Jensa85 skrev 2014-10-29 11:05:10 följande:
Kul att läsa om allas fortsättning här!
Min lillkille blir 8 veckor imorgon. Tiden går!
Han väger 5,9 kg och är 58,5 cm lång.
Någon mer med bebisar på övre kurvan?
Ang sömnen kämpar jag massor..
Försöker amma kvällsmålet vid 21 senast.
Sen somnar han ca 22-22.30.
Vaknar kring 1, ammas.
Vaknar kring 4, ammas.
Vaknar kring 6 halv 7, ammas.
Vaknar kring 9, ammas.
Somnar på fm kring 11 o sover ngn timme..
Jag är glad för han trivs bättre i sin säng nu och somnar ganska lätt själv när jag lagt honom, utan napp för den tar han inte..
Undrar hur länge dem äter ofta på natten?
Hade planer på att se om nappen räckte istället för amning vid något av natt-målen men det gjorde det ej då iallafall..
Min Tilde blir nio veckor idag. Hon är 58 cm lång och vägde förra måndagen 5,5 kg. Då hade hon på te veckor gått upp 1,1 kg! Hon vägde bara 2728 gram när hon föddes så hon tar igen det med råge nu på utsidan
Här är nattsömnen sådär får jag väl säga. Tilde är orolig på kvällen och har svårt att komma till ro då. Hon äter lite, kinkar lite, sover lite osv. Mellan 22-00 brukar hon slockna för natten och sover då ca. fyra timmar. Hon sover mellan oss i vår säng men efter att hon ätit första gången på natten så går det inte att lägga henne där igen. Hon vaknar inom max 5 min. Enda alternativet är att hon får sova på mig. Tilde tar inte heller napp. Vi har provat flera sorter och den enda som hon tagit en liten stund är nuk, minsta storleken. Däremot så har hon börjat snutta på händerna och ibland får hon in tummen. Och det vill jag helst inte! Men hon är väldigt snuttig och allra helst på kvällarna. Lägger jag henne vid bröstet så snuttar hon tills det kommer mjölk och sen blir hon arg. Det är ju inte mjölk hon vill ha, hon vill ju bara tutta lite. Så nu känner jag bara att hon kan ta tummen bara hon blir lugn av det och kommer till ro.
Vår dag startar oftast vid 7 då syskonen ska iväg till skolan. Då åker min man till jobbet och jag tar över. Sen sover Tilde ganska mycket under förmiddagen, mest hela tiden. Vaken nån timme runt lunch, sen sover hon några timmar igen. Från sen eftermiddag är hon vaken rätt mycket. Då börjar hennes "orolighet", sover små korta stunder på max 20 min.
Ang. nattmålen så är det så individuellt. En del slutar med att äta ofta på natten ganska snart medansvar andra vill äta med fyra timmars mellanrum länge. Då får man kanske försöka styra bort det själv när barnet börjar bli större. Min äldsta tjej sov hela nätterna (6 timmar i sträck) från ca. 2 månader. Det har ingen av mina andra barn gjort så tidigt. Som det är nu så äter Tilde med 2-5 timmars mellanrum. När barnet börjar äta mer fast föda brukar nattmålen glesa ut sig, men det är inte säkert.