Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

0610 skrev 2015-06-12 21:13:13 följande:
    Tack för ni orkar bry er och komma med tips! :)

Ikväll funka det bra än så länge. En flaska välling och han blev så trött å Go så bäddade ner sig gott och sover nu! :)

Får hoppas natten blir bra! :)
    Det låter jättebra, bara att hoppas att det håller i sig. Men snälla, låt honom inte skrika sig till söms. Testa tassmetoden kanske. Då tröstar man i flera steg. Läs på somnforbarn.wordpress.com/category/tassmetoden/ om det är av intresse.
    Dasha skrev 2015-06-12 21:19:07 följande:
    ja, jag har märkt det av dina beskrivningar, och är avundsjuk! Glad

min bvc-sköterska är superbra på att få kontakt med barnen, en riktig begåvning här.
    men en del av hennes råd är hämtade från 50-talet Obestämd

De är lite speciella på mitt BVC. Erbjuder antroposofisk guidning om man önskar. Inte så att de uppmuntrar att inte vaccinera barnen men ifrågasätter inte heller eller försöker övertala för att ge ett exempel. Vi valde det för att det ligger nära oss, men det verkar komma dit folk från hela Storstockholm. Många som går där som bär i sjal, har tygblöjor och ec:ar. Lite bohemiska människor typ :) Fast jag skulle nog inte se mig som en sådan och antroposofer är vi verkligen inte. Men som sagt, himla trevliga är de.

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-06-12 22:45:34 följande:
    hur går det med ec förresten, det är ju flera här som ec-ar?
    Vi kör fortfarande mest på rutin. Det går ganska ofta att se när hon behöver bajsa och är man snabb så hinner man till pottan. Fast det är lätt att missa om man inte tittar på henne hela tiden och det gör man ju inte. Ofta när jag sitter i köket och äter t.ex. så sitter hon på sin lekmatta i vardagsrummet. Det funkar bra just nu, men så fort hon lär sig krypa eller hasa är väl de stunderna över. Annars så försöker jag sätta henne på pottan en gång i timmen ungefär samt efter mat och sömn. Ofta kissar hon. Vore ju jättekul om hon kunde börja visa att hon ska kissa/bajsa genom att göra något ljud, men det är kanske för tidigt för det.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-06-19 11:08:56 följande:
    vi får nog ta tåget nästa gång, i alla fall jag med bebisen, så jag kan ha honom i knät, amma vid behov osv.
    Låter som en bra idé. När jag var liten åkte min farmor tåg med mig och resten av familjen tog bilen. Jag vägrade nämligen åka baklänges. Jag vill gärna trösta dig med att det blir bättre snart, men själv slutade jag inte skrika förrän jag fick åka framlänges. Så det var några år av skrik de gånger min farmor inte kunde åka tåg med mig. Inte slutade jag skrika heller utan höll på i timmar varje gång. Var samma sak med barnvagn, vägrade åka baklänges och slutade inte förrän jag fick sitta framåt. Av den anledningen stör jag mig på folk som pratar om att det är så viktigt för barn att få sitta bakåtvänd i vagnen. Alla vill inte det och i vagnen är det ju faktiskt inte farligt att sitta framåtvänd. 

Det här med separationsfasen är ju intressant. Har inte märkt något alls på min dotter. Vet inte om det kommer att komma eller om hon haft en väldigt mild fas. Hon är nästan alltid glad. Hon fortsätter ta sig fram på rumpan med ena benet böjt. Klarar liksom inte av att komma till krypställning utan att hamna på mage och då blir hon så arg. Jag ska köpa krypmuddar. Det fick min systerson för han hade lite samma problem och med dem så lärde han sig snabbt.
  • linnéa001
    Mrs West skrev 2015-06-21 20:35:14 följande:
    Vad är krypmuddar? Min lille är 8,5 mån och idag började han krypa! Han har länge vart på väg men liksom inte fått till det. Kul att det lossnade nu.
    Tänk små handledsvärmare eller svettband fast man trär dem över knäna. De har små mönster av något material (silikon?) på som gör att det inte blir halt mot golvet. Som halksockar fast för knäna. Min dotter glider verkligen iväg när knäna kommer i kontakt med golvet så jag tror att de ska hjälpa. Det funkade ju för kusinen. Hon tar sig fram snabbt på rumpan men det vore bra om hon kunde krypa också.
  • linnéa001

Kul att höra om barnens utveckling! Min dotter har börjat krypa nu, även om hon har en väldigt speciell stil. Inte direkt krypning, men inte heller rumphasning. Hon tar sig fram snabbt i alla fall. Vi har ju bara en två så att hålla koll på henne borde inte vara så svårt, men en dag hörde jag henne skrika men såg henne inte! Jag hittade henne bakom den tjocka, långa gardinen i sovrummet där hon slagit huvudet i elementet.

