Inlägg från: BowserSchnauzer |Visa alla inlägg
  • BowserSchnauzer

BF december 2015 :-)

Deaniemi skrev 2015-10-20 17:11:30 följande:

Gah! Blev inte beviljad GP av fk. Vet inte hur jag ska göra nu, lär inte få igenom en sjukskrivning och kan verkligen inte jobba hela tiden ut. Tycker att det är fruktansvärt tråkigt att behöva ta mina mammadagar innan bebis ens är född och därmed få mindre tid med barnet... Sitter och skriver min överklagan just nu men det är så himla svårt och mina tankar är bara katastrof och helst vill jag bara gråta hela dagarna typ.

Varit på första föräldrakursen idag och jag mår fan illa av all info kring förlossning osv. Är livrädd rent ut sagt. :/ Någon som kan och vill peppa lite? :)

Åh vad jobbigt! Vad jobbar du med? Fanns det någon motivation till att det inte gick igenom? Förstår verkligen stressen kring allting, var det tänkt att du skulle gå hem i början av nästa vecka (såg att BF var 27/12)?
  • BowserSchnauzer
    Cheysa skrev 2015-11-03 21:11:07 följande:

Jag! Blir lite nervös av det för bebis känns inte lika intensivt som förr, men beror ju på att det börjar bli trångt nu. Jag är 35+2. Idag i affären när jag bockade mig fram kunde jag knappt sträcka på ryggen igen, inte ont, mer tog emot nästan som du skriver träningsvärk, men när jag väl var uppe igen så gick det över hyfsat snabbt.

Bebis ska ju kännas typ lika ofta som innan men det blir ju andra typer av rörelser eftersom det inte finns plats för volter längre. Min fick för sig att lägga sig i något slags tvärläge igår - eh, aj! Stretade en hel del kan jag säga samt fick en del sparkar på konstiga ställen. Hoppas bebis ligger ner med huvudet på MVC-kontrollen på fredag för jag har svårt att se att den ska vända sig om nu (verkade som att den försökte igår man inte lyckades...).

Nu när moderkakan låg bra så vore det väl typiskt att den la sig i säte istället så det blir snitt ändå... När blir det aktuellt med ev vändningsförsök, någon som vet?
  • BowserSchnauzer
    Cheysa skrev 2015-11-07 06:59:11 följande:

Jag måste fråga... Efter ännu en sömnlös natt. Hur sover ni? Alltså för att det ska vara bekvämt? Har en förmåga att hamna på rygg tillslut och då vaknar jag med andnöd sedan har jag svårt att somna om! Detta är ofarligt för barnet enligt min bm men såklart obehagligt för mig. Är 35+5.

Är också nyfiken om ni drömmer mycket och intensivt? Vanliga drömmar är ju hanterbart men när mina mardrömmar dyker upp tar det tid innan jag somnar om..

Jag sover lite halvbra, varierar lite från natt till natt. Märkt att det funkar bra med två tjockare kuddar så huvudet kommer upp (då funkar det lite bättre med snett ryggläge också) och sen ligger jag på den sidan som är bekvämast för tillfället gärna med tjockare täcke så jag kan bulla upp det under magen och mellan knäna. Ibland blir det även en kudde i ryggen för lite stöd. Sen när man vänder får man försöka att inte vakna, typ...

Men har du testat högre kuddar under huvudet? (mina börjar strax nedanför axlarna) - jag hade också sån där obehagskänsla med andningen men tyckte det blev bättre när huvudet och axlarna kom upp lite, då trycker magen inte uppåt på samma vis.
  • BowserSchnauzer
    Beya skrev 2015-11-13 07:48:09 följande:
    Samma här! Så hungrig hela tiden! Åh lussekatter mmm:) o choklad. Eller bara fil o müsli. Tror det kanske är som man behöver kolhydratsladda.
    Jag tycker det känns som jag skulle kunna äta något hela tiden. När jag vaknar på vid 04 måste jag äta en liten macka eller lite yoghurt för att kunna somna om. Jag känner egentligen inte något sug i magen men jag märker att jag blir liksom trött och skakig och väääldigt irriterad om jag missat ett mellanmål. Tänker att bebis tar all energi nu om den växer drygt 200g/vecka så det behövs lite energi för att hålla mamma igång också :). På senaste kontrollen hade jag faktiskt gått ner ett halvt kilo i vikt så tror det är helt okej att följa kroppens signaler om lite extra mat...

