Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Om ni undrar varför jag sitter och häckar på FL halv elva på kvällen på nyårsafton så kan jag upplysa om att jag är förkyld, har grymt ont i halsen och vill bara sova (ska lägga mig snart). Min kille och jag är dessutom inte mycket för att fira överlag så det är ingen speciell dag för oss.

Gott nytt år!

• linnéa001
    Vii3 skrev 2015-01-02 02:37:18 följande:
    Va härligt att ni har sovrutiner och att hon somnar själv! För min son är det olika, han somnar själv bara när han är jättetrött men när han ska somna för natten så ligger jag med och vaggar han lite om rumpan tills han somnar eftersom det har varit sp svårt med sömnen. de första tre månaderna sov han så bra både under natten och dagen och somnade ofta själv men nu har han gjort en revolution haha
    Jo, jag är himla nöjd med sovrutinerna. De två senaste kvällarna har hon dock haft lite svårt att komma till ro, jag upplever det som att hon är hungrig, men har svårt att äta. Igår t.ex. vaknade hon 22:15 redan och jag var tvungen att amma henne. Sedan sov hon till 03 och efter den matpausen till 7:45. Hon åt kvart i åtta och somnade om så vi får väl se när hon vaknar.

Låter ändå skönt att du bara behöver vagga honom på rumpan och inte gå omkring t.ex. Jag blir lite stressad när min flicka krånglar eller inte följer rutinerna strikt (jag är själv en rutinmänniska), men försöker tänka att alla, även jag, har svårt att somna/sover lite sämre ibland.
  • linnéa001
    replica skrev 2015-01-02 16:36:24 följande:

Jaa.. Har funderat på det.. Han avskyr dock att ligga på sidan, blir oftast arg om man t.ex. lägger en handduk för att blockera så att han rullar runt eller så korvar han ner sig så att han till slut hamnar på rygg..

Jaa, menar bilstol från 9kg och uppåt.. Fick mail om mellandagsrea från Babyland, så det var därför jag kom att tänka på det.. Tiden bara flyger ju iväg och lillen är ju snart 4 månader (Förvånad).. Babyskydd har vi hyrt från BB, men bilstol har vi ingen aning om vad som blir bäst..

Igår skrämde lilleman skiten ur mamma och pappa!

Han var ordentligt trött igår och sov i princip hela tiden, var vaken någon timma under dagen och åt i princip i sömnen.. Trodde det berodde på nyårsfirandet och att han var trött pga det.. Men på eftermiddagen strax efter att jag hade bytt blöja så kräktes han något galet mycket, det forsade ur både näsa och mun, täckte hela sig själv och halva mig.. Han kräks nästan ALDRIG i vanliga fall och inte i närheten av så mycket.. Så jag ringde 1177 medan sambon bytte kläder på honom.. Medan lillen ligger på skötbordet så kräks han ännu mer, denna gången får han inte riktigt upp det utan håller på att kvävas så sambon får slänga upp honom på axeln och det forsar återigen ur både näsa och mun... Lillen blir alldeles likblek och knappt kontaktbar så vi åker direkt in på barnakuten..

Väl där så piggnar han till lite, en massa prover tas men de hittar inga fel alls.. Vid 23-tiden på kvällen är han så pass pigg att vi kan åka hem.. Jag vågade inte sova utan höll koll på honom hela natten, men idag är han som vanligt igen..

Usch, vad riktigt otäckt att se honom sådär!Rynkar på näsan

Fy vad hemskt! Vilken mardröm att behöva se sitt barn råka ut för något sådant. Blir gråtfärdig bara jag tänker på det. Läskigt att inte veta vad det beror på. Något han fått i sig kanske.

Bilstol har jag/vi inte tänkt det minsta på. Snordyra är de så det känns inte kul att köpa ett sådant när jag vet att vi knappt kommer att använda det. Jag har en bil som vi använder typ en gång i månaden annars åker vi pendeltåg överallt då vi bor precis vid en tågstation.

Jag fick mens idag. Trodde inte den skulle komma tillbaka på ett tag då jag helammar, men så var det tydligen inte. Konstigt nog så har jag inte minsta mensvärk, brukar annars ha fruktansvärt ont de två första dagarna. Läste nu på gravid.se att mensen kan bli mindre smärtsam efter att man fött barn så det är ju bra i alla fall.

