Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

replica skrev 2015-08-01 21:36:50 följande:
    Japp, ammar resten.. Har provat att vara borta ett tag, men det har inte fungerat det heller.. Tagit några bitar mat och sedan totalvägrat.. Hoppas verkligen att det bara är något tillfälligt.. Han har varit förkyld ett par dagar nu också, hoppas det blir bättre när förkylningen har släppt.. Jobbigt nog som det är att behöva börja jobba Obestämd

William har också upptäckt böckerna här hemma.. Men lyfter bara bort honom med ett nej eller avleder med annat.. Det enda vi har barnsäkrat är ett par grindar (uppe/nere i trappan, ut till baksidan och sambons hobbyrum) samt satt hörnskydd på vardagsrumsbordet.. Fått plocka undan några ljusstakar och så..Tycker det är bättre att han får upptäcka och prova sig fram, och att vi visar vad som är OK/inte ok.. Glad
    Jo, jag försöker också lyfta bort och säga nej, men ibland orkar jag bara inte. Vi har bara en tvåa och det är inte så mycket yta för lilltjejen att vara på då vi satt en grind till sovrummet. Känner att hon måste få utrymme liksom. Plus att det inte går att hålla koll hela tiden. Vi har flyttat vassa saker från de nedersta kökslådorna för dem är hon på hela tiden. Plockar i och plockar ur. Det är favoritsysselsättningen just nu, att lägga i och ta ur.
  • linnéa001

Känner mig ganska säker på att det inte blir fler barn för oss. Även om min tjej var ett tämligen enkelt barn (inga magproblem eller så) så tog de där första månaderna nästan knäcken på mig. Skulle vi dela på föräldraledigheten från början och jag slapp amma så skulle jag kanske kunna tänka mig ett barn till, men vi har åldern emot oss. Ingen av oss vill ha barn tätt (minst 3 år) och då är mannen över 40 och jag minst 37. Dock har vi diskuterat vad vi skulle göra om jag skulle bli gravid och abort är helt uteslutet. Så skulle det ske en "olycka" så skulle vi behålla och göra det bästa av situationen. Ett till barn skulle vara oplanerat men älskat.

Tycker matningarna är jobbiga just nu. Får hon tallriken framför sig ska den vändas upp och ner. Försöker man mata så slår hon undan skeden. Hon får nu en liten bit framför sig. Medan hon pillar med den så trycker jag in skeden i munnen på henne (hon gapar). Sedan äter hon upp den lilla biten. När den är i munnen blir hon rastlös och vill ha en till bit. Dock kastar hon den på golvet för i munnen är det ju fullt. Så en hel del hamnar på golvet. Jag vet att man måste låta barnen pilla och kladda men just det att mat hamnar på golvet irriterar mig. Det kostar både energi och pengar att fixa hennes mat.

• linnéa001

Min dotter som tidigare åt precis allt har blivit ganska kräsen. Hon vill helst inte heller bli matad. Till frukost fungerar det alltid att mata henne men inte till övriga måltider om hon inte har något väldigt intressant att pilla med samtidigt. Min dotter äter helst tofu i bitar. Annars slinker det ner lite potatis och pasta också. Problemet är att hon vill äta själv men inte tuggar speciellt bra då hon bara har två tänder. Därför måste det vara ganska mjuk mat, tofu är perfekt. De flesta grönsaker spottar hon ut. Har någon tips på mjuka grönsaker? Har testat att koka broccoli och morötter riktigt mjuka men det gillas inte. Jag får servera en bit i taget annars vänds tallriken upp och ner och maten hamnar på golvet.

Min dotter älskar ersättning och får lite sådant varje kväll,  mellan 135 och 200 ml. Vet inte hur länge man kan ge det, men det måste ju vara mer näringsrikt än välling som hon inte är lika förtjust i.

Istället för att köpa bebisgröt så kan man ju göra egen. Jag mixar paltbröd och pumpakärnor och blandar med quinoaflingor, den är himla god och näringsrik. Till det så får hon lite aprikospuré.