35+1, 33 dagar kvar idag (plus/minus 14...) Nu längtar man efter lilla pyret!
  • BowserSchnauzer
    emelieen skrev 2015-11-16 01:27:47 följande:

Hej! Jag hoppar in här igen, var med i tråden för några månader sen. På tisdag går jag in i v 35 och just nu känns allting faktiskt bara rätt så skit. Det höll inte mellan mig och pappan under graviditeten, det var ett gemensamt beslut som vi tog för att det helt enkelt inte funkade längre. Men nu till saken... Jag känner en sån oerhörd press och stress från hans familj, eller vissa i hans familj. Det är mycket åsikter om vad som är bäst, vad mitt barn ska äta, var hon ska sova, hur hon ska uppfostras mm. Jag tar gärna emot råd, men jag vill liksom upptäcka själv hur det är att vara mamma. Och lära känna min dotter, hur just hon är.

Det största problemet just nu är nog ändå pappan till barnet och hans brors sambo. Sambon och jag kände varandra innan jag träffade pappan men har sen nått år tillbaka inte haft någon kontakt. Det uppstod en konflikt och där och då klippte vi bandet, vilket var jätteskönt. I våras hamnade vi i diskussion per telefon efter att hon återigen försökt splittra på mig och pappan. Hon skickar då x antal sms där hon gör allt i sin makt för att trycka ner mig. Ca en vecka senare får hon reda på att jag är gravid och då blir det ett jäkla tjoande. Då ska hon helt plötsligt bli faster, hon ska ut med pappan och handla barnkläder, hon tipsar om olika vitaminer och folsyra, hon ska lära pappan hur man håller ett barn och att hon kräver en ul-bild. Fullkomligt hysterisk.

Hur som helst, just nu är jag och pappan lite på kant med varandra. Han har under större delen av graviditeten varit fruktansvärt nedlåtande mot mig, påpekat hur jag ser ut och haft en allmänt kränkande attityd gentemot mig. Detta har såklart byggt upp en massa ilska hos mig och detta är en stor del till varför vi ej har kontakt just nu. Nu har alltså han och sambon gaddat ihop sig och hon är fly förbannad för hur jag beter mig mot honom (jag sa att jag inte ville ha honom i förlossningsrummet om han ska ge pikar om mitt utseende, tex att jag gått väldigt sakta och försiktigt när jag haft foglossning så att det känts som ryggen gått av, eller att jag gått upp i vikt.) Han har alltså gått till henne och berättat halva sanningen för att få medhåll och empati. Jag anser att det är jag och pappan som ska ta beslut gällande vårat barn men där tar hon sig friheten att styra och ställa lite som hon känner för. Detta gör ju såklart att jag känner mig helt överkörd och har någonstans tappat förmågan att kunna njuta av detta. Eftersom att han också bestämt sig för att inte följa den planen vi bestämt om hur saker och ting ska se ut (med tanke på att vi varken bor tillsammans eller är ett par) så tänker jag att nästa steg är familjerätten och jag tänkte ringa dem imorgon. Är det någon som har erfarenhet av dem? Vad kan dem hjälpa till med? Hur gör jag om pappan absolut inte vill gå dit?

Känner en sån enorm skuld mot bebis i magen när jag går runt och mår dåligt och känner oro hela tiden. Innan såg jag verkligen fram emot fl, vilket jag gör nu också innerst inne, men nu känns det för det mesta som att allt kommer bli en kamp efteråt. Pappan förstår inte riktigt att man inte bara kan ta barnet under armen och gå hem, och att när man väl kommit hem så krävs lugn och ro. Utan här ska vi åka runt och visa upp bebisen som en rolig docka, helst samma dag.

