Inlägg från: ohhello |Visa alla inlägg
  • ohhello

Bf juli 2015

Själv har jag spenderat 5 timmar på sjukhuset idag. Fick feber igår & tänkte "ah, mjölkstockning?", ammade på som fasiken och tog panodil. På natten blev jag bara värre och när febern steg upp mot 39 grader for jag in. Och de hittar inget fel på mig? Min livmoder ser perfekt ut, min bristning läker fint, allt ser bra ut... De kom fram till att jag har en infektion i kroppen, men inte vad/var, fick dock antibiotika och får inte vara ensam hemma. Så nu kommer min mor imorgon & är 'barnvakt' till MIG.
    Är dock glad att lillfröken är snäll och lugn, hade aldrig orkat annars. Mår riktigt dåligt.

• ohhello

Jag använder både lanolin och kokosolja på brösten. Och amningsnapp då visserligen, men bröstvårtorna mår nog bra av lite behandling oavsett sår tänker jag.

Mitt avslag är också mest brun/gula flytningar för att bli blodiga någon dag däremellan. Tydligen helt normalt sa dom när jag frågade. :)

Älskar förresten att amma mitt barn, finns inget mysigare än när hon ligger vid bröstet & håller handen över det/sitt ansikte/ knäpper sina händer - blir lite kärare i henne varje gång.
    Inatt sov hon för första gången en hel natt, ammade henne vid midnatt och vaknade sen lite efter 6 helt schockad av att ha sovit ostört så länge.

• ohhello
    doccah skrev 2015-08-16 11:15:35 följande:
    Önskar att jag oxå kunde ha amningsnapp för att avlasta mina stackars vårtor men hon vägrar ta den :(
    Jo, jag är glad att hon tar den. Den har förenklat mycket för oss, håller dock på avvänjer oss med den lite - börjar med den och tar av den när hon tar paus i ätandet. Går nog rätt bra!

Inatt har jag bäddat ner henne i spjälsängen här bredvid vår säng. Tar lite ont i hjärtat att inte ha henne sovandes här bredvid bröstet, men tror & hoppas att det ska gå bra ändå. Man kan ju alltid testa, fungerar det inte så är det ju bara att ta över henne i vår säng. Är lite orolig för att jag inte ska höra direkt när hon är hungrig dock. Eller att hon tycker att det är otäckt att sova "ensam".
    Jisses, måste lugna ner mig. Hon sover ju ändå här bredvid & jag är bara knäpp! :)
  • ohhello

Alltså, blir galen. På nätterna tar det alltid så himla lång tid för lillfröken att ta bröstet. Hon ska bara hålla på att 'prata' & göra ljud för sig i nästan en halvtimme innan hon kan ta bröstet ordentligt. Sådär lagom kul när man är trött & bara vill sova.
    Igår satt jag dessutom i princip hela dagen & ammade. Min mor fick komma & dammsuga åt mig för jag fick inte göra något annat än sitta i soffan, skojar inte när jag säger att hon sov ca 30min mellan 14-01 (vaknade vid 11 & var på promenad där hon sov).
    Och hon måste somna vid bröstet före man kan flytta henne någonstans, men oftast vaknar hon så i princip måste man ha henne vid bröstet när hon sover också - vilket gör att jag inte kan göra andra saker hemma.
    Vissa dagar är bättre, men hittills har de varit få. Men hon är ju så liten ännu, bara 17 dagar gammal, det blir väl lättare framöver (eller svårare?).

• ohhello

Alltså, blir galen. På nätterna tar det alltid så himla lång tid för lillfröken att ta bröstet. Hon ska bara hålla på att 'prata' & göra ljud för sig i nästan en halvtimme innan hon kan ta bröstet ordentligt. Sådär lagom kul när man är trött & bara vill sova.
    Igår satt jag dessutom i princip hela dagen & ammade. Min mor fick komma & dammsuga åt mig för jag fick inte göra något annat än sitta i soffan, skojar inte när jag säger att hon sov ca 30min mellan 14-01 (vaknade vid 11 & var på promenad där hon sov).
    Och hon måste somna vid bröstet före man kan flytta henne någonstans, men oftast vaknar hon så i princip måste man ha henne vid bröstet när hon sover också - vilket gör att jag inte kan göra andra saker hemma.
    Vissa dagar är bättre, men hittills har de varit få. Men hon är ju så liten ännu, bara 17 dagar gammal, det blir väl lättare framöver (eller svårare?).

• ohhello
    Mecros skrev 2015-08-18 13:17:14 följande:
    Förstår känslan. Du kan inte prova bärsele?
    Då är hon ganska nära iaf.
    Har bärsjal, men får den inte riktigt knuten bra. Ska stämma träff med en dom är bra på det, hon ska bara ha tid först. :)

Har dock funderat på det här med napp, är inte helt förtjust i nappar & det är inget som funnit i varken min eller mina bröders barndom, men skulle vara skönt ibland om jag kunde ge den istället för bröstet. Känns mer som att min flicka har ett enormt sugbehov än att bara amma för att få mat. Eller är det för tidigt för att det ska vara så ännu?

Idag har hon varit snällare, låtit mig sova tre timmar i sträck på soffan med henne på magen. Annars brukar hon nästan vakna så fort jag blundar. :)
  • ohhello

Hm, ska fundera vidare på det där med napp då. Är det någon speciell som är bättre än andra? Finns ju massor på marknaden.

Idag har jag iallafall fått hem ett babynest min kära mor köpt åt mig, där har hon sovit snällt nu i några timmar så jag har fått massor gjort idag. Så skönt!

Imorgon ska vi på första besöket till BVC, fick ju ställa in förra veckan pga sjukdom. Ska bli kul att se hur mycket hon gått upp!
    Dessutom ska vi på andra träffen med mammagruppen, så mycket inplanerat imorgon. Känner mig lite stressad! Blir ju stressad bara av att ha en lunch inplanerad för våran morgon alltid är så himla seg. Hur har ni med "rutiner?"

• ohhello

Jo, ska till BVC kl.10:45 så tiden är rätt okej, och mammagruppträffen är kl.13 så hinner ju bra med allt. Har ingen bil och går överallt med vagn dock, och hon verkligen avskyr att ligga i vagnen om hon inte ammat 'klart' så det är ju mest det som är jobbigt. Haha!

Har annars inga egentliga rutiner mer än att gå ut med hunden när sambons väckarklocka ringer, amma, duscha, försöka hinna äta frukost, amma, gå på promenad, amma... osv. Har inte ofta något inplanerat, & har jag det så försöker jag anpassa mig till det. Tycker det är jobbigt att så mycket av min dag försvinner där på förmiddagen dock, är ju så van från jobbet att börja morgonen kl.5 & ha halva arbetsdagen klar vid lunch. Nu är man knappt ur sängen den tiden.

• ohhello

Mecros, 24 år första barnet
    Beräknad: 21 juli
    Födelse: 10 juli 12:04 3785g 53 cm, flicka

Anehhs, 22 år första barnet
    Beräknad: 11 juli
    Födelse: 17 juli 22:28, 4180g, 51 cm, flicka

Ohhello, 26 år, första barnet
    Beräknad: 28 juli
    Födelse: 31 juli, 16:56, 3845g 50,5cm, flicka

Svar på tråden Bf juli 2015