• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-08-27 11:06:40 följande:

Igår fyllde mitt lilla hjärta ett år!

grattis!!!!!!{#emotions_dlg.flower}

och sen kom de hemdragandes med en förkylning. Mindre kul. Så vi har varit lite risiga några dagar nu men det är på väg åt rätt håll.

krya på er.

Hon fick en bobby car med släp, böcker (en med ljud från djur på bondgården och den var poppis), figurer från fisher price, klossar och babblarna-figurer. Och oj vad hon gillar babblarna figurerna!!

roliga presenter!

vi har hittils förberett bara en leksak och en känna-på bok med ljud för sonen (han fyller år 11 september)
    jag funderar på att fuska och slå in alla höst och vinter kläder jag har köpt till honom, så blir det många paket! Drömmer

• Dasha

Jag MÅSTE tipsa om en helt underbar film!!!!

Det passar utmärkt nu, när våra barn är runt 1 år. Det är även presenttips för kompisar vars barn fyller 1 år.

www.imdb.com/title/tt1020938/

har ni sett den?

jag såg den förut, och en gång till igår.

Filmen följer 4 (RIKTIGA) bebisar under deras första 12 månader (i deeras riktiga familjer, ingenting är fejkat).

Babybebis 1 bor i Tokyo, bland skyskrapor och fantastiska tekniska prylar.

Babybebis 2 bor i Namibia, i en hydda.

Babybebis 3 bor i San Francisco, i en trevlig villa.

Babybebis 4 bor i Mongoliet, i en tält.

Filmen visar hur dom föds (lite snabbt), hur deras föräldrar tar dem hem (mamman i Mongoliet till exempel sätter sig bak på en motorcykel med bebisen i famnen, pappan kör, 2årig storebror sitter framme).

Vi ser hur de växer, börjar le få första gången.
    Senare lär de sig krypa, och till slut även gå (inte alla vid 1 år).

det är många roliga kontraster i filmen, till exempel amerikanska flickan badar i jakuzzi med sin mamma. Sedan visar dem den mongoliske pojken som sitter helnöjd i en gammal liten balja, och en stor get kommer bakifrån och smakar på vattnet.

ibland jämför jag det med hur vi har det, vi är så nojjiga angående att det ska vara rent och fint, och så tittar jag på pojken från Namibien, hur han kryper ute och äter sand och stenar, ingen bryr sig. Gatuhundarna slickar honom i munnen, men ändå är han frisk, glad och utvecklas mycket bra.

Några gånger har jag verkligen varit orolig för bebisarnas liv, till exempel när den mongoloske pojken kryper bland enorma kor, som trampar över honom. Tänk om de skulle trampat på honom? Jag fattar inte att film teamet kunde bara titta på, utan att blanda sig i.

Alltså det är en rysare, en komedi, en drama och en må-bra film, allt i ett!

Ingen säger ett ord i filmen, det är bara bebisar som pratar/jollrar. Trots det var det inte det minsta tråkigt för mig.

• mirakelmamma

Efter snart en vecka med magsjuka börjar vi äntligen rätta oss till. Som vanligt är det 2/6 i familjen som klarat sig. Som tur är fick lillasyster bara diare och slapp att spy, vilket två av barnen gjorde.

Lillpluttan traskar runt mest hela tiden, hasar bara från när hon inte orkar ställa sig upp igen när hon har trillat. Hon har en massa roliga miner för sig. Ser hur gulligt ut som helst.

Hoppas ni andra har det bra!

/M

• Dasha
    mirakelmamma skrev 2015-09-10 12:06:35 följande:

Efter snart en vecka med magsjuka börjar vi äntligen rätta oss till. Som vanligt är det 2/6 i familjen som klarat sig. Som tur är fick lillasyster bara diare och slapp att spy, vilket två av barnen gjorde.

tråkigt med magsjukan... Men verkligen skönt för lillan att slippa kräkas.

Sonen fyller 1 år idag Cool

Jag skäms så mycket att jag sa till mannen att vi inte behöver mera skräp leksaker, för att vi har typ flera miljoner hemma, vi har allt förutom plats. Jag packade en massa kläder och fyra böcker till bebisen.

Mannen sa att stackars pojken förtjänar mer än tråkiga mjuka paket, och köpte keyboard, leksaksmobiltelefon, en dragleksak och fick inte för mig att köpa ett tiotal andra grejer. Jag sa att presentpapper kommer ju ändå vara det roligaste.

Oj så fel jag hade Skäms

Sonen brydde sig inte om papper och kläder. Böcker (med ljud och olika tyger att känna på) vad välduigt måttligt intressanta. Han blev kär i keyboarden, kramade och pussade den, skrattade massor av lyckan. Telefonen släpper han inte, och drar dragleksaken och försöker samtidigt gå baklänges för att titta hur ögonen på leksaken rör sig.

alltså här sitter jag och skäms, för att ha nästan försummat barnet Förvånad

han skulle få sin älsklings creme fraische till frukost, men vi upptäckte att den var slut, och det var klockan 23.00, affärerna är stängda. Helt ärligt, jag nästan grät!

