• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt

Vad roligt att läsa om era små. Hemma hos oss är det full rulle. Vår kille springer omkring och är aldrig stilla och det är alltid bus på gång. Nya grejen är att han gömmer sig i ett skåp så får man låtsas gå runt och leta :D En annan favoritlek är "där"-leken där man får säga vad allt han pekar på är för något medan han säger "där". Vilket är typ det enda han säger som vi förstår. Det, mamma och bada. Mamma står dock för både mamma och pappa.

Han älskar böcker och går och hämtar bok efter bok och kryper upp i knät när man läser. Enda gången han är stilla. Han klättrar upp och ner i soffor och sängar och om man behöver göra nåt, typ laga mat så måste man använda teven som barnvakt om man är ensam hemma. Även om vi svor på att inte bli "såna".

Sömnen har blivit lite bättre sista månaden men när det var som värst kunde han vara vaken fem timmar per natt så vi är fortfarande ganska slitna. Nästa vecka börjar han förskolan och kommer att gå 15-20 timmar i veckan fram till sommaren.

I julklapp får han nog mest kläder och böcker. :)

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-11-25 18:49:50 följande:
    Jag är också nyfiken på varför du inte pratar ryska med sonen, det är ju guld att få två språk och ryska är det ju så många som talar. Min sambo pratar bara tyska med vår dotter och jag hoppas verkligen att hon ska kunna båda språken lika bra. Vår förhoppning är att hon ska få gå i Tyska skolan så småningom.
    Kroken skrev 2015-11-24 18:50:54 följande:
    Varför pratar du inte ryska med din son för? *nyfiken* Det är väl en enorm fördel att få vara tvåspråkig

av flera anledningar.

1. jag har försökt med hans storasyster. Det gick inte bra.

Jag pratade BARA ryska med henne under första tre år. Hon var jättebra på ryska (och svenska) när hon var 2 år. Pratade med långa meningar, uttalet var ganska bra. Men ryskan bortprioriterades av naturliga skäl när hon började på dagis.

Jag pratar ju bara svenska med min man och hans familj. De kan inte ryska.

Så hon hörde mig prata svenska med andra, även hemma. Alla andra (barn, fröknar) pratade också bara svenska. även mina ryska kompisar pratar svenska när våra familjer umgås, eftersom de är också ihop med killar som pratar bara svenska.

Så när dottern var 3 år, kunde hon förstå det mesta jag sa på ryska, men själv kunde nu säga bara några ord, med hemskt uttal.
    ändå från början läste jag alla böcker på ryska.

vi har en massa böcker hemma, både på ryska och på svenska. Jag översatte alla svenska böcker (muntligt) varje gång när hon ville höra dem, alltså alla, från Max Kaka (när hon var 3 månader) till Astrid Lingrens böcker och Vicke Vicking (när hon var 4). För att det var enklare att spontanöversätta under läsningen, än att hitta ALLA dessa böcker på ryska, många är dessutom inte ens översatta.

även som gravid bar jag till Sverige en resväska full med ryska barnböcker efter jag varit i Ryssland.

jag fortsatte läsa böcker bara på ryska till henne, ändå tills hon fyllde 5 år och jag märkte att hon förstår ingenting längre och behöver översättning till svenska

jag kämpade länge för att få till hemspråksundervisning när dottern var liten. Nu känns det alldelles för sent för det.
    Det är bra med hemspråksundervisning i skolan för barn som hör språket hemma, där t.ex. mamma, pappa och alla grannar pratar det språket. Men inte i min situation.

2. Mina barn är nästan aldrig i i omgivningen där alla pratar ryska.

Vi åker inte så ofta till Ryssland.

Istället träffar vi min mamma någon annanstans, där hon också turistar (typ Paris, Barcelona, Wien).

Jag känner till en familj där pappan är spansk, mamman är svensk. Barnen pratar ganska bra spanska DÄRFÖR ATT de åker till Spanien vartannat år och bor där i flera månader, barnen går där på en spansk förskola. Då är det inte konstigt att språket inte glömms bort.

Linnea, ni åker ju väldigt ofta till Italien (och din mans hemplats där de pratar tyska). därför kommer det säkert att gå bättre för er.

gillar inte när folk säger "hon får ju två språk GRATIS", för att det är verkligen inte gratis, det är mycket jobb, och i min situation får man ändå INTE bra resultat.