Nu blev det ett väldigt långt och rörigt inlägg men jag hoppas någon av er orkade läsa :p kände bara att jag var tvungen att skriva av mig!

Var/är ni gifta? Vad jag förstått har han ingen vårdnad om barnet innan ni skrivit på faderskapspapper om ni varit sambo och tror att man då kan kryssa i enskild eller gemensam vårdnad också. Liten parentes mtp ert bråk kring besök efter BB, juridisk kan han alltså inte "ta" barnet eftersom han inte är vårdnadshavare ännu.

Du bor alltså i egen lägenhet nu? Har du någon egen familj eller vän som kan stötta dig? Jag skulle pratat med pappan och sagt att jag hädanefter bara har kontakt med honom och inte den här brorssambon. Du är vuxen och behöver inte umgås med människor du inte tycker om. Säg att om han vill att ni ska ha ett fungerande samarbete framöver så får han ställa upp på dina villkor med fl, BB och besök. Säg det i ett mail eller sms om han inte lyssnar eller om ni börjar bråka/skrika gå ut ur rummet och säg att du kan prata med honom som mellan vuxna. Kanske finns det någon i hans familj, ex farmor, som du kan ringa och resonera med som är vettig som i sin tur kan ge din ex-sambo annat perspektiv?

Familjerätten kan säkert hjälpa till och ge råd om inte annat men det kan ju kännas väldigt anklagande från den andre när man drar det kortet. Men måste man så måste man. Hoppas det löser sig för dig!
  • BowserSchnauzer
    Tokstollen skrev 2015-11-19 21:27:13 följande:

Här blandas hopp med tvivel om att bebis någonsin kommer komma. Konstigt eftersom jag bara är 37+0 och teoretiskt kan vara gravid i fem veckor till. Men blöder och det kommer massa slem samt har sammandragningar som gör väldigt ont. Konstant mensvärk och smärta i ryggslutet samt tryck nedåt.

Var hos barnmorska idag som gjorde gynundersökning och sa att jag var öppen mellan 2-3 cm och mogen för förlossning. "Lite sex på det här så har ni snart bebisen ute" sa hon. Ska prova hennes recept och se om det hjälper ;)

Hoppas innerligt att det snart sker. Allra helst eftersom byggarbetarna som renoverar hos oss har paus hela nästa vecka. Vore skönt om bebis kom samtidigt med en veckas ledigt från allt byggdamm som man ständigt måste städa upp.

Tror inte du behöver oroa dig för leverans, det verkar ju hända jättemycket! Jag är i 36+1 och förutom att magen känns som en utspänd ballong så finns det inga förlossningstecken - räknar lite med att gå över tiden. Men jag har en massa att fixa då vi flyttat in i hus nyligen så det gör inget då kan jag pyssla ostört (kanske inte är lika optimistisk 42+0 men den dagen den sorgen ;))
  • BowserSchnauzer
    emelieen skrev 2015-11-20 19:46:13 följande:

Hur har ni andra gjort med vaccin? Jag har känt att något är på gång i kroppen de senaste dagarna och idag vaknade jag dunderförkyld. Det kan ju vara en vanlig förkylning, men hur påverkas bebis av det?Och vad gör jag om det visar sig vara influensa? Finns det ens något att göra eller det är bara att gilla läget att det helt enkelt är för sent för vaccinet?

Jag har vaccinerat mig, vill inte ha influensan och exponeras på jobbet. Men om du nu ev fått influensan är det ju försent och du ska ju ändå inte vaccinera dig när du är sjuk. Tyvärr är det väl bara att vänta och se hur du mår, krya på dig :)
  • BowserSchnauzer
    moruri skrev 2015-11-21 00:31:47 följande:

Stått med ugnen på hela kvällen, 16 små tacopajer, 4 plåtar pizzabullar och 7 plåtar lussekatter!
    Tänkte att jag ska baka kanelbullar imorgon med pojkarna.
    Bunkrar upp! :D
    Är ni alla all set inför förlossningen?