Tur att bebisen blev lika glad ändå, han fick jordgubbar och glass till frukost.

Vi har varit ute och lekte nästan hela dagen idag. Han ÄLSKAR  att leka ute.

Nu sover han. Sedan blir det middag med stekt entrecote, vilket han älskar. Och tårta.

• Dasha

Äter era barn själva, med sked från en egen tallrik?

Sonen matas,
    eller så lägger jag bitar framför honom på bordet en i taget och han tar den,
    eller så får han en full sked som han sätter in i munnen om han gillar maten, altermativt skvätter runt om han inte är sugen på det.

ibland tar han en-två slevar från tallriken själv, men sedan börjar ta med fingrar, kladdar runt och leker istället för att äta.

funderar på att köpa en tallrik med sugpropp men tror inte han är mogen för det.

Hur gör ni?

• replica

Sonen matas till 90% de få gånger han äter och vill ha mat.. Ät fortfarande väldigt kräsen och äter kanske 2-3 skedar vid frukost, lunch och middag.. Några bitar går ner ibland också..

"Practise makes perfect"
  • Dasha
    replica skrev 2015-09-19 22:32:00 följande:

Sonen matas till 90% de få gånger han äter och vill ha mat.. Ät fortfarande väldigt kräsen och äter kanske 2-3 skedar vid frukost, lunch och middag.. Några bitar går ner ibland också..

Tack!

Hur går det på förskolan?

vi har varit på bvc. sonen väger 9122g och är 76 cm. Mycket smal, när jag jämför med jämnåriga på lekplatser. Men bvc säger inget, de är nöjda nu att han följer sin kurva på -1,5.

jag ger ju mat till honom minst 5ggr/dagen (bebisgröt, hemlagad vuxen mat, burkar när ni är ute) men han äter noh fortfarande bara 3 av dessa 5-6ggr, och man vet aldrig i förväg vilka 3 ggr det kommer att bli.

annars ammas han till sömns varje gång. Och ammas ibland när han bör stå ut 40 -60 min utan mat, för att vi reser eller maten inte är klar.

men jag märker nu att han är hugrig trots att han har nyss ammats. Det har jag aldrig uplevt med dottern.

Undrar hur länge jag ska fortsätta köpa bebisgröt... Kanske snart dags att sluta?

angående tungbandet sa läkaren att han får ju tungspetsen utanför nedersta tänderna, då avvaktar vi och ser om det blir problem med uttalet senare. Och att tungbandet kan töja sig ännu mera tills dess.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-09-18 11:10:20 följande:

Äter era barn själva, med sked från en egen tallrik?

Sonen matas,

eller så lägger jag bitar framför honom på bordet en i taget och han tar den,

eller så får han en full sked som han sätter in i munnen om han gillar maten, altermativt skvätter runt om han inte är sugen på det.

ibland tar han en-två slevar från tallriken själv, men sedan börjar ta med fingrar, kladdar runt och leker istället för att äta.

funderar på att köpa en tallrik med sugpropp men tror inte han är mogen för det.

Hur gör ni?

Har också en väldigt kräsen liten tjej här hemma. Hon äter helst själv, vill inte bli matad. Ibland kan man få stoppa in nåt i munnen på henne men ytterst sällan. Inga tallrikar eller bestick här utan hon får maten i bitar på sitt bord till barnstolen (ikea-stol). Hon äter inte vad som helst heller. Frukt och grönsaker gillar hon det mesta hon fått smaka. Morot är dock ingen favorit. Potatis och pasta plockar hon i sig men inte ris. Allt i köttväg kastar hon på golvet, utom kyckling. Ägg gillar hon också så jag brukar göra lite omelett till henne eller steka ägget. Men hon äter inte så att hon blir mätt, där är vårt problem. Hon plockar i sig lite för att sen kasta ner det på golvet och inte vilja ha, men hon är hungrig fortfarande. Så här blir det ganska mycket välling faktiskt. Brukar bli 4 flaskor/dag (morgon, innan middagsvilan, vid 16 och sen innan läggdags). Inte fulla flaskor varje gång dock. Morgon och kväll gör vi på 200 ml de andra två på 150 ml. Hon ammas vid nattning och tidig morgon + 2-3 ggr under natten.
  • linnéa001

Min dotter som tidigare åt precis allt har blivit ganska kräsen. Hon vill helst inte heller bli matad. Till frukost fungerar det alltid att mata henne men inte till övriga måltider om hon inte har något väldigt intressant att pilla med samtidigt. Min dotter äter helst tofu i bitar. Annars slinker det ner lite potatis och pasta också. Problemet är att hon vill äta själv men inte tuggar speciellt bra då hon bara har två tänder. Därför måste det vara ganska mjuk mat, tofu är perfekt. De flesta grönsaker spottar hon ut. Har någon tips på mjuka grönsaker? Har testat att koka broccoli och morötter riktigt mjuka men det gillas inte. Jag får servera en bit i taget annars vänds tallriken upp och ner och maten hamnar på golvet.