3. Andra lyckades inte heller så bra.

jag var ju väldigt positiv och bestämd från början. Jag besökte språkkonferencer, vi gick till ryska skolan osv. Jag träffade många ryska föräldrar.

Men det var bara de barn som hade TVÅ rysktalande föräldrar som fick bra resultat.

Jag läste en avhandling som disputerades ungefär 2011 i Stockholm. Doktoranden var en rysk mamma som försökte lära sin dotter ryska i en svensk omgivning (svensk pappa, svensk dagis, MEN rysk mormor som bor med dem på heltid, två rysktalande halvsystrar, mamma som pratar BARA ryska med alla barn.
    de åkte till ryssland på semester varje år: minst en månad åt gången, då barnet umgicks med rysktalande barn.
    de såg på rysk tv och träffade massa ryska kompisar.

ÄNDÅ gick det inte bra för flickans språkutveckling. Vid 2 år var hon lika bra på ryska som min dotter. Vid 6 års ålder hade hon ett ok ordförråd, hemskt uttal och påhittad grammatik.

rysk grammatik är väldigt svår, om man jämför med svenska, engelska, tyska. Varje ord böjs på alla möjliga sätt beroende på ord som är före och efter. Flickan i studien pratade till slut ett "hitte-på" språk, hon hittade på egna språkregler som baserades antingen på svenska språkregler, eller på andra ryska ord som inte stämde i dessa fall.
    det är nog fler undantag än regler i ryska språket, så man behöver höra språket  överallt för att lära det naturligt.

ungefär samma såg jag hos barn i ryska skolan ditt vi gick varje söndag.

barn som hade TVÅ rysktalande föräldrar var ganska bra.
    barn som hade EN rysktalande förälder var jättedåliga på ryska trots massa jobb.
    vi hade bara 2 helgdagar i veckan, och då kändes att  det var slöseri att gå till skolan istället för att umgås SOM FAMILJEN, tillsammans gå till skogen eller museet eller attraktionspark.

4. Min mamma stödjer mig inte alls i detta.

hon tycker att det är totalt onödigt.

5. Jag ser inga praktiska fördelar för mina barn med att kunna ryska på en så låg nivå.

6. min svenska behöver tränas även hemma.

vet inte om mina barn kommer någonsin få nytta av ryska språket. JAG SJÄLV däremot  behöver träna min svenska idag, för att jag behöver det i mitt jobb.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-11-26 11:00:18 följande:

Jag hade fått för mig att din kille var italienare. Undra varför haha.

Han är italienare så det är helt rätt. I norra Italien pratar de dock tyska.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-11-26 12:50:33 följande:
    Han är italienare så det är helt rätt. I norra Italien pratar de dock tyska.
    Aha, vad bra. Jag var så stensäker och kände mig helt knäpp :D
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-11-26 11:25:06 följande:

av flera anledningar.

Då vet du säkert vad du gör. Jag har bara läst så mycket om att man alltid ska tala sitt modersmål med sina barn så det var därför jag undrade, absolut inte menat som någon kritik. Jag tror som du, att man får jobba en del med språket för att lyckas. Vår förhoppning är ju att dottern ska komma in på Tyska skolan när hon är fyra och då kommer ju tyska komma naturligt för henne.
  • MammaTillBäbis

Äntligen plussat igen! :) Det förklarar illamåendet i flera veckor. En liten i mitten på sommaren om allt går som ert skall. :)

Julklappar är färdiga här med: en gunghäst, böcker, en docka, kassaapparat. :) Känns riktigt bra än så länge.

• Mrs West

[quote=76052504][quote-nick]MammaTillBäbis skrev 2015-11-27 15:35:39 följande:[/quote-nick]Äntligen plussat igen! :) Det förklarar illamåendet i flera veckor. En liten i mitten på sommaren om allt går som ert skall. :)

Julklappar är färdiga här med: en gunghäst, böcker, en docka, kassaapparat. :) Känns riktigt bra än så länge.[/

Grattis!!!

Längesen jag var här nu. Min lille skrutt går, springer, klättrar och är mkt mobil. Säger där, mamma och nästan pappa.

Han är bestämd och kan riktigt ryta "mamma" när han inte får som han vill. Men oftast är han supergo och glad.

Han äter bra men strular en del med sömnen vilket är jobbigt.

