Inlägg från: Mecros |Visa alla inlägg
  • Mecros

Bf juli 2015

ohhello skrev 2015-08-03 00:25:39 följande:

Idag har varit en jobbig dag. Nu är vår flicka ca 56tim gammal, så det är väl inte så konstigt att det är lite si & sådär med allt. Vi är fortfarande på BB, får förhoppningsvis åka hem nu på måndag eftermiddag. Barnläkaren har gett sitt utlåtande, hon ser perfekt ut, de vill bara kolla hennes tarmar och mage med ultraljud imorgon pga lite blåsor de såg i tunntarmen medan hon låg i min mage.

Har haft lite problem med amningen, får det inte riktigt på grej varje gång, och brösten tar svinont. Men vi kämpar på! Mjölken har iallafall börjat rinna till nu så jag antar att det ska bli bättre snart?

Nu har jag legat och ammat henne i snart 1,5tim. Är vrålhungrig, helt äckligt svettig och naturligtvis trött. Min sambo ligger här bredvid och gnisslar tänder, stör mig så jäkla mycket. Han gör det annars också men NU stör jag mig på det och vill typ bara förvisa honom ur rummet. Han är dock helt underbar, hjälper mig när jag blir ledsen pga amningen, tröstar och tar hand om henne så att jag får gå bort ett tag och duscha, sova ostört någon timme osv. Verkligen ett guldkorn!

Nu längtar vi bara hem, till vår egna säng, dusch, kök och att bara lära känna vår dotter på hemmaplan. Samt få in någon rutin för det hela, är lite nervös för hur jag ska göra med hunden när sambon går tillbaka på jobb på lördag. Men vi löser det!

Ja, långt inlägg. Ligger lite sömnlöst och tittar ut på fullmånen genom fönstret. Sambons sänglampa är dessutom på och jag sover svindåligt med den lysande, men man vill ju hitta bröstet åt flickan när man ska ge det. :)

Styrkekramar till dig! Har du provat amningsnapp? Hjälpte mig jätte mycket i början, just för greppet om bröstvårtan. Och smärtan försvann då.

Hoppas ultraljudet av magen går bra!
  • Mecros
    Jennie1 skrev 2015-08-03 17:38:42 följande:

Hej alla.

Tack för stöd och uppmuntran!
    Nu börjar mitt hormonsvall gå över så smått... Sköönt, även om sömnen inte är på topp så kommer inte ångesten som ett brev på posten nå mer..

Hur länge väntar ni med att börja röra er i "offentliga" kretsar med era små söta? Handla, gå på stan osv?

Vi har tagit några småturer med barnvagnen, men än så länge bara i utomhusmiljö. Tänkte på infektionsrisker osv..

Är ni med era små hela dagarna eller brukar pappan ta en timme nångång så ni kommer iväg en sväng??

Hade fint! :)

Skönt att ångesten har släppt för dig!

Har inte varit inne och skrivit på länge, mest läst era inlägg.

Här hade jag också baby blues med ångest. Och jag tyckte amningen var otroligt jobbig. Ville mest sluta amma.. Kände mig verkligen inte bekväm och mest som en mjölkkossa. Men det har gått över. Nu går det bra även psykiskt.

Hon är världens snällaste och bara äter, sover eller är allmänt nöjd i våra famnar, bärselen eller babysittern. Sover på nätterna och vaknar för mat 2ggr.
    Hon blir 1 månad på fredag!! Vad hände med tiden?!