Jag förstår verkligen inte hur du fortfarande orkar amma (men ser absolut inget fel i det). Jag ville sluta efter typ en månad och räknade ner dagarna tills dottern var sex månader och jag kunde börja ge mat och sluta amma. Blev så lycklig när hon slutade självmant vid sju månader. Amningen är en stark anledning till att jag absolut inte vill ha fler barn. Funderar på att sterilisera mig, men tror jag väntar några år till. Hon är ju så liten än att jag kanske hinner ändra mig och glömma den där första riktigt jobbiga perioden (eller tycka att det är värt att gå igenom den). Jag blir 35 nästa år och tänkte att om jag känner lika starkt vid 37 att jag inte vill ha fler barn så gör jag det. När jag är 37 så blir gubben min 42 så det känns som en bra ålder för oss båda att avsluta barnalstrandet.

Dasha skrev 2015-09-20 12:34:54 följande:
    vi har varit på bvc. sonen väger 9122g och är 76 cm. Mycket smal, när jag jämför med jämnåriga på lekplatser. Men bvc säger inget, de är nöjda nu att han följer sin kurva på -1,5.

jag ger ju mat till honom minst 5ggr/dagen (bebisgröt, hemlagad vuxen mat, burkar när ni är ute) men han äter noh fortfarande bara 3 av dessa 5-6ggr, och man vet aldrig i förväg vilka 3 ggr det kommer att bli.

annars ammas han till sömns varje gång. Och ammas ibland när han bör stå ut 40 -60 min utan mat, för att vi reser eller maten inte är klar.

men jag märker nu att han är hugrig trots att han har nyss ammats. Det har jag aldrig uplevt med dottern.

Undrar hur länge jag ska fortsätta köpa bebisgröt... Kanske snart dags att sluta?
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-09-21 11:20:35 följande:
    Jag har aldrig tyckt att det var jobbigt att amma.
    Det känns för mig att det är sååå mycket lättare än att fixa ersättning (det tar ju tid!) och särskillt dlska alla dessa flaskor. Jag minns hur vi fick ge dottern mjölkfri tiskott på flaska, 3ggr/dagen, och det var ju hur jobbigt som helst! Bara ta av alla detaljer på Brown flaskor, ställa in i diskmaskinen, sedan skölja av med vatten för säkerhets skull. Och värst av alla: tänk om alla flaskor är i disken, så jag måste diska för hand!!!Förvånad

vill inte ens föreställa mig att det kan vara en nyfödd som skriker och måste få maten omedelbart, och här springer jag och flummar med flaskor, och råkar värma för mycket så måste göra om allt nu....
    Jag tänkte mer att nu när din son är så gammal att man kanske inte behöver amma längre så är jag imponerad över att du orkar. Alla är vi ju olika och jag hade helst bara gett flaska när dottern var yngre. Tänker lite tvärt om, härligt att bara kunna värma lite ersättning när barnet skriker. Istället ska man av med kläderna, sätta sig bekvämt i soffan och stå ut med det där suget på bröstet. Fast det är en diskussion som inte alls är relevant nu eller i denna tråd tycker jag.

Även om jag kokar grönsaker så spottas de ut. Hon kan liksom inte tugga, har svårt med kött också. Jag försöker variera maten lite men ser till att alltid ha tofu hemma som jag vet att hon äter.
    Bebislängt skrev 2015-09-22 10:29:13 följande:
    Hur gamla är era finingar när de börjar på förskola?
    Vi har valt mars nästa år som startmånad men känns det inte bra eller vi får en förskola som är för långt bort så kan vi vara hemma ett tag till. Vi avvaktar kanske också till augusti nästa år.

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-09-22 12:15:53 följande:
    Visst är det så, att man listar 5 förskolor i tur och ordning när man ansöker,

och om man inte har fått sitt förstahandsval i t.ex. mars, då kan man börja den förskolan, men man förlorar inte sin plats i kö,

och så fort det blir en ledig plats på 1sta prioriterings förskola - då får man den, t.ex i augusti,

det vill säga, ni ska bara stå ut i några månder tills ni får den ni verkligen vill ha.

så är det här iaf.

fast då blir det en ny inskolning för barnet.
    I Stockholm väljer man fem st i turordning och har man tur så får man någon av dem. Det är jättelång kö till alla som vi valde och i mars lär det väl inte finnas så många platser.

Så här står det på Stockholms stads hemsida:
    Vid erbjudande påverkas kön enligt följande:
    Tackar man ja eller nej till ett erbjudande till något av sina fem önskemål kan man alltid stå kvar i kön till högre rangordnade alternativ
    Tackar man ja eller nej till annan plats än man önskat kan man stå kvar i kön.

