• Kroken

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2014-10-17 10:07:53 följande:

Vi har fått så himla bra rutiner på dagarna den här veckan och han sover så bra på nätterna. Är livrädd för det ska rubbas nu när det är helg och sambon är hemma. Plus att jag blir jätteirriterad på mig själv för att jag rättar min sambo hela tiden. Å andra sidan är det ju jag som är hemma hela dagarna så det är ju för mig rutinerna är viktigast och dessutom läser jag på massor om bebisar medan min sambo inte gör det alls, så då känns det ju som om jag vet lite bättre heh. Usch, jag måste försöka skärpa mig ändå.

Det där med rutiner är ju lite så. När man tycker att man fått in en rutin och att bebisen äter och sover på ett bra sätt, så ändras den tvärt!

Tycker rutiner som håller i sig har kommit först när barnet blivit ca.3 månader.
  • Kroken
    Emma90 skrev 2014-10-17 13:17:46 följande:

Va på återbesök hos BM idag, vi pratade mycket om knipövningar då jag har snöat in mig på det, då gav hon mig ett tips om appen mammamage (kostar 22 kr) och undrar om någon här har den och rekommenderar den eller ej? Känns bara så onödigt att betala 22 kr i onödan.

Är det förresten någon här som jag börjat ha sex igen? Vår pojke är 6 veckor nu och jag har börjat bli sugen men vågar inte.

Jodå, vi har kommit igång igen med den biten. Tror vår tjej var ca.4 veckor när vi fick till det. Svårt med en bebis och tre stora barn. Tonåringar går aldrig och lägger sig så alltid nån vaken. Och vårt sovrum har ingen dörr.

Tycker allt känns som vanligt med Serbien. Lite torrare där nere bara men det är naturligt när man ammar. Och så sitter livmodertappen fortfarande lite långt ner, men det rättar till sig om ett tag
  • Kroken
    Kroken skrev 2014-10-17 13:34:57 följande:

Jodå, vi har kommit igång igen med den biten. Tror vår tjej var ca.4 veckor när vi fick till det. Svårt med en bebis och tre stora barn. Tonåringar går aldrig och lägger sig så alltid nån vaken. Och vårt sovrum har ingen dörr.

Tycker allt känns som vanligt med Serbien. Lite torrare där nere bara men det är naturligt när man ammar. Och så sitter livmodertappen fortfarande lite långt ner, men det rättar till sig om ett tag

Hatar autocorrect! Inte Serbien, det ska stå sexbiten!!!
  • Kroken
    Steph91 skrev 2014-10-17 18:55:06 följande:

Vad är det för droppar? :) vore skönt att ha något att ta en gång om dagen! Vi ger miniform innan varje matning.

BjörkW skrev 2014-10-17 20:05:53 följande:

Semper magdroppar. Ska finnas på apoteket dom med :) Var bm på bvc som tipsade om dom just för att vi bara behöver ge en gång om dagen och att de finns forskning som bevisar att det hjälper, tillskillnad från miniform tydligen.

Vi ger också magdropparna. De hjälper magen att få en bra bakterieflora. Minifom hjälper luften i magen att delas så den kommer ut lättare. Därför man ger de dropparna före varje matning. De hjälper på olika sätt så att säga. En del kombinerar och kör båda samtidigt och tycker det hjälper bra. Kan vara bra att veta också att minifom inte är tillåtet i Norge pga nåt i innehållet som kan ha negativ verkar. _Tror_ det hade nåt att göra med barnets hormonella.
  • Kroken

Jag fick svamp på brösten (och i sonens mun) när jag ammade min -06:a. Provade med Vichyvatten som ska vara ett husmorstips men det gav sig (lättade dock lite) inte så jag fick Mycostatin utskrivet både till mig och sonen. Men det är ju värt att prova med Vichyvatten. Dock måste det vara just det med natrium....... (nånting) och det kan vara svårt att få tag på. Ramlösa eller annat kolsyrat vatten går inte.

• Kroken
    Jensa85 skrev 2014-10-29 11:05:10 följande:

Kul att läsa om allas fortsättning här!

Min lillkille blir 8 veckor imorgon. Tiden går!

