Inlägg från: ohhello |Visa alla inlägg
  • ohhello

Bf juli 2015

Mammalovis - TACK! Och jo, försöker att inte bry mig om vad de säger om hon går upp som hon ska. Var på återbesök till BB nu igår pga måste kolla upp mig själv (blev friskförklarad men har fortfarande lite för högt blodtryck!) & passade på att väga henne samtidigt, hon vägde 3940g. Hon har alltså gått förbi sin födelsevikt (gick ner till 3610g från 3845g), så någonting måste ju fungera korrekt med amningen hittills iallafall! :)

• ohhello

Liten till - Tack du med!

Alltså, det är ju naturligtvis lite bökigt, så jag tränar ju på att bli av med den men tillsvidare så kör jag på med den! Lillfröken verkar inte lida nämnvärt och hon har inga problem med att jag trixar på den före hon får mat utan väntar snällt. Så himla skönt, de där första nätterna innan jag fick nappen så tog det sån himla tid att försöka få det rätt att hon hann bli HELT hysterisk innan hon fick mat, det var ingen höjdare och stressad blev man = ond cirkel.

Så nä, man måste nog hitta SITT sätt, men som förstagångsförälder så känns det... knepigt när alla kommer med råd och man är ovan. Är så himla glad ändå för min partner & min egen mor som inte står där med pekpinnar utan stöttar mig i det här. :) Min partner är dock lite mer "du tränar väl på att gå bort den där nappen???" för han lyssnade lite mer på BM om dens "tillfällighet".. men det är ju inte han som ammar henne. ;D

• ohhello

Ammat ute på uteservering - utan amningsnapp! Lite stolt! Gick hur bra som helst. :)

• ohhello

Vega äter typ 2-3 timme, och äter i genomsnitt 45min-1tim. Ibland tvångsmatar jag henne då mina bröst börjar ta SVINONT pga för fyllda av mjölk, inget kul.. & när hon väl börjar suga så rinner det till så mycket att hon får i halsen.
    Inatt var första natten hon sovit längre än 3tim mellan amningarna, men jag har istället själv vaknat varannan timme och bara längtat till att hon ska vakna och äta. Vid ~3:30 så fick jag nog och väckte henne.
    Då hon bara är 1v&3d så har jag inte precis något att jämföra mängden med. :D

Jag tyckte det var lite knepigt att hala fram bröstet på en uteservering, men var ju tvungen för hon bara skrek och ville äta. Men sen när hon väl låg där vid bröstet kändes det inte så konstigt längre. Vet dock inte hur bra det var för bröstet pga drag och så. :/

• ohhello

Hur har ni det förresten med läckage på natten? Min flicka är helt genomblöt av kiss varje natt. Igårkväll kissade hon ner hela sig medan vi låg och ammade - bytte blöja och pyjamas, & nu när jag vaknade igen för att amma henne - helt nerkissad igen!!! BLIR TOKIG?!
    Samsover just nu så får ju tvätta alla sängkläder typ dagligen, samt ska hyra en textiltvättmaskin från ett städföretag och tvätta madrassen idag. Har henne sovandes på en dubbelvikt handduk, men hon har rullat ifrån den under natten.
    Är nervös att sätta ner henne i spjälsängen här bredvid sängkanten för hon VÄGRAR att sova på rygg, bara vänder sig på sida, och barnmorskorna var MYCKET bestämda med att hon ska sova på rygg om hon är ensam. Men det går inte? Har lämnat henne sovandes på rygg flera gånger men hon har alltid vänt sig på sidan.
    Hade ju helst av allt sluppit samsovning just pga läckaget. Orkar inte tvätta säng och sängkläder VARJE DAG. Vet ju dock att barnet helst sover nära och att det är bra för anknytningen, sover inte precis sämre heller - men nerkissandet! :(

Använder Natys ekologiska blöjor just nu, men använde Pampers på sjukhuset och det var precis samma sak med läckage då. Ska gå över till tygblöjor.