Så det är väl som hos dig tolkar jag det. Vi valde de fem närmsta så egentligen spelar det ingen roll om vi får den första eller den tredje. Det finns en risk/chans (beroende på hur man ser det) att sambon måste jobba utomlands under ett par månader och då tänkte jag och lilltjejen följa med. Beroende på när det blir så kanske vi skjuter på förskolestart. Onödigt att skola in om vi ska iväg efter en månad liksom. 

Jag kan också tänka mig att någon av oss eller båda två jobbar deltid under våren och sommaren för att komma igång med förskola "på riktigt" i augusti 2016. Alltså att hon går kanske 15-20 timmar/vecka. Men vi får se som sagt. Känns skönt att kunna ta det som vi vill. 

• linnéa001
    replica skrev 2015-09-27 19:58:55 följande:
    William börjar den 5/10..
    Tycker det är alldeles för tidigt, men vi hade inget större val.. Var antingen börja nu i höst eller vänta tills nästa höst och så länge funkar det inte att gå hemma ekonomiskt (jag jobbar 80% och sambon blir arbetssökande efter föräldraledigheten, tidigare varit sjukskriven i 2 år så sparandet är rätt skralt det också..)..

Han kommer gå 15h/v, mån, tis och tors.. Har sån sjuuuuuk ångest över detta!! Tycker han är alldeles för liten och så kommer jag att få träffa lilleman ÄNNU mindre än vad jag gör nu.. Börjar jobbet sent på tisdagar och torsdagar, och då ska han vara på förskola!!! Gråter
    Förstår att det känns jobbigt, men 15 h/vecka är inte så mycket. Fast det där med att inte träffas så mycket är jobbigt förstås. I fredags jobbade jag och var borta på kvällen, kom hem när lilltjejen hade somnat. Det var faktiskt jättejobbigt, trodde inte det skulle kännas så. Förstår inte hur sambon klarar detta så ofta som han gör.

Låter så konstigt bara, att det bara finns alternativen nu eller nästa höst. Går det inte att vänta tills i vår?
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-10-08 22:04:29 följande:

Vart bor ni Replica? Vi bor i Stockholm och har fått plats på vårt förstahandsval. Sonen börjar i december. Han är sååå redo :)

Jag trodde att det skulle vara jättesvårt att få förskoleplats men det verkar bara vara att ligga på lite. Åtminstone här.

Kan tänka mig att det beror på var man bor. En mammas jag känner lite grann sa att de fått sitt sistahandsval och då började sonen ändå i augusti. Vi valde bara de fem närmsta. Vi vet ju inget om förskolor så det spelar inte så stor roll vilken det blir egentligen, bara det är hyfsat nära. Långa köer är det i alla fall, vi bor på Söder.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-10-11 18:49:58 följande:

Sen verkar det skilja väldigt mycket på söder och söder. Har bekanta i Hornstull och där är köerna jättelånga medan där vi bor vid södra station är det inga problem alls.

Vi har kanske träffats, vi bor också vid södra station :)
  • linnéa001

Kul att läsa om hur ni har det!

Min lillskrutta går omkring, men kan inte springa än. Hon får flera skrattattacker varje dag och ramlar omkull. Det ser så kul ut. Hon går för att göra något hon vet är kul (gömma sig, hämta något förbjudet) och skrattar hela tiden och till slut så ramlar hon. Så skrattar vi och hon skrattar ännu mer.

Jag och sambon jobbar 50% var, det funkar jättebra. Fast hon är väldigt mammig ändå, bara jag som duger om jag är hemma. Hon ska börja förskola i mars.

Hon är en liten slasktratt, äter allt. Har blivit lite petigare men får hon bara inspektera och pilla så slinker det ner efter en stund. Får en flaska ersättning fortfarande en gång under dagen för att hon gillar det så mycket. Välling eller annan kvällsmat ger vi inte, hon äter middag vid 18 och lägger sig sedan. 

Sover oftast bra. Vi har för bara en vecka sedan gått över till att sova en gång, två gånger funkade inte då den andra tuppisen blev alldeles för sent på dagen och hon inte somnade förrän vid 22. Nu sover hon ca 19-07 och så mellan tolv och ett på dagen. Hon sover väldigt bra, vaknar sällan på natten och gör hon det somnar hon ofta om snabbt. Ligger i vår säng bredvid mig. Verkar som att hon sover ganska lite på dagen om man jämför med era barn men hon kan och andra sidan sova 13 timmar i sträck på natten.

