septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Igår fyllde mitt lilla hjärta ett år!
och sen kom de hemdragandes med en förkylning. Mindre kul. Så vi har varit lite risiga några dagar nu men det är på väg åt rätt håll.
Hon fick en bobby car med släp, böcker (en med ljud från djur på bondgården och den var poppis), figurer från fisher price, klossar och babblarna-figurer. Och oj vad hon gillar babblarna figurerna!!
Jag MÅSTE tipsa om en helt underbar film!!!!
Det passar utmärkt nu, när våra barn är runt 1 år. Det är även presenttips för kompisar vars barn fyller 1 år.
www.imdb.com/title/tt1020938/
har ni sett den?
jag såg den förut, och en gång till igår.
Filmen följer 4 (RIKTIGA) bebisar under deras första 12 månader (i deeras riktiga familjer, ingenting är fejkat).
bebis 1 bor i Tokyo, bland skyskrapor och fantastiska tekniska prylar.
bebis 2 bor i Namibia, i en hydda.
bebis 3 bor i San Francisco, i en trevlig villa.
bebis 4 bor i Mongoliet, i en tält.
Filmen visar hur dom föds (lite snabbt), hur deras föräldrar tar dem hem (mamman i Mongoliet till exempel sätter sig bak på en motorcykel med bebisen i famnen, pappan kör, 2årig storebror sitter framme).
Vi ser hur de växer, börjar le få första gången.
Senare lär de sig krypa, och till slut även gå (inte alla vid 1 år).
det är många roliga kontraster i filmen, till exempel amerikanska flickan badar i jakuzzi med sin mamma. Sedan visar dem den mongoliske pojken som sitter helnöjd i en gammal liten balja, och en stor get kommer bakifrån och smakar på vattnet.
ibland jämför jag det med hur vi har det, vi är så nojjiga angående att det ska vara rent och fint, och så tittar jag på pojken från Namibien, hur han kryper ute och äter sand och stenar, ingen bryr sig. Gatuhundarna slickar honom i munnen, men ändå är han frisk, glad och utvecklas mycket bra.
Några gånger har jag verkligen varit orolig för bebisarnas liv, till exempel när den mongoloske pojken kryper bland enorma kor, som trampar över honom. Tänk om de skulle trampat på honom? Jag fattar inte att film teamet kunde bara titta på, utan att blanda sig i.
Alltså det är en rysare, en komedi, en drama och en må-bra film, allt i ett!
Ingen säger ett ord i filmen, det är bara bebisar som pratar/jollrar. Trots det var det inte det minsta tråkigt för mig.
Efter snart en vecka med magsjuka börjar vi äntligen rätta oss till. Som vanligt är det 2/6 i familjen som klarat sig. Som tur är fick lillasyster bara diare och slapp att spy, vilket två av barnen gjorde.
Lillpluttan traskar runt mest hela tiden, hasar bara från när hon inte orkar ställa sig upp igen när hon har trillat. Hon har en massa roliga miner för sig. Ser hur gulligt ut som helst.
Hoppas ni andra har det bra!
/M
Efter snart en vecka med magsjuka börjar vi äntligen rätta oss till. Som vanligt är det 2/6 i familjen som klarat sig. Som tur är fick lillasyster bara diare och slapp att spy, vilket två av barnen gjorde.
Äter era barn själva, med sked från en egen tallrik?
Sonen matas,
eller så lägger jag bitar framför honom på bordet en i taget och han tar den,
eller så får han en full sked som han sätter in i munnen om han gillar maten, altermativt skvätter runt om han inte är sugen på det.
ibland tar han en-två slevar från tallriken själv, men sedan börjar ta med fingrar, kladdar runt och leker istället för att äta.
funderar på att köpa en tallrik med sugpropp men tror inte han är mogen för det.
Hur gör ni?
Sonen matas till 90% de få gånger han äter och vill ha mat.. Ät fortfarande väldigt kräsen och äter kanske 2-3 skedar vid frukost, lunch och middag.. Några bitar går ner ibland också..
Sonen matas till 90% de få gånger han äter och vill ha mat.. Ät fortfarande väldigt kräsen och äter kanske 2-3 skedar vid frukost, lunch och middag.. Några bitar går ner ibland också..
Äter era barn själva, med sked från en egen tallrik?
