• emelieen

BF december 2015 :-)

Hej! Jag hoppar in här igen, var med i tråden för några månader sen. På tisdag går jag in i v 35 och just nu känns allting faktiskt bara rätt så skit. Det höll inte mellan mig och pappan under graviditeten, det var ett gemensamt beslut som vi tog för att det helt enkelt inte funkade längre. Men nu till saken... Jag känner en sån oerhörd press och stress från hans familj, eller vissa i hans familj. Det är mycket åsikter om vad som är bäst, vad mitt barn ska äta, var hon ska sova, hur hon ska uppfostras mm. Jag tar gärna emot råd, men jag vill liksom upptäcka själv hur det är att vara mamma. Och lära känna min dotter, hur just hon är.

Det största problemet just nu är nog ändå pappan till barnet och hans brors sambo. Sambon och jag kände varandra innan jag träffade pappan men har sen nått år tillbaka inte haft någon kontakt. Det uppstod en konflikt och där och då klippte vi bandet, vilket var jätteskönt. I våras hamnade vi i diskussion per telefon efter att hon återigen försökt splittra på mig och pappan. Hon skickar då x antal sms där hon gör allt i sin makt för att trycka ner mig. Ca en vecka senare får hon reda på att jag är gravid och då blir det ett jäkla tjoande. Då ska hon helt plötsligt bli faster, hon ska ut med pappan och handla barnkläder, hon tipsar om olika vitaminer och folsyra, hon ska lära pappan hur man håller ett barn och att hon kräver en ul-bild. Fullkomligt hysterisk.

Hur som helst, just nu är jag och pappan lite på kant med varandra. Han har under större delen av graviditeten varit fruktansvärt nedlåtande mot mig, påpekat hur jag ser ut och haft en allmänt kränkande attityd gentemot mig. Detta har såklart byggt upp en massa ilska hos mig och detta är en stor del till varför vi ej har kontakt just nu. Nu har alltså han och sambon gaddat ihop sig och hon är fly förbannad för hur jag beter mig mot honom (jag sa att jag inte ville ha honom i förlossningsrummet om han ska ge pikar om mitt utseende, tex att jag gått väldigt sakta och försiktigt när jag haft foglossning så att det känts som ryggen gått av, eller att jag gått upp i vikt.) Han har alltså gått till henne och berättat halva sanningen för att få medhåll och empati. Jag anser att det är jag och pappan som ska ta beslut gällande vårat barn men där tar hon sig friheten att styra och ställa lite som hon känner för. Detta gör ju såklart att jag känner mig helt överkörd och har någonstans tappat förmågan att kunna njuta av detta. Eftersom att han också bestämt sig för att inte följa den planen vi bestämt om hur saker och ting ska se ut (med tanke på att vi varken bor tillsammans eller är ett par) så tänker jag att nästa steg är familjerätten och jag tänkte ringa dem imorgon. Är det någon som har erfarenhet av dem? Vad kan dem hjälpa till med? Hur gör jag om pappan absolut inte vill gå dit?

Känner en sån enorm skuld mot bebis i magen när jag går runt och mår dåligt och känner oro hela tiden. Innan såg jag verkligen fram emot fl, vilket jag gör nu också innerst inne, men nu känns det för det mesta som att allt kommer bli en kamp efteråt. Pappan förstår inte riktigt att man inte bara kan ta barnet under armen och gå hem, och att när man väl kommit hem så krävs lugn och ro. Utan här ska vi åka runt och visa upp bebisen som en rolig docka, helst samma dag.

Nu blev det ett väldigt långt och rörigt inlägg men jag hoppas någon av er orkade läsa :p kände bara att jag var tvungen att skriva av mig!

• emelieen
    BowserSchnauzer skrev 2015-11-16 05:54:34 följande:

Var/är ni gifta? Vad jag förstått har han ingen vårdnad om barnet innan ni skrivit på faderskapspapper om ni varit sambo och tror att man då kan kryssa i enskild eller gemensam vårdnad också. Liten parentes mtp ert bråk kring besök efter BB, juridisk kan han alltså inte "ta" barnet eftersom han inte är vårdnadshavare ännu.