Hon säger inget, bara något som låter som "dä" men jag är osäker på om hon verkligen menar "där". Hon har fortfarande bara två tänder, men en tredje har äntligen börjat titta fram. Så tandborstningen har gått bra, inte så mycket att borsta...

Vi är kanske lite tråkiga men vi hade inte tänkt köpa någon julklapp. Hon får det hon behöver när hon behöver det. Dessutom lär hon få av släkten så fler paket behövs inte. Varken jag eller sambon gillar att fira jul men vi ska i alla fall ner till svärföräldrarna i Italien. Skönt med miljöombyte i alla fall.

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-11-24 17:27:34 följande:
    jag pratade bara ryska med hans storasyster under hennes första 3 år. Nu struntar jag i det och pratar svenska med sonen istället.
    Jag är också nyfiken på varför du inte pratar ryska med sonen, det är ju guld att få två språk och ryska är det ju så många som talar. Min sambo pratar bara tyska med vår dotter och jag hoppas verkligen att hon ska kunna båda språken lika bra. Vår förhoppning är att hon ska få gå i Tyska skolan så småningom.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-11-26 11:00:18 följande:

Jag hade fått för mig att din kille var italienare. Undra varför haha.

Han är italienare så det är helt rätt. I norra Italien pratar de dock tyska.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-11-26 11:25:06 följande:

av flera anledningar.

Då vet du säkert vad du gör. Jag har bara läst så mycket om att man alltid ska tala sitt modersmål med sina barn så det var därför jag undrade, absolut inte menat som någon kritik. Jag tror som du, att man får jobba en del med språket för att lyckas. Vår förhoppning är ju att dottern ska komma in på Tyska skolan när hon är fyra och då kommer ju tyska komma naturligt för henne.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-12-06 12:27:06 följande:
    min son älskar nu när jag läser ramsan

det kommer en katt, (här brukar sonen le stort och stå stilla)
    den kryper och går,
    den tar vad den får
    (här brukar sonen springa iväg för full fart, och gapskratta)
    och så tar han dig! mjau!
    (så jag springer efter och  fångar honom)

nu har jag kommit på en ny teori Skrattande den heter Tre Dagars Sömncykel.

nämligen att barn i den här ålder (i alla fall mina barn) är ofta på väg att övergå till en gångs sömn på dagen, men det tar lite tid, därför sover dem i tredagars cykel:

en dag på ett sätt,
    sedan två dagar på ett annat sätt,

sedan igen en dag på ett sätt,
    två dagar på ett annat sättt.

t.ex. sonen sover två dagar i rad såhär:  en gång om dagen, och  somnar tidigt för natten (runt 20.00-21.00),

sedan en dag sover han två ggr på dagen, och sedan somnar sent för natten (runt 22.00-23.00).

ungefär samma hade jag med dottern i samma åldern, men där brukade hon istället gå upp och leka mitt i natten, var tredje  dag
    Den ramsan hade jag glömt, ska genast köra den med dottern, hon skulle nog älska den. Jag brukar säga "ska jag komma och ta dig". Då börjar hon gapskratta och försöker gå iväg snabbt, men ramla oftast för att hon skrattar så mycket. Eller så går hon rakt emot mig. Sen slår jag armarna om henne och säger "fast". Kramar och pussar massor samtidigt som jag säger "tro inte att du kan smita från din mamma". Hon skrattar och skrattar.

Det var en intressant teori men den stämde inte på min dotter. För henne blev bara den första tuppluren senare och senare på dagen. Till slut behövde hon sova för andra gången vid 17 men då var hon oftast så uppe i varv att det inte gick att lägga henne så vi började hoppa över den. Nu är hon rätt trött vid 18 och så lägger vi henne vid 19. Oftast sover hon till halv åtta på morgonen.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2016-02-12 13:39:54 följande:

Hoppas allt är bra med er och era små! Här är det ständig sjukstuga känns det som. Men annars knallar det på!

Jag är lite nyfiken på vad ni har för leksaker till era små nu för tiden. Började rensa ut bebisleksakerna som han blivit för stor för och aldrig använder och då blev det nästan inget kvar.

Pussel, klossar och böcker. Min dotter har faktiskt inte så mycket leksaker. Hon leker gärna med mina handväskor, påsar och brukar. Det bästa hon vet är böcker så det är läsa och läsa samma böcker om igen.
Svar på tråden septemberbarn 2014