• ohhello

Tack för tipsen! Har haft handduk unde henne men hon sparkar ju bort sen/det blir bökigt när jag ska byta sida på henne när jag ammar på natten - ammar liggandes, byter sida på henne då jag tycker det är obekvämt att ge henne det 'övre' bröstet när det är dags att byta. Men mitt plastade frotté är ju stort nog för spjälsängen så det borde ju räcka att ha under mig & henne på båda sidor.
    Jaja, nu ska vi ta eftermiddagsvilan och sen tvätta sängen, vika tvätt & gå på promenad. Är så himla skönt att få komma ut på längre promenader igen! Särskilt nu när solen vill lysa på oss.

• ohhello

Okej! Tack! Barnmorskorna på BB sa att det typ var livsviktigt att hon skulle ligga på rygg när hon sov ensam men att det var okej om hon låg på sidan när hon sov med oss.

Ja jisses, nu har vi iallafall plastad frotté i sängen och handduk under henne (för så kul är det inte att tvätta sängkläder jämt !) och sängen är nytvättad.
    Blöjan verkar bara läcka när hon ligger på sidan, men tror också att min sambo missade att hon kissat första gången hon läckte igårkväll för hon pruttade fasligt mycket & han gick för att byta blöja - sa att det inte kommit något och lämnade den kvar på henne, så då kan den ju fått lite för mycket i sig... Nej, jag vet inte.
    Men absolut, hellre kiss än bajs. Hon har redan bajsat ner en pyjamas, vet inte HUR jag ska få den ren. Kanske Vanish hjälper? Måste köpa hem!

• ohhello
    Sparven88 skrev 2015-08-12 18:32:49 följande:

Ja, vid fick en tid. Däremot har vi valt att hålla datumet lite hemligt, men jag kan se slutet i alla fall. Blev ni igångsatta? Det känns som att det blir så mycket mer intensivt då? Fast eftersom det är min första, så har jag ju inget ä jämföra med heller å andra sidan :)

Blev igångsatt, har ju inget att jämföra det med jag heller, men tyckte inte det var så himla jobbigt. Tyckte det mest var trögt att det tog från torsdagsmorgonen kl.8 till fredagsmorgon kl.10 för att bli tillräckligt öppen för vattenavgång. Men sen gick det fort! När jag var öppen 8cm började det ta SVINONT och då bad jag om EDA, men före det var det överkomligt genom att bara andas. Men alla reagerar ju olika. :)
  • ohhello
    Sparven88 skrev 2015-08-13 11:39:14 följande:

Är nog lite det man är rädd för, att det ska ta väldigt lång tid innan det händer något. Men du var kvar på FL under tiden? Fick din partner stanna kvar? Jag har en sån macho inställning att lustgasen och jag ska fixa biffen tillsammans. (Fast känner jag mig själv rätt så blir det kanske med lite hjälp av edan också...) Gör det ont att få Edan? (Eller ja, alternativet gör kanske ondare.. :p)

Man har mycket tid att fundera när det drar ut på tiden. Jag skulle bara vilja hoppa framåt en vecka, så fl är förbi och vi har vår knodd hos oss. Men inget ont som inte har något gott med sig ;)

Jo, var kvar på FL under tiden. Jag hade min mamma med mig under förlossningen, min partner kom senare... han är lite känslig! :P

Jag provade kvaddlar & lustgas före jag fick EDA. Kvaddlarna tog SVINONT att få & hjälpte mig typ 10 min, lustgasen blev jag väldigt illamående av så skippade den.
    Tyckte inte det tog ont att få EDA:n, men de sista värkarna jag kände före den verkade ... Usch. Dessutom (fick jag veta senare) stod narkosläkaren nere i lunchsalen och pratade med en kollega medan jag skrek "var är den där jäääääkla läkaren??". Haha! Men det var häftigt annars, jag kände ju fortfarande allt som hände, det tog bara lite mindre ont. Fick nämligen ingen luft pga så hemska värkar till & från.
    Skulle lätt föda några barn till (min sambo har sagt att tre barn är max dock!).
Svar på tråden Bf juli 2015