• Anonym (Tjej)

Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?

Hej!

Sedan två år tillbaka har min allra bästa och närmsta vän varit tillsammans med en kille. Han var superfin i början och jag var glad att min kompis hade hittat honom. Efter ett åt eller så kom min kompis till mig mitt i natten och sa att hennes kille hade blivit förbannad och kastat glas i golvet och även gett henne en örfil. Han trodde att hon hade kysst en annan kille den helgen då hon varit ute, vilket inte alls stämde då jag var med henne hela kvällen. Hon hade dansat med några, helt oskyldigt precis som jag och detta hade en vän till hennes kille sett och då sagt till honom att han sett oss dansa och ha skoj, och då hade han i sitt tröga huvud förvridit saker som aldrig ens varit i närheten på att hända.

Iallafall så löste dom det den gången fast jag sa fleeeera gånger till min kompis att det inte var en bra ide. Träffade även hennes kille och sa till honom att om han rör henne igen så kommer han råka illa ut. Självklart lovade han att det aldrig skulle hända igen. Tror inte heller att han blev särskilt rädd utav mina hot.

Nu i helgen hade min kompis varit ute. Jag var inte med denna gång men vi smsade under kvällen. Hon hade lovat att hon skulle vara hemma vid 23 tiden då hon och hennes kille skulle ha någon myskväll. Hon glömde bort tiden och kom hem vid 00 och han blev då galen och anklagade henne för att ha varit med en annan kille och fick henne tillslut att erkänna det, det var inte sant men hon blev rädd och tvingad att säga så. Detta gjorde honom ännu mera arg såklart och slog sönder hela lägenheten sen slog han henne flera gånger i ansiktet, även knytnävsslag, han sparkade henne när hon låg ner i magen sedan drog han henne ut i trapputgången i håret och lämnade henne där. Hon tog sig iallafall till mig tillslut. Vi grät tillsammans och sa att hon måste ringa polisen men hon ville verkligen inte detta. Jag ville inte tvinga henne men hon lovade mig att hon skulle anmäla honom senare. Plåstrade om henne och sedan gick hon och la sig. Jag blev bara så arg över vad han gjort. Hon är min allra bästa vän och är som min syster så jag blev så jävla ledsen och arg så jag bestämde mig för att gå till hennes kille. Dumt nu i efterhand kanske men jag tänkte inte på det då. Jag gick iallafall dit och han öppnade och lägenheten såg ut som jag vet inte vad. Började skrika på honom och han bad sticka, vilket jag inte gjorde. Vi började bråka och jag slog till honom vilket fick honom att bli galen, som jag hade förväntat mig. Jag tränar förövrigt MMA och självförsvar så även om han är dubbelt så stor och kille så vet jag att jag kan försvara mig. Han slog mig flera gånger i huvudet och tillslut lyckades jag få ner honom på golvet. 

Har fått massa sms från hans familj om att jag brutit hans näsa och att det verkligen inte var okej det jag gjorde och att jag är störd i hela huvudet. Jag är inte en tjej som går och slår ner folk, absolut inte! Jag gillar inte våld. Har aldrig slagits i hela mitt liv, förutom på träningar. Har även fått hot av hans kompisar. 

Var det så jävla fel av mig att göra detta? Han är ingen oskyldig kille som inte kan försvara sig direkt. Man gör inte så mot min bästa kompis och bara kommer undan med det.

• Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?
  • Anonym (.l.l.l.)
    Haskel skrev 2014-12-03 21:08:16 följande:
    Det är klart att han slogs. Det gjorde han ju även med rätta.

Självförsvar, kallas det!
    Fast rättsväsendet ser som sagt också till om försvaret var i propotion, det är även en skillnad på att försvara sig och att 'sätta en tjej på plats genom våld' ett beteende han alltså uppvisat innan och som ligger honom i fatet.

Sen, skrev du inte själv
    Haskel skrev 2014-12-03 20:11:33 följande:
    Det kvittar väl, vem som började!
    så ska man gå efter ditt resonemang så spelar det alltså ingen roll att ts slog honom först, han utdelade lika mycket slag med samma styrka som ts och är då också skydligt till misshandel.
    Haskel skrev 2014-12-03 19:15:53 följande:

OM, TS är en hjälte, så är även vännens kille en hjälte!

