Inlägg från: Liten till |Visa alla inlägg
  • Liten till

Bf juli 2015

Härligt att det är liv i tråden och händer lite olika saker hoppas verkligen ni som väntar får era efterlängtade små snart.

Igår så provade vi flaska till Maja. Hon tvärvägrade. Så jag provade en annan sorts flaska idag, och då pt hon glupskt! Så funkar gör det. Men hon fick bara 60ml, sen ammade jag efteråt. Hoppas bara magen funkar bra. Däremot så har hon sovit sen 11 nu, bara vaknade upp runt 14 för att äta och somna om. Så nu funderar jag om jag ska väcka till henne lite, eller låta henne vara. Jag har redan varit in och pussat lite försiktigt på kinden och så, men inte vaknade hon för det. Vill ju inte att hon ska vara vaken inatt

• Liten till
    ohhello skrev 2015-08-05 19:26:09 följande:

Jo, skönt att komma hem!

Men har dessvärre åkt på en riktig baby blues. Har ångest för att jag inte ska klara av att amma utan amningsnapp, för att världen ska gå under i ett apokalypsliknande scenario, hur teknologin i vårt samhälle sänder skadlig strålning genom oss & alla gifter vi besprutar oss själva och maten med, störtlipade för att min hund inte är här hemma då mamma varit hundvakt och tänkte oss låta komma hem i lugn och ro och ta med honom hem imorgon - tror min sambo åkte iväg och hämtade honom nu dock för att jag grät så mycket.

Börjar gråta när sambon håller i bebis, eller när han kommer och kramar mig eller smeker mig när jag håller i henne för jag kan inte hantera alla känslor som fyller mig...

Alltså, gråter för de mest dumma sakerna men kan inte sluta. Vet att detta är vanligt men känner mig så fånig då jag aldrig riktigt varit en känslig gråtig människa förut.

Har särskilt ångest över amningen, känns som att jag fått alla tips i världen men ända fattar jag inte. Tur att Lillan är nöjd med amningsnappen och hon är nästan tillbaka på födelsevikten nu (gick ner till 3610g) iallafall, men vill ju att det ska fungera "på riktigt".

Usch. Det här är nog det jobbigaste jag varit med om hittills. Hade så lätt graviditet och sjukt lätt förlossning & vår flicka är hittills väldigt snäll (var lite tungt de två första nätterna men nu går det bra). Och det är ännu jobbigare när min sambo eller när barnmorskorna frågade om hur jag mår eller "hur är det?". Jo, jag mår utmärkt men har FÖR MYCKET KÄNSLOR inom mig.

:(

För det första, du är inte ensam! Och ang amning, med min första så räckte mjölken i 6-7veckor sedan grinade både han och jag och jag delammade fast det blev sämre och sämre och vi grät mer och mer, tills BVC sa gr bara ersättning. Och vet du, han är 6 1/2 år och mår toppen!! Och hon ammar ju dig med amningsnappen! Vad spelar det för roll om du får ha den hela tiden? Alla barn äter lite olika, och ni har hittat sättet som funkar för er. Det kommer kännas bättre snart, bara alla hormoner får lugna sig. Men skriv av dig här så länge, om det hjälper. Kram
  • Liten till
    komisska skrev 2015-08-07 13:16:27 följande:

Här gick det snabbt igår kväll! 20:46 tittade Sixten ut! Hade värkar i två dygn men inte så tuffa. Från det att jag var öppen 10 cm tog det ca 1 h tills han va ute. Mest smärtsamma timmen i mitt liv men så värt det!

Grattis doccah o ni andra som väntar; det är drygt men när ni har er bebis hos er glöms de där dagarna snabbt bort!

Grattis till lilla Sixten!
  • Liten till

Gissa hur sur och besviken jag är!!

Min fina nya vagn är trasig! Nåt är fel så det går inte att fälla upp chassit. Och jag tror inte jag kan få tag på någon kundtjänst förrän på måndag. Ser ut som en bit plast nötts eller klämts, och jag har använt den kanske 10ggr max.

Tur att vi har gamla vagnen kvar efter sonen, men ändå!

Aja jag har i allafall tur med Maja, nu äter hon 1 gång per natt, har gjort så några dagar. Äter runt 22, 03 och en gång mellan 6.30-8.30 så det är väldigt skönt! Däremot känns det som att mjölken sinar på kvällen, tror det är för att det går så långt mellan amningarna på natten. Men men. Funkar det inte så får hon börja med ersättning. Hon har fått en flaska en kväll när hon inte blev mätt på mig. Men igår gick det bra.

Sen sover hon oftast 4-6h på dagen också,med ett uppvaknande för mat och blöjbyte. Så igår låg jag ute och solade länge när hon sov. Då skönt!

• Liten till

Doccah - åh en sån sötis! Och vad mycket hår!

Nu är jag glad igen! Vagnen är hel

Det var en liten liten sten, eller snarare grus, som fastnat i kläm i en av stägningsgrejerna. Och nu när den föll bort (när jag skulle filma att det inte gick att stänga) så funkar allt dom det ska igen! Tjoho!!

