Inlägg från: Frankie86 |Visa alla inlägg
  • Frankie86

BF december 2015 :-)

Jag har inte börjat planera så mycket med saker till bebisen än. Känns så overkligt, trots att det bara är 75 dagar kvar. Jag tror dock på under 70 dagar.

Var hos bm idag, v29+1. Har gått upp 11,4kg sen jag blev gravid. Känns faktiskt bra. Jag började på en betydligt lägre vikt denna tredje gång än vad jag gjort med dom andra två. Förhoppningsvis går jag bara upp några kg till innan bebisen kommer.

Ska dock göra glukosbelastning på onsdag nästa vecka för att utesluta graviddiabetes. Enbart för att barn nr 2 var stor för sin födelsevecka.

Någon annan som gjort glukosbelastning och kan komma med goda tips? :)

• Frankie86
    Beya skrev 2015-09-25 10:44:39 följande:
    Var på det igår :) kom ihåg en citron bara så smakar det helt ok. Och ät en riktig god frukost efter som belöning :)

För mig gick det bra. Trots min mage är stor så har lillan perfekt vikt så det var skönt att höra:) de tror hon kommer väga ca 3300 när hon föds. Fick se henne i 3D också, såå häftigt
    Tack för tipset om citron :)
    Åh va kul att få se i 3D. Hur långt gången är du nu?

Jag upplever min mage som ganska liten, trots tredje graviditet. Min bm trodde det berodde på starka magmuskler som håller uppe magen väl. Sen att jag är mindre i kroppen överlag denna gång måste också spela in hur jag upplever magen. Sfmått idag var 28, i vecka 29+1.

Vi ska även få göra tul någon gång mellan v 36-38 för att göra en viktuppskattning. Mitt andra barn vägde 4365gram när han föddes, dagen innan bf. Tänk om jag gått över två veckor, ve och fasa. Haha.

Men på hans tul (pga ivf den graviditeten) så uppskattade dom honom till 4+kg och det stämde ju väldigt bra.
  • Frankie86
    summer13 skrev 2015-09-26 04:00:22 följande:

Jag ville göra tul eftersom syskonet vägde nästan 5 kg. Fick till svar att det inte kommer göras om inte mitt sfmått drar iväg för "stora barn är inget vi oroar oss för, men små är". Hon menade på att det är bättre med stora barn och då bryr de sig inte om att kolla ifall nr 2 nu skulle vara stor. Nr 1 föddes dagen efter bf så gick inte över tiden heller..

Sjukt orolig inför förlossningen!! :-/

Stå på dig! Det är inte alls roligt att få stora barn. Det kan ju dessutom medföra komplikationer för mamman vid förlossningen om man har otur.

Nu var inte min tvåa lika stor som din första, men jag berättade om min jobbiga upplevelse med förlossningen till min bm och tankarna kring en ny förlossning eller snitt.
    Är glad att hon var så förstående och gav själv som förslag att vi skulle göra tul för att stilla min oro.

Be att få prata med en Aurora om din rädsla inför förlossningen, och med henne tar du upp det angående vikten.

Mitt sfmått var inte större än någon annans vid förra barnet. Så det betyder ju inte allt heller.
  • Frankie86
    PlusLängtan skrev 2015-09-26 08:20:34 följande:
    Jag fick citron att droppa i när jag gjorde glukosbelastningen av min bm. Jag har inte testat utan, men sött som tusan så jag rekommenderar citron skarpt. Och jag drack det kallt. Fick välja rumstemperatur eller kallt. Sen svepte jag det, och fick ett halvt glas vatten efter, det gick an då :) Det värsta är 2 timmars väntan sen....
    Jag var förbi labb och bokade tid i fredags, då nämndes aldrig temperatur på vätskan. Antar att den är rumsvarm då. Citron tar jag med :) även iPad laddad med serier, ska få sitta i min bm's väntrum i 2 tim. Får väl se det som egentid ;)

Har tänkt börja planera för lite kläd inköp snart. Tiden går ju så fort!!

