• Helendi

Fler äldre som ska göra ivf?

Ja, det finns ju så mycket olika tillskott som ska göra fertiliteten bättre att man kan bli ganska snurrig. Gäller att läsa på och sedan välja vilken man tror sig funkar bäst för en själv. 

Q10 Ubiquinol (ej ubiquinon) i höga doser har i test visat sig vara bra för äggens kvalite. Sök på Q10 och fertility/ivf, finns ganska mycket att läsa Glad

Ubiquinolen är ganska dyr och man ska ju som sagt ta en ganska häftig dos/ dag så det är nog inget man kan ta i all evighet om man inte har det bra ställt. 12-15 veckors användning ska tydligen vara tillräckligt.

Jag har ingen aning om det var för att jag ätit Q10 som det gick så bra för vår befruktning av äggen. Kan lika väl kanske vara en slumpTungan ute. Tog BioActive Uniqinol från Pharma Nord.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Supergrattis JenJonSkål

Välkommen Flaxkatten! Hur har det gått för dig idag? Och hur kommer det sig att de bestämt på förhand att du ska få tillbaka 2 embryon?

Det är nog olika rutiner på olika kliniker angående om de hör av sig eller inte. Där jag går får man ringa själv om man vill veta. 

Sthlmsthlm, MoM11 mom2012: har ni kollat vilken nivå ni låg på Dhea redan innan ni började/ev ska börja med det? 

Nyfiken - hur kommer det sig att ni gör hysteroskopi? Finns det någon bakomliggande orsak annars än att ni inte blir gravid? Är det så att det görs för att kolla varför det "inte tar sig"?

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Tack ni som tagit sig tid att svara på mina frågor {#emotions_dlg.flower}Solig - frågar man inte får man inget veta. Låter mycket vettigt att göra en hysto om man får fina ägg och bra utveckling men ingen graviditet - bara för att utesluta att det inte är något knas med livmodern.

Grattis Flaxkatten till ruvarstatus! Nu är det bara den långa väntan kvar...Tungan ute

Angående en eller fler embryon - där jag går är de riktigt restriktiva men jag tror att om man gör ett par gånger och utfallet blir negativt så har man lite wiggleroom. Om inte annat så flyttar vi till en ny klinik. Det är ju trots allt vi som betalar kalaset Guld i mun.

Och standard rådet angående tillskott brukar väl vara omega3, folsyra och någon multivitamintablett tror jag. 

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Angelique:
    Jag tog 400mg/dag men den rekommenderade dosen är nog snarare 500-600mg/dag. Dyrt blir det Förvånad.

Jag har ingen koll faktiskt hur olika tillskott interagerar med varandra så du kanske ska försöka läsa på lite. Tänker att så de du väljer att ta inte krockar med varandra och därigenom gör utfallet sämre än hur det skulle ha varit utan. Om du har möjlighet kanske du kan pröva någon i taget?

Nu bombar jag dig med info, du får välja vad du vill läsa vidare på.

Sök på Robert F Casper (alt Yaakov Bentov)och hans research runt Q10 och äggkvalité

ex) www.researchgate.net/publication/234010650_The_aging_oocyte-can_mitochondrial_function_be_improved

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4071761/

Många kliniker i USA använder sig av Q10 som tillskott ex TFC (Texas Fertility Clinic).

En otroligt informativ websida (inte bara för info om Q10)
    www.advancedfertility.com/blog/coenzyme-q10-and-fertility/

Här köpte jag mina Q10 (100mg), finns inte att få tag i i Sverige. Snabb leverans.
    www.verkkoapteekki.fi/index.php/language/en

Lycka till!

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Angelique : Så bra att ni nu fått klartecken i för ivf Solig - nu rullar det på! Och bra att de ska kolla upp livmodern på dig. Fick du någon mer specifik förklaring till varför? Så skönt att både ditt amh-värde och tsh var bra. Då har du de bästa förutsättningarna för dig för den kommande behandlingenCool. Så nu är det bara nedräkning till nästa mens, hurra!

Undrar varför din doktor sa det om Omega-3n, det är väl snarare så att det verkar blodförtunnande än ihopkläggande. Det är därför man inte ska ta dem i samband med äggplock tex. Tjaaa, han bör väl veta vad han talar om.

Intressant att följa våra ruvare Flaxkatten och JenJon5 - ni har alla mina tummar.

Grattis lisodan till lyckat vul Skål!

Undrar hur det gått med er andra? Liil, du skulle väl göra fet i februari? Och Zazu, har du fått ordning på värdena och kunnat göra någon fet än? Happyland?

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Zazu - men vad skönt att värdet är på banan igen! Då är du troligast ruvare om någon vecka eller så {#emotions_dlg.flower}Solig. Stort lycka till!

Här händer zip, nothing, nada för min delObestämd. Vill bara att min mens ska komma så jag kan kontakta CvL igen och få påbörja resan mot fet i mars.

Jag har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med i resonemanget. Kan kanske kännas lite konstigt för er att jag redan nu funderar på detta Tungan ute

Vi hade innan vi satte igång med ivf-cirkusen bestämt oss att vi ger det max 3 stimuleringar under det kommande året.

Så här är det: vi har ju 6 2-dagarsembryon i frysen och hade väl tänkt att köra åtminstone 2 fet nu under våren om de inte dör under upptiningen. Min fundering är som sådan - jag är ju liiiiite (men bara lite Tungan ute) äldre så hur länge kan jag vänta innan vi måste tänka på nästa stimulering? Vi kanske ska spara något embryo i frysen och göra en ny stimulering istället?

Varje fet kostar ju 12 000 kr så det är ju inte billigt det heller om det blir ett par...

Funderingen är alltså om vi kanske måste försöka ta en stimulering till innan sommaren. Och om den går bra försöka odla embryona lite längre än 2 dagar? Ger det något egentligen?

Vad säger ni?

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Lisodan - tack för input! Jag hade inga egentliga problem med eller biverkningar av stimuleringen annat än att de fick ändra på dosen stup i kvarten. Kroppen kändes "som vanligt". Det är nu cykeln efter som den har varit lite knas {#emotions_dlg.djavulsk}.

Jag ser att jag var lite luddig i tidigare min text, ber om ursäkt. Det kostar oss 5000 kr tror jag om det inte går till återföring och 12 000 kr om det blir det.

Där vi går är de restriktiva med insättning av 2 embryon av god kvalité. Tror att man måste ha försökt ett par gånger innan de ens överväger det. Vi skulle nog kunna tänka oss göra det om det inte funkar efter ett par gånger. Så svårt det där, att lämna allt till läkarna och samtidigt känna att man har tagit ett informativt beslut. 

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Roligt Stockholmsmilen att ni är på g igen och att du känner tillförsikt denna gång! Håller nu tummarna att utfallet blir bra vid första vulet Skrattande.

JenJon - tänk istället att det nu bör vara er tur eftersom det fallerat de andra gångerna. Denna gången är annorlunda Tungan ute och nu är det bara att härda ut tiden fram till test.

Angelique - tack för dina tankar. Jo, det brukar ju vara ganska bra utfall även på eskimåerna. Ska prata senare (efter vi gjort någon fet) med en av läkarna som jag tyckte var vettig och duktig på att resonera och förklara. 

Amanda 2011.11.04
Svar på tråden Fler äldre som ska göra ivf?