• Anonym (Tjej)

Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?

Hej!

Sedan två år tillbaka har min allra bästa och närmsta vän varit tillsammans med en kille. Han var superfin i början och jag var glad att min kompis hade hittat honom. Efter ett åt eller så kom min kompis till mig mitt i natten och sa att hennes kille hade blivit förbannad och kastat glas i golvet och även gett henne en örfil. Han trodde att hon hade kysst en annan kille den helgen då hon varit ute, vilket inte alls stämde då jag var med henne hela kvällen. Hon hade dansat med några, helt oskyldigt precis som jag och detta hade en vän till hennes kille sett och då sagt till honom att han sett oss dansa och ha skoj, och då hade han i sitt tröga huvud förvridit saker som aldrig ens varit i närheten på att hända.

Iallafall så löste dom det den gången fast jag sa fleeeera gånger till min kompis att det inte var en bra ide. Träffade även hennes kille och sa till honom att om han rör henne igen så kommer han råka illa ut. Självklart lovade han att det aldrig skulle hända igen. Tror inte heller att han blev särskilt rädd utav mina hot.

Nu i helgen hade min kompis varit ute. Jag var inte med denna gång men vi smsade under kvällen. Hon hade lovat att hon skulle vara hemma vid 23 tiden då hon och hennes kille skulle ha någon myskväll. Hon glömde bort tiden och kom hem vid 00 och han blev då galen och anklagade henne för att ha varit med en annan kille och fick henne tillslut att erkänna det, det var inte sant men hon blev rädd och tvingad att säga så. Detta gjorde honom ännu mera arg såklart och slog sönder hela lägenheten sen slog han henne flera gånger i ansiktet, även knytnävsslag, han sparkade henne när hon låg ner i magen sedan drog han henne ut i trapputgången i håret och lämnade henne där. Hon tog sig iallafall till mig tillslut. Vi grät tillsammans och sa att hon måste ringa polisen men hon ville verkligen inte detta. Jag ville inte tvinga henne men hon lovade mig att hon skulle anmäla honom senare. Plåstrade om henne och sedan gick hon och la sig. Jag blev bara så arg över vad han gjort. Hon är min allra bästa vän och är som min syster så jag blev så jävla ledsen och arg så jag bestämde mig för att gå till hennes kille. Dumt nu i efterhand kanske men jag tänkte inte på det då. Jag gick iallafall dit och han öppnade och lägenheten såg ut som jag vet inte vad. Började skrika på honom och han bad sticka, vilket jag inte gjorde. Vi började bråka och jag slog till honom vilket fick honom att bli galen, som jag hade förväntat mig. Jag tränar förövrigt MMA och självförsvar så även om han är dubbelt så stor och kille så vet jag att jag kan försvara mig. Han slog mig flera gånger i huvudet och tillslut lyckades jag få ner honom på golvet. 

Har fått massa sms från hans familj om att jag brutit hans näsa och att det verkligen inte var okej det jag gjorde och att jag är störd i hela huvudet. Jag är inte en tjej som går och slår ner folk, absolut inte! Jag gillar inte våld. Har aldrig slagits i hela mitt liv, förutom på träningar. Har även fått hot av hans kompisar. 

Var det så jävla fel av mig att göra detta? Han är ingen oskyldig kille som inte kan försvara sig direkt. Man gör inte så mot min bästa kompis och bara kommer undan med det.

• Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?
  • Anonym (cp-kvinnor.)

Fyfan asså. Så fort det är en kvinna som hämnas på en man...eller vänta nu-TS hämnas inte, hon blev ju inte slagen av kille!...ja, så fort en kvinna tar till våld så ska kvinnor rättfärdiga det. Om en man bara örfilar en kvinna efter att hon varit otrogen så är mannen tydligen ett jävla svin som ska anmälas. Här ser vi istället tydligt hur ni tvekar på om TS verkligen gjorde fel medan andra av er hejar på TS. Fyfan vad jag är glad över att vara gay. Jag hatar kvinnor och vill inte ha något med er att göra. Stackars de män som får kvinnor i sina liv!

