Inlägg från: gällka88 |Visa alla inlägg
  • gällka88

BF december 2015 :-)

lillaknytet skrev 2015-08-04 21:56:29 följande:

Vart bor ni alla förresten?

Bor i Gällivare.. Skulle va kul å veta om nån bor i närheten :)
  • gällka88
    velvet skrev 2015-08-06 09:36:38 följande:

Någon annan vars bebis i magen har hicka väldigt ofta? Här är det flera gånger om dagen sen några dagar tillbaka, haha. Behöver jag vara orolig?

Inte märkt av någon hicka.. Istället känner ja bebis mindre sen någon dag tillbaka :( försöker intala mig själv att den har flyttat på sig å ligger nån annanstans å sparkar... Ska till BM imorgon å då lyssnar hon väl efter hjärtljuden... Men känner mig lite nervös..
  • gällka88

Yey! Nu har nog jag och sambon äntligen kommit överens om en vagn!!
    Har kollat in Emmaljungas nya kollektion å de blir mest troligt en Super nitro med luftdäck å en babylift istället för liggdel!
    Jag har fått "ge upp" några önskemål men får väl komma ihåg de å ta upp de i framtida diskussioner ;)

Hur går de för er andra? De är väl några som redan köpt!

• gällka88
    summer13 skrev 2015-08-07 07:14:06 följande:

Vi behöver syskonvagn men är helt förvirrad av vilken man ska välja.. gillar inte bugaboo så den går bort, måste vara individuellt vändbara sittdelar, stora svängbara hjul och inte för liten liggyta i sittdelen då dottern är lång. Hrmm...

Emmaljunga har ju en syskonvagn som ser rätt okej ut.. Heter double viking. Har du kollat på den?
  • gällka88

Besök hos BM idag.
    Jag: bltr 130/70, hb 113 och viktnedgång på 2 kg. Ska börja med järntabletter
    Bebis: hjärtslag på 146/min. Tog ett tag innan hon hittade hjärtslagen så ja hann nästan bli nervös!

Fick även veta att ja ska få göra om glukosbelastningen efter v28 och även göra ett TUL i vecka 32. Allt detta pågrund av min övervikt...

• gällka88
    emeliess skrev 2015-08-07 22:26:52 följande:

Exakt hur går glukosbelastningen till? :)

När ja kom till VC fick ja först ligga å vila en halvtimme. Sen kollades blodsockret å ja fick dricka den där sockerlösningen (som förövrigt var de värsta ja druckit i mitt liv). Sen var de bara att ligga å vila i två timmar innan blodsockret kollades igen och sen va de klart!!

Ja fick ligga i ett nedsläckt rum, såg ut som ett förråd, med en liten lampa ENSAM i två å en halv timme! Tur ja kunde komma Netflix på telefonen!
  • gällka88
    emeliess skrev 2015-08-07 23:25:46 följande:
    Usch, vad tråkigt! Får ingen annan närvara i rummet?
    Vet inte.. Kanske man får ha med sig någon..men man går ju dit direkt på morgonen så alla jag känner iaf är ju på jobbet då..

Och jag gjorde på lab på min vårdcentral.. Min mvc hör ju till samma vårdcentral.. Vet inte hur de är i andra delar av Sverige...
  • gällka88
    taramn skrev 2015-08-13 10:53:23 följande:

Jag längtar så oerhört mycket efter att barnet ska komma. Jag har fortfarande massor att fixa, som flytt o inhandling av barnprylar. Har fortfarande inte ens köpt barnvagn men ändå vill jag ha bebisen NU. Tiden går sååååå segt känns det som haha.

Är ni andra färdiga med allt vad det innebär att snart ha en bebis hemma?

Jag har endast köpt lite kläder å tagit lite kläder hemifrån mamma som jag hade som liten..
    Så ja ha mycket kvar...
  • gällka88

Nån fler som har typ sammandragningar? Eller ja vet inte om de är sammandragningar men kan ibland känna hur livmodern blir alldeles hård.. En del dagar mer å en del känner ja inte alls nåt...
    Vet inte om de har med hur mycket ja stått å gått på jobbet.. Ska börja skriva upp å se om de har med varandra å göra...

• gällka88
    panisette skrev 2015-08-16 09:28:33 följande:

Av vad jag förstår så är det helt normalt att ha gått upp 5-10 kg nu (runt vecka 21-25) så jag tycker inte era viktuppgångar låter konstiga alls!

Jag tycker jag det är kul att se att magen växer och börjar anta en mer gravidform, innan kände jag mig mest plufsig! :)

Hörrni det här med gravidförsäkringar.. Har ni nån? I så fall vilken? Gratisvarianten eller nån som kostar?

Jag har Trygg-Hansas Gravid extra... Kostar 1200kr
  • gällka88

Fellow preggos! Jag har en fråga... Jag behöver ha en kudde mellan mina ben när ja sover för att inte få ont i ljumskarna. Den jag har nu är för smal... Tror ni att en amningskudde skulle funka eller måste man köpa en "riktig" gravidkudde?