Hennes pappa brukar få ta henne ibland så att jag kan göra något, det kan va att duscha, gå ut och gå, handla, sova, lite allt möjligt. Oftast passar vi på när hon ammat och somnat. Då sover hon i ca 2h. Igår vart det hela 5h! Men vaknar hon och jag inte är tillgänglig så får hon ersättning! Funkar super!
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-08-04 09:45:15 följande:
    Åh vad skönt att kunna ge ersättning då och då. Jag är så rädd för att prova, för jag tror mjölken ska sina då. Men det kanske den inte gör? Hon får inte ont i magen eller så när hon ibland får ersättning? Jag vill mest prova bara så jag vet att det funkar, om det skulle behövas någon gång.
    Ja jätte skönt! Var rädd för det med, men hon ammar ca 10-15 ggr om dygnet ändå enligt min app och mjölken verkar inte ha blivit påverkad än iaf. Nej hon har inte fått ont i magen. Hon blir snarare ännu lugnare, om det nu går. Inge hård i magen eller så, sover lite längre bara :)

Ja det va jätte skönt att hon tog flaskan så man vet att det funkar ifall att det skulle bli nödvändigt.
  • Mecros
    Jennie1 skrev 2015-08-05 17:37:11 följande:

Hej alla ni!

Hur är det md viktuppgången på era små??

Här tycker jag att amningen har gått superbra, tills vi ska väga på BVC idag!

Hon tappade vägde 3600 när hon födde. Efter två dagar var hon nere på 3310. Fyra dagar efter det var hon upp i 3480. Och nu sex dagar efter det hade hon bara gått upp 10 g till 3490! 

Hon ammar ganska korta stunder men säkert 10-15 ggr på dagarna, Omkring 10 min/gång. På natten vaknar hon var 4 till varanna timme och vill äta, även då bara en kortare stund. Det gånger jag har väckt henne eller "tvingat" henne att amma längre än hon vill kräks hon upp kaskader....
    Och mjölk finns det i brösten, det rinner när hon äter och man hör att hon sväljer.. 

Hon bajsar säkert 5 ggr/dag och kissar flera bjöjor också....

Vad tror ni? Kan det ha varit tillfälligt? Eller varför är det så, när jag trodde det funkade så bra. Hon är ju glad och nöjd i övrigt och har inte skrikit många minuter (peppar peppar)...

Här går viktuppgången jätte bra! 470g på 1 vecka!

Låter som att min lilla tjej äter som din. Jag ammar ca10-15 ggr på ett dygn. Hon äter ibland i 4 min och ibland i 20. Ibland bara från ett bröst och ibland från båda (efter varandra). Har ju hört att om dem kissar mycket så betyder det att dem går upp i vikt.

Men tänkte på, om hon ammar ca 5 min, byter du tills nästa bröst nästa amning? Kan ju hända att hon bara får i sig den tunna mjölken då? Jag ammar från samma bröst igen om hon bara äter i några minuter. Så att hon får den feta mjölken gången efter. Om det funkar vet jag inte men hon har gått upp bra iaf.

Hoppas det går bättre tills nästa vägning!
  • Mecros

Ememi, håller tummarna för dig att det kommer igång!

Grattis till era bebisar i tråden, inte hunnit läsa eller svara på några dagar!

Här har vi haft sämsta dygnet hittills... Hon hade ont i magen igår från 17-23.30. Inget hjälpte, inte äta, inte ligga ner, inte bli buren, ingenting. Första gången det är så och jag kan ju säga att så värdelös har jag aldrig känt mig. Dem säger ju att kolik bara kan komma över en natt så vi får väl se hur det är ikväll. Hon har varit små kinkig hela dagen.
    Det jag har märkt av är att hon har varit jätte hungrig och velat äta ca 3 ggr i timmen ca 15 min varje gång. Blandat med att hon bara gallskriker vid bröstet. Tillslut stod jag och grät medan jag gungade med henne i famnen.

Är era mer hungriga nu i värmen?

• Mecros
    Liten till skrev 2015-08-10 20:05:29 följande:
    Skrev ett superlångt svar till dig som försvann :(

I allafall, när sonen var liten hade han kolik och ont i magen, och ville äta HELA tiden. Men vi var tvungna att glesa ut så det var minst 2,5-3 timmar mellan målen. Inte roligt med en hungrig skrikande bebis, men när vi väl fått in det på rutin efter 1-2 jobbiga dagar så mådde han mycket bättre! Kan vara värt att testa att glesa ut det, om inget annat hjälper.
    Vi har provat ventil, hände ingenting. Men hon pruttar mycket och bajsar mycket ändå. Jag måste fått i nig mjölk under dagen då.