• Centurione
    Anonym (cp-kvinnor.) skrev 2014-12-02 10:34:42 följande:

Fyfan asså. Så fort det är en kvinna som hämnas på en man...eller vänta nu-TS hämnas inte, hon blev ju inte slagen av kille!...ja, så fort en kvinna tar till våld så ska kvinnor rättfärdiga det. Om en man bara örfilar en kvinna efter att hon varit otrogen så är mannen tydligen ett jävla svin som ska anmälas. Här ser vi istället tydligt hur ni tvekar på om TS verkligen gjorde fel medan andra av er hejar på TS. Fyfan vad jag är glad över att vara gay. Jag hatar kvinnor och vill inte ha något med er att göra. Stackars de män som får kvinnor i sina liv!

Nu är det trots allt ytterst få kvinnor som tar till fysiskt våld, jämfört med män. Men trots att jag vet att det är så många män som gör det, så hatar jag inte män i allmänhet för det. Det vore ju knasigt. Och skulle bli ett tråkigt liv! Man får lära sig att känna igen tecknen, och lära känna dem i lugn och ro innan man hamnar i någon nära relation som kan resultera i våld. 
  • Anonym (rogue)

Det var självfallet moraliskt fel och ur rättssamhällets synpunkt helt förkastligt av dig att slå ner en person, även om han slagits. Men med det sagt- jag hade också hämnats min vän.

För den enda egentliga regeln som jag ser i vårt samhälle är "If you can't do the time, don't do the crime." Du har inte dödat någon, ta straffet bara så har du betalt för att du uttryckte din åsikt om honom handgripligen, och troligen lär de som hör storyn ha viss förståelse för ditt handlande.

Den som rör mina vänner på fel sätt hade inte kommit så lindrigt undan, det finns saker man kan ställa till som tar betydligt längre tid än ett par blåmärken innan de bleknar bort.

• Anonym (cp-kvinnor.)
    Centurione skrev 2014-12-02 10:36:54 följande:

Nu är det trots allt ytterst få kvinnor som tar till fysiskt våld, jämfört med män. Men trots att jag vet att det är så många män som gör det, så hatar jag inte män i allmänhet för det. Det vore ju knasigt. Och skulle bli ett tråkigt liv! Man får lära sig att känna igen tecknen, och lära känna dem i lugn och ro innan man hamnar i någon nära relation som kan resultera i våld. 

Jag vill bara poängtera att jag tycker det är bra att TS slog killen. Jag förespråkar våld i såna situationer och jag tycker det är rätt att misshandla vid otrohet. Det jag stör mig på här är alla kvinnor som blir rasande om man örfilar en otrogen kvinna men tycker det är okej när en kvinna slår en man i denna situation!!
  • Centurione
    Anonym (cp-kvinnor.) skrev 2014-12-02 10:40:37 följande:
    Jag vill bara poängtera att jag tycker det är bra att TS slog killen. Jag förespråkar våld i såna situationer och jag tycker det är rätt att misshandla vid otrohet. Det jag stör mig på här är alla kvinnor som blir rasande om man örfilar en otrogen kvinna men tycker det är okej när en kvinna slår en man i denna situation!!
    Jaha, och jag anser att våld ALLTID är fel - utom vid rent självförsvar. Men självförsvar gäller bara precis när man själv eller någon annan attackerar en. Inte om man går efter personen och slår tillbaka. Och jag har lagen med mig här.
  • Anonym (Osmart)

Jag tycker TS varit osmart. Om hennes kompis gör en anmälan kommer säkerligen killen också göra en. Alltså har TS i praktiken stängt den möjligheten för sin kompis.

Sen är det olagligt dessutom det hon gjort. Det är samhället som utkräver hämnd genom polis och rättsväsendet, inte enskilda. Bara primitiva människor gör så.

• Anonym (???)
    Anonym (cp-kvinnor.) skrev 2014-12-02 10:40:37 följande:
    Låt saga att din pojkvän (för du sager ju nu att du är gay) varit otrogen, hade du örfilat honom då? Tänk om han spöat skiten ur dig då?

Om en kvinna krossat näsan på en man som varit otrogen, hade du tyckt att hon gjorde rätt då?  Eller är det bara män som får slå kvinnor vid misstanke om otrohet?