Du bor alltså i egen lägenhet nu? Har du någon egen familj eller vän som kan stötta dig? Jag skulle pratat med pappan och sagt att jag hädanefter bara har kontakt med honom och inte den här brorssambon. Du är vuxen och behöver inte umgås med människor du inte tycker om. Säg att om han vill att ni ska ha ett fungerande samarbete framöver så får han ställa upp på dina villkor med fl, BB och besök. Säg det i ett mail eller sms om han inte lyssnar eller om ni börjar bråka/skrika gå ut ur rummet och säg att du kan prata med honom som mellan vuxna. Kanske finns det någon i hans familj, ex farmor, som du kan ringa och resonera med som är vettig som i sin tur kan ge din ex-sambo annat perspektiv?

Familjerätten kan säkert hjälpa till och ge råd om inte annat men det kan ju kännas väldigt anklagande från den andre när man drar det kortet. Men måste man så måste man. Hoppas det löser sig för dig!

Tack för dina råd.

Nej, vi har aldrig varit gifta. Vi har varit överens om gemensam vårdnad redan från början, men det känns mer och mer avlägset när han faktiskt har hotat att ta vår dotter ifrån mig (detta gjorde han tidigt i graviditeten ett par ggr när vi bråkat) men skriver jag inte på så tar han det till domstol och så långt vill jag inte att det ska behöva gå. Glömde också nämna att han har börjat prata om faderskapstest, något som jag absolut inte nekar honom, men tycker är väldigt konstigt då vi varit sambos i flera år. Han säger själv att han till 99,9% vet att han är pappan men att han vill vara 100%. Vad jag förstått det som så blir man erbjuden ett dnatest i samband med att man blir kallad till familjerätten för att skriva på faderskapserkännande?

Ja, jag har en stor familj och släkt som finns där och stöttar. Mina föräldrar bor bara några meter bort. Någon har också försökt hjälpa oss till att ha ett fungerande samarbete men det är han inte intresserad av, han har inte svarat när jag hört av mig så nu har jag gett upp. Att prata med någon i hans släkt är det inte tal om, han har målat upp en helt vidrig bild av mig till dem sen vi gick isär så att hälften av dem numera avskyr mig. Han är oerhört duktig på att få folk tycka synd om honom och berättar såklart aldrig sin del i våra konflikter.

Familjerätten har varit aktuellt innan då detta pågått i flera månader. Självklart skulle jag vilja att vi som föräldrarna kan lösa detta själva men nu känner jag bara att det tagit stopp.

Tack!
  • emelieen

Förövrigt så kräver han också att papper ska skrivas på, gärna innan förlossningen, eller strax därefter trots att han vill ha ett dnatest men jag har försökt förklara att jag knappast tror det går att fastställa ett faderskap om han samtidigt ställer sig tveksam till att han är pappan. Iallafall inte innan resultatet har kommit.

• emelieen
    velvet skrev 2015-11-16 14:11:27 följande:

Gud, känner med dig alltså! Du måste vara stark nu! Skriv INTE på någonting innan du är helt säker

Tack! Har kontaktat familjerätten för att få till ett samarbetssamtal, dem skulle ringa upp under dagen, senast imorgon. Får väl se om han dyker upp. Med tanke på att han endast har sina behov i fokus och hans största hobby är att svartmåla mig så känner jag mig inte särskilt sugen på att skriva på. Men det känns inte som argument nog till att neka honom gemensam vårdnad.
  • emelieen
    summer13 skrev 2015-11-16 17:04:58 följande:

Känns som nåt är på g. Förvärkar nu i nån timme, väntar på att mannen ska komma hem och ta över ansvaret för dottern så jag kan lägga mig i ett varmt bad..

Har försökt peppa mig själv att vara stark inför förlossningen då förra var hemsk, nu när man inser på riktigt att det kan hända när som känner jag mig mest LIVRÄDD. Hur ska jag klara detta en gång till?? Usch vilken ångest!!