Jag har en mängd saker jag skulle behöva köpa. Så tycker han kan stanna där inne dn vecka till så är han välkommen 29-30/11, han får gärna komma en vecka innan bf! :)

Åh, jag har också tänkt laga lite extra matlådor osv så man slipper tänka på det sen. Finns dock en del annat att göra också, håller på att skruva ihop grejer från Ikea vilket tar sjukt lång tid (OCH vill gärna ha det helt klart innan bebis kommer...).

Nu har jag tvättat alla kläder iaf så idag ska BB-väskan packas och jag tänkte handla "det sista" på Apoteket typ lite salvor, Alvedon och bindor. Och skriva ut förlossningsbrev att lägga i väskan :).
  • BowserSchnauzer
    summer13 skrev 2015-11-23 16:47:18 följande:

Jag var hos bm imorse o blodtrycket var helt normalt. Det kom nån timme efter sen.. Bm ringde för å bekräfta en bokad tid och hon sa det kan bli så med migrän och att jag skulle ringa förlossning om det blev värre. Nu är det mycket bättre! Bara huvudvärk kvar. Sjukt otäckt dock, trodde jag fick en stroke el nåt!

Det hette tydligen migrän aura el nåt sånt och allt på 1177 stämde in så var nog bara det..

Men har du haft migrän på detta vis förut? Annars kan verkligen inte BM bedöma per telefon att det handlade om migrän, finns en del stroke ex sinustrombos man kan få i samband med graviditet. Vill inte skrämma upp dig men det är läskigare om det faktiskt är någonting och du inte sökt och det blir värre när det slår till igen. Ta hand om dig!
  • BowserSchnauzer

Idag går jag in i v38 (37+0). Känns som bebisen kan få kika ut snart :)! Har ni andra mycket kvar som ska förberedas? Jag ska packa lite saker till mig själv i BB-väskan, men annars känns det som det mesta börjar bli iordning... Sen kan man ju alltid fixa lite när bebis kommit också men skönt att inte behöva rusa ut den första tiden...

• BowserSchnauzer
    Elin87 skrev 2015-11-29 14:37:56 följande:

Hej alla! Håller just nu på med att packa BB-väskan. Men vet inte alls riktigt vad jag ska lägga i och hur mycket! Vad har ni packat i era?

Jag har nog packat alldeles för mycket ;). 2 pyjamaser, 3 body och 3 byxor, filt, overall, 3 mössor och några blöjor samt rumpsalva. Kläderna är i 50 och 56 så tänkte man får se vad som passar. Sen har jag packat till mig mjukisbyxor, 2 linnen, 2 t-shirt, 4 strumpor och 4 stora trosor, en tjocktröja, en sjal. Ska packa ned hygienartiklar med tandborste, deo, borste, schampoo balsam etc när det är dags.

Och så tar vi med oss bilbarnstolen :).

Vad har du lagt ned i väskan?
  • BowserSchnauzer

Taramn: BF 2/12, första barnet, pojke

Fantasy06: BF 5/12, andra barnet, flicka

Syndrom: BF 14/12, första barnet.

Elin87: BF 20/12, första barnet, flicka

Skruttan55: BF 26/12, första barnet, flicka

Emelieen; BF 29/12, första barnet, flicka.

SsJj: BF 31/12, tredje barnet, flicka.

Skakan: BF 31/12, andra barnet, kön okänd.

BowserSchnauser: BF 16/12, första barnet, pojke

• BowserSchnauzer
    moruri skrev 2015-12-03 01:20:14 följande:

Hej världen!
    Första värken 21.30 ute var han 22.40 snabbaste förlossningen ever! Fortfarande helt chockad!
    Och det bästa av allt var att deras skitmätning var fel, han väger perfekta 3290g och är 51cm lång! Helt perfekt <3

Grattis! Vad skönt att allt gick bra och att ni nu får njuta av underverket :)
  • BowserSchnauzer

Åh, har haft någon vecka då jag sovit jättebra (bara gått upp enstaka gång på natten) men nu ligger jag klarvaken sedan 2 timmar - så frustrerande! Har sista dagen på jobbet imorgon så bara att kämpa sig igenom det ändå, sen kan man iaf ha sovmorgon tills bebis kommer...