När jag är i köket så brukar hon sitta i vardagsrummet och leka och jag kastar en blick då och då. Plötsligt är hon "borta". Jag ropar på henne (inte så att jag förväntar mig svar, men det kommer automatiskt). Sen så ser jag henne i hallen och då brukar jag sticka fram huvudet och säga "där är du mammas lilla bustjej". Då skrattar hon jättemycket. Vi har filmat hennes skrattattacker några gånger. Den senaste var igår när hennes pappa gjorde yoga i vardagsrummet, det var tydligen jättekul.

Det är verkligen en kul ålder, så mycket händer. Min dotter har ännu ingen tand på gång, inte en endaste liten vit fläck ser man, men de kommer väl någon gång.

• linnéa001

Nej, min dotter pratar inte. Hon har sagt "baba" och "dada" ett tag nu, men det skulle jag knappast kalla prat. Sen så säger hon "ej" eller "hej", men vet inte om hon verkligen menar "hej" eller om det bara är ett ljud. Hon är inte direkt tidig med något, men inte heller sen. Förutom när det gäller tänder för det är verkligen inte alls på gång. Läste på Folktandvårdens hemsida att man ska kontakta tandläkare om tänderna inte kommit när barnet är ett år.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-06-29 23:15:39 följande:
    Hej igen! Är nyfiken hur ni andra gör vid nattning.. Ingrid har precis börjat sova själv i egen säng, eftersom hon börjat krypa(äntligen!), och gärna kryper ur dubbelsängen. Min sambo sover i eget rum med bebisen, och någon av oss nattar henne oftast ett par timmar innan han lägger sig(hon somnar oftast runt 21). Men eftersom han jobbar natt varannan vecka, blir det tre nätter som jag nattar ensam, och jag upplever att hon har mycket svårare att somna dessa nätter, samt helger, så jag undrar om någon har några tips på nattningsrutiner? Ingen  av oss vet riktigt hur man gör....

Ni som läser för era barn vid läggning, vad läser ni? Och gör ni det i sängen eller har ni bebisen i knät? Läser ni när barnet ska sova, eller någon timme innan? Låter ni barnet krångla i sängen, eller tar ni upp/lägger rätt när det krånglar? Vi är som sagt HELT lost nu när hon börjat sova som ett större barn, hehe.
    Så här gör vi:
    Vid 19 så får dottern en liten flaska ersättning (120 ml vatten). Den serveras i soffan av den förälder som arbetat under dagen, oftast pappan alltså. Sedan läser samma förälder en bok i soffan. Det brukar vara en pekbok med lite rim. Hennes favoritbok är en som man kan känna i. Varje bild är en hund eller en katt med någon liten detalj, lite päls t.ex. Efter det så är det potta, blöjbyte och pyjamas. Sedan så lägger jag henne då hon bara skriker när pappan försöker. Hon ligger fortfarande i vår säng, men vi har bara madrasser på golvet så det är ingen fara om hon ramlar ut. Eget rum kan hon inte få då vi bara har en tvåa.

Min dotter har också nyligen börjat "krångla". Hon vrider sig fram och tillbaka, rullar, sparkar, viftar. Fast hon slutar ofta efter en liten stund eller så lägger jag mig intill henne och vänder henne på sidan mot mig och håller om henne och sjunger. Då brukar hon lugna sig och somna. Hon skriker aldrig så jag tar inte upp henne. Låter henne stöka och böka en stund. Vi börjar som sagt vid 19 och senast 20 brukar hon ha somnat. Hon sover sedan till sju ungefär (så skönt!).

Det är vår rutin och den funkar super för oss. Kanske kan vara till lite inspiration. Jag vill helst inte att hon äter i sängen. Vill inte att hon ska bli beroende av flaskan för att somna. Det hon får nu är för att hon inte ska vakna under natten och vara hungrig.