Vagnen är beställd till 15 nov. Vill så gärna ha hem den nu :)
  • Frankie86

Väldigt tyst :) allt är bra här, gick in i v31 igår. Lillan har full energi i magen och jag gjorde glukosbelastning i onsdags. Hade väldigt låga värden :) känns toppen bra! Inväntar tul i v36-38.

Just nu förkyld, men det är också första gången sen jag blev gravid. Det går väl över :)

Hur mår ni andra?

• Frankie86

Hej tjejer! Nu rasslar tiden på. Skönt! Jag har dragits med en förkylning i över en vecka nu, måtte det släppa snart. I morgon ska jag träffa min tvillingsyster och våran mamma och spendera ett dygn inne i sthlm med shopping och hotellnatt. Vi fyllde år igår så det blir lite lugnt firande.

Jag har börjat fundera en massa på tjejnamn till lillasyster. Någon som har lust att ge sina synpunkter på vilket som kan passa bäst ihop med syskonen Felicia & Oscar? :)

Mina förslag är, utan någon som helst rangordning:

Alice
    Elsa
    Fanny
    Sally
    Emma
    Julia
    Olivia

:) något andra förslag?
    Vi har Lund som efternamn, så det får inte vara för mycket "L" i namnet :)

• Frankie86

Jag har planerat att gå hem den 20/11. Så jag får ca 2v hemma innan bf. Men jag tror att hon kommer tidigare. Var först beräknad till 29/11 blev sen flyttad till 1/12 och sedan ytterligare till 9/12. Så jag ställer in mig på att det kan bli tidigare än rul :)
    Kommer att ta ut Föräldrarledighet, har inte semester kvar.

Mår så pass bra att jag hoppas på att kunna hålla hela vägen ut. Har ett väldigt lugnt kontorsjobb som jag kan styra rätt mycket själv.

• Frankie86
    Beya skrev 2015-10-15 20:32:00 följande:

Är det någon som ska vaccinera sig mot influensan? Det har jag inte ens tänkt på men såg en affisch om det idag i väntrummet till bm om att man bör göra det. Känner ändå att det är något jag inte vill göra.

När jag väntade mitt första barn var det väldigt hysteriskt kring svininfluensan. Min bm tyckte jag skulle vaccinera mig eftersom jag var gravid. Men jag var endast i v10-12 och jag ansåg inte att dom hade så bra rapporter på vad som kunde påverka fostret i så tidigt stadie. Jag är glad att jag inte tog det.

Jag tänker inte vaccinera mig mot influensa. Jag tror inte att jag skulle bli mera sjuk bara för att jag är gravid nu.

Vad skulle kunna hända tänker jag?
  • Frankie86

Hur mår ni tjejer? I fredags var jag hos bm på kontroll och pratade lite om förlossningen. Har idag 30dagar kvar till bf!! Både bm och jag tror dock att lilltjejen kommer i månadsskiftet istället för 9/12. Jag blev flyttad så orimligt många dagar på rul.

Men men, bm skickade remiss på tul iaf. Hoppas på att få en tid inom 2v. Är orolig över att få en stor bebis även denna gång. Sonen föddes bf -1 och vägde 4365gr. Ingen trevlig förlossning för mig.

Kommer jobba denna och nästa vecka, sen går jag hem och vilar upp mig :)

Men i fredags hade jag högre blodtryck än vanligt, 140/90. Brukar annars ligga på 115/75 ca. Så nu måste jag tillbaka på fredag för ny kontroll.
    Hur ligger ni andra till i blodtrycket?
    Jag har havandeskapsförgiftning i släkten, min enäggstvilling hade det med första barnet bland annat.

• Frankie86

Idag damp det ner ett brev med tid för tul. Tisdagen den 24/11 ska vi få göra en viktuppskattning av våran prinsessa. Är egentligen sugen på att ringa och få tiden tidigare. Skulle kännas skönt o veta i tid.

Någon mer som ska få göra tul?

Svar på tråden BF december 2015 :-)