I vilket fall som helst så är jag glad att du är gay. Om du nån gång hamnar i fängelse, så får du manga killar att välja på. Men se för guds skull till att vara trogen, så att du inte blir ihjälslagen.

• Anonym (cp-kvinnor.)
    Anonym (???) skrev 2014-12-02 10:55:56 följande:

Låt saga att din pojkvän (för du sager ju nu att du är gay) varit otrogen, hade du örfilat honom då? Tänk om han spöat skiten ur dig då?

Om en kvinna krossat näsan på en man som varit otrogen, hade du tyckt att hon gjorde rätt då?  Eller är det bara män som får slå kvinnor vid misstanke om otrohet?

I vilket fall som helst så är jag glad att du är gay. Om du nån gång hamnar i fängelse, så får du manga killar att välja på. Men se för guds skull till att vara trogen, så att du inte blir ihjälslagen.

Försökte du få mig att tänka till där eller? Nej, du är inte dr.phil. Jag tycker det är rätt att slå vid otrohet. Jag har haft en kille som bedrog mig en gång. Jag gav ingen örfil-jag boxade honom, sparkade honom och jag gjorde ett stort ärr på hans ansikte! Ärret kommer få honom att minnas varje gång han ser sig i spegeln. Jätteskönt tycker jag!

Han anmälde inte. Det var över ett år sedan.

Jag slår gärna igen
  • Anonym (cp-kvinnor.)
    Centurione skrev 2014-12-02 10:42:55 följande:

Jaha, och jag anser att våld ALLTID är fel - utom vid rent självförsvar. Men självförsvar gäller bara precis när man själv eller någon annan attackerar en. Inte om man går efter personen och slår tillbaka. Och jag har lagen med mig här.

Och om du har lagen med dig? Jag tar lagen i mina egna händer. Det är skillnaden mellan oss. Sen om jag hamnar i fängelse sikter jag i!
  • MEE83
    Anonym (warklö) skrev 2014-12-02 09:47:20 följande:

Om någon undrar så är jag kvinna.

Ja TS du är störd. Jag förstår mycket väl känslan och att du ville göra detta MEN han bad dig dra istället slog du första slaget och han tog till övervåld. DU i din tur tog i övervåld och du tränar MMA = du kan åka dit så det visslar om det!

När jag tränade kampsport blev vi varnade av tränaren att vi kunde råka jävligt illa ut om vi så bara försvarade oss och uppmanade oss att aldrig aldrig använda mer våld än nöden kräver = så vi kan ta oss ur situationen just för att vi visste vad vi gjorde, var vi skulle så osv. Han uppmanade oss också att främst använda självförsvarsteknikerna men om det inte hjälpte så ta till annat.

Här står ord mot ord men har han fysiska bevis att visa upp som är värre än dina så kan du som sagt åka dit på det.

Rätt väg att gå är att anmäla. Men som sagt, jag förstår din känsla, jag hade velat stympa den jäveln, men rätt är det inte. Oavsett kön.

Min morfar har alltid sagt att det är bäst att få inte första smällen(ja han hade i praktiken workshops för oss barnbarn i hur man försvarar sig sedans vi var små knattar haha), och det är precis så som jag agerat i mitt liv.

Jag har alltid tyckt att föreställningen om ett defensivt självförsvar är ömkansvärt i bästa fall, det finns inget positivt i att vara den passiva, defensiva parten, då blir ditt agerande dikterat av den aggressiva parten, du blir tvingad in i en situationen där du måste reagera på handlingarna från motståndaren istället för att vara den som agerar och dikterar villkoren för situationen. 

Det viktigaste är självklart förmågan att preventivt upptäcka aggressiva triggers, låt oss kalla det självbevarelsedrift, och sedan agera först, genom att antingen avlägsna sig från platsen innan någon fysisk konfrontation har hänt eller genom att vara den som agerar aggressivt först, en spark mot smalben eller knäskål(betydligt svårare att skydda än till exempel den mytomspunna pungsparken ;P) och sedan kan man springa som fan(eller följa upp med mer av samma vara).

Om någon bestämt sig för att angripa dig så vinner man inte något på att vänta.
Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?