• velvet

BF december 2015 :-)

Jag missade nästan hela RUL, var så himla nervös att jag låg och stirrade upp i taket. Min sambo fick kolla åt oss, haha.

• velvet
    Deaniemi skrev 2015-07-15 21:32:53 följande:

Nu har vi varit på RUL, ska tillbaks om tre veckor. Bebis var för liten för att kunna göra en tillräckligt utförlig undersökning så vi får titta på bebis igen! Tjoho : D Blev framflyttad två veckor, så beräknad födsel 27/12 här!

Åh vad roligt att få se bebisen ytterligare en gång! :D Får jag fråga hur man kan ha räknat fel på två veckor? Jag har dålig koll.
  • velvet
    moruri skrev 2015-07-16 17:21:06 följande:

Jag som sa att vi inte skulle kolla! Vaknade med världens sug efter att veta könet, haha! Barnmorskan sa, "om du inte vill veta könet bör du titta bort nu", då förstod jag såklart att det var en till pojke, tittade och han stoltserade glatt med sin snopp! Haha! Helt sjukt! Mamma till tre fina pojkar <3

Haha, gud vad roligt! Jag såg en snopp det första jag gjorde när ultraljudet började, så mig hade det inte heller gått att dölja det för. Vi har ju en flicka redan och min första tanke var att "sådär såg det INTE ut på henne". ;)
  • velvet
    flugsvamp skrev 2015-07-18 10:25:20 följande:

Föreliggande moderkaka är inte samma som att den ligger i framkant tror jag.. ? :) hon sa till mig att man kunde få blödningar och att min bm ska hålla extra koll. Moderkakan täpper till utgången för lillen så hon sa att om den ligger kvar så blir det snitt. Blir extra ul runt v. 30

Förra graviditeten hade jag både föreliggande moderkaka samt moderkakan i framvägg, men den flyttade upp sig av sig själv. Det slutade med snitt ändå, av andra orsaker dock.

Den här gången har jag moderkakan i bakvägg, där den "ska" vara enligt min barnmorska. Om den ligger i framvägg så kan det enligt henne (i sällsynta fall lät det som) innebära vissa risker förenade med att moderkakan föds ut före barnet vid en vaginal förlossning. Men jag skulle inte oroa mig, det låter ganska ovanligt.
  • velvet
    BowserSchnauzer skrev 2015-07-23 05:56:39 följande:
    Åh vilken väntan! Men snart får ni berätta och hoppas verkligen allt ser bra ut :).

Har ni andra börjat tänka på själva förlossningen? Känns som att nu när RUL är passerar så är ju förlossningen
    liksom nästa stora milstolpe...! (Förutom shopping, i helgen ska vi titta på barnvagn). Sjukt konstig känsla tycker jag iaf ;). Jag har börjat läsa boken "Föda utan rädsla" och tänkte öva lite på de tekniker hon skriver om. Har ni några lästips eller idéer/tankar? Kram
    Jag har tänkt en hel del på förlossningen, sen långt innan jag blev gravid igen. Jag har alltid haft en otroligt svårt förlossningsrädsla vilket gjorde att jag valde planerat snitt när jag var gravid med vår dotter. Snittet var en positiv upplevelse i det stora hela men jag vill iaf försöka mig på att föda vaginalt den här gången (lite svårt att förklara varför jag vill det nu helt plötsligt, tror att det är tankar om att jag faktiskt skulle kunna få uppleva en bra förlossning som gör att jag inte vill "missa" det). 

Min barnmorska är helt underbar och stöttade mig massor förra gången, jag tror delvis att det var därför jag fick mitt snitt beviljat utan några direkta problem, och det gör hon även denna gång. Vi har redan lagt upp en plan med aurorasamtal (mitt första i augusti) och förlossningsförberedande samtal. 

Den stora grejen för mig är dock att vi privat anlitat en doula som jag känner 100% förtroende för, och hon ska vara med oss och stötta under förlossningen. Vi har redan träffats två gånger och det känns SÅ skönt att få sitta och "lassa över" en massa tankar och oro på någon som kan så mycket. Men visst, det kostar ju. 