Det här är bara för dumt.

Du anser att ts har gjort fel men straffar istället flickvännen genom att säga att manenn isåfall var en hjälte. På vilket sätt tycker du han var en hjälte då?
    Oavsett vad andra tycker eller inte tycker om ts så svara gärna på frågan om du tycker mannen var en hjälte för det hand gjorde mot sin tjej?
    Och om du inte anser att han var en hjälte för att att han brutalt misshandlade sin flickvän (vilket jag självklart utgår ifrån) så varför blir han det då helt plötsligt för samma misshandel bara för att ts misshandlade honom? Varför drar du alltså in flickvännen som är det enda helt oskyldiga offret i det hela och använder henne som slagträ? Otrolig dåligt gjort.

• Anonym (Tjej)

Som sagt, jag vet att jag gjort fel. Har aldrig sagt något annat. Man använder inte våld om det inte är i självförsvar. Jag har alltid tyckt så. 

Jag gav han en knuff och en örfil och han svarade med att ge mig ett knytnävsslag i ansiktet och sedan fortsätta slå mig flera gånger i huvudet. Jag får skylla mig själv, jag valde att gå dit. Vill han anmäla mig för detta - Varsågod. Jag tänker ta det straff som jag får för detta. Det är det värt.

Jag förespråkar inte våld men slår man sin flickvän som inte har någon chans att försvara sig och som inte har gjort något för att förtjäna stryk så är det inte synd om en när man råkar ut för samma behandling. 

Hennes anmälan mot honom kommer inte påverkas av att jag gick dit. Hon bad mig inte göra något, hon hade ingen aning om att jag gått dit. Att jag som tjej slog ner honom och han låg och lipade väger tyngre än det skitstraff han kommer få. 

• Haskel
    Anonym (.l.l.l.) skrev 2014-12-03 21:49:39 följande:
    Fast rättsväsendet ser som sagt också till om försvaret var i propotion, det är även en skillnad på att försvara sig och att 'sätta en tjej på plats genom våld' ett beteende han alltså uppvisat innan och som ligger honom i fatet.

Sen, skrev du inte själv
    Haskel skrev 2014-12-03 20:11:33 följande:
    Det kvittar väl, vem som började!
    så ska man gå efter ditt resonemang så spelar det alltså ingen roll att ts slog honom först, han utdelade lika mycket slag med samma styrka som ts och är då också skydligt till misshandel.Det här är bara för dumt.

Du anser att ts har gjort fel men straffar istället flickvännen genom att säga att manenn isåfall var en hjälte. På vilket sätt tycker du han var en hjälte då?
    Oavsett vad andra tycker eller inte tycker om ts så svara gärna på frågan om du tycker mannen var en hjälte för det hand gjorde mot sin tjej?
    Och om du inte anser att han var en hjälte för att att han brutalt misshandlade sin flickvän (vilket jag självklart utgår ifrån) så varför blir han det då helt plötsligt för samma misshandel bara för att ts misshandlade honom? Varför drar du alltså in flickvännen som är det enda helt oskyldiga offret i det hela och använder henne som slagträ? Otrolig dåligt gjort.
    1. I det här fallet behöver inte diskussionen om övervåld eventuellt övervåld hållas. TS slog killen. Killen slogs tillbaka i självförsvar, men lyckades i slutändan inte värja sig, utan blev nedslagen.
    Övervåld diskuteras först, om gärningsmannen blivit nedslagen. 

2. Här för jag lov att ge mig en smula. Våld kan mycket riktigt försvaras om det rör sig om självförsvar. Då kvittar det, mycket riktig, inte vem som börjat.
    Men när jag skrev att "det kvittar vem som började", avsåg jag killen fel mot sin flickvän i förhållande till TS fel mot killen.
    Båda gjorde fel, oavsett vem som börjat.

3. För det första skrev jag: "OM", ("TS är en hjälte, så är killen en hjälte").
    Vilket innebär att jag ifrågasätter och förnekar att TS skulle vara en hjälte. Då jag anser det lika vansinnigt som att kalla killen för hjälte. Båda har misshandlat en annan människa. 
    TS har förvisso visat killen att det gör ont att bli slagen, vilket kanske kan ses som positivt. Dock har hon även visat att våld är ett acceptabelt sätt att lösa konflikter. Vidare har hon nästan omöjliggjort en polisanmälan av killen, då det i praktiken kommer innebära att hon själv ställs inför rätta.

