• Cicci84

julen är en ångestladdad period

Gick hem från jobbet igår, mötte kanske över 15 tiggare stirrande med händer mot himlen i hopp om att jag skulle lägga en slant i dom. Den ena hade en dyrare telefon än mig och finare skor.

Jag är en ensamstående 3 barns mor som sliter mina 8 timmar om dygnet för att ha mat på bordet och råd att gå till myrorna så mina barn har kläder till dagis och skola, dom är aldrig missnöjda. Vi tigger inte och vi snor inte, dom klagar aldrig fast dom vet att dom är i den sämsta klassen man kan vara i Sverige, vi dom lägre med begagnade kläder och makaroner varje dag men dom klagar aldrig! Dom tigger inte och begär aldrig något.

Min 12åring sa igår att dom började göra julklappar på slöjden, att jag skulle få den finaste mössan i den gladaste rosa färgen :) jag önskar att jag hade lite mer än 200 kr att lägga på julmaten och att vi hade råd med en julgran så min fyra åring fick klä den, hon tycker julgranar är magisk och vet att alla vänner har såna med paket under, det har inte vi. Hon frågade sin storebror förra veckan när dom ritat önskelista till tomten på dagis, varför han aldrig kommer till oss. Jag hörde inte svaret och de kanske var lika bra! Men vi ska iaf fira jul tillsammans och njuta av ledighet :) men att man ska behöva frukta och ha ångest av den här perioden varje år, det stör mig fattiga sverige :( kram till er andra ensamstående fattiga kämpar där ute! Vi överlever den här julen med :)

• Svar på tråden julen är en ångestladdad period
  • Anonym (Varför)
    Cicci84 skrev 2014-11-25 13:15:19 följande:

Gick hem från jobbet igår, mötte kanske över 15 tiggare stirrande med händer mot himlen i hopp om att jag skulle lägga en slant i dom. Den ena hade en dyrare telefon än mig och finare skor.

Jag är en ensamstående 3 barns mor som sliter mina 8 timmar om dygnet för att ha mat på bordet och råd att gå till myrorna så mina barn har kläder till dagis och skola, dom är aldrig missnöjda. Vi tigger inte och vi snor inte, dom klagar aldrig fast dom vet att dom är i den sämsta klassen man kan vara i Sverige, vi dom lägre med begagnade kläder och makaroner varje dag men dom klagar aldrig! Dom tigger inte och begär aldrig något.

Min 12åring sa igår att dom började göra julklappar på slöjden, att jag skulle få den finaste mössan i den gladaste rosa färgen :) jag önskar att jag hade lite mer än 200 kr att lägga på julmaten och att vi hade råd med en julgran så min fyra åring fick klä den, hon tycker julgranar är magisk och vet att alla vänner har såna med paket under, det har inte vi. Hon frågade sin storebror förra veckan när dom ritat önskelista till tomten på dagis, varför han aldrig kommer till oss. Jag hörde inte svaret och de kanske var lika bra! Men vi ska iaf fira jul tillsammans och njuta av ledighet :) men att man ska behöva frukta och ha ångest av den här perioden varje år, det stör mig fattiga sverige :( kram till er andra ensamstående fattiga kämpar där ute! Vi överlever den här julen med :)

Varför har du så dåligt ställt? I Sverige får du bostadsbidrag, underhållsstöd, barnbidrag och socialbidrag om det behövs. Tiggarna får dock inte del av det. Jättetråkigt att du har så dåligt ställt, men att irritera sig på dem som har det ännu värre mår du ju inte bättre av. Att gå på myrorna är en bra sak även om man inte måste. Att återvinna och ta till vara istället för slit och släng borde vara norm.
  • Anna74a

Kram till dig! <3

Det är jobbigt att inte veta vem som behöver de här sakerna i sverige.

En sak som enkelt skulle kunna lösas mellan medmänniskor.

• Cicci84

Jag irriterar mig absolut inte på nån :) påpekade bara att det finns vi andra som inte sitter på gatan med hoppfulla ögon och lyckas tjäna oss extra pengar, att det finns vi med bostad och jobb som oxå gråter i det tysta, att allt inte syns men finns ;) självklart har jag bidrag men socialbidrag får man inte hur som helst i sverige :) jag skrev inte den här tråden för att klaga, jag är inte en gnällig människa, då hade jag aldrig överlevt :)

• Cicci84
    Anna74a skrev 2014-11-25 13:44:07 följande:

Kram till dig! <3

Det är jobbigt att inte veta vem som behöver de här sakerna i sverige.

En sak som enkelt skulle kunna lösas mellan medmänniskor.