Sonen matas,
eller så lägger jag bitar framför honom på bordet en i taget och han tar den,
eller så får han en full sked som han sätter in i munnen om han gillar maten, altermativt skvätter runt om han inte är sugen på det.
ibland tar han en-två slevar från tallriken själv, men sedan börjar ta med fingrar, kladdar runt och leker istället för att äta.
funderar på att köpa en tallrik med sugpropp men tror inte han är mogen för det.
Hur gör ni?
Min dotter som tidigare åt precis allt har blivit ganska kräsen. Hon vill helst inte heller bli matad. Till frukost fungerar det alltid att mata henne men inte till övriga måltider om hon inte har något väldigt intressant att pilla med samtidigt. Min dotter äter helst tofu i bitar. Annars slinker det ner lite potatis och pasta också. Problemet är att hon vill äta själv men inte tuggar speciellt bra då hon bara har två tänder. Därför måste det vara ganska mjuk mat, tofu är perfekt. De flesta grönsaker spottar hon ut. Har någon tips på mjuka grönsaker? Har testat att koka broccoli och morötter riktigt mjuka men det gillas inte. Jag får servera en bit i taget annars vänds tallriken upp och ner och maten hamnar på golvet.
Min dotter älskar ersättning och får lite sådant varje kväll, mellan 135 och 200 ml. Vet inte hur länge man kan ge det, men det måste ju vara mer näringsrikt än välling som hon inte är lika förtjust i.
Istället för att köpa bebisgröt så kan man ju göra egen. Jag mixar paltbröd och pumpakärnor och blandar med quinoaflingor, den är himla god och näringsrik. Till det så får hon lite aprikospuré.
Jag förstår verkligen inte hur du fortfarande orkar amma (men ser absolut inget fel i det). Jag ville sluta efter typ en månad och räknade ner dagarna tills dottern var sex månader och jag kunde börja ge mat och sluta amma. Blev så lycklig när hon slutade självmant vid sju månader. Amningen är en stark anledning till att jag absolut inte vill ha fler barn. Funderar på att sterilisera mig, men tror jag väntar några år till. Hon är ju så liten än att jag kanske hinner ändra mig och glömma den där första riktigt jobbiga perioden (eller tycka att det är värt att gå igenom den). Jag blir 35 nästa år och tänkte att om jag känner lika starkt vid 37 att jag inte vill ha fler barn så gör jag det. När jag är 37 så blir gubben min 42 så det känns som en bra ålder för oss båda att avsluta barnalstrandet.
Min dotter som tidigare åt precis allt har blivit ganska kräsen. Hon vill helst inte heller bli matad. Till frukost fungerar det alltid att mata henne men inte till övriga måltider om hon inte har något väldigt intressant att pilla med samtidigt. Min dotter äter helst tofu i bitar. Annars slinker det ner lite potatis och pasta också. Problemet är att hon vill äta själv men inte tuggar speciellt bra då hon bara har två tänder. Därför måste det vara ganska mjuk mat, tofu är perfekt. De flesta grönsaker spottar hon ut. Har någon tips på mjuka grönsaker? Har testat att koka broccoli och morötter riktigt mjuka men det gillas inte. Jag får servera en bit i taget annars vänds tallriken upp och ner och maten hamnar på golvet.
Min dotter älskar ersättning och får lite sådant varje kväll, mellan 135 och 200 ml. Vet inte hur länge man kan ge det, men det måste ju vara mer näringsrikt än välling som hon inte är lika förtjust i.
Istället för att köpa bebisgröt så kan man ju göra egen. Jag mixar paltbröd och pumpakärnor och blandar med quinoaflingor, den är himla god och näringsrik. Till det så får hon lite aprikospuré.
Jag förstår verkligen inte hur du fortfarande orkar amma (men ser absolut inget fel i det). Jag ville sluta efter typ en månad och räknade ner dagarna tills dottern var sex månader och jag kunde börja ge mat och sluta amma. Blev så lycklig när hon slutade självmant vid sju månader. Amningen är en stark anledning till att jag absolut inte vill ha fler barn. Funderar på att sterilisera mig, men tror jag väntar några år till. Hon är ju så liten än att jag kanske hinner ändra mig och glömma den där första riktigt jobbiga perioden (eller tycka att det är värt att gå igenom den). Jag blir 35 nästa år och tänkte att om jag känner lika starkt vid 37 att jag inte vill ha fler barn så gör jag det. När jag är 37 så blir gubben min 42 så det känns som en bra ålder för oss båda att avsluta barnalstrandet.