Att jag anser att TS gjort fel, innebär INTE att jag försvarar killen. Allt är INTE "svart eller vitt". 
  • Anonym (Rätt)

Nej du gjorde helt rätt. Kanske inte enligt lag men han slog någon försvarslös och du gav tillbaka.

• Anonym (.l.l.l.)
    Haskel skrev 2014-12-03 22:17:43 följande:
    1. I det här fallet behöver inte diskussionen om övervåld eventuellt övervåld hållas. TS slog killen. Killen slogs tillbaka i självförsvar, men lyckades i slutändan inte värja sig, utan blev nedslagen.
    Övervåld diskuteras först, om gärningsmannen blivit nedslagen. 

2. Här för jag lov att ge mig en smula. Våld kan mycket riktigt försvaras om det rör sig om självförsvar. Då kvittar det, mycket riktig, inte vem som börjat.
    Men när jag skrev att "det kvittar vem som började", avsåg jag killen fel mot sin flickvän i förhållande till TS fel mot killen.
    Båda gjorde fel, oavsett vem som börjat.

Vilket innebär att jag ifrågasätter och förnekar att TS skulle vara en hjälte. Då jag anser det lika vansinnigt som att kalla killen för hjälte. Båda har misshandlat en annan människa. 
    TS har förvisso visat killen att det gör ont att bli slagen, vilket kanske kan ses som positivt. Dock har hon även visat att våld är ett acceptabelt sätt att lösa konflikter. Vidare har hon nästan omöjliggjort en polisanmälan av killen, då det i praktiken kommer innebära att hon själv ställs inför rätta.

Att jag anser att TS gjort fel, innebär INTE att jag försvarar killen. Allt är INTE "svart eller vitt". 
    Som ts skriver, hon gav en knuff och en örfil han svarade med ett kntynävslag i ansiktet. Där har vi alltså frågan om 'självförsvaret' är i proportion.

På vilket sätt har hennes handlande i en helt ny situation som inträffar efter killens misshandlande av tjejen omöjlitgjort en polisanmälan av den första misshandeln?
    Bara för att han blivit misshandlad så innebär det inte att det på något sätt nollar ut hans misshandel av någon annan vid etttidigare tillfälle.
    Han fråntas alltså  inte skuld för det brott som HAN har begått tidigare bara för att han senare råkar ut för samma brott av en annan person
    Däremot så kan hans tidigare våld mot tjejer ligga honom i fatet.

• Haskel
    Anonym (.l.l.l.) skrev 2014-12-03 22:40:04 följande:
    Som ts skriver, hon gav en knuff och en örfil han svarade med ett kntynävslag i ansiktet. Där har vi alltså frågan om 'självförsvaret' är i proportion.

På vilket sätt har hennes handlande i en helt ny situation som inträffar efter killens misshandlande av tjejen omöjlitgjort en polisanmälan av den första misshandeln?
    Bara för att han blivit misshandlad så innebär det inte att det på något sätt nollar ut hans misshandel av någon annan vid etttidigare tillfälle.
    Han fråntas alltså  inte skuld för det brott som HAN har begått tidigare bara för att han senare råkar ut för samma brott av en annan person
    Däremot så kan hans tidigare våld mot tjejer ligga honom i fatet.
    Vad är en knuff och en örfil, om inte våld?
    Vänd på könen en gång, och tänk dig att en kille gav en tjej en knuff och en örfil. Tjejen svarar med ett knytnävsslag.
    Tänker du då samma sak, angående övervåld?

Det är helt korrekt att TS handlande INTE fråntar killen skuld eller ansvar på något sätt. Han är fortfarande lika skyldig inför lagen.
    Men, killen avstår säkerligen från att polisanmäla TS, då han vet att då själv kan räkna med en polisanmälan för sin misshandel av TS vän.
    Om TS eller TS vän nu polisanmäler killen, finns inte längre någon anledning till att hålla tyst. Det slutar då troligtvis med att killen döms för misshandel mot TS vän, och TS döms för misshandel mot killen. 
  • Anonym (.l.l.l.)
    Haskel skrev 2014-12-03 22:52:05 följande:
    Vad är en knuff och en örfil, om inte våld?
    Vänd på könen en gång, och tänk dig att en kille gav en tjej en knuff och en örfil. Tjejen svarar med ett knytnävsslag.
    Tänker du då samma sak, angående övervåld?

