septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Inatt är jag uppe med så ont i magen och illamående, vet inte vad jag ska ta mig till. Tror jag fått magkatarr... :(
Roligt att läsa hur era små har utvecklats :)
Jag går fortfarande hemma med J och kommer göra det till feb, sen kommer jag antagligen gå på graviditetspeng igen medan J går 15h/ vecka på förskolan.
Han sover i egen säng i eget rum men man vet aldrig om han sover hela nätter eller vaknar 1-2 gånger, hoppas att det hinner bli hela bättre tills han ska bli storebror i april.
Han springer numera fram och herre Gud vad man får springa efter han överallt, haha.
Hans ordförråd består av 4 ord, mamma, där, titta och nej.
:)
Roligt med en liten uppdatering om våra små
förresten, har ni börjat fundera på julklappar till era små? vad har ni för ideer?
oj, krya på dig! kan ju vara magsjukan också. Men går det inte över - åk till vårdcentralen, så de kollar att det inte är blindtarminflammation!helt otroligt, redan i april! lycka till!
går det bra att bära honom (när du fångat honom)?verkligen jätteroligt!
sonen (som hela familjen) har ju haft massa förkylningar, kanske därför han strular med maten. men han älskar stark mat, t.ex. hemlagad köttfärssås med vitlök.
han får även godis ibland
hans senaste hit är att slänga saker i soptunnan. En gång fick han mycket beröm när han slängde papper i soptunnan. Sedan dess går han och slänger allt möjligt: leksaker, tidningar, bestik....
i köket har vi satt gummiband på dörrhandtagen till soptunnan. men han ändå kan dra upp dörrarna och slänga saker.
i badrummets soptunna har vi hittat allt möjligt.
idag har jag öppnat toalettlocket, och där inne, i vattnet, låg hans body och byxor tur att han inte lärt sig att spola än så länge!
tandborstning är en kamp varje dag.
han säger
den
den däj (den där)
titta
tittut
pappa
mamma
gass = glass (jättetydligt, så fort någon öppnar frysen. Blir galen och skriket högt GASS!!!! GASS!!! när storasyster tar en glass och inte delar med sig)
pumpa (älskar alla halloween pumpor)
babong (=ballong)
bå (=boll)
gör allt möjligt när man ber honom (t.ex. Sparka bollen till farfar, eller Hämta boken till pappa)
jag pratade bara ryska med hans storasyster under hennes första 3 år. Nu struntar jag i det och pratar svenska med sonen istället.
förresten, har ni börjat fundera på julklappar till era små? vad har ni för ideer?
Kul att läsa om hur ni har det!
Min lillskrutta går omkring, men kan inte springa än. Hon får flera skrattattacker varje dag och ramlar omkull. Det ser så kul ut. Hon går för att göra något hon vet är kul (gömma sig, hämta något förbjudet) och skrattar hela tiden och till slut så ramlar hon. Så skrattar vi och hon skrattar ännu mer.
Jag och sambon jobbar 50% var, det funkar jättebra. Fast hon är väldigt mammig ändå, bara jag som duger om jag är hemma. Hon ska börja förskola i mars.
Hon är en liten slasktratt, äter allt. Har blivit lite petigare men får hon bara inspektera och pilla så slinker det ner efter en stund. Får en flaska ersättning fortfarande en gång under dagen för att hon gillar det så mycket. Välling eller annan kvällsmat ger vi inte, hon äter middag vid 18 och lägger sig sedan.
Sover oftast bra. Vi har för bara en vecka sedan gått över till att sova en gång, två gånger funkade inte då den andra tuppisen blev alldeles för sent på dagen och hon inte somnade förrän vid 22. Nu sover hon ca 19-07 och så mellan tolv och ett på dagen. Hon sover väldigt bra, vaknar sällan på natten och gör hon det somnar hon ofta om snabbt. Ligger i vår säng bredvid mig. Verkar som att hon sover ganska lite på dagen om man jämför med era barn men hon kan och andra sidan sova 13 timmar i sträck på natten.
Hon säger inget, bara något som låter som "dä" men jag är osäker på om hon verkligen menar "där". Hon har fortfarande bara två tänder, men en tredje har äntligen börjat titta fram. Så tandborstningen har gått bra, inte så mycket att borsta...
Vi är kanske lite tråkiga men vi hade inte tänkt köpa någon julklapp. Hon får det hon behöver när hon behöver det. Dessutom lär hon få av släkten så fler paket behövs inte. Varken jag eller sambon gillar att fira jul men vi ska i alla fall ner till svärföräldrarna i Italien. Skönt med miljöombyte i alla fall.
Roligt att läsa hur era små har utvecklats :)
Jag går fortfarande hemma med J och kommer göra det till feb, sen kommer jag antagligen gå på graviditetspeng igen medan J går 15h/ vecka på förskolan.
Han sover i egen säng i eget rum men man vet aldrig om han sover hela nätter eller vaknar 1-2 gånger, hoppas att det hinner bli hela bättre tills han ska bli storebror i april.
Han springer numera fram och herre Gud vad man får springa efter han överallt, haha.
Hans ordförråd består av 4 ord, mamma, där, titta och nej.
:)
Julklappar till sonen är köpta och inslagna, det blev en Hoppko, lite duplo och fingerfärg :) det tycker jag räcker då han kommer få massa saker av den närmaste släkten som är stor :)