• emelieen

BF december 2015 :-)

godisvraket82 skrev 2015-12-15 17:40:26 följande:

Fy vad jag mår dåligt.... Frossa, trötthet,mens värk like hell... Och lite sd/förvärkar. Gjorde hinnsvepning i söndags kl 15 så dem 48 timmar har gått, var öppen 3 cm. I går kl 15 var Ja fortfarande öppen 3 cm.Jag har bf 22 fy för detta kan knappt ha ögonen öppna så trött jag e. Någon som känner igen sig??

Är inte förlossningen "igång" när man är öppen 3 cm? Eller man kan gå öppen 3 cm ett tag? Det låter ju som att nånting är på g iallafall. Lycka till när det är dags :)
  • emelieen
    PlusLängtan skrev 2015-12-16 00:54:44 följande:

Min fina flicka föddes 14/12 efter igångsättning den 13. Pga havandeskapförgiftning.

Från det att jag fick ett snöre med någon platta på tills dess att hon var ute tog det 17 timmar.

Men från att jag kom in på förlossningen tills hon tittade ut tog det bara 3 Tim

Det var fas 2 o 3.

Grattis!
  • emelieen
    skakan skrev 2015-12-16 09:09:34 följande:

Igår och idag har jag haft jätteont i underlivet. Så fort jag går gör det ont eller när jag ska resa mig upp. Dagarna innan kände jag ett extremt tryck och hugg. Tror ni att bebis har fixerat sig?

Det här är min andra graviditet men förra gången märkte jag inte direkt när bebis fixerade sig och det var mycket tidigare.

Är nu i vecka 38.

Så kände jag under ca 3 dagar, och vid besöket därefter var hon fixerad så det är mycket möjligt att det är det du känner :) på mig var trycken så kraftiga och plötsliga att jag liksom hukade till och stannadr upp. Det var lite läskigt och obehagligt haha.
  • emelieen
    skakan skrev 2015-12-16 17:35:32 följande:

Det känner jag igen! Det kommer så plötsligt så jag blir rädd att ungen ska ramla ut ????

Haha, ja. Lite så känns det! När har du nästa besök? :)
  • emelieen
    skakan skrev 2015-12-17 09:04:04 följande:

Jag ska dit på tisdag ???? mitt sista besök! Nu börjar det närma sig. Men förväntar mig att gå över mycket. Förra gången gick jag över 18 dagar och fick igångsättning.

Okej, så skönt! Jag ska dit på måndag och sen kanske den 29e samma dag som bf men vi får ju se vad som händer :) usch, 18 dagar är lång tid, hoppas verkligen det drar igång innan. När har du bf? Min bm sa till mig att jag kommer som max gå till 13/1, har ingenting hänt då så ska jag gå till förlossningen. Allt lät så logiskt när jag satt där framför henne men nu i efterhand har massa fundering dykt upp. Ska man verkligen bara åka in och bli igångsatt? Krävs det ingen planering, att man får ett datum? Hur gick det till för dig?
  • emelieen
    Beya skrev 2015-12-17 13:29:12 följande:

Hon kom kl 1 natt ) allt har gått bra o vi har precis fått komma hem:)

Grattis :)
  • emelieen
    skakan skrev 2015-12-17 19:06:48 följande:

Jag är beräknad 31/12. För mig var det att jag skulle ringa till förlossningen när jag var i vecka 42+0 och då fick jag komma på en kontroll dagen efter. Då kollade dom hur mycket öppen jag var. Sen kollade dom fostervattenmängd, flödet i navelsträngen och i övrigt hur bebisen mådde med ultraljud. Då planerade vi in en dag för igångsättning. Men det är säkert olika på olika län.

Tack för svar :) hoppas ju såklart att det sätts igång innan. Hur upplevde du att bli igångsatt? Har hört/läst massa negativa saker om igångsättning.
  • emelieen
    moruri skrev 2015-12-17 20:20:05 följande:

Emeelieen: jag har blivit igångsatt med två av tre barn. (De sista två) för mig har det gått superbra, kanske något mer intensivt och lite ondare då det gått mycket fortare, men jag föredrar nog ett snabbare förlopp än ett utdraget.

Okej, skönt att höra något positivt om det, man vet ju inte om man själv kommer behöva bli igångsatt. De enda jag hört är att det känns som en "hästspark i ryggen" och en total chock för hela kroppen. Men det är som allt annat helt individuellt såklart.
  • emelieen
    moruri skrev 2015-12-17 21:23:29 följande:

Ja, för vissa tar det ju lång tid med igångsättning, så helt klart individuellt som allt med grav/förlossning. För mig kom första värken efter att de hade tagit hål på hinnorna så vattnet gick, var lite som du beskriver det, en riktig rivstart med intensiva värkar direkt. Första värk 21.30, första krystvärk 22.30 och ut kom han 22.42! Va väldigt chockad både i huvudet och kroppen för det gick så fort, men nu såhär i efterhand supertacksamt att det gick så fort!

Var väldigt rädd för igångsättning innan just för jag också läst mycket negativt. Men jag själv har bara positiv erfarenhet av det. :)

Oj, vad snabbt! Skönt att allt gick bra. Tack för att du dela med dig :)
  • emelieen
    Karinni skrev 2015-12-18 07:50:40 följande:

Jag blev igångsatt BF +14 och det var en riktigt mysig förlossning. Man kommer in och så går man igenom den bästa lösningen (jag fick cytotec i varannan timme och tog 5 doser sedan gick vattnet och slemproppen) sedan kommer ju barnmorskorna och passar upp en, vi tittade på film, lyssnade på julmusik och fikade. När värkarna började så var det ju det enda man ville så då såg man fram mot det. Sedan när dom började ta sig rejält så såg man inte fram emot dom :) haha! Tog epidural och mådde som i himmelriket! Därefter kom krystvärkar som jag fick kämpa med rätt länge men dom gjorde inte lika ont som vanliga värkarna. Totalt tog det 22 timmar men av dom så mådde jag ju toppen 18 timmar :) man är väl omhändertagen och man blir förberedd för varje del som komma skall :) lycka till!

Så himla kul att höra positiva erfarenheter. Jag har ingen planerad igångsättning och hoppas ju såklart att det sker naturligt, men skulle man bli en av dem som går över tiden och kommer behöva sättas igång så kan det vara skönt att få höra innan att det inte är ren pina. Tack :)
Svar på tråden BF december 2015 :-)