilleman har varit kass i magen sen i måndags.. Från att ha bajsat 1 gång/veckan så har han de senaste dagarna bajsat 3-6ggr.. Igår fick han även 5-månaders vaccin då BVC tyckte han var tillräckligt pigg för det, han har mått jättebra - förutom bajseriet då..
Idag har han fått feber stackarn, när vi skulle ge alvedon så bajsade han grönt också (vilket han inte har gjort innan).. Har varit trött, men försökt vara glad idag ändå..Nu ligger han och sussar i mitt knä lillfisen..
Nu har jag en matfråga igen som jag inte riktigt hittar svar på. Kan man ge välling eller annan dryck som rekommenderas från 8 månader till yngre barn? Vi har fått flera förpackningar smoothies som är från 8 månader (vällingen är dock från sex månader), men tyvärr är sista förbrukningsdatum 15 mars. Den innehåller havrebas och mjölk. Den information jag hittar om mjölk på Livsmedelsverket är "Om barnet får mycket mjölk eller mjölkprodukter är det risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat, som är mer järnrik".
Så mjölk (alltså komjölk) verkar ju inte vara farligt förutom att det kan hämna upptagningen av järn. Det är ju dessutom mjölkpulver i 4 månadersgröten. Är havre "farligt"? Jag tror inte att det är det, havregrynsgröt är väl ok att ge? Jag skulle gärna dricka smoothien själv, men det är mango i och det gillar jag inte. Känns så trist att bara hälla ut flera liter.