• Kroken

septemberbarn 2014

Jag tar hela nätterna, men vi sover i samma säng på ovanvåningen. Nu är det inte ofta nätterna är jättejobbiga, det är aldrig så att hon skriker för fullt eller så. Hon knorrar mest och kan skrika till men inte mer. Jag vaknar oftast av hennes grymtningar och ger henne mat då, sen somnar hon om. Dock har hon ibland (rätt ofta) fått för sig att hon inte alls ska somna om efter att hon ätit runt 3-4 utan är vaken och pigg som en lärka Hon ligger i vår säng och tittar och pratar lite, sen går jag omkring med henne ett tag, sen lägger jag ner henne igen osv. Efter 1,5-2 timmar somnar hon om igen. Jag har ju större barn som ska till skolan så oftast får jag ingen mer sömn de nätterna, känns lagom kul när man somnade runt midnatt. Kommer sällan i säng tidigare numera. Även fast Tilde somnar kanske runt 22 så kommer hon sällan till ro ordentligt utan sover endast en timme för att sen vilja äta igen, eller bara snutta lite. Först runt inatt somnar hon in för att sova 3-4 timmar. Nu har min man dock insett att jag är rätt trött så han stannar hemma tills alla barn är iväg så jag kan sova vidare på morgonen.

Jag kan också bli hemskt irriterad på att han säger att han är trött osv. Visst förstår jag att han är trött men jag då? Som i snitt kanske får 4 timmars sömn på nätterna. Oftast sover jag inget på dagen heller då jag blir "sovtrött" runt 13-14 oxh då börjar de stora barnen komma hem. Och sen rullar det på med mellis, matlagning, läxor, duschning, nattning osv. Min man säger att jag kan väcka honom och få lite hjälp men han ska ju faktiskt iväg och jobba, vilket jag inte ska.

En annan sak som jag reflekterade över, eller det var min man som sa det igår, är att när han har hand om Tilde så är han "låst". Han kan inte göra nåt annat samtidigt. Medan jag lagar mat, tvättar, duschar, går på toa,hjälper de stora med läxorna osv. samtidigt som jag har Tilde i famnen eller om hon i bästa fall vill sitta i babysittern en stund.

För övrigt så är min snart 13-åriga dotter en klippa när det gäller att hjälpa mig med Tilde Hon är som en liten extramamma som bär, sjunger och pratar med henne när allt kör ihop sig, vilket det oftast gör på eftermiddagen när mat ska lagas och Tilde är lite extra gnällig.

• Kroken
    linnéa001 skrev 2014-11-05 09:39:33 följande:

Puh, igår var det tungt. Dottern var så trött vid 20-tiden, men hade så svårt att komma till ro. Vid 21 somnade hon i sin pappas famn medan han gick runt, men vaknade efter ca 10 min när han satte sig ned. Jag tog över och samma sak upprepades även om jag väntade längre med att sluta gå runt. Så höll jag på. Till slut fick jag amma och hon somnade ca 23:30.

Det känns som att hon är trött, men inte kommer till ro och till slut har det gått så lång tid att hon blir hungrig igen. Men vi fortsätter att kämpa med detta varje kväll. Däremot hände det en "fantastisk" sak nyss. Jag la ifrån mig lilltjejen på soffan för att plocka undan frukosten. Gav henne napp och startade en speldosa och så hon somnade helt själv. Jag låg inte ens bredvid. Tänk om kvällarna kunde vara så.

Har andra problem med att barnet inte kommer till ro eller är extremt lättväckt på kvällarna?

Japp, här är en till! Min tjej håller också på så där. Svårt att komma till ro och somnar hon vaknar hon väldigt lätt, sover max 5-10 min om hon somnar. Men många barn är "kvällsoroliga", en del skriker i timmar medan andra bara gnäller lite. Det brukar ha rättat till sig runt tre månaders ålder. Helt normalt alltså
  • Kroken

Säger likadant som Mrs West, ni gör ett bra jobb. Oroa er inte Min lilla tjej är ju barn nummer fyra och jag hinner inte alltid ta upp henne så fort hon skriker. Hon kan få skrika ett tag eller gnälla en stund när jag gör annat.

Tilde är ju orolig på kvällarna men aldrig riktigt ledsen, bara svårt att komma till ro. Hon har inte regelbundet magont utan det kommer och går. Använder Semper magdroppar som fungerar bra på henne. De tog slut för några dagar sen så hon var utan i tre dagar, DÅ fick hon ont i magen. Herregud vad gasig hon var! Även jag försöker äta så skonsamt som möjligt för bebisens skull. Undviker det jag vet att mina andra barn har reagerat på och sen utesluter jag givetvis sånt som Tilde reagerar på. Coca Cola och julmust är big no no här.

• Kroken
    linnéa001 skrev 2014-11-06 09:07:12 följande:

Ha, ha, det är kanske så. Fast jag var trygg som barn, inte alls så mammig som lillsyrran var så jag hoppas att min tjej blir som jag (låter lite skrytigt, men det är sant). Dock hoppas jag att hon ärver sin fars intelligens. Tack så mycket Mrs. West. Hur får du lillkillen att somna själv om kvällarna? Min dotter är otroligt "besvärlig" från ca kl 17 tills hon somnar mellan 22 och midnatt och då bara vid mitt bröst. Dagtid somnar hon själv i sitt babynest/på soffan eller i vagnen

Jag tror inte min flicka har magproblem. Lite gaser ibland, men bara hon får rapa eller prutta så brukar det bli bra. Faktum är att hon nästan bara skriker när hon är hungrig.

Jag försöker träna tjejen att ligga på mage på sin lekfilt på golvet, men hon blir bara sur så det blir typ 30 sekunder till en minut varje gång. Tränar ni andra att ligga på mage? Hur går det?