Hej Anna :) ja visst är det konstigt att det inte finns ett annat system i sverige än att sitta på gatan? Det är kanske inget man gör som svensk, kanske i rädsla för att bli ifråntagna barnen, lr att barnen själva skulle gå förbi och se en :) oavsett Tack för ditt svar och all lycka till dig :)
  • Anonym (Varför)
    Cicci84 skrev 2014-11-25 13:56:30 följande:

Jag irriterar mig absolut inte på nån :) påpekade bara att det finns vi andra som inte sitter på gatan med hoppfulla ögon och lyckas tjäna oss extra pengar, att det finns vi med bostad och jobb som oxå gråter i det tysta, att allt inte syns men finns ;) självklart har jag bidrag men socialbidrag får man inte hur som helst i sverige :) jag skrev inte den här tråden för att klaga, jag är inte en gnällig människa, då hade jag aldrig överlevt :)

Ja jag förstår mycket väl att man inte frivilligt blandar in socialen när man har barn.

Jag tycker inte riktigt att man kan jämföra tiggarnas fattigdom med de som "bara" har det dåligt ställt... Men man önskar ju att vi slapp alla sorters fattigdom förstås. Det är inte lätt att ha det dåligt ställt och känna att man inte kan ge sina barn samma som deras klasskamrater. En tröst är kanske att pryttlar är inte det som barnen kommer minnas med värme när de vuxit upp.

Vad dumt att det inte finns någon ideell förening eller så där behövande kan anmäla sig anonymt, (kanske bara redovisa sina inkomster och utgifter) och dit folk kunde skänka bidrag och presenter till barnen t ex... Då visste man att sakerna/pengarna man skänkte gick direkt till behövande föräldrar t ex...
  • Cicci84
    Anonym (Varför) skrev 2014-11-25 14:28:52 följande:

Ja jag förstår mycket väl att man inte frivilligt blandar in socialen när man har barn.

Jag tycker inte riktigt att man kan jämföra tiggarnas fattigdom med de som "bara" har det dåligt ställt... Men man önskar ju att vi slapp alla sorters fattigdom förstås. Det är inte lätt att ha det dåligt ställt och känna att man inte kan ge sina barn samma som deras klasskamrater. En tröst är kanske att pryttlar är inte det som barnen kommer minnas med värme när de vuxit upp.

Vad dumt att det inte finns någon ideell förening eller så där behövande kan anmäla sig anonymt, (kanske bara redovisa sina inkomster och utgifter) och dit folk kunde skänka bidrag och presenter till barnen t ex... Då visste man att sakerna/pengarna man skänkte gick direkt till behövande föräldrar t ex...

Hej! Ja men det vore ett kanon förslag att det fanns något ställe där man kunde få lösa ut en julklapp per barn, hade jag haft 100 kr över så hade jag direkt skänkt pengar till en sån förening, och tror att väldigt många hade gjort detsamma :) saker är absolut inte allt och mina barn begär absolut ingenting som kostar pengar för dom vet att det inte finns några det här året, just därför skulle en överaktiv som ett paket göra en väldig skillnad för vissa barn och det tror jag många av oss som får kämpa lite i det tysta vet :) Kram på dig
  • Shadowcat

Förstår att det måste vara tungt nu kring jul. Har du kollat om du kan få hjälp genom Giving people? :)

• Anonym (hjälpande hand)

Jag vet inte var du bor i Sverige, men jag vet att många kyrkor kan hjälpa till till jul. Man behöver inte vara aktiv inom någon kyrka.
    Jag jobbar själv i en pingstförsamling där vi hjälper många som behöver något extra till jul bl.a.

• Cicci84
    Shadowcat skrev 2014-11-25 14:46:14 följande:

Förstår att det måste vara tungt nu kring jul. Har du kollat om du kan få hjälp genom Giving people? :)

Visste inte om att det fanns ? Men ska givetvis kolla upp de :) Tack för förslag :)
  • Cicci84
    Anonym (hjälpande hand) skrev 2014-11-25 14:49:02 följande:

Jag vet inte var du bor i Sverige, men jag vet att många kyrkor kan hjälpa till till jul. Man behöver inte vara aktiv inom någon kyrka.

Jag jobbar själv i en pingstförsamling där vi hjälper många som behöver något extra till jul bl.a.

Jag bor i sthlm :) japp jag har sträckt mig så långt att jag skickat till dom, har inte fått något svar än :) Tack för svaret!
  • Yonndax

Det är när jag läser sådana här inlägg som jag önskar att det fanns en rikstäckande organisation som man kunde skänka till och där man visste att det kom till de som behövde det. Har i omgångar rensat ut flera flyttkartonger med kläder tex inför en flytt och det var svårt att hitta föreningar som verkade vilja ta emot dem. Kläderna var hela och rena men kanske inte de modernaste ( vissa oanvända men kanske 5 år gamla) i vissa fall. Men för många dög det inte. I vissa fal försökte vi i 3 veckor utan att få kontakt med föreningen och de hörde aldrig av sig tillbaka. Vi ville bla skänka täckkläder till hemlösa så de slapp frysa men organisationen som hade hand om det blev sura när vi ringde för det var mitt i ett möte (vi ringde när de hade telefontid) Vi gav dem till en annan hjälporganisation men de tar fortfarande bara omhand sådant det kan sälja och tjäna lite pengar på. I år har jag sett att de har startat en julklappsinsammling för behövande dit man kan skänka julklappar. Kan ju vara nått att kolla upp.