Min dotter var så trött ikväll, somnade strax efter 20 och verkar sova som en liten gnu så jag ska passa på att fixa lite här hemma. Gillar egentligen inte att duscha när killen inte är hemma, men jag kan ju inte gå oduschad till på onsdag när han kommer tillbaka.
  • linnéa001

Jag hade gärna sluppit mensen ett tag till och trodde jag skulle göra det då jag helammar. Läste dock i en broschyr jag fick från MVC om preventivmedel (kände mig som16 år när jag fick den, är 33 och känner att jag har rätt bra koll på sådant) att man bara kunde vara helt skyddad om man ammade var tredje till fjärde timme dygnet runt. Det gör jag inte då min flicka ofta sover 5-6 timmar innan hon behöver ammas första gången på natten. Vet inte om det har någon koppling till mensen (kan egentligen inte se hur ägglossningen skulle kunna komma igång bara för att det tar fem timmar innan man ammar).

Min dotter har varit lite stökig de senaste kvällarna och inte velat ammas trots att hon uppenbart är hungrig. Detta har gjort att hon sovit typ 30 min, ätit, sovit 30 min, ätit för att slutligen somna för natten. Igår kväll fick hon ersättning vid nio och sov till halv fem innan hon vaknade för att äta. Skön egentligen, men jag har jättesvårt att somna om när jag blir väckt den tiden, speciellt om jag som i morse var tvungen att gå upp och byta bajsblöja och försöka bota hicka. Så jag har redan varit vaken tre timmar medan dottern sover gott. Ska se om jag hinner få sova en timme till innan hon vaknar.

Är det många barn som bajsar på natten? Min dotter gör det ibland medan hon äter. Hon har dock inga svårigheter att somna om när jag bytt på henne som väl är. 

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-01-03 07:55:30 följande:

Hur kommer det sig att ersättningsbarn sover så länge? Ingrid vaknar fortfarande för att amma runt var tredje timme på natten, och jag känner ibland att det vore skönt att börja med ersättning dels pga sömnen. Men så får jag dåligt samvete för att amningen trots allt fungerar(pumpar dock nu) och för att jag verkligen inte vill att hon ska äta ersättning. Usch, önskar tiden kunde gå fortare så hon vi börja med vanlig mat.

Jag tror ersättning är mer mättande. När jag ger ersättning sover min flicka längre innan första uppvaket. Dock sover hon oftast till två trots att hon ammats sista gången vid åtta så hon sover ändå längre än tre timmar även om hon fått bröstmjölk. Barn är olika!

Vill du ger ersättning så tycker jag du ska testa. Jag kände som du, varför ge ersättning när amningen fungerar? Men så började min dotter krångla en period (utvecklingssprång tror jag) och då bestämde jag mig för att testa ersättning. Det fungerar så bra och är så himla skönt att ha hemma som komplement. Nu har dottern börjat strula igen (nytt utvecklingssprång tror jag) och då är det skönt att kunna ge ersättning. Hon blir lugnare när det är dags att sova och kommer lättare till ro när hon är helt mätt.

Min dotter rullade från rygg till mage en gång på juldagen och ytterligare två gånger på annandagen, men hon har inte gjort det fler gånger. Trodde typ att hon skulle rulla varje gång hon låg ner.
  • linnéa001
    Emy88 skrev 2015-01-03 08:07:52 följande:
    Haha, så gjorde jag. Min dotter var 12 månader och en vecka när min son föddes :) Hemskt ibland, men oftast underbart. Är så underbart att se dom tillsammans, han skiner upp varje gång han ser storasyster och hon pussar och kramar honom hela tiden.

På tal om annat, min son sitter helt själv utan stöd nu. Precis som min dotter är han väldigt tidig med vissa saker och sen med andra. T.ex. tvivlar jag på att han någonsin kommer börja rulla runt. Har någon mer ett barn som avskyr att ligga ner?
    Oj, kul att han sitter. Min dotter är inte så förtjust i att ligga. Hon kan ligga i sitt babygym i kanske 10 minuter, men det är något hon börjat med de senaste dagarna. Ligga på mage är bland det värsta hon vet. Hon tycker mycket om att sitta i knät. Allra helst vill hon dock vara i famnen och att man går runt med henne. Då tittar hon sig omkring hela tiden. Det är lite enformigt att gå runt, runt i en tvåa.
  • linnéa001
    Emy88 skrev 2015-01-03 15:26:06 följande:
    Jag har hört att barn som sitter tidigt hoppar över att krypa och lär sig gå tidigare istället. Är det någon som vet om det stämmer? Dottern satt vid 4 månader och gick vid 9,5 månader men kan fortfarande i krypa trots att hon är 16 månader, hon verkar ha svårt för att just få ihop den rörelsen.
    På 1177 står det "Observera att alla barn inte följer schemat nedan. Några hoppar till och med över vissa steg, till exempel att krypa.  Barnet kanske vänder sig tidigt från mage till rygg men lär sig gå sent. Tabellen visar att utvecklingen varierar mycket mellan olika barn. Det gäller också mellan syskon."