Vilken vecka är du i? :)
  • emelieen
    summer13 skrev 2015-11-16 17:30:50 följande:

Vecka 38 nu.

Hoppas det bara är förvärkar som övar sig inför vad som komma skall.. Känner mig inte redo!! Haha paniken!

Tack för pepp SsJj jag ska försöka tänka positivt, det gör så mycket för hur det kommer bli.

Jag känner tvärtom! Vill ha ut henne nuu :) går in i vecka 35 imorgon så hon får stanna iallafall 3 veckor till. Jag känner mig dock ganska redo och klar med graviditeten. Förvärkar är väl sammandragningar som känns precis som mensvärk(?) fick två sådana i lördags och två igår så jag hoppas det kommer komma mer och mer snart :p

Men känner du så, så får vi hoppas att du får ytterligare ett par veckor att förbereda dig på :)
  • emelieen

Går ni på privata tul eller ingår det i eran landsting? Finns ju iofs andra orsaker till det också... Där jag bor får vi "bara" ett och det är RUL :/

• emelieen

Hur har ni andra gjort med vaccin? Jag har känt att något är på gång i kroppen de senaste dagarna och idag vaknade jag dunderförkyld. Det kan ju vara en vanlig förkylning, men hur påverkas bebis av det?Och vad gör jag om det visar sig vara influensa? Finns det ens något att göra eller det är bara att gilla läget att det helt enkelt är för sent för vaccinet?

• emelieen
    Frankie86 skrev 2015-11-20 20:09:52 följande:

Jag har valt att inte vaccinera mig. Min bm tyckte inte det var någon fara eftersom största influensaperioden är kring februari.

Det är med största sannolikhet en vanlig förkylning du fått. Hoppas det ger med sig snabbt för dig. Trist oavsett, men jag tror absolut inte att du behöver oroa dig. Bebisen blir inte påverkad av din förkylning.

Krya på dig!

BowserSchnauzer skrev 2015-11-20 20:10:12 följande:

Jag har vaccinerat mig, vill inte ha influensan och exponeras på jobbet. Men om du nu ev fått influensan är det ju försent och du ska ju ändå inte vaccinera dig när du är sjuk. Tyvärr är det väl bara att vänta och se hur du mår, krya på dig :)

Ok, får hoppas det släpper snart! Tack :)
  • emelieen
    SsJj skrev 2015-11-20 22:35:25 följande:

Alltså den hemska ilande smärtan i underlivet är ju inte nådig.. Nu misstänker jag ju att det är för att hon är fixerad men där kan hon ju inte ligga i 5 veckor till och plåga mig..

Annars misstänker jag typ urinvägsinfektion? Det är ju rätt vanligt när man är gravid och man kan visst ha det utan att ha massa symptom mer än tex mycket sammandragningar som jag har..

Kunde livmodertappen påverkas av mycket sammandragningar? (Som ej gör ont). Isf är det kanske också något att kolla upp..

Imorse var magen stenhård konstant i en halvtimme. Man undrar vad som försiggår där inne.. :)

Visst kan man ha uvi utan symtom. Vissa går ju med det utan att känna nånting och sen går det över :) jag tror det tar lång tid innan tappen påverkas och det ska nog krävas rätt så mycket intensiva sammandragningar. Men den kanske påverkas lättare mot slutet? Som du hör så är jag ingen expert, bara spekulerar.

Jag var inne på fl för 3 veckor sen pga sammandragningar. Det småstack i hela livmodern och den slappnade aldrig av. Väl där började sammandragningar komma tätare och ett par timmar innan läkaren kom så kom dem var 10e minut... Det visade sig vara en uvi. Vill inte skrämmas men blir det för jobbigt så ring in för en koll :)

Jag misstänker att jag fått uvi IGEN. Blir så trött. Haft olika infektioner under hela graviditeten och det ena bara avlöser det andra. Är såklart tacksam att jag inte haft större komplikationer och att min tjej är kvar i magen, men det börjar bli jobbigt :/
Svar på tråden BF december 2015 :-)