• moruri

BF december 2015 :-)

Nojade jättemycket över sovpositionen med första barnet. Sov oroligt och blev rädd när jag vakna på "fel" sida. Nu sover jag helt enkelt bara så som det känns bäst. Oftast roterande från sida/sida/rygg. Får lite ont i höfterna om jag ligger så samma Sida hela natten.

Går in i tredje trimestern imorgon! Känns som denna graviditet sprungit iväg. Min gravidapp påminde mig om förlossningsbrev, ska nog börja skriva på ett. Ska skriva tre gånger med caps lock att jag inte accepterar någon praktikant eller studerande under förlossningen. (Skrev det sist också men de ignorerade det och tog med en praktikant in iaf. Var i värsta förlossningaamärtorna och orkade inte ta den striden då. Men mitt starkaTe minne under förlossningen är hur arg jag var pga hennes dumma frågor och hur hon stirra blint på mitt underliv under utdrivningsskedet. ) hur tänker ni andra kring förlossningsbrev, vad är viktigt för er?

• moruri

Googla så hittar du olika bra mallar för förlossningsbrev.

Min första förlossning var typ en dröm! De hade verkligen tagit in alla mina önskemål och var en fantastisk upplevelse.
    Den andra sket de fullständigt i vad jag skrivit.

Men för mig var det en bra sätt att mentalt förbereda mig inför förlossningen.

• moruri

Var på tillväxt ultraljud idag. Inte helt roliga nyheter då njurarna såg lite avvikande ut. Eventuellt har han njurbäcken dilatation.. :/ betyder typ att urinledaren från njuren till blåsan inte har förträngningar och är lite slapp. Pojkar är ofta senare i utvecklingen och det kan komma att mogna tills förlossningen. På 90% av de som får det så växer det till sig. Men finns ökad risk för urinvägsinfektioner så man brukar profylax behandla med antibiotika upp till 1 års ålder iaf... Försöker googla runt då de inte sa så mycket. (Läkare skulle titta på det så skulle de höra av sig igen) har nu 4 missade samtal från okänt nummer på mobilen (jobbar så har inte märkt det). Nu blir man ju orolig... :(

• moruri

Beya: gulligt av dig att fråga!
    Fick samtal av barnmorskan som pratarät med läkare. Han tyckte inte att vi behövde vara jätteoroliga då njurbäckenet var i normal storlek, men ska få komma på nytt ultraljud om 3 veckor så ska de se om de har mognat. Om inte blir det uppföljning efter han är född. Så hoppas det ska gå bra!

• moruri

9 veckor kvar till bf här, helt galet!
    Byggt på hans garderob lite och köpt massa nya tyger, ska bara få tummen ur och börja sy också! :)
    Enda måstet kvar att köpa är en åkbräda till syskonvagnen. Mina pojkar åker ju vagn fortfarande, kommer antagligen bli krig om vem som ska få stå/sitta på åkbrädan. Puh! Men blir nog en hel del bärande i sjal och bärselen.
    Äh, en sväng förbi Ikea måste det nog också bli förresten för att handla små handdukar och lite annat skit!

• moruri

Själv har jag just tackat ja till ett vikariat till november ut. Bf 6/12. Hoppas det ska gå vägen! Har bra hjälpsamma kollegor som tar de tyngre jobben (demensboende).

Här har graviditeten flutit på allt är bra, inga krämpor eller så förutom att jag åkt på magsjuka. Hemsk diarré sedan i fredags. Väntar på att infektionskliniken ska ringa tillbaka. Kommer väl få länna avföringsprov för att utesluta elaka bakterier. Peppar peppar att allt ser ta ut. I sånna här lägen både älskar och hatar man Google. För mycket information man kan få tag på som skrämmer upp en. Skulle ju vara jäkligt trist om det skulle vara något mer allvarligt och att man blir tvungen att avsluta skola/jobbet nu. Så håll tummarna för mig!

• moruri

Idag har jag gjort storrensning i hela familjens garderober, har tagit hela eftermiddagen/kvällen. Gjort plats till lilleman och nu håller jag på att packa upp hans små kläder. Alltså det är ju helt galet hur små plaggen är, så otroligt sött. Att barnen har varit så små och sköra glömmer man snabbt när de kör nu kör runt som små galningar på sina Bobby cars. ^^ så himla mysigt att fixa dessa praktiska saker innan. Längtar verkligen nu!

• moruri

Babyolja och nässug skulle jag skippa. Babyolja innehåller typ bensin, googla framställnigen av det, bättre med vanlig matolja, raps eller kokos. (De flesta bandyprodukter innehåller massa skit.) Nässug har jag förstått inte är så jättebra, då den retat slemhinnorna och kan ge motsatt effekt. Bättre med bara bröstmjölk så brukar de lösas upp och rinna ut själv.

Svar på tråden BF december 2015 :-)