Det är helt korrekt att TS handlande INTE fråntar killen skuld eller ansvar på något sätt. Han är fortfarande lika skyldig inför lagen.
    Men, killen avstår säkerligen från att polisanmäla TS, då han vet att då själv kan räkna med en polisanmälan för sin misshandel av TS vän.
    Om TS eller TS vän nu polisanmäler killen, finns inte längre någon anledning till att hålla tyst. Det slutar då troligtvis med att killen döms för misshandel mot TS vän, och TS döms för misshandel mot killen. 
    återigen det handlar om det våld man använder i självförsvar är befogat eller inte.
    Det är alltså inte ok att slå en tolvåring som har slagit dig som är vuxen hur hårt det än är, försvara sig ja, hålla fast etc men om du slår en tolvåring tillbaka i ansiktet så kan det bli konsekvenser för det då det antaglien inte anses försvarsbart, så det är skillnad på självförsvar och självförsvar.
    En man som redan har misshandlat en tjej och som får en örfil och en knuff och replikerar med ett knytvöslag i ansiktet? Det kanske alltså inte ses som försvarsbart eller befogat

och självklart ska man inte avstå att anmäla en brutal misshandel bara för att man är rädd att ts då ska bli anmäld, han kan dessutom också lika gärna anmäla oavsett. Att ts också kanske får konsekvenser för sitt handlande är det pris hon får betala för sitt agerande, och hon verkar vara beredd på det.

Men man köpslår inte och använder misshandelsoffer som en handelsvara, killen ska självklart anmälas för misshandeln på sin flickvän oavsett om ts blir anmäld eller inte.
  • Anonym (01)
    Johan75 skrev 2014-12-03 21:36:26 följande:
    Ja, det håller jag med om.
    Anonym (01) skrev 2014-12-03 20:05:16 följande:
    vilket i sin tur betyder att män i det stora hela eller enkelt sagt är egotrippade och anser att våld löser dem flesta problemen det är tyvärr vad dem tror.
    Nej, det betyder det inte.Är det majoriteter vi pratar om så skulle jag säga så här. Med tanke på hur få kvinnor som fått sitta på platser i samhället där de haft möjligheten att bedriva krigföring så skulle det inte förvåna mig om fler kvinnliga ledare procentuellt varit drivande i väpnade insatser än vad män har varit. 

Storbrittannien har haft en kvinnlig premiärminister - Thatcher. Vad hände då? Falklandskriget. Betyder det att brittiska kvinnor har det i sin natur att lösa problem med våld eftersom de har så stora egon? Nej, givetvis betyder det inte detta. 

Som sagt tycker jag att ditt resonemang är infantilt. 
    Det tjatas om Thatcher hela tiden ......... Hon är fortfarande en i mängden....

Fortfarande är det män än så länge som är i majoritet som för våldamheter i större utstäckning
  • Johan75
    Anonym (01) skrev 2014-12-05 13:12:36 följande:
    Det tjatas om Thatcher hela tiden ......... Hon är fortfarande en i mängden....

Fortfarande är det män än så länge som är i majoritet som för våldamheter i större utstäckning
    Ja, det håller jag med om. Men det var inte vad du påstod.
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (01)
    Haskel skrev 2014-12-03 22:17:43 följande:

Först och främst så har TS sagt att det hon gjort var fel.

Det positiva i det hela var ju att hon fick ju honom att lipa, då var det väl värt det
    Såna kvinnomisshandlar som han kommer ju aldrig att få ett straff som han borde förtjäna därför anses TS som hjältinna!!l

Att han fått stryk andra gången är ju pga utav att han misshandlat sin flickvän!!

TS har förvisso visat killen att det gör ont att bli slagen, vilket kanske kan ses som positivt. 

Ja mycket positivt 

• Anonym (01)

Dessutom tycker jag att hon borde befrias från någon som helst dom överhuvudtaget.

Hon erkänner att det hon gjorde var fel och därav bör hon befrias och få en  ny chans.