Han väger 5,9 kg och är 58,5 cm lång.

Någon mer med bebisar på övre kurvan?

Ang sömnen kämpar jag massor..

Försöker amma kvällsmålet vid 21 senast.

Sen somnar han ca 22-22.30.

Vaknar kring 1, ammas.

Vaknar kring 4, ammas.

Vaknar kring 6 halv 7, ammas.

Vaknar kring 9, ammas.

Somnar på fm kring 11 o sover ngn timme..

Jag är glad för han trivs bättre i sin säng nu och somnar ganska lätt själv när jag lagt honom, utan napp för den tar han inte..

Undrar hur länge dem äter ofta på natten?

Hade planer på att se om nappen räckte istället för amning vid något av natt-målen men det gjorde det ej då iallafall..

Min Tilde blir nio veckor idag. Hon är 58 cm lång och vägde förra måndagen 5,5 kg. Då hade hon på te veckor gått upp 1,1 kg! Hon vägde bara 2728 gram när hon föddes så hon tar igen det med råge nu på utsidan

Här är nattsömnen sådär får jag väl säga. Tilde är orolig på kvällen och har svårt att komma till ro då. Hon äter lite, kinkar lite, sover lite osv. Mellan 22-00 brukar hon slockna för natten och sover då ca. fyra timmar. Hon sover mellan oss i vår säng men efter att hon ätit första gången på natten så går det inte att lägga henne där igen. Hon vaknar inom max 5 min. Enda alternativet är att hon får sova på mig. Tilde tar inte heller napp. Vi har provat flera sorter och den enda som hon tagit en liten stund är nuk, minsta storleken. Däremot så har hon börjat snutta på händerna och ibland får hon in tummen. Och det vill jag helst inte! Men hon är väldigt snuttig och allra helst på kvällarna. Lägger jag henne vid bröstet så snuttar hon tills det kommer mjölk och sen blir hon arg. Det är ju inte mjölk hon vill ha, hon vill ju bara tutta lite. Så nu känner jag bara att hon kan ta tummen bara hon blir lugn av det och kommer till ro.

Vår dag startar oftast vid 7 då syskonen ska iväg till skolan. Då åker min man till jobbet och jag tar över. Sen sover Tilde ganska mycket under förmiddagen, mest hela tiden. Vaken nån timme runt lunch, sen sover hon några timmar igen. Från sen eftermiddag är hon vaken rätt mycket. Då börjar hennes "orolighet", sover små korta stunder på max 20 min.

Ang. nattmålen så är det så individuellt. En del slutar med att äta ofta på natten ganska snart medansvar andra vill äta med fyra timmars mellanrum länge. Då får man kanske försöka styra bort det själv när barnet börjar bli större. Min äldsta tjej sov hela nätterna (6 timmar i sträck) från ca. 2 månader. Det har ingen av mina andra barn gjort så tidigt. Som det är nu så äter Tilde med 2-5 timmars mellanrum. När barnet börjar äta mer fast föda brukar nattmålen glesa ut sig, men det är inte säkert.
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2014-10-30 15:18:50 följande:

Ja, det är nog hur som helst ingen fara eftersom de inte verkar lida av det. Tänker att om det hade varit tex mjölkproteinallergi så borde han ju reagera på fler sätt.

Hur mår du Starlight?

Tror också det är hormonutslag. Men om det skulle vara mjölkproteinallergi så behöver det inte bli fler reaktioner än just utslag. Min son var prickig från födseln i princip. Först sa alla att det var hormonutslag, men det gick ju aldrig över! Det såg ut ungefär som utslag man får när man bränt sig på en brännässla. Första gången han skulle få prova gröt så insåg jag att det nog inte var hormonutslag. Han fick utslag runt hela munnen, hakan, ner på halsen m.m. Han var inte påverkad annars med magont eller så. Och när det väl uppdagades så uteslöt jag all mjölk ur min kost (och även ägg då han var äggallergiker också) och han slapp prickarna.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2014-10-31 18:03:26 följande:

Hur lägger ni era barn för natten? Min dotter sover på eftermiddagen och vaknar ofta lagom till att vi ska äta middag och vill då äta själv. Efter det blir hon extremt snuttig och bara jag (och mina bröst framförallt) duger. Hon vill alltså ligga i timmar och äta och snutta innan hon slutligen mellan 23 och midnatt somnar ordentligt. Innan dess kan hon också somna, men vaknar om jag försöker flytta henne.