• Cicci84
    Yonndax skrev 2014-11-25 15:23:20 följande:

Det är när jag läser sådana här inlägg som jag önskar att det fanns en rikstäckande organisation som man kunde skänka till och där man visste att det kom till de som behövde det. Har i omgångar rensat ut flera flyttkartonger med kläder tex inför en flytt och det var svårt att hitta föreningar som verkade vilja ta emot dem. Kläderna var hela och rena men kanske inte de modernaste ( vissa oanvända men kanske 5 år gamla) i vissa fall. Men för många dög det inte. I vissa fal försökte vi i 3 veckor utan att få kontakt med föreningen och de hörde aldrig av sig tillbaka. Vi ville bla skänka täckkläder till hemlösa så de slapp frysa men organisationen som hade hand om det blev sura när vi ringde för det var mitt i ett möte (vi ringde när de hade telefontid) Vi gav dem till en annan hjälporganisation men de tar fortfarande bara omhand sådant det kan sälja och tjäna lite pengar på. I år har jag sett att de har startat en julklappsinsammling för behövande dit man kan skänka julklappar. Kan ju vara nått att kolla upp.

Det är ju hemskt att läsa att folk och organisationer bara tar emot pengar, då kan man faktiskt fundera lite extra hur i nöd dom egentligen är :( tråkigt att dina saker inte vart omhändertagna och placerade i händer som hade tagit emot dom med tacksamhet! Ska kolla upp om det finns nånstans man kan få en liten julklapp till barnen, var på en secondhand butik igår och lyckades fynda fyra gosedjur för 15 kronor som jag ska slå in till min 4åring och gissa om hon kommer bli lycklig :) Tack gör svar ska kolla upp alla ställen där man kan få kanske tag på nån present till dom två äldre :) ha en kanondag! Kram
  • MysSarah

Eftersom du bor i Sthlm, kolla upp skokartongsappellen. Där kan både du och barnen få julklappar. Det blev över förväntan förra året. En tanke bara :).

• Cicci84
    MysSarah skrev 2014-11-25 15:43:01 följande:

Eftersom du bor i Sthlm, kolla upp skokartongsappellen. Där kan både du och barnen få julklappar. Det blev över förväntan förra året. En tanke bara :).

Det ska jag kolla upp Tack snälla du! Anledningen till att jag har noll koll är att jag är nyinflyttad från Norge, är svensk men bott i norge och är ännu inte införsäkrad i försäkringskassan och utförsäkrad ur nav, därav dålig fallskärm :) så alla tips mottages tacksamt! Kram
  • cotton

Jag och min syster har vuxit upp med en ensamstående mamma som kämpade för att få vår ekonomi att gå ihop. Ni ensamstående föräldrar (mammor eller pappor) är mina hjältar.

Jag och min syster hade inte de modernaste eller dyraste kläderna och inget överflöd på klappar under granen varje år, men vi hade en härlig uppväxt ändå. Vi fick spendera hela julen och ha snöbollskrig med mamma och dricka varmt the och titta på julsagor på TV och bara umgås. Vi klagade heller aldrig, trots att vi kanske bara fick parfymerade brevpapper (var populärt på 90-talets början) eller något halsband med färgade pärlor från HM medan vänner satt med pengar, kläder, CD-spelare mm. Och det bästa är att efter ett tag fick vi alla bättre ekonomi och det var skönt att se mamma inte oroa sig över att ekonomin skulle gå ihop varje månad.

Tips om julgran - vi fick till skogen och plockade granris som vi satte i en hink med vatten och stora stenar (för att den skulle stå ordentligt). Sedan hängde vi lite kulor och glitter i vår "gran". Blir fint och mysigt.

Skäms inte att vända dig till hjälporganisationer. Kyrkan kan också hjälpa till.
    Här i Göteborg där jag bor, brukar vi varje går skänka julklappar till just barn som växer upp i familjer som har det ekonomiskt svårt. Man lämnar in på ett insamlingsställe, skriver vilken ålder paketet är avsett för och om det är pojke eller flicka och sedan delas klapparna ut till anmälda familjer. Överskott skickas till barnhem i Rumänien.

Vår uppväxt gjorde mig och min syster motiverade att studera, få bra betyg och idag har vi båda två bra jobb och goda inkomster och måste inte oroa oss över pengar någonsin. Med det sagt, tror jag att även dina barn kommer göra samma sak - plugga och skapa förutsättningar för att bygga sig en ekonomiskt stabil framtid. (och med det menar jag inte att du inte gjort det eller att du misslyckats, utan bara att ur er situation kan något gott komma som motiverade ambitiösa barn med stark kärlek för varandra)

Svar på tråden julen är en ångestladdad period