Hur har ni andra med sömn såhär på slutet?

• BowserSchnauzer

Har lite mer icke smärtsamma sammandragningar med lätt tryck nedåt senaste 2 dagarna, lite mensvärk igår och idag... Gah - tror att man hoppas för mycket men man längtar ju så!

• BowserSchnauzer
    Fiiaaa skrev 2015-12-06 12:34:27 följande:

10 dar kvar till bf, har varit hemma sen i onsdags och är redan rejält uttråkad. Mycket förvärkar (för jag antar att sammandragningar med rejäl mensvärk räknas som förvärkar?) Men inget mer händer. Bebis bökar runt ordentligt där inne (aj aj mina stackars revben). Letar alla möjliga tecken på att förlossningen ska va på g, men nada. Hade iofs inte räknat med det såhär tidigt heller, men guuu va segt det är att va hemma och vänta :/ Vad sysselsätter ni er med för att få tiden att gå?

Vi har lika långt kvar - ja vad sjutton ska man göra för att sysselsätta sig...? Jag har lite grejer att pyssla med här hemma men det går så segt eftersom orken tryter och det skönaste läget är i soffan samt att sömnen är sådär så försöker vila OM det drar igång. Får sammandragningar när jag är uppe men så fort jag lägger mig ner så slutar det - åh, att man kan "längta" efter att börja få lite mera ont så att det händer någon gång! Har ju haft jobbet som distraherat förut men nu blir det ju inget mer jobb innan bebis.

Kanske skulle läst en bok... Men är sååå osugen, tänker ju bara på bebis ;)
  • BowserSchnauzer
    moruri skrev 2015-12-09 12:00:06 följande:

Puh! Nu har ja äntligen hittat pappret från FK och skickat iväg ett mail till min arbetsgivare. 
    Alltså snacka om att vara sent ute? :P

Pratat med bvc igen och hon tyckte inte jag behövde vara orolig över kisseriet, då han är pigg och äter. Men ska få komma in på fredag och ta en vikt. 

Jag pratade med FK häromdagen då min arbetsgivare varit lite seg. Du kan ansöka redan nu men utbetalningen sker först när de fått papper från arbetsgivaren och registrerat. Brytdatum för ansökan är 20:e varje månad (om du ska få pengarna i december måste du ansöka senast 20:e december). Man kunde söka max 90 dagar tillbaka i tiden, om det skulle vara längre skulle man ha mycket speciella skäl.

Då jag föreslår att du går in och ansöker nu men sen så förstod jag det som att pengarna ev kan dröja lite om uppgifterna ej kommit från arbetsgivaren. Men dem kommer. Blir väl lite krångel första gången men sen flyter det väl på tänker jag. Själv hade jag turen att hitta några bortglömda semesterdagar (fråga mig inte HUR jag missat dem...) så jag tar ut pengar först nästa månad (första veckan hemma från jobb denna vecka).

Lycka till med FK. Det löser sig!
  • BowserSchnauzer
    taramn skrev 2015-12-17 07:10:41 följande:

Jag har fått tid klockan 10.00 för överburenhetskontroll. Dom sa att dom troligen startar mig idag, att dom iaf inte släpper hem mig. Så nu är allt packat för bebis! Är så nervös.

Äntligen!!

BF + 15 idag. Hoppas ingen av er behöver gå över så mycket.

Jag tänker på dig Beya - hoppas allt är som det ska!

Åh vad skönt att ni får träffa bebisen nu! Om jag hamnar på BF+15 så blir det januaribebis, blir intressant att se hur de resonerar med igångsättning kring nyår... Men hoppas ju ändå på att leveransen kommer närmsta veckan :)!
  • BowserSchnauzer
    Beya skrev 2015-12-17 13:29:12 följande:

Hon kom kl 1 natt ) allt har gått bra o vi har precis fått komma hem:)

Vad härligt grattis! Åh längtar så tills vi får åka hem med bebis :)
Svar på tråden BF december 2015 :-)