Detta är jobbigt för mig som inte kan göra något annat och så blir jag så himla öm efter timmar av detta j*a snuttande. Hon blir otroligt ledsen om jag flyttar henne från bröstet.

Hon får jättegärna ligga i min famn och äta och mysa, men denna vana att snutta sig till söms känns inte alls bra. Det enda som funkar förutom detta är köra henne ute i vagnen. Hon tar inte napp mer än en liten stund i taget. Efter ett tag blir hon kräkfärdig. Pappa duger korta stunder i taget.

Det svåraste är att veta om hon bara vill snutta eller verkligen är hungrig. Jag vill ju inte neka henne mat.

Nästan exakt sådär beter sig min lilla tjej också. Hon snuttar, sover, kinkar om vartannat hela kvällarna. Somnar in någon gång mellan 22 och 00, då har hon hållet på så från 16-17 ungefär. Många barn är oroliga på kvällarna oxh har svårt att komma till ro. Mjölken i brösten blir tunnare på kvällarna också så därför vill många bebisar tutta lite extra då. Den här oroligheten brukar lägga sig efter några månader. Alla mina fyra barn har betett sig så här så jag känner ingen stress över att hon tuttar sig till sömns. Det brukar rätta till sig självt sen. Ordentlig nattning har det inte blivit förrän barnet kommit in i ordentliga rutiner med fasta sovtider under dagen.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2014-11-01 10:24:23 följande:

Jag förstår att hon är lite för liten för att ha ordentliga sovrutiner och jag varken  oroar mig eller känner mig stressad för hennes skull, men för min egen. Jag avskyr verkligen när hon snuttar i timmar. Jag kan inte laga mat, inte äta, inte duscha. Knappt så jag hinner gå på toa. Jag tar hand om henne hela dagarna och när pappa väl kommer hem och kan avlasta, då duger inte han. Jag ogillar att amma, men hatar verkligen snuttandet. Läkaren på BVC sa att det inte var bra, att jag skulle försöka amma varannan timme bara, men när min lilla tjej börjar gråta så kan jag inte neka henne att ligga vid mitt bröst. Sen är det ju svårt att veta om hon är hungrig eller inte. Jag kan ju inte neka henne mat. Napp tar hon ibland, men aldrig på kvällarna.

Jag förstår dig fullt ut! Det ÄR jobbigt att vara låst och inte kunna göra nåt. Jag har det likadant. Det har dock blivit lite bättre nu de senaste veckorna. Men som jag tänker så är just denna jobbiga period som vissa barn har nödvändig. Mitt barn funkar så här och det är inget jag kan göra så mycket åt det. Min tjej tar inte heller napp så snuttandet är ju inte bara hunger utan även sugbehov, närhet och tröst. Jag vet att det blir bättre, därför står jag ut. Men det är jobbigt, jag vet! Det jag tänker är att du måste få göra saker även fast hon skriker. Hoppa in i duschen när pappan har henne, även fast hon skriker. Jobbigt, jag vet, men det är jobbigt att inte kunna duscha också.och vem vet, pappan kanske kommer på nåt knep att lugna henne.
  • Kroken
    Mrs West skrev 2014-11-01 20:58:41 följande:

Ni som har problem med snuttande, har ni provat att ge lite ersättning på kvällen? Min kille är oxå mer orolig/hungrig på kvällen så vi ger alltid ett extra mål med ersättning mellan ca 18-20. Då blir han mkt lugnare och kan ligga och gosa med oss i sängen.

Det har varit likadant med mina andra barn, mjölken har inte räckt till på kvällen helt enkelt.

Här är det inte det att hon vill ha mat som gör att hon vill snutta. För när mjölken kommer blir hon arg, hon vill bara snutta för snuttandes skull. Hade ju varit skönt om hon tog napp i det läget men det gör hon inte.
Svar på tråden septemberbarn 2014