Men den där kvinnomisshadlaren  bör få ett allvarligt och hårt straff, så att ska lära sig att tänka efter innan han höjer sin hand på någon annan !!!!!

• Anonym (T)
    Anonym (Tjej) skrev 2014-12-01 20:38:36 följande:

Hej!

Sedan två år tillbaka har min allra bästa och närmsta vän varit tillsammans med en kille. Han var superfin i början och jag var glad att min kompis hade hittat honom. Efter ett åt eller så kom min kompis till mig mitt i natten och sa att hennes kille hade blivit förbannad och kastat glas i golvet och även gett henne en örfil. Han trodde att hon hade kysst en annan kille den helgen då hon varit ute, vilket inte alls stämde då jag var med henne hela kvällen. Hon hade dansat med några, helt oskyldigt precis som jag och detta hade en vän till hennes kille sett och då sagt till honom att han sett oss dansa och ha skoj, och då hade han i sitt tröga huvud förvridit saker som aldrig ens varit i närheten på att hända.

Iallafall så löste dom det den gången fast jag sa fleeeera gånger till min kompis att det inte var en bra ide. Träffade även hennes kille och sa till honom att om han rör henne igen så kommer han råka illa ut. Självklart lovade han att det aldrig skulle hända igen. Tror inte heller att han blev särskilt rädd utav mina hot.

Nu i helgen hade min kompis varit ute. Jag var inte med denna gång men vi smsade under kvällen. Hon hade lovat att hon skulle vara hemma vid 23 tiden då hon och hennes kille skulle ha någon myskväll. Hon glömde bort tiden och kom hem vid 00 och han blev då galen och anklagade henne för att ha varit med en annan kille och fick henne tillslut att erkänna det, det var inte sant men hon blev rädd och tvingad att säga så. Detta gjorde honom ännu mera arg såklart och slog sönder hela lägenheten sen slog han henne flera gånger i ansiktet, även knytnävsslag, han sparkade henne när hon låg ner i magen sedan drog han henne ut i trapputgången i håret och lämnade henne där. Hon tog sig iallafall till mig tillslut. Vi grät tillsammans och sa att hon måste ringa polisen men hon ville verkligen inte detta. Jag ville inte tvinga henne men hon lovade mig att hon skulle anmäla honom senare. Plåstrade om henne och sedan gick hon och la sig. Jag blev bara så arg över vad han gjort. Hon är min allra bästa vän och är som min syster så jag blev så jävla ledsen och arg så jag bestämde mig för att gå till hennes kille. Dumt nu i efterhand kanske men jag tänkte inte på det då. Jag gick iallafall dit och han öppnade och lägenheten såg ut som jag vet inte vad. Började skrika på honom och han bad sticka, vilket jag inte gjorde. Vi började bråka och jag slog till honom vilket fick honom att bli galen, som jag hade förväntat mig. Jag tränar förövrigt MMA och självförsvar så även om han är dubbelt så stor och kille så vet jag att jag kan försvara mig. Han slog mig flera gånger i huvudet och tillslut lyckades jag få ner honom på golvet. 

Har fått massa sms från hans familj om att jag brutit hans näsa och att det verkligen inte var okej det jag gjorde och att jag är störd i hela huvudet. Jag är inte en tjej som går och slår ner folk, absolut inte! Jag gillar inte våld. Har aldrig slagits i hela mitt liv, förutom på träningar. Har även fått hot av hans kompisar. 

Var det så jävla fel av mig att göra detta? Han är ingen oskyldig kille som inte kan försvara sig direkt. Man gör inte så mot min bästa kompis och bara kommer undan med det.

Jag har inte läst resten av tråden och rent juridiskt bla bla bla så är det väl inte rätt men fan vad jag vill ge dig en high five! Jag kan inte mma men jag hade gjort exakt samma sak om jag kunde slåss som du (alternativt tagit med min biffiga man som fått agera muskler).
  • Anonym (!!)

Problemet när man "ställer " upp för vänner så här är att de finns en stor risk att de vänder sig om och står vid hans sida sedan, psykopat tjejer. Akta dig din vän kan lila gärna ta hans sida efter allt o då dig o framstå som att du är emot hennes förhållande helt i onödan. Man ska aldrig lägga sig i en kvinnas förhållande hur dåligt hon än har det, försöker du hjälpa kommer det att back fire?

Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?