Oj, nu blev det jättelångt! Men många tankar som sagt. Och jag är fortfarande rädd men känner mig trygg i mitt beslut. 
  • velvet

Okej, vi kanske är galna (till mitt försvar så älskar jag babyprylar!) men vi har redan hunnit köpa vagn (bugaboo Cameleon all black), duvblå åkpåse från elodie details, zebrafärgat babyskydd från britax (trodde inte att dessa kunde vara fina!), babynest från Sleepyhead, bedside crib från troll, Babysitter från Babybjörn, bärsjal från ergobaby och en hel del kläder. Vi har nästan ingenting kvar från när dottern var liten! Vad har ni andra handlat än så länge?

När det gäller vad man har på en bebis i smällkalla vintern så tycker jag också att det är jättesvårt. Vi har köpt en vindfleeceoverall från Polarn o. Pyret som vi kommer att ha honom i, sen kommer han ju att ligga i en åkpåse. Det som är bra med den från POP är att den är väldigt lätt att öppna upp så fort man går in i en affär och det blir varmare. Är det riktigt kallt så tror jag nog att vi håller oss hemma i största möjliga mån.

• velvet

Hur mycket har ni gått upp i vikt vid det här laget? Och vad hade ni för "utgångsläge" (underviktig, normalviktig, överviktig)? Är i vecka 21 och har gått upp typ 4,5 kg. Är normalviktig. Lite orolig över att det ska skena iväg nu under andra halvan...

• velvet

Från att knappt ha känt någonting alls för ett par veckor sen så rör sig nu hela magen flera gånger om dagen. :) Både dottern och sambon har känt lillebror göra gånger. Så mysigt!

• velvet
    SsJj skrev 2015-08-03 08:17:29 följande:

Jag kände sparkar ett par kvällar i streck men det är säkert 2 veckor sedan. Känner tydligt kanten på livmodern och det är roligt att kunna känna hur fort den växer. Imorgon är det äntligen min tur för RUL. Det har varit en plågsam väntan. Vecka 19+2 idag enligt mens och 19+4 enligt kub så får se vilket datum vi ska gå efter efter imorgon. Ska bli såå spännande att få se om det är min tredje tös eller en liten pojke som gömmer sig där inne! Lovat stora tjejen som fyller 4 idag att vi ska gå och köpa bebisens första plagg imorgon efter ultraljudet så hon är också spänd. Helst vill hon ha en lillasyster och jag håller nog med även om en pojke hade varit roligt. :)

Åh, lycka till! Så fantastiskt med syskon som kan engageras också. :) Vår dotter (snart fyra år) pratar om lillebror i magen hela tiden.

Vi hade egentligen också helst fått en liten tjej till, men tyvärr så får man ju inte välja. Får glädja oss åt att vi iaf har en tjej där hemma. ;)
  • velvet
    Beya skrev 2015-08-03 10:50:32 följande:

Får man fråga varför ni helst vill ha en flicka till trots att ni redan har? Bara nyfiken:)

Jag vet att det är "dumt" och kan knappt sätta ord på det själv. Kanske känner pojkmammor likadant, att man vill ha en till "likadan" (även om man såklart förstår att varje barn är en unik individ) då den man har är så underbar? Sen har jag alltid känt att pojkar är så främmande på något vis, att jag inte har lika lätt att hitta samhörighet och gemenskap. Tycker även ganska illa om rådande normer när det gäller hur pojkar och män "ska" vara. Och återigen så vet ju jag att detta är mycket upp till oss som föräldrar, att forma och prägla. Men inte enbart. Nu ska jag iaf försöka göra mitt bästa för att se positivt på det hela. Det verkar som om min omgivning ser det som att vi dragit någon form av vinstlott, "en av varje" liksom. Lite jobbigt när man själv har problem med att anpassa sig.

Nu svamlar jag kanske lite. Hoppas att ni kan ha överseende med det och att jag inte trampat någon på tårna. :)
Svar på tråden BF december 2015 :-)