• Liten till
    ohhello skrev 2015-08-08 23:10:06 följande:

Mammalovis - TACK! Och jo, försöker att inte bry mig om vad de säger om hon går upp som hon ska. Var på återbesök till BB nu igår pga måste kolla upp mig själv (blev friskförklarad men har fortfarande lite för högt blodtryck!) & passade på att väga henne samtidigt, hon vägde 3940g. Hon har alltså gått förbi sin födelsevikt (gick ner till 3610g från 3845g), så någonting måste ju fungera korrekt med amningen hittills iallafall! :)

Jag blir så irriterad när jag tänker på din situation! Vilka barnmorskor! Usch. Jag menar, du har hittat ett hjälpmedel som får det att fungera med amningen. Varför ska du då inte använda det? Jag menar, om någon behöver glasögon för att kunna läsa, så säger man ju inte

-Ja ha dem nu men sen är det bättre att du tränar på att läsa utan glasögonen.

Hjälpmedel som hjälpmedel.

Klart du ska använda amningsnappen precis så länge du vill och behöver!!

Kram
  • Liten till

Måste ju också lägga upp en bild på vår sötnos. Nu är hon 4veckor! Det går så rasande fort! Inatt var första natten hon strulat lite, men det var nog vårt fel. Hon brukar vara vaken mycket från ca 17-21,22. Men igår var vi på grillfest, så jag hade henne i bärsele ganska mycket, ja och då sov hon såklart hela tiden. Så inatt var hon vaken nästan till 2. Man ska väl inte klaga men nu är man ju van att få sova. Fast sen sov hon till 07.30, så det var ju i allafall bra.
    Funderar på att på att åka och shoppa lite idag, spännande att vara själv med båda barnen i stan, det blir nytt! Men det går säkert bra, Wilmer är ju så stor så han hjälper mest till. Måste väl inhandla lite gympaskor och sånt tills skolan börjar igen. Och alla byxor som han bara växer ur. Och Maja växer ut saker hon med nu så både bebiskläder, skolkläder och kläder till mig behöver handlas.

• Liten till
    Mecros skrev 2015-08-10 16:49:40 följande:

Ememi, håller tummarna för dig att det kommer igång!

Grattis till era bebisar i tråden, inte hunnit läsa eller svara på några dagar!

Här har vi haft sämsta dygnet hittills... Hon hade ont i magen igår från 17-23.30. Inget hjälpte, inte äta, inte ligga ner, inte bli buren, ingenting. Första gången det är så och jag kan ju säga att så värdelös har jag aldrig känt mig. Dem säger ju att kolik bara kan komma över en natt så vi får väl se hur det är ikväll. Hon har varit små kinkig hela dagen.

Det jag har märkt av är att hon har varit jätte hungrig och velat äta ca 3 ggr i timmen ca 15 min varje gång. Blandat med att hon bara gallskriker vid bröstet. Tillslut stod jag och grät medan jag gungade med henne i famnen.

Är era mer hungriga nu i värmen?

Skrev ett superlångt svar till dig som försvann :(

I allafall, när sonen var liten hade han kolik och ont i magen, och ville äta HELA tiden. Men vi var tvungna att glesa ut så det var minst 2,5-3 timmar mellan målen. Inte roligt med en hungrig skrikande bebis, men när vi väl fått in det på rutin efter 1-2 jobbiga dagar så mådde han mycket bättre! Kan vara värt att testa att glesa ut det, om inget annat hjälper.
  • Liten till
    ohhello skrev 2015-08-11 03:25:07 följande:

Hur har ni det förresten med läckage på natten? Min flicka är helt genomblöt av kiss varje natt. Igårkväll kissade hon ner hela sig medan vi låg och ammade - bytte blöja och pyjamas, & nu när jag vaknade igen för att amma henne - helt nerkissad igen!!! BLIR TOKIG?!

Samsover just nu så får ju tvätta alla sängkläder typ dagligen, samt ska hyra en textiltvättmaskin från ett städföretag och tvätta madrassen idag. Har henne sovandes på en dubbelvikt handduk, men hon har rullat ifrån den under natten.

Är nervös att sätta ner henne i spjälsängen här bredvid sängkanten för hon VÄGRAR att sova på rygg, bara vänder sig på sida, och barnmorskorna var MYCKET bestämda med att hon ska sova på rygg om hon är ensam. Men det går inte? Har lämnat henne sovandes på rygg flera gånger men hon har alltid vänt sig på sidan.

Hade ju helst av allt sluppit samsovning just pga läckaget. Orkar inte tvätta säng och sängkläder VARJE DAG. Vet ju dock att barnet helst sover nära och att det är bra för anknytningen, sover inte precis sämre heller - men nerkissandet! :(

Använder Natys ekologiska blöjor just nu, men använde Pampers på sjukhuset och det var precis samma sak med läckage då. Ska gå över till tygblöjor.

Jag har Maja sovandes mestadels på sidan. Samma när sonen var liten. Han skulle bara sova på mage från ca 4veckors ålder. Det var sambon som sa att han sov bättre så, och det gjorde han! Skit läskigt i början tyckte jag, och pratade med min BVC tant om det, och hon sa att barn är olika! För de flesta är ryggläge bäst, men alla kan inte sova så.

Men annars så tänker jag plastad frotté under en handduk eller ert lakan. Samt ta ett badlakan, och rulla det från långsidan så du får en riktigt lång korv. Så kan du lägga den lite runt bebis, så hon inte kan rulla. Det fick vi redan på bb, blir ju lite som ett babynest.
Svar på tråden Bf juli 2015