• gällka88
    Kauwe skrev 2015-08-20 09:11:06 följande:

Minns ni när man rekommenderas sluta sova på ryggen, och vilken sida var det "bättre" att sova på med tanke på blodtillförseln?

Tror de egentligen är från typ v 16 men en del klarar ju av att ligga på rygg hela graviditeten... När man känner obehag av de ska man ligga på sida. Och som emeliess säger är vänster sida bäst men höger går också bra...
  • gällka88
    emeliess skrev 2015-08-21 13:17:19 följande:

Någon annan som känt att allmän oro och typ... katastroftankar har dykt upp under graviditeten? För mig har det blivit väldigt jobbigt, så jag ska nog ta upp det med bm nästa gång vi ska dit. Kanske finns någon kurator eller liknande jag kan gå och prata med.

Hela tiden.. Den enda gången jag inte gör de är när bebis sparkar hej vilt i magen.. Tror de har mycket att göra med mina blödningar.. Varje gång ja går på toa förväntat ja mig blod när ja torkar mig...
    Varenda gång de gör minsta ont tänker ja de värsta.. Var in akut på gyn i förrgår för att jag hade ont. Fick en tid direkt, mest troligt för att jag inte kunde sluta gråta...men allt såg bra ut!
    Börjar bli riktigt jobbigt!
  • gällka88
    Beya skrev 2015-08-23 13:01:59 följande:

Mina bröst har börjat läcka ?? låg o vilade häromdagen och kände hur det rann sen blev det en liten pöl på lakanet. Har ni varit med om detta?:)

Ja! Satt å skulle äta middag med en kompis å kände mig blöt på armen.. Hittade inge först men såg sen en fläck på tröjan! Pinsamt!
  • gällka88

Någon som ska söka gravpenning och börjat fylla i ansökan och fattar hur man ska höra? Va dom är ute efter?
    Ja håller på att bli tokig!!

• gällka88

Någon som ska söka gravpenning och börjat fylla i ansökan och fattar hur man ska göra? Va dom är ute efter?

• gällka88

Någon som ska söka gravpenning och börjat fylla i ansökan och fattar hur man ska göra? Va dom är ute efter?

• gällka88
    bebba83 skrev 2015-08-27 12:15:39 följande:
    Jag har gjort det och fått beviljat. Vad är det du tycker verkar svårt? Hjälper gärna till om ja kan smile1.gif
    Vad jobbar du med bebba83? Eller är de av medicinska skäl du fått beviljat..

De jag har mest problem med är att beskriva mina arbetsuppgifter.. De är ju lite svårt för dig att hjälpa till med ;) Jobbar som narkossköterska och de innebär ju tunga lyft, ibland, pumpa sängar upp och ner å köra sängar... Å all omvårdnad och medicinskt med narkosen... Kan ju va statiskt ibland å svårt att komma åt patienten ibland... Tycker de är jättesvårt att formulera!! Vet inte hur ingående man ska vara!?

Och sen är de datumen.. Jag är beräknad till 22/12.. Å då ha ja räkna ut att de är från typ 24/10 ja kan få gravpenningen.. Men när är till och med? Är de BF eller dom där tio dagarna innan man ska skriva.... Alltså 22/12 eller 12/12..eller är de till och med 11/12.. Hujja ja bli så matt!!! Förstår du va ja mena?

Å sen är de här med inkomstuppgifterna...BLÄÄÄÄ Men jag har mejlat löneenheten å hoppas få svar från dom snart!!!
  • gällka88
    Anny123 skrev 2015-09-12 22:03:44 följande:

Jag kan också få ont i sidan när jag cyklar, det hugger och sedan sitter det i ett tag. Långt ner på höger/vänster sida. Brukar tänka att det är ligamentsmärtor, men har egentligen ingen aning om vad det är.

En fråga: Hur sover ni? På rygg elker på vänster/höger sida? Läste att vänster sida ska va bästa sovsidan för bebisen, men vet inte om jag tror på det. Vad säger ni??

Jag sover halvt på mage åt höger oftast.. "Bäst" är de att sova på vänster sida, om man har problem att sova på rygg.. Läs om venacava syndrom.. Livmodern trycker ihop vena cava å aorta typ så att blodförsörjningen till hjärta/hjärna blir mindre å man får typ yrsel, illamående... Och man brukar säga att vänster sida är bättre för då avlastas vena cava mest...men spelar egentligen ingen roll om man ligger på höger eller vänster bara man inte ligger på rygg..
  • gällka88
    nikki06 skrev 2015-09-13 07:28:08 följande:
    Varför får man inte sova på rygg? Jag brukar aldrig få för mig att sova så men inatt hade jag hamnat på rygg och oj va ont det gjorde! Hemsk ryggsmärta vaknade jag av... Är det farligt för bebisen menar du? :/
    Nog får man sova på rygg, så länge man inte mår dåligt av de.. Nog sover jag på rygg också ibland.. De är mest farligt för en själv, om man får de där vena cava syndromet, man får för lite blodförsörjning till hjärnan men i långa loppet påverkar de väl bebis.. Men man mår väl illa, blir yr och vänder sig innan bebis påverkas..
Svar på tråden BF december 2015 :-)