Den 12/12 åker vi till Thailand i en månad, vilket ska bli så skönt. Börjar dock oroa mig för flygresan, hur katten ska jag hålla honom lugn och nöjd, känns omöjligt! Tips tas gärna emot!

• Emma90
    MammaTillBäbis skrev 2015-11-27 15:35:39 följande:

Äntligen plussat igen! :) Det förklarar illamåendet i flera veckor. En liten i mitten på sommaren om allt går som ert skall. :)

Julklappar är färdiga här med: en gunghäst, böcker, en docka, kassaapparat. :) Känns riktigt bra än så länge.

Stort grattis :)
  • Dasha
    Här går tandborstningen som en dans! Hon älskar att borsta tänderna, tandkräm är mums
    vilken dröm! vad har ni för tandkräm?

det blev liite bättre när vi bytte från apotekets Mild tandkräm til Bamse.

Min snart 10-åriga son var en "toalettkastare" när han var liten. Allt, precis allt, hamnade i toaletten! Här hemma har vi alltid toalettdörrarna stängda nu för annars är Tilde där inne och röjer runt.

min kompis tror att hennes då 2årige son spolade ner i toa hennes diamanthalsaband (bröllopspresent).

nu säger vi till sonen: BARA papper i toaletten! så han river av papper från toarulle och slänger.

• Kroken
    Dasha skrev 2015-11-29 23:08:40 följande:

vilken dröm! vad har ni för tandkräm?

det blev liite bättre när vi bytte från apotekets Mild tandkräm til Bamse.min kompis tror att hennes då 2årige son spolade ner i toa hennes diamanthalsaband (bröllopspresent).

nu säger vi till sonen: BARA papper i toaletten! så han river av papper från toarulle och slänger.

Vi har vanlig tandkräm även till barnen, har aldrig använt barnanpassad tandkräm till något av barnen. Vi använder aquafresh och till minstingen tar vi lite ytterst lite tandkräm längst fram bara.

Här är dottern portad från badrummet om inte vi föräldrar är med Och även när vi är med så får man ha ett öga på henne för hon är snabb.
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-11-30 12:53:41 följande:
    Vi har vanlig tandkräm även till barnen, har aldrig använt barnanpassad tandkräm till något av barnen. Vi använder aquafresh och till minstingen tar vi lite ytterst lite tandkräm längst fram bara.
    tack! antar att den har vanlig mintsmak.
    Kroken skrev 2015-11-30 12:53:41 följande:
    Här är dottern portad från badrummet om inte vi föräldrar är med Och även när vi är med så får man ha ett öga på henne för hon är snabb.
    jag brukar nu ha foten på toalettlocket när jag borstar mig, annars vet man aldrig vad sm hamnar där Drömmer

men vi har nu äntligen tagit upp alla stolarna hemma. Jag ORKAR inte mer ha ALLA stolar liggande (runt matbordet, runt barnbordet). Vi har haft det så i flera månader, annars klättrar han upp på bordet.

men nu har han ju lärt sig att ta upp barnstolar och flytta dem ditt han vill, så snart skulle vi inte ha något val ändå...

kanske inte bästa tid nu, när vi har massa julpynt på bordet... vi får se hur länge det håller sig....
    jag har aldrig behövt lägga ner stolarna med dottern, men sonen älskar att klättra alldeles för mycket Skrikandes
    Mrs West skrev 2015-11-28 23:19:33 följande:

Den 12/12 åker vi till Thailand i en månad, vilket ska bli så skönt. Börjar dock oroa mig för flygresan, hur katten ska jag hålla honom lugn och nöjd, känns omöjligt! Tips tas gärna emot!

så roligt! ha en trevlig resa!
    jag tror att de flesta barn sövs gott av motorljudet, så det kommer säkert gå bra.
    MammaTillBäbis skrev 2015-11-27 15:35:39 följande:

grattis!
    Bebislängt skrev 2015-11-26 11:08:29 följande:

Vad roligt att läsa om era små. Hemma hos oss är det full rulle. Vår kille springer omkring och är aldrig stilla och det är alltid bus på gång. Nya grejen är att han gömmer sig i ett skåp så får man låtsas gå runt och leta :D En annan favoritlek är "där"-leken där man får säga vad allt han pekar på är för något medan han säger "där". Vilket är typ det enda han säger som vi förstår. Det, mamma och bada. Mamma står dock för både mamma och pappa.