Min syster hoppade över krypningen men gick inte tidigt. Min systerson lärde sig krypa väldigt sent, men gick några veckor efter det. En kusin gick vid 8 månader, men hade inte hoppat över något stadium. Vad jag menar är att alla barn är olika och jag har aldrig läst eller hört att sitta tidigt korrelerar med att gå tidigt. Det enda jag läst om krypning (vet dock inte var) är att om man hoppar över det så kan man få dålig grovmotorik och det stämmer i alla fall på min syster. Sedan läste jag också att barn som sitter innan de krypet kan hoppa över krypningen och utveckla en "rumphasarteknik" i stället.
  • linnéa001

Nostalgitripp! På torsdag är det exakt ett år sedan jag plussade. Vår tjej är "tillverkad" på julafton eller juldagen. Made in Italy brukar jag säga då vi var hos svärföräldrarna i Italien över jul.

Bebislängt skrev 2015-01-04 10:13:05 följande:
    Här blir det INGA syskon :D Det räcker gott och väl med ett barn. Även om det enligt "normen" verkar lika onormalt som att inte ha nåt alls.
    Bebislängt skrev 2015-01-04 18:42:25 följande:
    Vad skönt det är att höra sånt!

Jag skulle förövrigt gärna vara gravid igen, en till förlossning och den första månaden med bebis nu på en gång men så ska dom ju bli större också. Hade vi varit yngre hade vi nog skaffat ett syskon om typ fem år men jag vill inte ha barn för tätt och jag tycker att vi är för gamla för att vänta så länge. Då lägger jag hellre all min energi på den lille sötisen jag har :)

Känner precis likadant. Visst ändrar man sig kanske om några år men troligen blir det inga fler barn. Jag blir 34 (på tisdag faktiskt) och mannen 39 i år så det känns som om vi är för gamla för fler barn. Jag vill ha absolut minst 3 år mellan barnen. Lilltjejen har en kusin som är 2,5 år äldre och till sommaren kommer det en till kusin. Dem kommer hon förhoppningsvis ha mycket kontakt med då jag avgudar min systerson och min syster avgudar sin systerdotter.

Jag tycker att man ska "skaffa" fler barn när man själv känner för det, men det var ganska intressant att läsa detta:

"Alla storasyskon är präglade av detronisering, det vill säga att bli avsatta från tronen av ett yngre syskon. Den upplevelsen sätter djupa spår i barnets upplevelse av världen. ? Redan när babyn är i magen får mamma mindre ork för sitt nuvarande barn. Upp till tre års ålder behöver man mycket av föräldrarnas stöd och tid för att klara av sin utveckling. Det bästa för barnet är att inte få syskon alltför tätt, säger Elisabeth Schönbeck. Tyvärr går trenden åt motsatt håll. Pseudotvillingar kallas syskon med mindre än 1,5 år emellan (för två bröder kan effekten sträcka sig upp till 2,5 år på grund av den hårdare konkurrensen mellan pojkar). När syskonen är så nära varandra i ålder uppstår ofta en stor konkurrenssituation, eftersom föräldrarna inte har tid att ge både det de behöver. Om föräldrarna tar sig för lite tid blir pseudotvillingarna lätt mycket beroende av varandra istället. De kan då i vuxen ålder få svårt att byta ut varandra mot en partner."

www.barnfamiljen.com/templates/article.asp

Den här artikeln har inget med mitt beslut om fler barn eller ålder mellan barnen att göra, jag vill helst bara slippa ha en syskonvagn... Det var som sagt rätt intressant att läsa.
  • linnéa001
    Emy88 skrev 2015-01-05 07:02:35 följande:
    Det där är en teori, det finns många forskare som menar att det ultimata är att antingen få ett syskon innan 1,5 år eller efter 4 år för att undvika en konkurrenssituation. Jag skulle dock säga att det beror på hur man är som förälder.