Tränar inte att ligga på magen så där jättemycket faktiskt. Har aldrig gjort det med nån av mina barn. Första och tredje barnet hatade verkligen att ligga på magen så de låg sällan på mage. Andra barnet älskade däremot att ligga på mage så där gick det bättre. Tilde brukar få ligga på mage i vår säng ibland. Lite mjukare där eftersom hon gärna dimper ner med näsan rakt ner i underlaget ibland. Hon ligger så ett tag innan hon ledsnar. Ibland ledsnar hon efter någon minut och ibland kan hon ligga så kanske 10-15 min. Men ju starkare de blir i nacken ju roligare brukar det bli att ligga på mage. Om man inte har en "maghatare"
  • Kroken
    Patricia Helena skrev 2014-11-15 11:02:24 följande:

Som många säkert vet så har ju Semper bytt förpackning och ändrat i innehållet !

Vi körde på med den ändå i 1 vecka. Men för varje dag som gick blev Nico bara mer orolig och hade mycket gaser i magen ( som han alltid annars fixat själva genom att klämma också pruttar han ) han har även blivit mer svår sövd, bökat runt i över 30-40 min innan han somnat.

Igår va vi och storhandlade, och då köpte vi Nan istället och tänkte prova. Sedan då igår har han bara fått Nan och vi har fått vår vanliga son tbx känns det som !

Litar inte på Semper längre kan jag säga !

Ska ju inte ta ut nått i förskott, vi får se nu ett par dagar fram över om detta håller i sig.

Någon annan som känner igen sig i detta ?

Läste ett inlägg som delats på Facebook om Sempers ersättning. Det var en tjej som hade ett äldre paket ersättning kvar ochskeiver en köpte ett av de nya. Det med nyare utseende var pulvret mycket gulare i färgen och dessutom luktade det konstigt. Hon gick tillbaka till affären och fick ett nytt paket men det var samma med det, gulare i färgen oxh luktade konstigt. Hon hade skickat ett mejl till Semper och väntade på svar för nåt konstigt var det. Har för mig att de hade haft problem med tillverkningen av andra produkter också. Ska kolla om jag hittar inlägget hon skrev.
  • Kroken
    Patricia Helena skrev 2014-11-16 10:25:12 följande:

Jo jag är med i september mammorna på FB och har sett det inlägget. Nu kör vi NAN i alla fall. Tänker inte köpa mer Semper :)

Verkar ju lite tokigt när de ändrar i recept och inte meddelar kunderna. Tur att det finns alternativ!
  • Kroken

Här har vi en liten tjej som blev 11 veckor i tisdags och som är i ett utvecklingssprång. Det började runt förra helgen. Hon blev kinkig, ingen annan än jag dög. På nätterna gick det inte att lägga henne ifrån sig utan hon skulle bara sova på mig. På dagarna kunde hon dock sova för sig själv. Har varit en ganska jobbig vecka då hon gallskriker när pappa eller syrrorna håller i henne. Nu har hon lugnat sig lite och jag kan lägga henne bredvid mig på natten. Dessutom gick det bra att pappa höll henne både igår och imorse Det märks tydligt att hon är i det utvecklingssprånget som sker vid 2,5-3 månader. Hon har ändrat sitt joller, hon följer med med blicken på ett annat sätt, upptäcker rörelser osv på ett längre avstånd m.m. Så himla kul att se att hon utvecklas även om det är jobbigt när hon ändrar sitt beteende.

• Kroken
    Bebislängt skrev 2014-11-16 12:29:08 följande:

Vi har också en liten bebis mitt i ett utvecklingssprång tror jag. Han är åtta veckor nu och har skrikit och varit otröstlig varje kväll de senaste dagarna. Tårarna sprutar och skriken verkligen skär i hjärtat. När han äntligen somnar framåt två måste vi vara så tysta för han vaknar av minsta lilla och kan hålla på i en halvtimme till innan man lyckas vagga honom till sömns igen.

Är det någon som har något tips för tröst eller är det bara att stå ut? Nu turas vi om att bära och vagga. Vi har provat bärsjal som alla säger ska vara så bra men då blev han helt galen :D

Det är nog bara att stå ut och försöka så gott man kan att trösta. Vår lilla tjej vaknar också av minsta lilla när hon somnar. Den senaste veckan när hon varit lite "krånglig" så har hon varit vaken från 16-17 till 23-24 minst med bara små korta stunder då hon somnat till. Hon somnar på min axel när jag bär henne men sätter jag mig sen ner så vaknar hon direkt och lägger jag ner henne vaknar hon direkt. Nu verkar dock min lilla fröken på väg ur detta utvecklingssprånget och hon håller på att bli vår vanliga bebis igen Nu är det bara att vänta några veckor på nästa språng
  • Kroken
    MammaTillBäbis skrev 2014-11-16 21:33:57 följande:

Någon mer som har problem med att lillen/lillan är ledsen när den är hos pappa? Vår son är ledsen på kvällarna och min sambo försöker gå och trösta och sjunga men sonen fortsätter skrika och så fort han kommer till mig så blir han lugn och somnar.

Ser hur min sambo blir ledsen och han säger själv att det är jobbigt. Vill höra om fler har det likadant och om det finns tips på hur ni löser/har löst det..

Hur gammal är er son?

Jag skrev ett inlägg lite högre upp om att vår tjej varit så nu ett tag. Hon är 12 veckor imorgon och mitt i ett utvecklingssprång. Då kan bebisen reagera så och det finns inte så mycket att göra. När de är ute ur språnget blir det oftast lättare igen. Er son kanske också är i ett utvecklingssprång just nu?
Svar på tråden septemberbarn 2014