haha, roliga lekar! vilket charmtroll!

min son älskar nu när jag läser ramsan

det kommer en katt, (här brukar sonen le stort och stå stilla)
    den kryper och går,
    den tar vad den får
    (här brukar sonen springa iväg för full fart, och gapskratta)
    och så tar han dig! mjau!
    (så jag springer efter och  fångar honom)

nu har jag kommit på en ny teori Skrattande den heter Tre Dagars Sömncykel.

nämligen att barn i den här ålder (i alla fall mina barn) är ofta på väg att övergå till en gångs sömn på dagen, men det tar lite tid, därför sover dem i tredagars cykel:

en dag på ett sätt,
    sedan två dagar på ett annat sätt,

sedan igen en dag på ett sätt,
    två dagar på ett annat sättt.

t.ex. sonen sover två dagar i rad såhär:  en gång om dagen, och  somnar tidigt för natten (runt 20.00-21.00),

sedan en dag sover han två ggr på dagen, och sedan somnar sent för natten (runt 22.00-23.00).

ungefär samma hade jag med dottern i samma åldern, men där brukade hon istället gå upp och leka mitt i natten, var tredje  dag
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-12-06 12:27:06 följande:
    min son älskar nu när jag läser ramsan

det kommer en katt, (här brukar sonen le stort och stå stilla)
    den kryper och går,
    den tar vad den får
    (här brukar sonen springa iväg för full fart, och gapskratta)
    och så tar han dig! mjau!
    (så jag springer efter och  fångar honom)

nu har jag kommit på en ny teori Skrattande den heter Tre Dagars Sömncykel.

nämligen att barn i den här ålder (i alla fall mina barn) är ofta på väg att övergå till en gångs sömn på dagen, men det tar lite tid, därför sover dem i tredagars cykel:

en dag på ett sätt,
    sedan två dagar på ett annat sätt,

sedan igen en dag på ett sätt,
    två dagar på ett annat sättt.

t.ex. sonen sover två dagar i rad såhär:  en gång om dagen, och  somnar tidigt för natten (runt 20.00-21.00),

sedan en dag sover han två ggr på dagen, och sedan somnar sent för natten (runt 22.00-23.00).

ungefär samma hade jag med dottern i samma åldern, men där brukade hon istället gå upp och leka mitt i natten, var tredje  dag
    Den ramsan hade jag glömt, ska genast köra den med dottern, hon skulle nog älska den. Jag brukar säga "ska jag komma och ta dig". Då börjar hon gapskratta och försöker gå iväg snabbt, men ramla oftast för att hon skrattar så mycket. Eller så går hon rakt emot mig. Sen slår jag armarna om henne och säger "fast". Kramar och pussar massor samtidigt som jag säger "tro inte att du kan smita från din mamma". Hon skrattar och skrattar.

Det var en intressant teori men den stämde inte på min dotter. För henne blev bara den första tuppluren senare och senare på dagen. Till slut behövde hon sova för andra gången vid 17 men då var hon oftast så uppe i varv att det inte gick att lägga henne så vi började hoppa över den. Nu är hon rätt trött vid 18 och så lägger vi henne vid 19. Oftast sover hon till halv åtta på morgonen.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-12-07 21:10:32 följande:
    Den ramsan hade jag glömt, ska genast köra den med dottern, hon skulle nog älska den.

uppsklatades ramsan?
    jag hittade den och många andra i De små barnens bok www.adlibris.com/se/bok/de-sma-barnens-bok-en-antologi-sammanstalld-av-siv-widerberg-9789172215559

där var en till som sonen älskar, om en mus som ville låna hus Skrattande

idag fick sonen sitta i en stor kartonglåda (vi har en del hemma, efter julklappsinslagning), och rita runt (på väggar och golvet) med kritor. Total lycka! Ingen köpt leksak kan nog  ge så mycket glädje som en stor tom kartonglåda! han lekte där i över en timme!

angående julklappar, vi köppte en bankbräda och en dragtax Han har redan en dragtelefon, men han fattar inte att man ska DRA den, utan envisas att bära den på snöret med armen högt uppe över huvudet.

mannen köpte också en drake som låter och lyser rött ur munnenFörvånad till sonen, som är livrädd för en liten vit fluffig katt som går och jamar.
    linnéa001 skrev 2015-12-07 21:10:32 följande:
    Jag brukar säga "ska jag komma och ta dig". Då börjar hon gapskratta och försöker gå iväg snabbt, men ramla oftast för att hon skrattar så mycket. Eller så går hon rakt emot mig. Sen slår jag armarna om henne och säger "fast". Kramar och pussar massor samtidigt som jag säger "tro inte att du kan smita från din mamma". Hon skrattar och skrattar.
    SkrattandeHjärta

• Bebislängt

Hoppas allt är bra med er och era små! Här är det ständig sjukstuga känns det som. Men annars knallar det på!