Det jobbigaste för oss är att pappan inte får natta. Vet inte hur man ska vänja henne vid det, hon är en riktig mammagris. Helst vill hon pilla på mitt öra tills hon somnar.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-07-11 11:27:34 följande:
    Hur dricker era barn?
    Min dotter dricker ur en glasnappflaska (Lifefactory) som man kan sätta en pip på så att det blir en pipmugg. Det är tre hål i den, men på insidan av pipen kan man sätta in en liten pip i silikon som gör att man måste suga mer. Den använder vi dock inte. Dottern klarar bra att dricka men sätter i halsen ibland. Hon dricker ganska mycket vatten. Hon äter bra också. En portion gröt till frukost, en burk mat till lunch, yoghurt eller keso med frukt till mellis, en burk mat till middag och slutligen en liten flaska ersättning vid kvart i sju. Somnar vid halv åtta och sover ca 11 timmar.
    Dasha skrev 2015-07-11 11:27:34 följande:
    Känns också att jag börjar bli smalare av denna amning, trots att jag äter som en varg. Något positivt iaf Drömmer  jag är också helt vrålhungrig efter varje amning.

Stämmer säkert.Jag gick ner snabbt i vikt när jag ammade, var faktiskt riktigt snygg. Tyvärr har mina snygga bröst försvunnit i och med att jag inte ammar. Min snyggaste tid i livet är förbi...
    Dasha skrev 2015-07-12 12:15:58 följande:
    hur tänker ni kring sötsaker? har era små fått prova nått?
    Nej, inga sötsaker än. Tror dock inte att det är någon fara att låta dem pröva. Hennes pappa är lite hälofreak så vi avvaktar nog lite. På 1-årskalaset kanske det blir något.
    replica skrev 2015-07-11 22:05:35 följande:
    Annars tycker jag tiden rinner iväg alldeles för snabbt, om en månad börjar jag jobba Rynkar på näsan Mår jättedåligt av detta då William äter så dåligt fortfarande.. Kanske ½ macka till frukost med några skedar gröt/puré och knappt en halv portion mat till lunch.. Funkar att äta någon frukt till mellis ibland t.ex. en halv kiwi.. Men annars är det bara tutte som gäller Obestämd
    Jag tror att det kommer att gå bra. Äter han ersättning? Det kan han ju få om han inte vill ha mat, men jag tror som Dasha, att han kommer att lära sig. Det finns ingen möjlighet för dig att börja jobba successivt? Jag har ju jobbat en dag i veckan sedan dottern var sex månader och till hösten ska vi försöka köra lite 50-50 eller att pappan tar lite mer. Jätteskönt tycker vi båda.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-07-29 19:06:31 följande:

Apropå socker, hur noga är ni med salt? Tycker att det är svårt att hitta bröd och smör utan salt. Och pålägg också. Det känns som om min bebis får i sig salt även om man försöker vara restriktiv.

Bebisen har fått smaka glass en gång men annars håller vi oss till frukt när han ska få sött. Smörgåsrånen är nog onyttiga nog :P

Min dotter får inget salt, men för oss är det inga problem då vi inte saltar vår mat. Vi har alltså inget salt alls, inte när vi kokar pasta, ris eller så (vilket vi nästan aldrig gör). Smör får hon nästan inget och det vi har är saltfritt. Bröd äter hon inte mycket alls, får några små bitar ibland när vi äter middag. Bröd bakar sambon och det är det salt i (surdegsbröd) men det är så liten mängd så det är ingen fara tror jag.

Min tjej är 10,5 månader nu och vid 10 månader började de två första tänderna titta upp. Jag har köpt en tandborste som jag borstar med och det tycker hon är jätteroligt. Borstar ni tänderna på era barn? Jag gör det mest för att det ska bli en vana, har inte köpt någon tandkräm än.
  • linnéa001
    replica skrev 2015-07-31 21:49:02 följande:

Sonen har fått 6 tänder på väldigt kort tid så där borstar vi med tandkräm morgon och kväll, eller ja.. Försöker borsta i alla fall.. Sonen vill mest suga på borsten Tyst

Börjar jobba om 1½ vecka och börjar få riktigt panik över det, är inte alls redo att börjaFörvånadFörvånad William åt både frukost och lunch innan, men sedan några veckor tillbaka så vägrar han frukost och äter bara ½ portion till lunch! Hur sjutton ska det gå när jag börjar jobba??

Ammar du resten av tiden? Kan du inte testa att vara borta en dag, eller i alla fall några timmar och se vad som händer när han är ensam med pappan? Barn äter ju bättre och sämre i perioder så det är kanske bara något tillfälligt. För två veckor sedan åt min dotter en portion gröt till frukost och en banan till lunch. Ingenting mer förrän på kvällen. Det de inte äter en dag tar de igen en annan.

Min dotter står just nu och river ut böcker ur min bokhylla. Hur 17 ska jag göra för att undkomma detta? Hur har ni säkrat era hem? Vi har inte gjort så mycket, bara flyttat det som är farligt.
Svar på tråden septemberbarn 2014