septemberbarn 2014
Jag tar hela nätterna, men vi sover i samma säng på ovanvåningen. Nu är det inte ofta nätterna är jättejobbiga, det är aldrig så att hon skriker för fullt eller så. Hon knorrar mest och kan skrika till men inte mer. Jag vaknar oftast av hennes grymtningar och ger henne mat då, sen somnar hon om. Dock har hon ibland (rätt ofta) fått för sig att hon inte alls ska somna om efter att hon ätit runt 3-4 utan är vaken och pigg som en lärka Hon ligger i vår säng och tittar och pratar lite, sen går jag omkring med henne ett tag, sen lägger jag ner henne igen osv. Efter 1,5-2 timmar somnar hon om igen. Jag har ju större barn som ska till skolan så oftast får jag ingen mer sömn de nätterna, känns lagom kul när man somnade runt midnatt. Kommer sällan i säng tidigare numera. Även fast Tilde somnar kanske runt 22 så kommer hon sällan till ro ordentligt utan sover endast en timme för att sen vilja äta igen, eller bara snutta lite. Först runt inatt somnar hon in för att sova 3-4 timmar. Nu har min man dock insett att jag är rätt trött så han stannar hemma tills alla barn är iväg så jag kan sova vidare på morgonen.
Jag kan också bli hemskt irriterad på att han säger att han är trött osv. Visst förstår jag att han är trött men jag då? Som i snitt kanske får 4 timmars sömn på nätterna. Oftast sover jag inget på dagen heller då jag blir "sovtrött" runt 13-14 oxh då börjar de stora barnen komma hem. Och sen rullar det på med mellis, matlagning, läxor, duschning, nattning osv. Min man säger att jag kan väcka honom och få lite hjälp men han ska ju faktiskt iväg och jobba, vilket jag inte ska.
En annan sak som jag reflekterade över, eller det var min man som sa det igår, är att när han har hand om Tilde så är han "låst". Han kan inte göra nåt annat samtidigt. Medan jag lagar mat, tvättar, duschar, går på toa,hjälper de stora med läxorna osv. samtidigt som jag har Tilde i famnen eller om hon i bästa fall vill sitta i babysittern en stund.
För övrigt så är min snart 13-åriga dotter en klippa när det gäller att hjälpa mig med Tilde Hon är som en liten extramamma som bär, sjunger och pratar med henne när allt kör ihop sig, vilket det oftast gör på eftermiddagen när mat ska lagas och Tilde är lite extra gnällig.