Jag är lite nyfiken på vad ni har för leksaker till era små nu för tiden. Började rensa ut bebisleksakerna som han blivit för stor för och aldrig använder och då blev det nästan inget kvar.

• Emma90
    Bebislängt skrev 2016-02-12 13:39:54 följande:

Hoppas allt är bra med er och era små! Här är det ständig sjukstuga känns det som. Men annars knallar det på!

Jag är lite nyfiken på vad ni har för leksaker till era små nu för tiden. Började rensa ut bebisleksakerna som han blivit för stor för och aldrig använder och då blev det nästan inget kvar.

Vi har precis börjat skola in J på förskolan och efter första veckan har vi redan varit hemma en vecka sjuka :O Och så här kommer vår vardag antagligen vara ett tag framöver.

Jayden har så mkt leksaker, massa bilar, bollar, hopp ko, lera, pussel, klossar, stimulerande leksaker så han måste tänk m.m
    Vi har även bebis leksakerna kvar, men det ligger i en egen låda och ibland tittar han på det, kommer dock inte plocka bort det helt för nu är det endast 60 dagar kvar till bf med nr 2 :)
  • linnéa001

Pussel, klossar och böcker. Min dotter har faktiskt inte så mycket leksaker. Hon leker gärna med mina handväskor, påsar och brukar. Det bästa hon vet är böcker så det är läsa och läsa samma böcker om igen.
  • Kroken

Jag plockade bort bebisleksakerna för någon vecka sen. Det som är kvar är plocklåda, klossar, pinne att stapla träningar på (vet inte vad det heter), bollar, böcker, små plastfigurer från Fischer price och babblarna, docka, dockvagn, duplo, dragleksaker från brio och mjukdjur/mjukleksaker. Det som är populärast är böcker, bollar, babblarna gummifigurer och teletubbies mjukisfigurer. Duplot är rätt kul också, men hon öser i det i en låda och häller sen ut det för att sen plocka i Samma med plocklådan, där får vi dock ta bort locket där klossarna ska i. Det är olika former på klossarna och hålen och det fixar hon inte än. Roligast är ändå ett skåp i köket där hon får vara (lås på alla andra dörrar i köket). Finns lite allt möjligt där som t.ex. Pepparkaksformar, små skålar, cupcakeformar, en gammal vattenflaska till en hamster m.m. Verkligen ett roligt skåp tycker Tilde

I övrigt så är vi hemma fortfarande. Börjar förskolan i slutet av augusti. Tilde har börjat sova bättre, efter snart 18 månader. Äter gör hon också numera, dock väldigt kräsen och låter sig inte luras. Klättrar gör det lilla livet också, överallt!! I soffan, fotöljen, på min crosstrainer, på tv-bänken, upp på stolar och köksbord osv. Vissa dagar tror jag att jag ska bli tokig! Går ju inte att göra nånting, får bara hämta ner min lilla apa hela tiden :-k)
  • Emmask

Nu börjar vi jobba på ett syskon. Någon fler som börjat känna sig sugen? Tänker att ett mars-aprilbarn 2017 vore perfekt men man vet ju aldrig hur lång tid det tar.

• Emma90
    Emmask skrev 2016-04-17 12:48:42 följande:

Nu börjar vi jobba på ett syskon. Någon fler som börjat känna sig sugen? Tänker att ett mars-aprilbarn 2017 vore perfekt men man vet ju aldrig hur lång tid det tar.

Så mysigt, lycka till :)
    I onsdags kom lillasyster till världen så vår Jayden har precis blivit storebror :D
  • Emmask
    Emma90 skrev 2016-04-17 23:37:30 följande:
    Så mysigt, lycka till :)
    I onsdags kom lillasyster till världen så vår Jayden har precis blivit storebror :D
    Stort grattis!
Svar på tråden septemberbarn 2014