Min dotter älskar ersättning och får lite sådant varje kväll,  mellan 135 och 200 ml. Vet inte hur länge man kan ge det, men det måste ju vara mer näringsrikt än välling som hon inte är lika förtjust i.

Istället för att köpa bebisgröt så kan man ju göra egen. Jag mixar paltbröd och pumpakärnor och blandar med quinoaflingor, den är himla god och näringsrik. Till det så får hon lite aprikospuré.

Jag förstår verkligen inte hur du fortfarande orkar amma (men ser absolut inget fel i det). Jag ville sluta efter typ en månad och räknade ner dagarna tills dottern var sex månader och jag kunde börja ge mat och sluta amma. Blev så lycklig när hon slutade självmant vid sju månader. Amningen är en stark anledning till att jag absolut inte vill ha fler barn. Funderar på att sterilisera mig, men tror jag väntar några år till. Hon är ju så liten än att jag kanske hinner ändra mig och glömma den där första riktigt jobbiga perioden (eller tycka att det är värt att gå igenom den). Jag blir 35 nästa år och tänkte att om jag känner lika starkt vid 37 att jag inte vill ha fler barn så gör jag det. När jag är 37 så blir gubben min 42 så det känns som en bra ålder för oss båda att avsluta barnalstrandet.

Dasha skrev 2015-09-20 12:34:54 följande:
    vi har varit på bvc. sonen väger 9122g och är 76 cm. Mycket smal, när jag jämför med jämnåriga på lekplatser. Men bvc säger inget, de är nöjda nu att han följer sin kurva på -1,5.

jag ger ju mat till honom minst 5ggr/dagen (bebisgröt, hemlagad vuxen mat, burkar när ni är ute) men han äter noh fortfarande bara 3 av dessa 5-6ggr, och man vet aldrig i förväg vilka 3 ggr det kommer att bli.

annars ammas han till sömns varje gång. Och ammas ibland när han bör stå ut 40 -60 min utan mat, för att vi reser eller maten inte är klar.

men jag märker nu att han är hugrig trots att han har nyss ammats. Det har jag aldrig uplevt med dottern.

Undrar hur länge jag ska fortsätta köpa bebisgröt... Kanske snart dags att sluta?
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-09-20 22:42:54 följande:

Min dotter som tidigare åt precis allt har blivit ganska kräsen. Hon vill helst inte heller bli matad. Till frukost fungerar det alltid att mata henne men inte till övriga måltider om hon inte har något väldigt intressant att pilla med samtidigt. Min dotter äter helst tofu i bitar. Annars slinker det ner lite potatis och pasta också. Problemet är att hon vill äta själv men inte tuggar speciellt bra då hon bara har två tänder. Därför måste det vara ganska mjuk mat, tofu är perfekt. De flesta grönsaker spottar hon ut. Har någon tips på mjuka grönsaker? Har testat att koka broccoli och morötter riktigt mjuka men det gillas inte. Jag får servera en bit i taget annars vänds tallriken upp och ner och maten hamnar på golvet.

Min dotter älskar ersättning och får lite sådant varje kväll,  mellan 135 och 200 ml. Vet inte hur länge man kan ge det, men det måste ju vara mer näringsrikt än välling som hon inte är lika förtjust i.

Istället för att köpa bebisgröt så kan man ju göra egen. Jag mixar paltbröd och pumpakärnor och blandar med quinoaflingor, den är himla god och näringsrik. Till det så får hon lite aprikospuré.

Jag förstår verkligen inte hur du fortfarande orkar amma (men ser absolut inget fel i det). Jag ville sluta efter typ en månad och räknade ner dagarna tills dottern var sex månader och jag kunde börja ge mat och sluta amma. Blev så lycklig när hon slutade självmant vid sju månader. Amningen är en stark anledning till att jag absolut inte vill ha fler barn. Funderar på att sterilisera mig, men tror jag väntar några år till. Hon är ju så liten än att jag kanske hinner ändra mig och glömma den där första riktigt jobbiga perioden (eller tycka att det är värt att gå igenom den). Jag blir 35 nästa år och tänkte att om jag känner lika starkt vid 37 att jag inte vill ha fler barn så gör jag det. När jag är 37 så blir gubben min 42 så det känns som en bra ålder för oss båda att avsluta barnalstrandet.

Ersättning är ju lika som bröstmjölk så det kan du ge så länge hon vill ha tycker jag. Och det är mer näringsrikt än välling. Hade önskat min dotter gillade ersättningen men det gör hon inte. Hon tar inte heller bröstmjölk i flaska. Men vällingen älskar hon.
Svar på tråden septemberbarn 2014