För oss har det fungerat bra att få riktigt tätt (12 månader), t.ex. har vi kvar så mycket föräldradagar att vi båda har kunnat vara hemma på heltid nu i fem månader. Dessutom tog pappan ut semester innan födseln så vi har varit hemma båda två i sju månader nu, så det äldre syskonet har kunnat få mycket uppmärksamhet. Mycket hänger på föräldrarna, hur de prioriterar i vardagen.
    Eftersom det inte framgick i artikeln om det var statistiskt säkerställt så utgick jag från att det var en teori, men oavsett vad man tror/tycker så är det intressant att läsa tycker jag. Självklart gör man vad som passar en själv bäst. För mig var det aldrig aktuellt med barn innan 30 år, kände ingen som helst längtan. Nu älskar jag min dotter över allt annat, men någon jättestark längtan efter barn har jag aldrig känt och blotta tanken på en till graviditet och förlossning får mig bara att känna ett starkt nej!
    BjörkW skrev 2015-01-05 07:06:50 följande:

Menade inte att det är något fel med att inte skaffa syskon :) Tror alla blir bättre föräldrar när man gör som man själv känner är bäst! Tycker bara det blev lite jobbigt nu när min sambo inte ens vill diskutera saken då det bara är ett stort nej såfort det kommer påtal. Innan var det han som ville ha många barn, men jag har alltid sagt två (om naturen tillåter). Vi båda var överens om innan att vi skulle försöka få 2-3 år mellan.

Fast är det så bråttom att prata om det? Vill han inte diskutera så gör det väl inget, bara att vänta ett år och ta upp det igen.

Jag frågade min kille om han kunde tänka sig att sterilisera sig, men det ville han inte än, så man vet ju aldrig. Min största skräck är att bli oplanerat gravid. Skulle nog inte kunna göra abort och min kille är ju dessutom katolik (inte så troende i och för sig för då hade vi ju varit gifta) så jag vet inte hur han skulle ställa sig om det kom på tal. Det känns riktigt jobbigt att tänka på.

Slutsatsen är väl i alla fall att alla får göra det som passar bäst för just dem. Finns ju inget rätt och fel liksom.

• linnéa001
    Kroken skrev 2015-01-05 12:53:15 följande:

Jag förstår faktiskt er som vill ha enbart ett barn. Jag har ju fyra och när nummer te kom så var de två andra 6,5 år och 4 år. Redan då var det ju ett litet hopp mellan tvåan oxh trean men det var ändå tre mindre barn som skulle ha sitt och som jag skulle räcka till för. Det funkade iof och allt flöt på fint. Men nu när jag bara har en liten att lägga fokus på så tycker jag det är så mycket mer...... Ja hur ska jag förklara. Det är lugnare på nåt sätt. Visst kräver de andra tre sitt de med, men det är på ett annat sätt nu.

Jag är faktiskt också rädd för att bli oplanerad gravid. Jag använder minipiller nu och enligt mvc är de lika säkra som p-piller nu för tiden (jag tänker bara på hur de var för 15 år sedan när jag fick mitt första barn). Men jag tänker ändå på att jag kanske kan bli gravid ändå. Och jag vill verkligen inte göra en abort. Då återstår det bara att vänta och föda barnet. Och det vet jag inte heller om jag vill. Eller vill och vill, orkar ska jag nog säga. Jaja, ingen ide att fundera på nåt som nog inte kommer hända. Händer det så tar vi det då

Min kille har en bror som är 1,5 år äldre och en syster som är 17 år yngre. Där kan man snacka om hopp mellan tvåan och trean. Han har bättre kontakt med systern än med brodern. Kontakten med brodern är närmast obefintlig.

För massa år sedan tog jag p-piller men slutade för att jag mådde så dåligt. Vågar inte trycka i mig hormoner efter det. Har funderat på kopparspiral men jag vågar inte då det verkar vara så vanligt att man får mycket rikligare mens av en sådan. Så vi använder kondom. Får väl se om det blir någon sterilisering om några år. 
    Bebislängt skrev 2015-01-05 11:51:46 följande:
    Menade inte att du menade nåt :) Men vi hann inte ens komma hem från BB innan folk började fråga efter syskon. Det känns som om att det enligt normen är helt galet att skaffa bara ett barn. Och folk säger att han måste få ett syskon för annars blir han så ensam när vi dör osv. Men förhoppningsvis har han ju en egen familj då. Och dessutom finns det ju inget som garanterar att man ens har någon kontakt med sina syskon i vuxen ålder.
    Tycker det är ganska fräckt av folk att fråga om syskon så snart. Jag försöker verkligen att inte ställa sådana frågor till människor, man har ju ingen aning om vad de varit med om. Barnet var kanske väldigt "svårtillverkat", traumatisk förlossning o.s.v. Den enda jag frågat var min syster och det var bara för att hon några månader tidigare pratade om att de ville ha ett till barn. Då frågade jag bara om de "jobbade" på ett syskon. Min kille är ett levande bevis på att man absolut inte behöver ha kontakt med sitt syskon, trots att åldersskillnaden är så liten. Jag brukar säga "i nuläget känner ingen av oss att vi vill ha fler barn".
Svar på tråden septemberbarn 2014