Okej, ja hon vill ju äta hela tiden när hon får sådär ont. BVC sa att bebisar vet inget annat som hjälper än att äta när de är sådär små så jag skulle låta henne äta. Men får prova glesa ut det nästa gång.

Igår kväll var allt som vanligt igen. Hon ammade vid 22, slocknade på bröstet och sov till 03, ammade o somnade, sov till 06 ammade och somnade. Nu har hon precis ätit och somnat om på bröstet. Så jag måste fått i mig mjölk, något rejält, den kvällen hon bara skrek.
  • Mecros
    doccah skrev 2015-08-11 08:17:36 följande:

Någon som har ett tips hur man ska göra när lillan vägrar ta ena bröstet? Har provat att hon ligger i samma ställning som på favvobröstet, alltså med magen mot min sida. Men de hjälper inte hon blir helt hysterisk, fast mjölken rinner bra. Och enda skillnaden är att de bröstet är lite hårdare fortfarande bara..

Vänstra bröstet brukar vara lite krångligar för henne att få ett bra tag. Då brukar jag få skjuta henne mer åt vänster så bröstet kommer vid hakan på henne typ. Då lutar hon sig lite inåt och får bättre tag. Och jag får sitta lite mer upprätt och inte luta mig så mycket mot soffan.
  • Mecros
    ememi skrev 2015-08-11 21:14:54 följande:

Imorse kom han äntligen. Våran lilla theo <3

phpEa0qtB16830.jpg

Grattis! Hoppas allt har gått bra och att ni mår bra! Nu är han äntligen här!

Har alla i tråden fått sina små nu?
  • Mecros
    Sparven88 skrev 2015-08-13 10:39:14 följande:

Är nog lite det man är rädd för, att det ska ta väldigt lång tid innan det händer något. Men du var kvar på FL under tiden? Fick din partner stanna kvar? Jag har en sån macho inställning att lustgasen och jag ska fixa biffen tillsammans. (Fast känner jag mig själv rätt så blir det kanske med lite hjälp av edan också...) Gör det ont att få Edan? (Eller ja, alternativet gör kanske ondare.. :p)

Man har mycket tid att fundera när det drar ut på tiden. Jag skulle bara vilja hoppa framåt en vecka, så fl är förbi och vi har vår knodd hos oss. Men inget ont som inte har något gott med sig ;)

Det kommer gå super! Bra tanke med att du och lustgasen fixar det!

Jag blev helt ett med Agnes i magen, jag tänkte bara att ni jävlar fixar vi det här! Bara du och jag. Det gick med endast lustgas!

Är så avis på dig som får gå igenom förlossningen! Jag vill också igen!
    Någon mer som känner så? Att man vill uppleva sin förlossning igen?
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-08-13 18:43:17 följande:

Måste gnälla av mig!! Lillstumpan har grinat och skrikit om vart annat i snart 5h i sträck! Endast bärsele som hjälper. Och sambon är på hockey. Tur att han tog med sonen i allafall. Usch vad värdelösa sånna här dagar är!! Tur man glömmer bort dem sen.

Det är mysigt med bebis, men idag längtar jag efter att hon ska bli större!! Och sen längtar man efter att de ska vara små igen. Aldrig nöjd smile1.gif

Jag som lagat så god middag till mig själv, trodde hon skulle sova så jag fick äta. Nix. Hon låg på amningskudden och ammade och jag halvhängde över henne och åt samtidigt. Tur att grannarna inte ser in smile1.gif måste varit väldigt snyggt!!

Nu ligger hon som en knöl i min famn, sitter så sjukt obekvämt, men måste vila ryggen och öronen i två sekunder. Så då sitter vi väl såhär ett tag. Tur man har mobil och tv!!

Lider med dig. Sån kväll hade vi igår.. Det är tur det inte är så för jämnan utan att dem dagarna är utspridda. Hoppas hon kommer till ro snart och att du får vila lite.
Svar på tråden Bf juli 2015